Atom 500

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Molen, 14 jul 2012.

  1. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Weet je zeker dat die hobbywing esc een 3a bec heeft en niet gewoon 4?
    Op mijn esc staat namelijk 4A /5-6v (dus niet van een website, handleiding of wat dan ook) maar kan zijn dat het is gewijzigd natuurlijk. M'n 6hv van rcheliparts kwam ook met het oude type frame.
     
  2. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Bij mijn weten heeft die ook 4A. Ik ken ook mensen die zonder probleem met de Hobbywing ESC vliegen. Kijk maar eens op helifreak enzo... BEC zou ik echt niet doen. Is maar echt nodig vanaf 600 klasses imho.

    De 3000mA lipo's zijn al niet de lichtste voor de Atom (2650 voor de niet-gestrechte zijn denk ik ideaal kwa gewichtsverdeling) en dan ga je er nog extra lipo gaan bijhangen. Ik zou me echt geen zorgen maken. De Hobbywings ESC's zijn goedkoop maar werken echt verbazend goed. Zelfs de soft-start erop is echt heel goed wat je normaal maar ziet bij de duurdere ESC's zoals YGE/Jive/Castle ...

    Denk dat Dflyer je hierin het beste advies kan geven daar hij erg veel ervaring heeft met de Atom 500.
    Rogiër van Rigidheli geeft ook altijd heel goede uitleg en is heel behulpzaam.
     
  3. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    679
    Locatie:
    breda
    Bec

    Er zijn ook becs die stroom van de lipo gebruiken dus dan geen extra lipo nodig.
     
  4. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Klopt, dat doe je in feite ook met de bec van de esc.
    Op 600 en groter heli's op 12s of meer gebruikt men wel een lipo met bec maar ik gebruik zelf op de 6HV gewoon een 2s 1100mah life pack nav goede ervaringen daarmee. In principe kan dat ook op de 500 maar lijkt me niet nodig en dan is het enkel overbodig gewicht.
     
  5. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Onzin, r zijn óók becs die gwn op 12 of meer cellen kunnen. Een bec met n.apparte lipo is geen bec, das n regulator.
     
  6. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Onzin? even goed lezen dan :) Ik zeg toch niet dat er geen bec voor 12s of meer is? en waarom quote je eigenlijk m'n hele post terwijl je er onder reageert? ;)
    Verbeteren mag hoor, doe verder ook maar m'n best om een ander wat te helpen en zal niet beweren alles te weten.
     
  7. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Dan is er absoluut geen nut aan en dan werkt het ook niet als BEC. Heb je gewoon een extra mogelijk point-of-failure in je setup erbij indien je ESC en 'BEC' aan dezelfde lipo hangt. Dan hang je af van 2 printplaatjes die niet mogen falen ipv 1...
     
  8. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Even omgekeerd lezen a.u.b.

    Dat is wel weer zo, alleen is het wel koeler op 2, en heeft die wat meer ampere,
    10 ampere inplaatsvan 3
    + als de ene faalt, kan ik nog sturen met de andere.

    Volgens Anko moet ik die Gryphon Solaris dus wel kopen?, zo te lezen.

    Juist ja, ik had het advies van Gevaho gekregen om de Gryphon Solaris te kopen, die werkt op 6 cellen, kan er rechtstreeks aangesoldeert worden.

    Er zijn daar ook genoeg mensen met bec.

    Het staat erop 3A bec.
     
  9. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Ik heb altijd begrepen dat wanneer je naast een esc met bec een aparte bec gebruikt je die van de esc moet ontkoppelen. Dat kun je doen door die rode draad uit de servo-aansluiting van de ESC te verwijderen. Het zal mogelijk ook in de handleiding van de bec staan.
    Je kan dus niet de ene bec als reserve voor de andere gebruiken of er moet al iets tussen zitten zodat ze elkaar niet verstoren maar of dat kan.. geen idee..

    Tenzij je zeker bent van de stroom die de servo's gebruiken door dat uit specificaties te halen of beter nog door het te meten zou ik niet die interne 3a gebruiken. Ik vermoed dat het te weinig kan zijn en dan geeft een externe bec (van welk gerenommeerd merk dan ook) gekoppeld aan je vlieg-accu wellicht meer zekerheid.

    Zelf gebruik ik gerust die 4a op mijn esc omdat m'n ontvanger apart wordt gevoed door de 6s lipo en dus niet in de brown-out gaat wanneer de bec een dip zou hebben. De beastx zou problemen geven maar blijft werken tot een lage spanning, lager dan de ontvanger. Het gaat nu toch al een jaar goed, de esc blijft altijd koel.
     
  10. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Ik denk dat er niet voor niets tegenwoordig een 4A opzit, inplaatsvan een 3A.
     
  11. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    De mensen hier op het forum met een Atom zeggen dat het niet nodig is maar je bent duidelijk van mening dat het wel zo is dus plaats er dan gewoon eentje. Je beslissing was toch al duidelijk gemaakt alvorens je de vraag op het forum stelde... ;-)

    Doe maar snel, kan je lekker de maiden doen!
     
  12. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik vind een 3amp bec te weinig voor een 500. (das mijn mening).

    Dus die bec kan geen kwaad lijkt mij.

    Wel idd even de rode draad uit de HW Esc nemen.

    PS. een YGE LV regelaar heeft ook een ingebouwde bec, maar je kan die parallel gebruiken met een losse bec en hoeft je niet de rode draad los tenemen!!!

    Dus niet alle regelaars en bec's over een kam scheren!!!!
     
  13. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Ik zal een giro rekening openen voor donaties.
     
  14. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Zo zeker dat je hem gaat crashen? :wink:
     
  15. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    En, nog nieuws hier?
     
  16. Tribal69

    Tribal69

    Lid geworden:
    1 nov 2009
    Berichten:
    376
    Locatie:
    België
    Geen nieuws = goed nieuws, allemaal tevreden Compass 500 piloten ;)
     
  17. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Hallo, ik zat te kijken naar deze servos : Align DS515M

    [​IMG]

    Gaan die servo armpjes wel erop passen van de atom ?
    Deze nieuwe DS515M servos zijn de vervanger voor de Align DS510, en zijn nog goedkoper ook.
    Kopen dus ?
     
  18. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Geen ervaring met Align servo's. En je kan perfect de armpjes gebruiken die align bij de servo's levert. Je moet gewoon zorgen dat je de ball link op de ideale afmeting zet van de servo as. Eigenlijk moet je een mod doen waarbij je zelf een gaatje boort op 15,5 MM geloof ik. De servo rods staan dan niet loodrecht op de swash als hij level staat maar geeft een veel betere geometrie. Kan je over lezen op helifreak...

    Komt omdat de Atom eigenlijk een flybar frame is.
     
  19. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Ik heb flybar he,
    gelijk een spartan quark erbij gehaalt, de GY520 zit nu in mijn nieuwe 250.
     
  20. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Ah ok, sorry, dacht dat je een FBL atom ging bouwen maar is al een tijdje geleden dat ik deze thread gelezen heb.

    Wanneer ga je hem eindelijk maidenen? :)
     

Deel Deze Pagina