Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door _Dekker, 7 jan 2011.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Iderdaad, een lage temperatuur aan de buitenkant geeft niet veel informatie (een hoger buitenkant temperatuur geeft wel informatie! )want de buitenkant krijgt genoeg koeling. De temperatuur van de wikkelingen is de bottleneck, (veel) belangrijker informatie.
     
  2. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    HK-4035 800kV 12N8P reparatie

    Deze HK4035 werd gebruikt in een boot, en is doorgebrand door oververhitting.
    De windingen waren nog OK, maar het isolatiepapier is compleet verdwenen door de hitte, zodat er sluiting was richting de stator. Dit is wat ik er nog uit kon halen:

    [​IMG]

    Mijn grootste zorg was eventuele beschadiging van de magneten door de hitte.
    Omdat ik de oude wikkeling niet kon testen heb ik snel een proef wikkeling erop gezet, dit is 4+5 en gaf mij de 800rpm/V dat gevraagd werd:

    [​IMG]

    De originele wikkeling had 8 windingen voor 800rpm/V. Als de magneten beschadigd waren geweest dan had de motor een hogere Kv moeten hebben dan origineel.
    Uit de verhouding YY vs D verschakeling kon ik terugrekenen dat ook de originele wikkeling 800rpm/V was geweest met deze oververhitte motor.
    Conclusie: de magneten zijn nog in orde en ik kan gelukkig verder.

    Dit is'm dan geworden: 4+5 in YY voor n spec 800rpm/V. Koeling is nu beter en ook meer power (22% kopertoename):

    [​IMG]

    De wikkeling is dus exact hetzelfde als bij de 4025 motoren die ik heb gedaan voor 1100rpm/V. Alles is hetzelfde: magneetbreedte, statorvorm en aantal polen.
    De verhouding in statorlengte is dus ook de verhouding in n spec:

    4035 8p: 35mm lang en 800rpm/V
    4025 8p: 25mm lang en ~1100rpm/V

    35/25= 1.4
    1.4*800= 1120rpm/V
     
  3. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    HK-4530-YY 5+6 1.4mm

    Tussendoor ook nog een tweede HK-4530 gewikkeld voor Sam, omdat hij zo blij is met zijn X7 dat hij een tweede aan het bouwen is :)
    Van Ralph heb ik de beroemde PowerCroco pin gekregen, die gaan we nu vaker tegenkomen:

    [​IMG]
     
  4. Goes

    Goes

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Goes
    Goed bezig!
    Stripper al binnen?
     
  5. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Dank.
    Nee, ik wacht nog steeds op verzending.
    Edit: 1 minuut na het posten van dit bericht een mailtje gekregen dat hij is verstuurd :p
     
  6. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Binnenkort nog twee interessante projecten:

    -Pyro 850
    -Quantum 4530
     
  7. Goes

    Goes

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Goes
    Is er nog winst te behalen om een HK-4530 opnieuw te wikkelen?
    Ik heb deze motor ook in mijn Henseleit zitten maar aan vermogen geen te kort, regelmatig meer dan 140A dat is meer dan 6KW
     
  8. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Absoluut. De monodraad wikkelingen van Scorpion zijn nogal ruim, ze vreten alle ruimte op en zitten vol met hars. Gevolg: een warm lopende motor. Bovenstaande wikkeling is ronduit luchtig vergeleken met origineel en toch 6% meer inhoud.
    Doel was hier voornamelijk een koel lopende motor omdat er toch power zat is.
    Er is dus sowieso beduidend meer mogelijk dan je stock kunt kopen.

    Bert
     
  9. startrex

    startrex

    Lid geworden:
    4 aug 2007
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Zeewolde
    Een idiote vraag misschien, zou het kleine motortje van een Blade 130x herwikkeld kunnen worden voor meer power en minder heet worden?

    Ze worden echt bloedheet die motortjes en echt super veel vermogen hebben ze niet.
     
