Ik ben bezig met een P38 lightning, van 110 cm spanwijdte. Er komen twee motoren in van ieder 250 watt(geeft HK op)Park480-1020 - Turnigy Park480 Brushless Outrunner 1020kv Aan bevolen esc is 40A. Kan ik volstaan met een esc van 80A? Of is dit een te simpele denkwijze En zo ja hoe moet ik dat dan aansluiten?, kan dit met een y kabeltje?. Met vriendelijke groet, Hans
Ik denk niet dat je twee motoren (brushless) op èèn regelaar kan aansluiten. De regelaar gebruikt het emk van de moter als sensingbackpulse, bij twee motoren wordt dit dusdanig verstoort omdat in de praktijk de motoren nooit precies gelijk lopen. Dus gewoon voor elke moter een esc. Mvg. Richard
Zoals Richard aangaf lukt dit niet zomaar met de meeste regelaars (of je moet ééntje speciaal daarvoor op de kop kunnen tikken, Multipex had er ééntje dacht ik) Ook is het zo dat 2 x 40 A soms goedkoper is dan 1 x 80 A dus daarvoor moet je het niet altijd doen. Stevo
Mijn P 38 van HK had voor elke motor een regelaar. Deze waren 30 amp per motor, verder was het draadje voor ontvanger voorzien van een Y kabeltje zodat bijde motoren op 1 kanaal stonden, net als de stroomdraden van de lipo. Gegevens van de motoren heb ik niet, maar waren meer dan krachtig genoeg voor een kist van 140 cm met 3 bladige props. De P 38 van HK, was ook in zilverkleur te verkrijgen. Groot waren ze niet, maar de P40 van Great planes vliegt er goed mee. Denk dat het bij jou om een Guillows kist gaat? Johan.
Ga je één centrale accu gebruiken of twee separate accu's? Bij gebruik van twee regelaars de BEC-functionaliteit van één regelaar uitschakelen. Twee kapiteins, in dit geval spanningsregelaars, op één schip werkt niet. Behalve bij regelaars waar uitdrukkelijk is vermeld dat ze daarvoor wel geschikt zijn. BEC schakel je uit door bij één BEC/regelaar de plus pen uit het servo-stekkertje te verwijderen. Niet afknippen vanwege eventueel later weer gebruiken. Tape of stukje krimpkous
Twee motoren op een regelaar lukt alleen bij kleine motoren en dan moeten de motoren enigzins vrij van de as kunnen draaien door de O ringen niet te strak te monteren om ze te laten synchroniseren. De motoren moeten heel makkelijk starten. Het is mij uiteindelijk gelukt maar in dit geval heeft dat geen zin dat te proberen. Gewoon elke motor een regelaar en geen risicos nemen. Het is geen parkflyertje.
Hans, als je hier één regelaar in gaat zetten is dit een schoolvoorbeeld van "Pennywise and poundfoolish". Je hebt een pracht van een kist gebouwd die waarschjnlijk een behoorlijk bedrag aan geld waard is en onbetaalbaar veel bouwplezier. En je gaat dan bezuinigen op een stukje elektronica van een paar tientjes. Met als waarschijnlijk resultaat dat je héél kort plezier van je maiden gaat krijgen... Met borstelmotoren kan dit wel, met borstelloze motoren is de kans op succes erg, heel erg klein...
twee motoren een regelaar Beste Ron, Ik ben er al van overtuigd dat ik twee regelaars moet gebruiken, maar ja ik had er nog een liggen, dus ik dacht wie weet. Maar het onderstaande aansluitschema is me niet helemaal duidelijk. Ik zie hier een regelaar met een aparte BEC. en een stroombron. En dat het rode draadje van het stekertje wat in de ontvanger moet losgemaakt moet worden. Ik weet nog niet of ik een of twee lipo's ga gebruiken,maar los daarvan komen er twee identieke regelaars met ingebouwde BEC. Klopt het dat ik dan van een van de regelaars het rode draadje los maak? Overigens het bouw project is nog maar in het begin stadium, zodat ik nog niet aan het CG toekom(plaats van lipo). Met vriendelijke groet Hans
Hou bij één pack de lengte van de accudraden in de gaten. Bij te lange toevoerdraden moet je voorzorgsmaatregelen nemen. Zie too long battery wires will kill ESC over time - RC Groups Contents Problem Solution Rule of thumb Capacitor type Capacitor polarity! How to add extra capacitors Expert/manufacturer opinions, rules of thumb, installation Explanation/theory Measurements DIY pictures In onderstaand plaatje is ook sprake van twee BECs, één interne BEC in de regelaar en één separate BEC. De situatie is hetzelfde als bij twee (of meer) regelaars met interne BEC, slechts één van de BECs mag werken, de andere(n) moeten geïnactiveerd worden.
maar even voortbordurend op dit draadje oude draadje. Wat is normaliter de functie van de rode draad die er bij 2 regelaars en motoren verwijderd moeten worden? is dat dan niet de +? Want bij veel regelaars kun je softwarematig ook de BEC aan of uitschakelen.
Veruit de meeste regelaars waarmee ik bekend ben hebben geen functie om de bec uit te schakelen..... De plus is dan normaal voor de voeding van ontvanger en verdere electronica. Als je echter al een 2de regelaar hebt heb je dus ook al een werkende bec , 2 werkende becs in 1 stroomkring gaat de magische rook geven die zorgt voor falende electronica in de ESC. 1 plus loswippen uit de servostekker lost dat probleem op , voor de werking van de 2de ESC (met losgekoppelde +) is min en signaal genoeg.