Vogelzang onderlosser (S. Verbeek)

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Volvo_freak, 14 jul 2012.

  1. Volvo_freak

    Volvo_freak

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    893
    Locatie:
    België SchriekCity
    Om de assen te liften zou ik het volgende willen proberen, de bladveren enkel vooraan vastmaken.
    Vervolgens achteraan de schokdempers monteren, zodat ik toch nog wat vering heb om mijn as.
    Door de veer welke zich in de schokdempers bevindt wordt de as omlaag gedrukt.
    Om de as te liften ga ik werken met een touwtje waaraan ik trek, laat ik het touwtje weer wat los dan zakt de as doormiddel van de schokdempers.
    Dat is het plan en nu de uitvoering:

    Een nieuwe schokdemper voor de 2 liftassen:
    [​IMG]


    Het blokje waaraan de schokdempers bevestigd worden bovenaan, wat afgeslepen.
    Het blokje moet namelijk ondersteboven gemonteerd worden, ook hebben de nieuwe schokdempers een grotere diameter waardoor ze hier tegenaan komen bij het liften.
    Links is de oorspronkelijk vorm te zien en recht heb ik het recht afgeslepen:
    [​IMG]


    De afgeslepen kant:
    [​IMG]


    Alles gemonteerd:
    [​IMG]

    [​IMG]


    Zoals je kan opmerken heb ik bij de assen het onderste bevestigingsplaatje voor de schokdempers onder de as gemonteerd, normaal zitten deze erboven.
    Hierdoor en doordat ik het bovenste blokje ook heb omgedraaid drukken de schokdempers de as nu mooi op de grond, waardoor de trailer vlak komt te staan.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Werkendam
    Hoi Bert,

    dat is een mooie oplossing zo, ik zou wel i.p.v. een touwtje een dun staalkabeltje nemen wat aan een servoheveltje wordt vastgemaakt dat is net wat sterker.
    Deze moet dan wel in het midden van de as gemonteerd worden om scheeftrekken te voorkomen.

    MVG,
    Raymond.
     
  3. Volvo_freak

    Volvo_freak

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    893
    Locatie:
    België SchriekCity
    in het midden van de as zit een vijsje om de 2 helften met elkaar te verbinden, dus dat is normaal geen probleem
    we zullen nog wel iets verzinnen om het te testen ;)

    en bedankt voor de tip van het kabeltje, ga het in mijn achterhoofd houden
     
  4. woujaco

    woujaco

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Bedum
    @volvo_freak

    u hebt een pb
     
  5. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    717
    Locatie:
    nieuwveen
    uit ervaring weet ik dat wanneer je hem in het midden wilt liften, hij waarschijnlijk scheef zal trekken.
    de weerstand van de ophanging links en rechts zal ongelijk zijn.
    wellicht werkt het bij jou wel bert, omdat je een andere ophanging hebt gemaakt voor de liftas. de weerstand zal wat minder zijn denk ik.
    proberen is de enige mogelijkheid. :p

    ik denk dat de trailer van rene (clubgenoot) idd een soortgelijke as opstelling gaat krijgen zoals bij jou. (als hij niet tog voor dezelfde opstelling als bij mij gaat)

    wanneer ik wat meer ga doen aan de trailer, en ik vergeet geen foto's te maken, zal ik eens een topic aan maken voor de trailers.

    heb jij trouwens al een geschikt materiaal gevonden voor de losband?

    succes met de bouw.

    mvg jordi
     
  6. Volvo_freak

    Volvo_freak

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    893
    Locatie:
    België SchriekCity
    @woujaco: je hebt een pb'tje terug

    @jordi: zeker niet vergeten die foto's en dat topic ;)
    op de club heeft al iemand iets gezegd wat ze bij dakwerkers zouden gebruiken, maar ben het vergeten
     
  7. Volvo_freak

    Volvo_freak

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    893
    Locatie:
    België SchriekCity
    een kleine update:

    in tussentijd heb ik zitten nadenken over hoe ik de assen ga liften
    en het idee waar nu mijn voorkeur naar uitgaat is door gebruik te maken van een gefreest blokje waarin een mechanische spindel van CTI past
    hierdoor trek ik altijd mooi in het midden en kan de spindel niet scheef gaan trekken
    aan de ene kant hang ik de spindel vast en aan de andere kant hang ik het touwtje wat aan de as komt

    ook al even bekeken hoe hoog ik de assen ga trekken en denk dat 10mm wel een goede maat is en ook realistisch lijkt:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.097
    Locatie:
    Maurik
    bij een hengelsport winkel enven stalen onder lijn halen op een rolletje
    kost 4 euro voor 5 meter en mag dan 12 kilo hebben
    zitten busjes bij om de kabel lussen in te maken en vast te knijpen.

    werkt super.

    je zou voor de geleidig van de kabel een mantel van een oude remkabel van een fiets kennen nemen.


    ik gebruik het ook voor me front hef van de trekker.
     