  10. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    De stockmotor is een binnenloper, dat gaat dus niet lukken.
    Ook als het een buitenloper was: in het algemeen is het herwikkelen van kleine motoren minder lonend dan grote. Vanaf 30mm statordiameter wordt het interessant.
    Als je meer power wilt in een kleine motor dan adviseer ik om gewoon een iets grotere variant te nemen, ook gezien de prijzen.
    In het geval van de 130x zijn er ongetwijfeld weer een flink aantal mensen bezig met een brushless conversie, wellicht interessant?

    Bert
     
  11. Goes

    Goes

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Goes
    Is de bestaande wikkeling van deze HK-4530 eenvoudig te verwijderen met al die hars of is dat niet te doen?
     
  12. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Tot nu toe heb ik met de 4530 alleen met kits gewerkt, maar toevallig ga ik over een paar weken een complete stock 4530 herwikkelen.
    Dus dan weet ik meer.
     
  13. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Kijk even bij Helituning.ch die gasten hebben echt ongelovelijk veel tune spul voor de kleine eflites.;)
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bert, hoe werd/wordt die motor gekoeld, water of (geforceerd) lucht?
     
  15. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Waterkoeling via het motorschot.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    ...
    Als de (meeste) koeling uit waterkoeling komt, is het het overwegen waard om (nog) minder ruimte voor koel-lucht tussen de spoelen te houden. Of was deze draaddikte het maximum dat je vingers aan konden?
     
  17. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Had inderdaad gekund, 1.7mm past nl ook nog:

    [​IMG]

    Bij dik draad op de 40xx serie vraag ik me wel af of het nog zin heeft dikker te gaan dan 1.6mm: de stator is vrij ielig uitgevoerd, dus sneller verzadiging.
    Voordeel van de 1.6mm wikkeling is dat de thermische massa vrij laag is dus het koelt ook sneller af.
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2012
  18. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Quantum 4530 4+5YY 1.4mm

    Hier een verslagje van de Quantum 4530 met 500rpm/V (stock).
    Deze motor werd mij nieuw toegestuurd. n spec gemeten: 507rpm/V
    Hier even een plaatje om te vergelijken met een Pyro 700 en een Hyperion 4025 (gelijk aan Scorpion HK-4025):

    [​IMG]

    De Quantum is even groot als de 4530 van Scorpion, en weegt 550gram.
    Tijd om te demonteren: de magneten zijn lekker breed en meteen valt de bijzondere vorm van de stator op:

    [​IMG]

    De verbinding van de stator is met een schroef gezekerd zoals bij Kontronik maar is ook verlijmd. Ook de wikkelingen zijn helemaal door en door verlijmd, wat het "ontwikkelen" vertraagt. De oorspronkelijke wikkeling was 8 windingen in D verschakeld met 24strands van ~0,24mm diameter. Hiermee komt de vulling per slot op ~8,7mm^2, dat is behoorlijk laag.
    Met wat geduld heb je dit:

    [​IMG]

    De gaten rond het midden zullen ongetwijfeld bedoeld zijn voor koeling, geen idee of dat wat uitmaakt, de kanaaltjes zijn nl vrij klein. Ook valt op dat het magneetcircuit veel ijzer bevat, dus als het ijzer van goede kwaliteit is zal je van verzadiging minder snel last hebben (mits het rotordeel daar ook goed meedoet).
    Nadeel is dat er niet zoveel ruimte voor de eigenlijke wikkeling overblijft.

    Hier de nieuwe wikkeling: 4+5YY met 1.4mm draad. Koperdoorsnede is nu 13,8mm^2, een toename van bijna 60%:

    [​IMG]

    Voor 1.4mm draad is dit toch wel het maximum.
    De verschakeling aan de andere kant:

    [​IMG]

    n spec is 518rpm/V geworden.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2012
  19. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Super netjes weer. Waarvoor zijn de 4 bultjes op de bovenkant van de stator? Om de stock wikkeling op zijn plek te houden?
     
  20. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Nee, dat zijn uitstulpingen in de statorplaatjes. Daardoor kan het pakket makkelijker worden gestapeld. Scorpion doet dat ook, maar dan worden de bultjes op de laatste plaat weer gevlakt om de isolatieschijven te kunnen plaatsen.
     

Deel Deze Pagina