Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door _Dekker, 7 jan 2011.

  1. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    De beste manier is meestal om met een passende doorn de houder uit de stator te slaan.
    Bij de meeste motoren is de verbinding verlijmd en zit er een anti-rotatiepin in om verdraaiing tegen te gaan, dus verdraaien zou de motor slopen.
    Als de verbinding erg hardnekkig is wil eerst afkoelen ook helpen. Sommigen zweren bij opwarmen maar dat maakt de verbinding alleen maar vaster i.v.m. de uitzettingsverschillen.
     
  2. Goes

    Goes

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Goes
    Misschien een domme vraag maar ik vraag me af, hoe en wat bepaald de Kv waarde?
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kv wordt bepaald door

    • aantal wikkelingen: meer wikkelingen geeft lagere Kv, minder wikkelingen geeft hogere Kv
    • wikkeldiagram
    • in driehoek geschakeld is Kv factor √3 hoger dan bij ster-schakeling

    Ook bepalend voor Kv, maar voor herverwikkelaars al vastliggend
    • sterkere magneten geven lagere Kv, en hogere Kt (te hete magneten worden zwakker, permanent)
    • grotere luchtspleet tussen stator en magneten geeft hogere Kv, (door minder magnetisme in de luchtspleet)
    • aantal magneetpolen en aantal statorpolen
    • magnetische eigenschappen van stator- en rotor-ijzer
    • stator-diameter en -lengte
    • dikte rotor-ring
    • geometrie van de stator en magneten
    • skewing van magneten en/of stator (voor minder cogging, niet toegepast in motoren voor modelbouw)

    Verder

    • Kv does not depend on wire thickness and/or number of parallel strands
    • Kv is a constant: current, voltage, power have no effect on Kv
    • In the world of grown-ups Kv is known as the generator constant, there it is expressed/defined inversely, as voltage per rpm
    • The K in Kv stands for Konstant, the v subscript stands for vitesse, the t subscript in Kt stands for torque
    • Kv × Kt = 1 (in SI units, not in Burmese/Nigerian units)
    • Kt is motortorque for given motorcurrent
    • Kv × number_of_winds = constant, for a given motor
      therefore:
      more winds -> lower Kv and higer Kt, and
      less winds -> higher Kv, lower Kt.
    • Wanneer magneten heet worden, verzwakken ze -> hogere Kv -> meer stroom -> heter -> zwakker -> hogere Kv -> meer stroom -> heter -> zwakker -> hogere Kv -> meer stroom -> heter -> zwakker -> hogere Kv enz. enz.
    • Een motor heeft geen 800Kv's, een motor heeft één Kv constante, in dit geval heeft die constant een waarde van 800rpm/volt groot.
    • Kv staat gelukkig niet voor kilovolt :smile: doorgaans best wel dodelijk, maar voor velocity Konstante (1/Kv is de generator constante, opgewekte spanning bij toerental, spanning/toerental).
    • De waarde van Kv , uitgedrukt/gemeten in rpm/Volt, zegt niets over vermogen, kwaliteit, vermogen, stroom, toerental, koppel, cogging, magnetisme, temperatuur, rendement van de motor. Het geeft alleen aan hoeveel toeren motor onbelast zal draaien bij gegeven spanning: rpm = Kv x spanning. Het gaat om welk toerental de propellor moet draaien. Een motor vab 10Watt en een motor van 100kWatt kunnen beide dezelfde Kv hebben.
    • Zoals gezegd, Kv zegt weinig tot niets over vermogen, koppel, stroom etc. Dat is een misverstand dat vaak optreedt door foutieve notatie als motor heeft/is 1000Kv. Kv is geen eenheid (zoals meter, seconde, Ampère, kilogram), het is een grootheid (afstand, tijd, stroom, massa, spanning, toerental, dichtheid ...). De meeste leveranciers en fabrikanten maken zich hier 'schuldig' aan, helaas.
    • Schrijven dat een motor 1000Kv is/heeft, is hetzelfde als een auto die 1500massa is, met een top van 210snelheid, slechts 30.000geld kost en rubberrokend in 5,9tijd optrekt van 0 naar 100snelheid.
      Correct:
      Kv (generatorconstante) = 1000rpm/Volt = 1000 toeren per minuut per volt.

    Bepaling van onbekende Kv

     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2012
  4. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Align 600mx

    De Align motoren lenen zich bijzonder goed tot verbetering van koperdoorsnede, er zit zo weinig koper in dat je je afvraagt waarom ze niet doorbranden. Voordeel is dan weer dat ze koel lopen..
    Scorpion doet het wat kopervulling betreft standaard al veel beter, maar de keerzijde is dat er met zo'n volle multistrand wikkeling oververhitting kan ontstaan, ook met doorbranden tot gevolg.

    Over doorbranden gesproken, hier een Align 600mx zoals ik die heb ontvangen: deze is doorgebrand bij een crash ( te laat throttle hold ingeschakeld.)
    [​IMG]

    Het verzoek: repareren en meer power zou fijn zijn.
    Ik heb deze gewikkeld als 8+6yy met 1,06mm draad (hetzelfde draad als de stock Pyro 700-52), dit verdubbelt ruwweg het koperoppervlak van de origenele ~6mm^2 tot 12,3mm^2 en de koeling heeft er niet onder te lijden omdat de wikkeling enkellaags is uitgevoerd.
    (De stator had al een voorbeschadigde tand, te zien op te tand op 10uur)

    [​IMG]

    Dit is de achterkant, alle draden eindigen in de bodem van de slots, waardoor de draden gefixeerd worden:
    [​IMG]

    Helaas heb ik een fout gemaakt, waardoor ik de hele motor opnieuw moest wikkelen: in mijn onoplettendheid heb ik niet gelet op de orientatie van de lagerzitting in de stator, die zat dus aan de verkeerde kant. En natuurlijk kwam ik er pas achter toen de motor al verschakeld was, argh..
    De 600mx is tot nu toe de enige motor die ik heb gezien waarbij er op deze manier een uitsparing in de stator is gemaakt.

