Henri, de alu buis heb je perfect in de juiste vorm gekregen! Heb je voor het buigen van de buis hulpmiddelen gebruikt? Johannes
Gewoon met m'n vingers. Een buisje van 2 mm stelt niets voor. De truuk van buizen buigen is trouwens dat je er iets in moet doen om knikken te voorkomen: staaldraad, zand, ... In mijn geval had ik het carbon.
En daarom ook even over de vleugel nagedacht. Die vind ik nogal kort, grote koorde en de pijlstelling is ook heel scherp ... meer als van een werpzwever (niet zo raar, want het was een vrije vlucht model). Ik maak er wat meer zweefvliegtuig van met een extra rib in het middendeel en iets minder pijlstelling. Daarmee gaat de spanwijdte van 184 cm naar 194 cm. Het is goedgekeurd door Johannes, dus geen discussie over nodig.
Deze draad herontdekt en ben nu op pagina 11. Met het kl*** weer van vandaag (in mijn vakantie) verheug ik me op de volgende pagina's Toch ff reageren op de theorie van Henri hierboven. Het lijkt mij te maken te hebben met de oppervlaktespanning van het water. Vergelijkbaar met een regenbuitje op kurkdroge grond, waarbij de druppels gewoon van hogere stukjes "afrollen". Door het hout te bevochtigen doorbreek je deze oppervlaktespanning waardoor het onderliggende hout het vocht (en lijm) beter opneemt. Zo, nu weer terug naar blz 11
En alweer op blz 28 - Het kleinste verfrollertje is hier te koop: Het blauwe mini patent verfrollertje!
Lierstart Toen ik had besloten de HAST te bouwen was ik me ervan bewust dat in het Nederlandse polderlandschap dicht bij de kust niet veel dagen in het jaar vliegbaar zijn voor de HAST. Maar vandaag heb ik het gewaagd. We hadden de ACK zweefwedstrijd in Egmond. De wind was noordelijk en in de ochtend nog niet zo heftig. Dus voor mij een kans om de HAST in de wedstrijd te testen. De lierstart was gevaarlijk vanwege de stevige wind en de turbulenties. Gelukkig ging het goed. Wim, mijn helper heeft de HAST uiterst voorzichtig op hoogte gebracht. Een grote starthoogte zat er niet in omdat wij geen vleugelbreuk wilden riskeren. Het was indrukwekend te zien hoe de vleugels tijdens de lierstart door turbulenties heen en weer gezwiept werden. 's middags was de wind nog sterker geworden en heb daarom de wedstrijd verder vervolgt met de Surprois. Dat was een wijs besluit. Zo kon ik de HAST zonder brokken weer mee naar huis nemen. Nu ik onder deze weersomstandigheden met de HAST heb gevlogen neemt mijn enthousiasme verder toe. Hij kan meer dan wat ik verwacht had! Vandaag eindigde ik in de wedstrijd als vierde. Johannes
Mooi dat het allemaal goed gegaan is! Maar ligt het nou aan mij ... vind dat platte, drassige polderlandschap toch een beetje rare achtergrond voor de HAST.
Dat vind ik ook! Er zit niets anders op dan maar wat vaker naar het buurland reizen en daar te vliegen. Johannes
Eerlijk gezegd twijfelde ik wel of het verstandig was om een lierstart te maken onder deze omstandigheden. Zeker ook omdat mij werd afgeraden om ermee te vliegen. Maar eigenwijs hoe ik ben wou ik het weten waar de grenzen liggen. Ik heb al eerder in dit draadje geschreven over dat er diverse vlieg incidenten waren met de HAST. Graag wou ik weten wat er allemaal is gebeurd, maar kreeg nooit antwoord op mijn vragen. Pas bij het AMD Jahrestreffen in Duitsland kwam ik in gesprek met een modelvlieger die mij kon vertellen wat er is gebeurd. Deze Duitse modelvlieger was verbaast dat ik met de HAST aan het vliegen was omdat er best wel veel wind stond. Hij keek direct naar de romp vleugelovergang en vroeg mij of ik deze versterkt had. Inderdaad, deze had ik versterkt maar kan je zo niet zien. Dus nu werd mij duidelijk dat de vleugel rompovergang het zwakke punt is in deze constructie. Interessant vond ik het verhaal van een modelvlieger die na twee crashes zijn HAST met koolstof rovings ging versterken. Maar dat was ook geen succes bleek achteraf. De koolstof versterkingen bleven heel maar de volledige vleugelophanging werd uit de romp gescheurd. De oorzaak was uiteraard flutter die zijn vernietigende werk deed. Voor mij is het nu duidelijk dat je met de HAST niet te snel mag vliegen. Johannes
Dat heb ik al geprobeerd maar bleek geen succes te zijn! Tijdens het AMD Jahrestreffen werd de HAST gesleept door een sleepvliegtuig wat zwevers tot 15 kg kon slepen. Dat ging perfect en zonder problemen. Na dit Jahrestreffen wilde ik ook bij onze vliegvereniging met de HAST sleepvluchten maken. Eerst met de Funcub wat sleepvluchten gemaakt en dat ging super. Daarna toch maar met de Yakovlev een sleepvlucht geprobeerd. Het ging allemaal erg snel. De HAST was nog geen twee seconden uit mijn hand en de vleugels begonnen te flutteren. Één tel later dwarrelden de twee vleugels naar benden. Direct daarna had ik de sleeplijn losgekoppeld en kon nog net op ons vliegveld keurig landen. De onderdelen werden door een clublid opgehaald en bij mij gebracht. Hij vond het een bizarre gebeurtenis. :shock: Gauw weer de vleugels op de tongen geschoven en even gecontroleerd of het toestel technisch in orde is. Niets aan de hand, meteen de volgende sleepvlucht gemaakt maar deze keer weer met de Funcub en dat ging weer super! Johannes
Zonder vleugels? Ik heb respect voor je bouwkunsten, maar begin nu ook erg respect te krijgen voor je vliegkunsten! grt, Arthur
Huh? Huh? Zeg je nou dat jouw Hast zonder vleugels naar beneden kwam :shock: ? Uiteindelijk zonder schade ??? Gods hand?
Johannes, Ik vrees dat je de uiterste grens aan het aftasten bent met je Hast. Is het niet interessanter (lees minder belastend) van toestellen zoals de Hast met een elastiekstart omhoog te brengen? Ik bedoel wel met een aangepaste hochstartset. Aurectar
Ja, de HAST heeft een stuk gevlogen zonder vleugels. Alleen de vleugeltongen leverden lift. Het toestel begon niet te rollen achter de sleepkist maar bleef kaarsrecht achter het sleeptoestel hangen. In een reflex ontkoppelde ik de HAST en tot mijn grote verbazing bleef de romp rechtop doorvliegen en vlak voor de grond trok ik nog vol up. En zo kwam de romp op het veld neer als bij een gewone landing. Wel was de landingssnelheid een stuk hoger maar hij gleed lekker en stukje door. Het pendelroer zorgde ervoor dat de romp niet kantelde tijdens het uitglijden. De verbaasde gezichten van de toeschouwers zal ik nooit meer vergeten. Ik weet niet meer hoe ik zelf keek maar zoiets van ongeloof. Dit had nooit mogen gebeuren maar beruste op een misverstand. Met de sleeppiloot had ik vooraf besproken dat de HAST langzaam gesleept moet worden anders krijg ik flutter. Dat was geen slimme afspraak want de sleeppiloot hat over langzaam vliegen een totaal andere voorstelling dan ik. Het was een leermoment! Johannes