Mallen vleugels maken

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Viperman, 29 jul 2012.

  1. ruud zandvliet

    ruud zandvliet

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    209
    Locatie:
    uithoorn
    pff even weggeweest heb een heel ziekenhuisverleden achter me,maar je hebt de goede draadjes gelinked ,heb ook nog foto,s van de Demon bouw en van een 1:4 starfighter
    zal me weer wat actiever laten zien hier
     
  2. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    431
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Spijtig genoeg zijn de foto's niet zichtbaar in de bovnevermelde draadjes.
     
  3. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Hallo Ruud,

    Je mag best de foto's in dit draadje plaatsen hoor, met een beetje uitleg, kunnen we allemaal van leren.

    En die F104 1:4 klinkt helemaal interessant.

    Alvast bedankt.

    MVG

    Edwin.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  4. ruud zandvliet

    ruud zandvliet

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    209
    Locatie:
    uithoorn
    okee zal je draadje"vullen" deze week
    anders van het weekend

    groeten ruud
     
  5. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal

    Hallo Ruud,

    Ben zeer benieuwd naar jouw foto's.

    MVG

    Edwin.
     
  6. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Laminaat-opbouw

    Hoi Edwin,

    Als ik het zou mogen zeggen, zou ik de laminaten toch spiegelen (binnen-/buitenlaminaat per schaal).
    Dit omdat je vleugelvorm (onder- en bovenschaal) niet gespiegeld is; door krimp zal er dan vormverlies kunnen ontstaan, mede doordat je weinig stabilisatie van je kern-materiaal verkrijgt omdat je dat zo dun wilt kiezen.

    Een ander voordeel kan zijn dat je de operatie van het bouwen versimpelt (kostenplaatje).

    Ik hoop dat je het een beetje begrijpt.

    Mvg,

    HJ
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  8. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Hallo HJ,

    Ik begrijp even je reactie niet, met de onderstaande opbouw spiegel ik toch de 2 helften?

    De opbouw zou dan als volgt zijn;

    -gelcoat
    -80 gr glas vierkantweefsel(onder 0 graden van de rol geknipt/gesneden)
    -100 gr koolstof biaxiaal legsel(onder 0 graden van de rol geknipt/gesneden)
    -balsa langs(plankjes 1,5 mm dik)
    -80 gr glas weefsel(onder 0 graden van de rol geknipt/gesneden)
    -een strook (5cm) koolstof legsel tpv de hoofdligger

    -spantjes/ligger

    -een strook (5cm) koolstof legsel tpv de hoofdligger
    -80 gr glas weefsel(onder 0 graden van de rol geknipt/gesneden)
    -balsa langs(plankjes 1,5 mm dik)
    -100 gr koolstof biaxiaal legsel(onder 0 graden van de rol geknipt/gesneden)
    -80 gr glas weefsel
    -gelcoat

    MVG

    Edwin.




     
  9. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Spiegelen

    Hoi Edwin,

    Het mooie van composieten is de vormvrijheid en het zelfdragend vermogen van een monocoque vormdeel.

    Wanneer je het binnen- en buitenlaminaat van iedere schaal spiegelt(dus carbon aan de zichtzijde en de binnenzijde van je vleugel / beide zijden van je balsa) verbeter je het zelfdragend vermogen van je vleugelprofiel enorm.

    Om deze reden is het in de jacht(race)bouw gebruikelijk om eerst een basis laminaat te ontwerpen (gespiegeld, dus aan beide zijden van het kernmateriaal), en dan vervolgens plaatselijk laminaat toe te voegen dmv patches daar waar de stress-gebieden zich in een constructie bevinden.

    Sterkte aan een sandwich-constructie geven doe je juist door het basis-laminaat te spiegelen.

    Bijkomend voordeel is dat je in jou geval je spanten-systeem drastisch kunt vereenvoudigen; spanten zijn dan immers niet meer nodig.(gewicht/bouwtijd)



    Wanneer je hebt bepaald dat de vormstijfheid van je constructie voldoende is zonder het carbon in die berekening mee te nemen, dan ben ik het met je laminaat-opbouw eens.

    Maar;

    gezien de afmetingen van de verschillende vormdelen, en de dikte/soort van het sandwich materiaal dat je wilt gaan toepassen vermoed ik dat het glasgedeelte van je laminaat-opbouw voor die berekening wat aan de lichte kant is.

