Veilig lipo's aansluiten in vliegtuig

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Bartdr1, 14 okt 2012.

  1. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    360
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Ik begin wat grotere modellen met elektromotor te vliegen. Met 1200 Watt op de prop stijgen de risico's ook snel. Vaak moet ik de accu (6S 5000 mAh bijvoorbeeld) inbouwen onder de motorkap of op een plaats die moeilijk snel bereikbaar is (soms moet ik zelfs enkele vijzen los draaien om eraan te kunnen).

    Vorige keer pakte ik na de landing de kist met aangesloten elektro op, tikte ermee tegen de zender die rond mijn nek hing, gasstick naar volle gas .... en daar stond ik met de kist in twee handen en draaiende motor en niet meteen kans om de motor ogenblikkelijk af te zetten.

    Geen schade of blessures, maar zoiets zou ook anders kunnen aflopen.

    Hebben jullie een suggestie om snel en betrouwbaar en niet te opzichtig (schaalmodellen) de accu te kunnen aan- of loskoppelen?

    Ik heb voorlopig een extra verlengstuk met 4 mm goudcontacten onder de motorkap waar ik net aan kan, maar dat zit weer in de gevarenzone en echt vlot werkt het ook niet.
     
  2. Wasp250

    Wasp250

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    773
    Locatie:
    oss
    Hebben vliegtuigen , net als heli's niet ook de mogelijkheid om een trottle hold op de zender te plaatsen? Ik bedoel als je klaar bent met vliegen, dan is toch altijd voor de veiligheid je trottlehold aan te zetten, voordat je je heli of vliegtuig oppakt.

    Natuurlijk kan je het wel eens vergeten, maar naar mijn idee zou via de zender het voor een vliegtuig ook de mogelijkheid moeten bestaan, het zal er wel zijn hoor.
     
  3. struggleforlife

    struggleforlife

    Lid geworden:
    19 feb 2011
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Gennep/Nijmegen
    De beste voorziening die ik tegenwoordig gebruik om (precies) dit soort risico's te vermijden, is een switch waarmee ik de motor (de-)activeer.

    De switch heb ik gewoon geprogrammeerd op mijn zender.
    Dus ik land, switch om, motor is dood ongeacht de stick.
    Ik zet het vliegtuig neer om op te stijgen, switch om, motor actief.

    Daarnaast gelden uiteraard de normale voorzorgsmaatregelen.
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.117
    Een schakelaar in de stroomkring van de motor is niet te doen. Daar is de stroom te hoog voor. Als je voor een extra doorverbinder (stroomonderbreker) buiten het toestel kiest dan wordt de kabellengte langer, dat is ongewenst en extra contactpunten zorgen voor spanningsverlies.

    Je kan wel aan de zenderzijde iets doen. In de eerste plaats stel de fail-safe van het gaskanaal in op "motor uit". Hou er wel rekening mee dat het overdragen van de fail-safe informatie van de zender naar de ontvanger soms enige tijd duurt. Test dit eerst uit voor jou zender en ga niet direct na het aanzetten van de ontvanger de accu aansluiten!

    Een tweede optie is een "kill switch" op de zender. Hiermee kan je de functie van de gasstick uitschakelen. Dan voorkom je dat door tegen de stick stoten de motor gaat draaien.

    Programmatechnisch kan dit op verschillende manieren, afhankelijk van het zendermerk en de opties die de software heeft. Sommige zenders hebben deze optie standaard, soms moet je gebruik maken van een offsetmixer.

    Ook met een andere vliegfase is het op de lossen door een vliegfase te maken waarbij het het gaskanaal op een vaste waarde wordt geschakeld.

    Met wat creativiteit is is een killswitch meestal wel realiseerbaar, maar het is wel erg afhankelijk van de zendersoftware!
     
  5. moos

    moos

    Lid geworden:
    27 jul 2003
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Gelderland
    Als je zender voorzien is van soortgelijke functie als Throttle hold, gewoon die activeren.
     
