Servo's rechtstreeks via diode op 2S lipo

Discussie in 'Model elektronica' gestart door HansL, 22 okt 2012.

  1. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.838
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik wil m'n servo's graag rechtstreeks op een 2S Lipo (via een diode) aansluiten om ze sneller te maken (hogere voedingsspanning). Waar haal ik nu best de spanning van de accu vandaan?

    Ik vermoed op punt A in het onderstaande schema in geval van een ESC met BEC, en op punt B in geval van een ESC zonder BEC...
    Aangezien ik nu een 6A ESC met BEC heb (5V / 0.8A) betekent dat dus dat ik met de aders van de servo's tot aan de ESC moet (dat is ondertussen lakdraad 0.2 mm geworden ipv de standaard bedrading)

    [​IMG]

    Is er een mogelijkheid om de BEC van ESC te omzeilen? De ontvanger zou dan een hogere voedingsspanning krijgen (7,4V nominaal, 8,4V piek aangezien het om een 2S Lipo gaat), maar dat is geen probleem aangezien een Spektrum AR6115 tussen 3.5 en 9.6V aan kan.

    Dit brengt 2 voordelen met zich mee:
    ik hoef met de aders van de servo niet meer helemaal tot an de ESC, want ik kan de hogere spanning halen bij de ingang van de ontvanger (punt B dus). Misschien kan er ook wat van de ESC afgehaald worden zodat ie minder zwaar wordt? (maar wat dan... die grote condensator misschien?)

    In dit geval gaat het om een HobbyWing 6A ESC met BEC van 6gr. Een YGE 7S ESC zonder BEC weegt nauwelijks 1 gr... blijkbaar maakt een BEC op een ESC van deze schaal heel zwaar.

    Ik ben momenteel een indoor depron model aan het bouwen... elke gram die ervan af kan is er weer één extra ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Je zou direct van je lipo naar je ontvanger kunnen.
    Rode draad van de esc los maken en afschermen.
    Dan heb je direct je 2s op je systeem.

    LET OP.
    Kan alleen als je ontvanger en alles wat je aansluit de hogere spanning aankan!
     
  3. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.838
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Probleem is dat dat dan weer een heel gedoe wordt ivm laadkabel en de losneembare verbinding tussen accu en ESC. Ik heb tussen m'n ESC en accu JST's zitten en ook op de laadkabel en dat wil ik zo houden want licht en praktisch.
     
  4. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Dat is appels met peren vergelijken ... de één is met kabel en de ander niet ... het Chipje dat voor de BEC verantwoordelijk is weegt heel veel minder dan 1 gram in SMD uitvoering .. Bij YGE is de 8A met BEC 2,2 gram (ook zonder kabels!), daar zit waarschijnlijk ook nog een extra koelplaat bij, laat je die weg dan zit je op 1 gram.
     
  5. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Dat valt vrij eenvoudig op te lossen door de draden na de jst van de esc aan te sluiten, dan blijft je accu ongewijzigd.
     
  6. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.838
    Locatie:
    Tisselt (België)
    De vraag was vooral of ik van appels peren kon maken :p
     
  7. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Wel appelmoes ;)
     
  8. Arier

    Arier

    Lid geworden:
    28 apr 2009
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Dicht bij Oudewater
    ....is er weer één minder ;).
     
  9. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Als je de HobbyWing en de YGE het zelfde bedraad is het verschil een enkel gram ....
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.113
    Het gebruik van een diode om de Li-Po spanning te verlagen is niet aan te raden. De spanningsval over de diode is namelijk niet constant, maar deze is afhankelijk van van de stroom die door de diode loopt. Bij een lage stroomsterkte zal de spanningsval veel minder dan 0,7 volt zijn. De spanning op de servo's zal regelmatig (veel) te hoog zijn. Hiermee loop je niet alleen het risico dat de servo's er mee ophouden, maar je loopt ook de kans dat de servo's onstabiel worden.

    De meeste servo's kunnen een spanning van 6 volt verdragen. Als de BEC die je nu gebruikt een lagere spanning heeft zou je kunnnen kiezen voor een BEC met een hogere spanning. bij voorbeeld 5,8 of 6 volt.

    Hou er wel rekening mee dat een analoge BEC altijd een hogere ingangsspanning nodig heeft dat de uitgangsspanning.
     
  11. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.838
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Het is nochthans een techniek die courant gebruikt wordt bij het F3P vliegen omdat zo'n diode een eenvoudige en lichte is oplossing is.

    Bepaalde servo's zijn er beter tegen bestand dan andere... Dymond d47's zijn bijvoorbeeld analoge servo's die best wat spanning aan kunnen blijkt in de praktijk. Op het trainingstoestel dat ik nu bouw zitten goedkopere HXT500's waarvan bij een aantal Nederlandse F3P piloten ook gebleken is dat ze ook een wat hogere spanning aankunnen (hoewel er ook af en toe eentje de geest geeft)

    Er zouden bijv ook 2 diodes in serie na elkaar kunnen... om iets meer marge te krijgen, de snelheid gaat dan natuurlijk ook weer naar beneden.