    Dit alles natuurlijk met het nodige respect voor wat je probeert te bereiken; ik wil je helpen, niet afbranden..

    Met vriendelijke groeten,

    HJ
     
  10. ruud zandvliet

    ruud zandvliet

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    209
    Locatie:
    uithoorn
    Mogge mannen,

    sorry voor mijn late reactie maar door mijn hersen aandoening vergeet ik wel eens afspraken....

    als eerste poets ik de mallen met pat921 en spuit ze hierna in kleur met polyester vogelat verdund met aceton en styreen.

    dan rol ik de vleugelmallen dun in met epoxy en leg hierop de buitenhuid van 25 grams glasweefsel,dit met wat overmaat en heel voorzichtig de plooien eruit strijken met je vingers voordat je met de roller de mat impregneert
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2012
  11. ruud zandvliet

    ruud zandvliet

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    209
    Locatie:
    uithoorn
    mmm krijg geen foto geuploaded,geen rechten? iemand
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  13. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
  14. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Hallo Ruud,

    Ik denk dat het teveel foto's waren :D.
    Voor geintereseerden, ik heb ongeveer de helft van de foto's van ruud in mijn fotoalbum staan, maar die zit nu ook vol:D

    Ben je nog steeds actief in het maken van deze producten, zou graag een keertje bij je komen kijken, ziet er allemaal erg interesant uit, vooral die F104.

    MVG

    Edwin.
     
  15. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Hallo HJ,

    Ik heb je verhaal meerdere keren gelezen en er eens over nagedacht, het is me nu wel duidelijk wat je bedoeld met spiegelen.

    Ik ben het met je eens wanneer je een spant oid maakt dat aan beide zijden van het kernmateriaal dezelfde opbouw nodig is om een goeide sterkte/stijheid te creeeren.

    Waarschijnlijk als ik ook koolstof aan de binnenzijde zou gebruiken(dus het materiaal spiegelen tov het kernmateriaal) zal de constructie sterker worden, maar ook zwaarder en duurder.

    De spanten die in de vleugel komen zijn noodzakelijk voor de bevestiging van de retraks, vleugelbuis, servo's en roerophangingen.
    De ligger die erin komt is noodzakelijk om afschuifkrachten op te vangen.
    Er komt dus weinig of geen spantenwerk in wat alleen ten goede komt voor de sterkte van de vleugel.

    Omdat de opbouw van het laminaat van de wortel tot de tip hetzelfde is en de belasting aan de wortel groter is wil ik het "spiegelen" toepassen voor 1/3 van de vleugel, dus van de wortel tot het 1/3, aan de tip lijkt me dit niet nodig en onnodig gewicht.

    Als ik kijk naar producten van bijvoorbeeld CARF dan zie ik na het kernmateriaal ook alleen maar een dunne laag glasweefsel, zij spiegelen dus niet, ook de foto's die ik van Ruud Zandvlied gekregen heb (zie mijn foto album) word er na het kernmateriaal afgewerkt met een dunne glasweefsel laag.

    Ik wil je wel bedanken voor je input, ik kan het nog steeds mis hebben natuurlijk :Fade-color

    Helaas is de winter in aantocht en ligt het voorlopig even stil, ik maak alleen met goed weer producten, omdat ik dan buiten kan staan en niet die dampen op sta te snuiven, en ik niet zo hard hoef te stoken.

    MVG

    Edwin.






     
  16. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Hoi Edwin,

    Dank je voor je uitgebreide reactie.

    Je beschrijving van de materie kan zeker kloppen, maar is het misschien mogelijk om -voor alle duidelijkheid- een laminaat schema te posten? Ik ben nl. zeer benieuwd naar hoe het er volgens jou uiteindelijk uit moet gaan zien, en het praat ook nog eens veel makkelijker.
    Zo'n eerste opzet kan goed helpen als uitgangspunt.

    Dingen als afmetingen van de ligger, plaatselijke laminaten, patches e.d. zijn belangrijke gegevens voor een discussie als deze.
    Ik ben trouwens ook benieuwd wat je wilt gaan veranderen t.o.v. het origineel, om zo tot de beoogde gewichtsbesparing te komen.

    Ik begrijp dat je naast sterkte, stijfheid en gewichtsbesparing ook het kostenplaatje in de gaten wilt houden, dus misschien is er methode om van carbon af te stappen? (Denk hierbij bijvoorbeeld aan variabele dikte van het kernmateriaal; je zou bijvoorbeeld in de tip core met geringe dikte kunnen toepassen, oplopend in dikte naar de wortel toe.

