Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 8 apr 2009.

  1. bciere

    bciere Guest

    Wat wil je eigenlijk NIET tegen gaan? Want heb uit jou mond nog nooit gehoord dat er iets goed is. De 5 minuten regel vind ik echt absurd persoonlijk. Mijn flash motor halen met een 8 of 8.5 insert op de meeste banen wel de 5 minuten. Alleen op rucphen niet. Wat ik er ook aan doe.. maar daar zal het 4:30 zijn.

    Maar de motoren in andere landen kunnen ook ineens veel meer slurpen. Viel me bijv op dat de motoren in Thionville(3:40 leeg), Luxemburg (4leeg) en Frank had ook een motor die overal in nederland ruim 4:30 haalde. en in lyon was hij blij dat hij de 3:30 haalde.

    Dus denk niet dat de EFRA rekening heeft gehouden dat er circuits liggen op verschillende hoogte, met andere temperaturen, andere luchtdruk etc..
     
  2. Spillertwo

    Spillertwo

    Lid geworden:
    1 jul 2009
    Berichten:
    52
    De 5min regel gaat inderdaad weinig bijbrengen aan de sport. Als je de 5min kan halen op Ruchpen dan kan je dat enkel als je trager rijdt en wat is daar dan nog leuk aan.

    Ik dacht dat het leukste aan de hobby was om juist zo hard mogelijk te gaan en dan te kijken wie dit het beste kan controleren.

    De 7min die nu gehanteerd worden in het NK vind ik perfect. Alle motoren halen dit met één tankbeurt en je kan 2min extra rijden versus de Nomac klasse. Iedereen moet ook minstens één keer tanken, dus het is voor iedereen gelijk. Persoonlijk vind ik dit het beste voorstel.
     
  3. bciere

    bciere Guest

    Volledig mee eens :)
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.793
    Locatie:
    Sassenheim
    De nieuwe 5 minuten regel (zonder te tanken) is besloten om het vermogen en daarmee dus als belangrijkste reden het geluid terug te dringen. Het meest kromme in dit verhaal is dat dus voor de finale niet die regel bestaat en men dus wel weer de geluidsproducerende motoren erop kan schroeven. Dit samen met wat andere voorstellen die nog lopen denk ik dat de EFRA de weg een beetje kwijt is....
     
  5. genesis

    genesis

    Lid geworden:
    25 dec 2011
    Berichten:
    52
    Over de 5 min regel voor volgend jaar, betekent dus dat we met zijn allen een standaard motor moet gaan (bijv 5poort van Novarossi) opzetten? Mijn mening is dat de 5 poort of standaard 7 poort wel zijn 5 min halen en de snelste motoren misschien net of niet de 5 min halen.
     
  6. Spillertwo

    Spillertwo

    Lid geworden:
    1 jul 2009
    Berichten:
    52
    Ik denk dat de geluidsproductie van een motor die 5 min haalt en een motor die het niet haalt te verwaarlozen is.

    Volgens mij maakt een 5 poort motor evenveel herrie als een 9 poort motor.

    Geluid wordt voornamelijk bepaald door de uitlaat en de cilinderinhoud.
    En ik geef maar één voorbeeld: een novarossi 2015 uitlaat maakt een pak minder geluid dan een Picco 2033 uitlaat.
    Dus ik denk dat het verbieden van de Picco 2033 uitlaat een pak meer effect zal hebben op de geluidsproductie dan de overstap naar 5min motoren.

    En wie wil er in de koningsklasse van de modelbouw met een standaard motor trager gaan rijden. Dan kunnen we beter naar 1/10e overschakelen.
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.793
    Locatie:
    Sassenheim

    Wat er volgend jaar in de NOMAC gaat gebeuren is niet bekend. De rijders en de verenigingen zullen met voorstellen moeten komen en zullen daar over moeten stemmen. Er wordt niets van de EFRA automatisch opgenomen in de NOMAC reglementen dan alleen wat we niet opgenomen hebben en verwijzen naar de EFRA.

    Om even terug te komen op de idiote voorstellen. De EFRA stelde dat aluminium cilinders meer herrie maakte en dus verboden moeten worden. Toen ik ze vroeg om meetresultaten konden ze niets aantonen. Ook dit jaar mocht het op de agenda komen zal ik toch echt eerst een testrapport moeten zien van 2 identieke motoren waarvan de 1 met een aluminium bus en de ander een messing bus.
    Ook de 8mm carb is denk ik een overbodige regel, de meesten rijden al op 8 of 8.5mm dat ik nu zo niet het verschil in zie.
     
  8. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Volgens mij mag je die 5 minuten niet loszien van het teruggaan van 25% naar 16%.
    Dit lijkt me overigens een goed idee, want dat kan de bestaande 16% brandstofprijs drukken.

    Dan even over wat hier zoal op bandensmeren gebied gepasseerd is.
    - Sniffer, werkt niet en is erg duur.

    - Onze westerburen die verplicht, 's morgens met zijn allen in een aparte ruimte hun banden moeten afdraaien. Werkt volgens mij ook niet, want ik kan ze toch thuis afdraaien en prepareren, en dan daar er nog 0.5mm afdraaien.