    Ik heb op een andere toestel D47s staan en een DS318 servo maar dan op 4,8 V via de ontvanger... Die servo's komen in een volgende wedstrijdversie van het model dat ik nu bouw rechtstreeks op de accu, maar voor het trainingsmodel nu zijn ze me iets te duur (ik strip liever de tandwielen van een HXT500 dan van een DS318 of een dymond d47)
     
  12. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Ook al wordt dit vaker toegepast, het blijft een slechte oplossing, die om problemen vraagt. Zoals NPS al schrijft is de spanning niet stabiel. Dat betekent, dat de apparatuur die er aan hangt ook niet stabiel werkt.
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.681
    Locatie:
    Sassenheim
    Ook een iets oudere NiMh ontvangeraccu staat in spanning te schommelen naarmate de stroom veranderd. een stabielere LiPo met 1 of 2 diodes zal naar mijn idee amper een verschil maken.
     
  14. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.838
    Locatie:
    Tisselt (België)
    De mogelijke gevolgen van deze oplossing zijn me bekend en ik neem het risico er graag bij... in de praktijk blijken de risico's trouwens mee te vallen. Voor de F3P programma's moet de snelheid van de servo's omhoog... een stall turn wordt gewoon veel strakker met snelle servo's.

    Maar daar ging m'n eerste post niet over. Het is de eerste keer dat ik die directe voeding ga toepassen... de vraag is: waar haal ik die spanning nu het best vandaan?

    edit: de tweede vraag of er wat van de ESC met BEC afkon om gewicht besparen is voor dit toestel ook niet aan de orde... alle componenten hebben hun plaatsje gekregen ivm de juiste positie van het CG, verschuiven kan nu niet meer (binnen bepaalde grenzen nog wel, maar allicht te weinig om 4 à 5 gr in de neus te compenseren...) In het wedstrijd model komt sowieso een YGE 7S
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.681
    Locatie:
    Sassenheim
    Er bestaan ook 6 volt BEC's en ik geloof ook zelfs 6.2v maar dan kom je zeker bij een switching BEC uit. Als je nu al een swtitching BEC hebt kan je ook kijken om wat voor een regulator het gaat en kijken als je de spanning kunt aanpassen.

    Maar het verhaal is simpel in wat je nu wilt, gewoon de plusdraden van de servo's scheiden van de ontvanger en routen naar de spanningsbron die je wenst.
     
  16. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.838
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Het wordt dus: + draad van de servo's naar de + ingang van de ESC (met BEC, punt A dus) met een diode ertussen, signaal en - draad van de servo's naar de ontvanger.
     
  17. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    ik heb dit gedaan met MBR1645 schottky diode, werkt goed en maar een lage fluctuatie( 0.2 volt). Maar dit is wel in vliegtuigen van 220 tot 270cm. waar ook grote stromen lopen. En in 1 vliegtuig zitten HV servos ( die het eigenlijk niet goed doen op HV ) en in de andere zijn het 5s nimh servos( dit is trouwens niet met lipos maar met 2S lifepo ). Dus 1 schottky diode is zeker te weinig om naar normale servos te gaan. Ik heb 1 maal een servo uitgebrand gehad.

    Wat is dan slim werkt het of werkt het niet.

    Ik vlieg in iedere geval nog steeds zo.

    Is 0.2 volt fluctuatie veel : nee want de lipo die ik gebruik heeft een veel lagere fluctuatie dan een nimh pack waar door het in zijn geheel veel stabieler is. Maar als je de Lipo ook als vlieg accu gebruikt ga je dus vele grotere fluctuaties krijgen door de vraag van de motor.

    Dan is het toch slim om een simpel regelaar ( BEC ) er tussen te zetten.

    Bart,
     
  18. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    ... foutje ..
     
  19. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.838
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Het gaat em vooral over het opdrijven van de snelheid van de servo's door de voedingsspanning te verhogen (nominaal 6,7V ipv de 5V via de BEC). Bepaalde figuren krijgen daardoor meer 'punch'. Een van de regels bij F3P is bijvoorbeeld dat de opgaande en neergaande lijn bij een stall turn niet meer dan 2 keer de spanwijdte uit elkaar liggen. Hoe dichter bij elkaar hoe hoger de score.

    Bjikomend voordeel wordt dan dat je eventueel een ESC zonder BEC kan toepassen waardoor ook het totaalgewicht naar beneden gaat. Elke gram minder betekent bijna 1% minder totaal gewicht bij indoor F3P wedstrijdtoestellen. Hierdoor verlaagt de vliegsnelheid en is er meer tijd tussen de muur links en de muur rechts...
     
  20. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.071
    Locatie:
    Moordrecht
    Ik zit hier nu een RX pack bestaande uit 2x Li-ion te solderen.
    Vind de spanning met 8,4V vers van de lader wat een de hoge kant voor de servo's.

    Vraagje: klopt het dat na toevoeging van 2 stuks Schottky diode's in serie ik GEEN lagere spanning meet? (Te lage stroom?)

    Volgens mij ben ik nu verplicht een aparte laadkabel mee te solderen.
     

Deel Deze Pagina