Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door _Dekker, 7 jan 2011.

  1. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.480
    Locatie:
    Belgie
    bert


    jij gebruikt een soort "linnen" rond de poolkoppen ipv papier ?



    steffe
     
  2. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Inmiddels uitgebreid getest op de logo. Koeler dan de 4035 en power zat :) Ook sneller koel na het vliegen. Bij de 4035 duurde dat zeer lang.

    Heb vbar gov op plane middle (anders werden lipos warm en er is geen power verlies te merken) en pwm 10-18 timing op de yge. Zeer tevreden. Tnx Bert
     
  3. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Het ziet er op de foto idd linnen-achtig uit, maar dat is het zeker niet: het is nomex, speciaal hittebestendig isolatie'papier'.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  5. Goes

    Goes

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Goes
    Jammer dat we de verschakelingen niet te zien krijgen.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Of bedoelde je foto('s) van de parallele ster-verschakeling?
     
  7. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Zie post #320, zo zien de YY verschakelingen er meestal uit. Soms laat ik selectief een stukje isolatieslang weg om net dat extra beetje ruimte te verkrijgen. Zoals het op de foto is is eigenlijk overkill.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.580
    Locatie:
    Woerden
    Er is iets wat ik me al een poosje afvraag. Je wikkelt de ene pool met 6 wikkelingen en de tweede met 9. De sterkte van het magnetische veld wordt bepaald door de stroom en het aantal wikkelingen. Dat betekend dus dat de eerste pool een duidelijk minder sterk magnetisch veld zal opwekken dan de tweede. De stroom door die twee wikkelingen is dezelfde dus zal de veldsterkte in de tweede tand 33% hoger zijn dan in de eerste pool!
    Geeft dat geen problemen? Ik kan me voorstellen dat de motor daar min of meer schokkend door gaat draaien. Het koppel zal ook niet "vloeiend" zijn maar schokkerig.
    Het lijkt mij dat je de wikkelingen per pool zo veel mogelijk gelijk moet zijn. Als er weinig wikkelingen op een pool zitten is 1 of 2 en nu zelf 3 wikkelingen meer toch een vrij groot verschil! In dit geval dus 1/3 deel of te wel 33,33%.
    Hoe zit dat nu eigenlijk, ben ik misschien te pessimistisch en maken die verschillen niet veel uit?
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je moet de nabijgelegen statorpolen als een gebogen staafmagneet zien Ernst, als een U. De flux stroomt van de ene punt naar de andere. Daarbij zitten buur-wikkelingen toch op hetzelfde 'ding'.

    [​IMG]
     
  10. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Die vraag heb ik zelf ook gehad, mijn vraag en het antwoord van Ralph kan je hier vinden:
    http://www.helifreak.com/showthread.php?t=439118
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.580
    Locatie:
    Woerden
    Het één en ander doorgelezen er dat plaatje van Ron maakte de zaken een stuk duidelijker voor me. Ik denk dat ik het nu snap maar ik ga nog wat meer lezen. De wikkel volgorde heeft er volgens mij ook nog mee te maken.
     
  12. Goes

    Goes

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Goes
    Wat is het voordeel van yy tegenover y verschakeling?
     
  13. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Heel simpel gezegd komt het er op neer dat je motor soepeler loopt, van wat ik begrepen heb doordat je rotor op 2 punten aangedreven wordt. Bert kan dit uiteraard een stuk beter uitleggen.

    Door dit draadje heb ik ook besloten een motor te wikkelen, een Scorpion 3226 met 4+4 YY wikkeling. Tot nu toe lijkt het nog nergens op, maar het begin is er.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Op deze manier heb je een semi 6fasen motor, i.p.v. een 3fasen motor.
     
  15. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Nadeel van Y is dat je voor de meeste motoren een erg laag aantal windingen nodig hebt om een zinvolle Kv waarde te bereiken. Y is dus alleen interessant als je eens met extra dik draad wilt spelen en/of een heel lage Kv nodig hebt.
    Met YY heb je 2x het aantal wikkelingen nodig t.o.v. Y en daarmee worden een veel grotere range van interessante Kv waardes haalbaar.
    Bijkomend voordeel van YY is dat er een soort middelend effect ontstaat omdat er in principe twee motoren parallel staan. Dat betekent dat het effect van bv niet perfect uitgelijnde magneten wat wordt verdoezeld, zodat de regelaar zich minder snel verslikt.
    Een mogelijkheid is ook om de YY motor met twee regelaars aan te sturen. Die mogelijkheid heeft ook een DD gewikkelde motor. Dat laatste heb ik al eens gedaan voor iemand, zie het overzicht in de startpost (een HK-4020, hoe die geworden is staat in post #102)
     
  16. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Hierbij een filmpje van de powerdekker 5035 gefilmd met telefoon.

    Motor was rond de 55 gr na afloop. Je kon hem zo vast pakken. Indrukwekkend

    [media=youtube]_45zXJ5oYLc[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    Vette machine hoor die Logo 800!!! En powerrrrrrrrr zat met die motor hoor ik wel ;)
     
  18. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Ja dat de temperatuur zo laag is heeft mij ook verrast. En ook duidelijk meer pit.
    Misschien dat je nu nog wat meer uit de heli kunt halen door wat met Vbar gov settings te spelen. Wat zijn de settings in de YGE?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe en waar is de temperatuur gemeten? Temperatuur van wikkelingen? Rotor? Bevestingsplaat v.d. motor?
     
  20. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Ik was niet bij die meting maar het zal wel met een IR meting zijn geweest van buitenaf (de cijfers die dat oplevert moet je met een zware korrel zout nemen). Ik heb wel zelf nog mogen vliegen met de Xxtreme en je kan de motor na afloop inderdaad zonder enig probleem vastgrijpen, hij is gewoon lekker opgewarmd. Erg warm of heet is het zeker niet.
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2012

Deel Deze Pagina