    - Controlled tyre, leuk, maar wie gaat al die banden voor een weekend meenemen naar de baan? Goed, stel dat dat geregeld wordt via de (web)winkels die toch wel aanwezig zijn op onze races, ze zullen op maat gedraaid geleverd dienen te worden, en anders zullen we dat ook zelf met zijn allen ala onze westerburen dienen te doen. Kan, maar er moeten dan wel 54 bakken komen waar elke rijder zijn banden in op kan bergen, of een uitgifte balie bij de technische keuring. ik denk dat ze daar wel de tijd voor hebben. ;)

    Argumenten als giftig, tja als ik op een brandstofkan kijk, staat daar ook een doodshoofd op.....
     
  9. genesis

    genesis

    Lid geworden:
    25 dec 2011
    Berichten:
    52
    Ik heb met verschillende soorten motoren gereden dit jaar novarossi 35 plus 21 en pt tuned met 2015 uitlaat en picco torque en getunde evo 4 met 2033 uitlaat, kwa geluid is het hetzelde, maar als je op een novarossi of rb de 2033 uitlaat erop zet is de geluid echt harder.Dus mijn mening je kan gewoon de bekende merken uitlaat niet verbieden
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.793
    Locatie:
    Sassenheim
    En daarmee zie je dus dat de homolegatie een wassen neus is. Gezien de combinaties en zeker het niet gebruiken van de "getunde" motoren van fabrieksrijders is het homolegeren een lachertje en tegelijk combineren met het vastleggen van een geluidslimiet onmogelijk.
     
  11. Beethoven

    Beethoven

    Lid geworden:
    9 dec 2003
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Gouda
    He hans mischien moeten we gewoon een 40+ Gentlemen klasse voorstellen :)
    Niet smeren/stock motor/16% funnnn
     
  12. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    Enige bescheidenheid zou je toch passen, ik dacht dat Roelof daar ook al op gewezen had. Je komt net kijken en denkt de wijsheid al in pacht te hebben ............
     
  13. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    Lijkt mij een goed idee , zowiezo een 40+ , ik heb ook nog een mooie toerwagen body liggen . Formule bodies waren ook leuk . Wel een stock 5 poorter he .
    Rij momenteel al een soortgelijk 1/5 klasse mee daar doen het 1e jaar al meer dan 20 man mee .
     
  14. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik heb reeds bij een banden leverancier geinformeerd en het is geen probleem dat de leverancier zorgt dat op zaterdag de banden op het circuit te koop zijn en de banden op zondag aan de wedstrijdleiding afgegeven worden .........
     
  15. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik ben het met je eens dat de EFRA homolegatie van zowel de uitlaten alsmede de bodies een lachertje is en de hoofdoorzaak van veel huidige problemen . Het schijnt dat voor de EFRA de inkomsten uit de homolegatie belangrijker als het oorspronkelijke doel.
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.793
    Locatie:
    Sassenheim
    Tegen welke prijs?
    En met de wedstrijdleiding bedoel je dan de organiserende club die voor extra man moeten zorgen of regelt de leverancier dat ook?
     
  17. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik heb 1 leverancier gesproken en daar lag de setprijs dan ca 20/25 % onder de normale winkelprijs. De leverancier zorgt dat via zijn verkoper dat de banden op het NK aanwezig zijn . Uitgifte van de banden door de organiserende vereniging voor de start van de heat/finale is niet besproken maar zou m.i. door de club zelf geregeld moeten worden . Is 1 man voor nodig die een gecombineerde functie zou kunnen hebben.
     
  18. genesis

    genesis

    Lid geworden:
    25 dec 2011
    Berichten:
    52
    Stel dat dat bandensmeren wel mag volgend jaar (aub geen discussie) gaan we dan nog steeds over handout banden praten?
    Mijn inzien is,waarschijnlijk niemand is daar bereid voor om dat tedoen of tekopen tenzij 1 set banden heel goedkoop zijn misschien dan wel.
    Maar tot nu toe met de mensen die ik gesproken had kopen liever in 1 keer grote hoeveelheid tegelijk voor dat de seizoen begint en dat prijs relatief heel gunstig is.
     
  19. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    nog even over het invoeren van (vernieuwde/veranderde) regelgeving;
    Bij elke verandering in onze sport wordt bij calamiteiten die verandering de schuld gegeven; toen we over gingen van star naar geveerd en er plofde eens een motor kwam dat doordat de motor harder moest werken door het hogere gewicht.......
    Toen we overgingen naar 4wheel drive was dat de oorzaak van motor schade , toen kwam de versnellingsbak en dat was volgens vele de oorzaak van gebroken drijfstangen vanwege de 'klap 'bij het schakelen,
    Toen de insbox kwam werden de motoren ineens veel te warm ..........
    zelfde met de 3000 serie uitlaten .........
    Moraal : regelgeving invoeren die het beste is voor de sport met zoveel mogelijk race plezier voor een zo groot mogelijke groep ,uiteindelijk leert men omgaan met de 'nadelen ' (vloeiender rijden om 5 minuten te halen bv)
     
  20. genesis

    genesis

    Lid geworden:
    25 dec 2011
    Berichten:
    52
    Dus je kan beter electro gaan rijden!
     

Deel Deze Pagina