    Ik lees dat je balsa wilt gebruiken met de vezel in de lengte-richting van de vleugel; ik vraag me af of dat wel het juiste resultaat geeft. Normaal gesproken wordt balsa kops in een sandwich-constructie toegepast. Dit geeft een betere waarde in 'tension-compression'; het geeft als kern-materiaal een betere spant-werking in de sandwich.

    Ik ben benieuwd naar het vervolg!

    HJ
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2012
  17. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Hallo Haje,

    Het maken van vleugels e.d. laat ik even liggen tot het volgend seizoen, de temperatuur gaat weer naar beneden , ook heb ik een ander huis gekocht, dus heel de winter zal de modelbouw wel stil liggen.
    Om toch een paar antwoorden te geven op je vragen het volgende;

    Het laminaatschema tot nu toe zou het volgende moeten worden;

    -gelcoat
    -80 gr glas vierkantweefsel(onder 0 graden van de rol geknipt/gesneden)
    -100 gr koolstof biaxiaal legsel(onder 0 graden van de rol geknipt/gesneden)
    -balsa langs(plankjes 1,5 mm dik)
    -100 gr koolstof biaxiaal legsel(onder 0 graden van de rol geknipt/gesneden) vanaf de wortel tot het midden v/d vleugel
    -80 gr glas weefsel(onder 0 graden van de rol geknipt/gesneden)
    -een strook (5cm) koolstof legsel tpv de hoofdligger

    -spantjes, ligger 2X 3mm triplex met verlichtingsgaten

    -een strook (5cm) koolstof legsel tpv de hoofdligger
    -80 gr glas weefsel(onder 0 graden van de rol geknipt/gesneden)
    -100 gr koolstof biaxiaal legsel(onder 0 graden van de rol geknipt/gesneden) vanaf de wortel tot het midden v/d vleugel
    -balsa langs(plankjes 1,5 mm dik)
    -100 gr koolstof biaxiaal legsel(onder 0 graden van de rol geknipt/gesneden)
    -80 gr glas weefsel
    -gelcoat

    Tja, kops balsa als kernmateriaal is een optie, het zal inderdaad druk vaster worden, maar volgens mij krijg ik meer stijfheid uit langsbalsa?


    Voortgang,

    Afgelopen week toch nog 1 productje gemaakt uit een van de nieuwe mallen, namelijk het neusje, ik kon het niet laten om het seizoen af te sluiten zonder dit gemaakt te hebben.

    Het is allemaal redelijk gelukt op een paar puntjes na.
    Het begon al met het spuiten van de gellcoad, de spuit sputterde heel erg en heb veel last van kleine stoppeltjes waar geen cellcoat zit, het lijken siliconevlekjes, maar ik denk dat er wat water mee gekomen is uit de compressor, ook zaten mijn vochtafscheiders helemaal vol met water.
    De gellcoat was al oud en wat dikker dan normaal, dat verklaart het sputteren, maar hier zie je niets van terug.

    [​IMG]

    De laminaatopbouw heb ik als volgt gedaan;
    -80 gr glasweefsel
    -160 gr glasweefsel
    -verstevigingen met 160 gr koolstof weefsel (2 banen van ongeveer 8 cm breed)
    -Koolstof strengen in de rand van het cockpitframe
    -80 gr glasweefsel.

    Nadat de mal delen in elkaar geschroefd waren heb ik over de naden een strook 160 gr glasweefsel van 5 cm breed gelamineerd en daarover een strook 80 gr glasweefsel van 8 cm.
    Op het laatst het houtenspant erin gelijmd waarmee later de neus aan de romp geschroefd kan worden.

    [​IMG]

    Het resultaat;

    -Zeer stevige en stijve romp, ook rond het cockpit frame is hij heel erg sterk.
    -Vrij zwaar 800 gr, origineel weegt 1000 gr inclusief neuspoot spanten en lak
    -Hier en daar toch wel wat kleine luchtbellen.

    [​IMG]

    Conclusie
    -Het moet toch zeker 200 gr lichter kunnen, hij mag minder sterk worden.
    -Vooraf eerst een proefje spuiten met de gellcoat en zorgen dat er geen water bij komt.
    -Minder luchtbellen, iemand nog tips hiervoor?