    Hier dus nogmaals dezelfde wikkeling, maar nu met de lagerzitting aan het goede uiteinde:
    [​IMG]

    De complete motor, n spec is 488rpm/V geworden (origineel 510kv). Een beetje lager dan origineel is niet erg omdat je er veel torque voor terugkrijgt.
    [​IMG]

    Wat niet fijn is aan deze motor is de as: die is 6mm doorlopend, maar waar hij in de rotorbodem wordt geperst is hij 5mm. Bovendien zit er aan de voorkant een richel die het voorste lager opsluit. Hierdoor is het erg lastig de lagerspeling goed in te stellen en ook het wisselen van de lagers kost wat meer moeite.
    Het liefst had ik de as vervangen door een Scorpion exemplaar (zie de 700mx/750mx motoren), maar dat kan dus niet vanwege die vernauwing van 6 naar 5mm.

    Bert
     
  5. Goes

    Goes

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Goes
    Nice, ik ben benieuwd naar je volgende project.
     
  6. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Dat worden 2 stuks Align 750mx, een voor 12s en een voor 16s.
     
  7. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    Jep, ik heb ook besloten voor de 750MX te gaan voor op de Gaui x7 straks. :) :banana:
     
  8. Goes

    Goes

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Goes
    Ik kreeg van de week van mijn ouwe heer een oud, maar mooi stukje gereedschap, ik ben benieuwd of mensen dit herkennen.:p

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    OM automatisch te wikkelen?
     
  10. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Om draaad recht te maken?
     
  11. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    Nee een draadvlechter denk ik :)
     
  12. Goes

    Goes

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Goes
    Nope
     
  13. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Stripper voor dik koperdraad?
     
  14. Goes

    Goes

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Goes
    Bingo!
    En het werkt perfect.
    Het is trouwens niet alleen voor dikke draad, door de centrifugaal kracht gaan de mesjes naar binnen, en is tot redelijk dunne draad te gebruiken.
     
  15. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Align 750mx

    De Align 750mx is aan de beurt:

    [​IMG]
    Stator afmetingen: 4236 (700mx is 4233). 42mm is de diameter. 36mm is de lengte.
    De stockversie wordt geadverteerd met 530rpm/V.
    Bij de twee 750mx-en die ik heb ontvangen heb ik 518 and 519rpm/V gemeten, een onderling erg klein verschil.

    De stock wikkeling heeft 10 turns in delta met 11 strands van ~0,33mm draad (gemeten).
    Dus koperoppervlak in elke slot is ~9,4mm^2. Makkelijk te verbeteren :)

    Het doel qua n spec: eentje moet ong 520rmp/V (12s Diabolo) krijgen en de ander ~400rpm/V (16s Goblin 770).

    Zie de volgende posts.
     
  16. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Align 750mx 5+6yy 1.6mm

    Deze is 5+6yy gewikkeld met 1.6mm draad, met twee windingen in de 2e laag.
    n spec is 530rpm/V geworden.
    Kopertoename: 135% (oppervlak 22,1mm^2)

    Voorkant:
    [​IMG]

    Achterkant:
    [​IMG]
     
  17. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Align 750mx 6+9yy 1.4mm

    De tweede is 6+9yy gewikkeld met 1.4mm draad, met 4 windingen in de 2e laag.
    n spec is 390rpm/V geworden.
    Kopertoename: 118% (oppervlak 20,5mm^2)

    Voorkant:
    [​IMG]

    Achterkant:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2012
  18. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Groepsfoto

    Hier de twee 750mx-en nog even zij aan zij ter vergelijking.
    [​IMG]

    Een aandachtspunt: er is weinig ruimte onder de statordrager met deze wikkelingen: in mijn geval hadden beide motoren doorslag vanaf 250/500V in het gebied van de verschakeling (isolatie afgeknepen tegen de drager).
    Dus wees voorbereid op een dremelactie aan de drager om het allemaal mooi te laten passen.
    Een groepsfoto van de 750mx-en naast de reeds eerder gewikkelde 600mx:
    [​IMG]
     
  19. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    je stickers worden ook steeds mooier :)
     
  20. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    HK-4225 6+9yy 1.18mm

    Ja ik vond die holo achtergrond wel mooi passen bij de Aligns :)

    Hier ook nog een nieuwe 4225 wikkeling voor Willow, om de stock 4035 die bij de Logo600 geleverd wordt te vervangen. De heli wordt daar ongeveer 40gr lichter van.
    Gevraagd was een nspec van 470rpm/V met redelijke koeling.
    De wikkeling is een 6+9yy met 1.18mm draad geworden waarmee ik precies op 470rpm/V uitkwam.

    Hier de eerste 12 windingen in de eerste laag:
    [​IMG]

    Vervolgens 3 extra wikkelingen over de tweede tand:
    [​IMG]

    Bert
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2012

Deel Deze Pagina