  6. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Zelfs met Throttle hold is de kans even groot als dat je met je model de gasknuppel vol opengooit of de Throttle hold schakelaar omschakelt.
    De handelwijze moet hier worden aangepast.
    Met de elektonika is hier niets mis!
    Je gooit ook gèèn deur van je auto open als er een andere auto langs komt.
    Opletten en doen, zijn twee verschillende dingen.

    Mvg. Richard
     
  7. struggleforlife

    struggleforlife

    Lid geworden:
    19 feb 2011
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Gennep/Nijmegen
    Niet als je het doet zoals ik eerder zei.
     
  8. mikerokkenjager

    mikerokkenjager

    Lid geworden:
    10 apr 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Weert
    dan pak je een bec gryphon met swits pinflag dan staat er pas stroom op als je die pinflag er uit trekt op je systeem dus lipo's aansluiten zonder gevaar.
     
  9. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zet altijd mijn ontvanger uit als mijn accu aangesloten is.
    Het is me 1 keer gebeurd dat ik de zender aan de draagriem optilde en de gasschakelaar (wij hebben gas op een schakelaar) omhaalde.
    Dat koste een prop en een tafelblad maar het had ook een arm kunnen zijn.
    Als je de ontvanger uitzet krijgt de regelaar geen signaal, dus kan hij ook niet aanslaan.
    Zo doe ik het al een jaar of 3-4 en er is sinds die tijd nooit meer iets fout gegaan.
    Maar wel altijd bij de prop vandaan blijven!

    GJ
     
  10. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Het is reeds voorbij gekomen maar maak er een automatisme van om de throttlehold/cut te programmeren in je zender voor elk toestel (van parkflyers over joekels van vliegtuigen).

    Je kan wel zeggen dat het niet nodig is bij parkflyers en dat is misschien juist maar het is de enige manier om automatisme te "kweken".

    Stevo
     
  11. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat kan je doen bij modellen die van de grond starten maar bij electrozwevers wil dat nog wel eens fout gaan.
    Het model wordt gegooid, motor aangezet, hey, hij doet het niet... nee, omdat throttle hold nog aanstaat.
    Dat kost dus weer een model.

    GJ
     
  12. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    GJVO

    Dat kan nooit een excuus zijn en vandaar ook dat het moet aangeleerd worden. Hoort volgens mij allemaal onder de noemer "preflight checks".

    We kijken altijd of alle roeren het doen, kan dan geen grote moeite zijn om te kijken in welke stand een schakelaar op een zender staat lijkt me....

    Stevo
     
  13. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, het zou, het zou... maar in de praktijk is het anders.
    Werking roeren controleren?
    Even met de knuppels bewegen, ja , ze doen het.
    Blijkt achteraf dat ze de verkeerde kant op bewegen of een ander model in het geheugen gebruikt wordt.
    Klinkt dom maar het gebeurd en is ook mij wel eens overkomen.

    Beste methode naar mijn mening is dus gewoon de ontvanger uitzetten, dan kan er echt niks gebeuren, de regelaar kan dan ook geen foute pulsen krijgen.
    Je moet wel altijd scherp blijven, electro is veel gevaarlijker dan brandstof.

    Gert-Jan
     
  14. Willem01

    Willem01

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    654
    Ik heb inderdaad voor AL mijn modellen een kill switch op de zender geprogrammeerd. En ja, dan is het een kwestie van jezelf aanwennen. Maar je doet toch ook je autogordel om voordat je wegrijdt? Dat heb je jezelf toch ook aangewend? En bij een elektro zwever controleer je eerst of alles werkt, inclusief de motor? Het is mij in ruim drie jaar tijd nog nooit gebeurd dat ik een vliegtuig opgegooid heb met de kill switch nog actief. Je moet er wel met je kop bijblijven...