    Alle info en tips zijn welkom.

    MVG

    Edwin.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    nijsinkgj vindt dit leuk.
  18. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    balsa

    Hoi Edwin

    Ziet er goed uit!
    Voor de stijfheid in een sandwich-constructie is het van belang de beide skins t.o.v. elkaar te fixeren; ze moeten zo goed/stevig mogelijk op afstand van elkaar gehouden worden.
    Houtvezels zijn juist in de lengte goed op druk belastbaar (neem b.v. een boomstam; de vezelrichting loopt vertikaal, tegen de zwaartekracht in...) Dwars op die richting heb je snel last van knik; de vezels worden samengedrukt en bezwijken. Dit zal ook in je vleugel gebeuren als je de vezels van het balsahout in de lengte gebruikt. Ik weet dat het raar klinkt maar de stijfheid van de sandwich wordt echt groter wanneer je kops balsa toepast dan wanneer je de houtnerf in de lengte van je sandwich gebruikt.

    Ik zie dat je het er allemaal redelijk netjes in krijgt, je zou ook nog op een folietje kunnen werken; dit helpt je om de patches nauwkeurig te plaatsen, zonder rafels in je werk. Kijk eens op mijn verslag van de Valentijn 1:7. Hier staan foto's en uitleg van die methode.

    Veel succes met dit geweldige project!

    HJ
     
  19. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Hallo HJ,

    Heb even naar de prijzen gekeken van kops balsa, maar dat scheeld niet zoveel met normaal balsa, ik ga er eens over nadenken.

    De truck met de folie ken ik wel, dit waren wat afvalstukken, maar bij de volgende producten wil ik carbon band gebruiken, dan ziet het er alweer stukken beter uit, ook zit ik te twijfelen of ik geen carbon sok moet gebruiken, heb het nog niet geprobeerd, maar volgens mij moet je die ook gewoon "plat" kunnen lamineren, deze fungeerd dan als het ware als een "ligger" en dat geeft veel sterkte, ook kan hij dan veel smaller uitgevoerd worden wat weer gewicht scheeld.

    Heb je nog tips om luchtbellen tot een minimum te beperken?
    Misschien moet ik eens proberen eerst met de 160 gr te beginnen, ben alleen bang voor meer print trough van het weefsel?

    MVG

    Edwin.
     
  20. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    sok

    Edwin,

    Als je een sok bedoelt met de vezels kruislings liggend zou ik die niet gebruiken om een 'patch' op te bouwen. Sok-laminaten zijn voornamelijk bedoeld om buisvormige constructies mee te versterken. Het idee van een overlap ( wat een patch eigenlijk is) is dat daar waar de vezels stoppen de matrix (hars) de krachten moet overbrengen in de vezels die er tegenaan liggen in een andere laag. Dit lukt het best wanneer alle vezels mooi gestrekt op elkaar liggen. Als je vezel-bundels op deze plek niet stoppen maar ineens een scherpe bocht maken kunnen de krachten niet efficient op de aanliggende vezelbundel in de volgende laag in het laminaat overgedragen worden. De krachten zullen immers de richting van de vezels willen volgen. Door die plat gedrukte sok toe te passen creeer je in het gebied van de rand van dit laminaat juist een plek waar delaminatie kan optreden. Patches die rondom geknipt zijn en waar de krachten dus mooi over kunnen vloeien in het omringende laminaat hebben zeker de voorkeur. Als je het over een sok hebt waarbij alle vezels in 1 richting lopen kan het dus wel...

    Werk je met vacuüm, of lamineer je de onderdelen zonder ze naderhand te 'baggen'?
    Voor het voorkomen van luchtbelletjes in je laminaten zou je je gemixte hars m.b.v. een vacuum-pomp 5-10 minuten kunnen ontluchten in een stolp voor gebruik. Dit helpt zowel bij baggen als bij handlamineren zonder vacuüm, al zou ik als ik jou was de onderdelen wel vacumeren. Je hebt immers een mooie mallen-set geproduceerd waarbij het mogelijk is om met wat kleine, simpele aanpassingen in je proces de boel na lamineren onder vacuüm te zetten. Dit geldt ook voor deelbare mallen. Bovendien zal het eindproduct lichter van gewicht zijn, daar je m.b.v. vacuüm een hoger vezel-gehalte bereikt dan normaal.

    HJ
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2012

Deel Deze Pagina