    Willem.
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.805
    Locatie:
    Salland
    Bij snelle raceboten heeft men aan de buitenzijde van de romp twee goudstekkers (vrouwtje). Eén van de voedingskabels (accu naar regelaar(s) zit daar aan. Door middel van het aansluiten van een kort stukje kabel met 2 mannetjes op beide vrouwtjes wordt het circuit naar de regelaar(s) gesloten.
    Zoiets kun je natuurlijk ook maken. En ja, het is minder mooi op een schaalkist, maar een bloedende polsslagader laat ook veel rode kleur zien op een mooi model op plekken waar het niet thuishoort.
    Je zou zo'n systeem ook ergens onder een luik weg kunnen werken.
    In ieder geval uit de buurt van de prop.

    Alles gecheckt? dan de kabel aansluiten en als laatste de motor controleren.
    Vlucht afgelopen en toestel op de grond? Dan als eerste de kabel los.


    Foolproof, mits je je houdt aan bovenstaande 2 rode regels.
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.757
    Locatie:
    Woerden
    Roel, dan moeten die boten dus een aparte accu gebruiken voor de ontvanger en servo's. Hoewel ik dat ook veruit de beste oplossing vindt zijn er toch heel veel vliegers die een in de regelaar ingebouwde BEC gebruiken en dan zal de door jou genoemde oplossing niet gebruikt kunnen worden!
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.316
    Locatie:
    Rotterdam
    voor alle situaties zijn redenen te verzinnen waarom het niet zou werken...

    Ook waarom het wel zou werken

    Maar hoofdzaak blijft dat je kop erbij moet zijn (woordgrapje ;-))
    als dat niet het geval is, werkt niet 1 beveiliging

    Naar mijn idee is de throttle cut, of kill switch (de werking is hetzelfde) de eerste goede optie.
    En voor je hem weggooid, ff een tik gas geven om te zien of de prop werkelijk rondgaat.

    tweede, die met dat kabeltje aan de zijkant werkt goed, ik heb op die manier de stroomvoorziening van mn trex 600 uitgevoerd.
    de + van de accu is op deze manier onderbroken, door het stekkertje met kortsluiting te verbinden, is de stroomkring weer rond en werkt alles.
    Als je gebruik wilt maken van een bec in een regelaar is het lastiger, maar kan nog steeds...
    Dat pieletje steek je er van buitenaf in, waardoor alles geactiveerd word
    dus de accu kan dan al ingebouwd zijn, alleen dat ene stekkertje hoeft er nog maar in
    en bij een vliegtuig start alles een stuk sneller op als bij een heli, dus vermoedelijk heb je hier totaal geen last van
     
  18. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    GJVO: een heel enkele keer kan het voorkomen dat de motor gaat draaien als de ontvanger uitgezet wordt. Is ook niet absoluut veilig.

    Wat mij betreft komt de veiligheid vooral vanuit je positie tov het model. Altijd achter de prop staan, handen weg bij draaienden delen.

    Gerben
     
  19. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gerben, je weet dat ik altijd de ontvanger uitzet.
    In al die jaren is er nog nooit iets aangeslagen.
    Het is veiliger dan de ontvanger aan laten staan.
    Jij kent ook het gedoe met een killswitsch die vergeten wordt om te zetten.
    Ik schrijf ook in posting 9:
    Maar wel altijd bij de prop vandaan blijven!
    en in posting 13: altijd scherp blijven, electro is gevaarlijker dan brandstof.

    Er bestaat natuurlijk altijd de kans dat de motor aanslaat maar dat kan ook bij een killswitch op de zender.
    100% veiligeheid bestaat niet, ook niet in het normale leven.

    Mijns insziens is de ontvanger uitzetten 1 van de , en misschien wel de veiligste methode.
    Het enige moment dat de motor aan zou kunnen slaan is bij het aanzetten van de ontvanger, als je dan (zoals je altijd moet doen) bij de prop wegblijft kan er niets gebeuren.

    GJ
     
  20. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik weet dat je dat doet, maar ken ook ervaringen van anderen.
    En het blijkt soms te gebeuren dat de motor zomaar aanslaat als de ontvanger uitgezet wordt, ik heb het zelfs wel eens zien gebeuren nu ik erover nadenk..

    Gerben
     

Deel Deze Pagina