  9. Volvo_freak

    Volvo_freak

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    893
    Locatie:
    België SchriekCity
    Ondertussen ook al van start gegaan met het uittekenen van de constructie om de laaste as te laten draaien:

    As recht:
    [​IMG]

    As gedraait volgens 28°:
    [​IMG]

    Het draaimechanischme voorlopig:
    [​IMG]

    [​IMG]


    @Daruler: bedankt voor de tips, kunnen zeker nog van pas komen ;)
     
  10. Volvo_freak

    Volvo_freak

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    893
    Locatie:
    België SchriekCity
    het is al even geleden, maar hier een kleine update:

    heb ondertussen niet stil gezeten en ben verder bezig geweest met het uittekenen van de trailer met onderandere het kingpinmechanisme:

    [​IMG]

    Op deze tekening zijn de 2 cilinders van CTI nog te zien welke ik zou gaan gebruiken, maar ga toch afzien van dit idee
    hoe ik het juist ga oplossen moet ik nog eens over nadenken

    [​IMG]

    [​IMG]

    moet wel nog een wig op het cyankleurige onderdeel komen zodat alles netjes meedraait
    om de uitslag te meten wil ik gebruik gaan maken van een draaipotentiometer welke ik wat verderop in het chassis ga inbouwen in verband met de inbouwhoogte
    en om deze te laten meedraaien gewoon een stangetje vanop het cyankleurige onderdeel tot op een schijfje waaraan de poteniometer is bevestigd


    tevens zijn de eerste onderdelen al gemaakt door iemand van de club welke in het bezit is van een freesmachine

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    even onder het chassis plaatsen:

    [​IMG]

    een testritje maken:


    [​IMG]
     
  11. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    Looking good Bertus ;) alleen ging het rijden met de huidige configuratie toch niet zo goed op onze berg he :p
     
  12. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Werkendam
    Ha die Bert,

    waarom gebruik je eigenlijk niet een omgebouwde servo tester als kingping besturing?;)
    Dit is een goede een relatief goedkope methode om de laatste as d.m.v. een servo te laten sturen.

    Of ben je al van plan om het op deze manier te gaan oplossen?

    Veel succes met de uitvoering van dit mooie project.

    MVG,
    Raymond.
     
  13. Volvo_freak

    Volvo_freak

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    893
    Locatie:
    België SchriekCity
    @seeyah: nee inderdaad de asconfiguratie zoals op de foto was niet echt bergvriendelijk :cool: :D

    @Timmi: nadeel aan zo'n servotester is dat je de eerste graden ook gaat sturen en je dus zo geen dodezone hebt
    en ga de microprocessor ook gebruiken om mijn assen te liften en wie weet wat ik er nog mee ga doen :)
     
  14. rikar-7

    rikar-7

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    193
    Locatie:
    lommel
    als je de vin van de servotester 2 mm dik maakt creeer je zelf een dode zone
     
  15. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Werkendam
    Je kan ook nog gebruik maken van een servo vertragings module.
    Hierbij is de reactietijd instelbaar direct na de eerste stuurpuls.;)

    Gr,
    Raymond.
     
  16. Robert-10

    Robert-10

    Lid geworden:
    9 jan 2008
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Wolvega(Frl)
    Is het niet zo dat bij de 1/1 de laatste as weerstand gestuurd wordt??

    dan had ik denk ik het draaipunt van de achterste as een stukje voor de deze as gezet zodat dit ook zo gaat werken ( geen aansturing van een servo meer nodig)

    voor het achteruitrijden een blokkering die in en uit te schakelen inbouwen zodat de as niet achterste voor onder je trailer komt bij achteruitrijden.
     
  17. Volvo_freak

    Volvo_freak

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    893
    Locatie:
    België SchriekCity
    hoi Robert,

    neen bij de echte gebeurt de sturing met een stang welke vertrekt vanop de schotel tot aan de as zelf
     
  18. woujaco

    woujaco

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Bedum
    @Robert-10

    In het echt gebeurt dat nooit, ivm met de veiligheid.
    In de trailerbouw maken ze meestal gebruik van 3 systemen.

    Kabel gestuurd:
    Stang gestuurd(stuurboom)
    Of hydraulische:

    Op deze foto, is een systeem van Bulthuis te zien waar de twee worden gecombineerd, dit type van kabel en stang is ontwikkeld door Bulthuis.
    [​IMG]
    Op de Vogelzang word gebruik gemaakt van een stuurboom, vanaf de schotel via een stuurarm, naar de laatste as.

    Bij het hydraulische word gebruik gemaakt van 4 stuur cilinders, twee aan de schotel en twee aan de achterste draaikrans. Door het draaien van de schotel, word de vloeistof naar de achterste cilinders geduwd en andere cilinder werkt dan net andersom. Zo stuurt de achterste as bijv op de deze 1 assige oplegger(Vogelzang) van Heidema
    [​IMG]

    Systeem zit er al 15 jaar op geloof ik, en 2 jaar geleden zijn de cilinders voor het eerst gereviseerd.
     
  19. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.795
    Locatie:
    Drenthe
    Helemáál niet mee eens.
    Zelf sturende assen zijn al tientallen jaren in gebruik, op trailers en ook op trucks.
    Als je de achteruit inschakelt, dan wordt automatisch de zelfsturende gecentraliseerd, en dan geblokkeerd.
    Werkt met 2 lucht cilinder.
    Ik heb dit vele malen gebruikt en nam daarvoor standaard assen voor van BPW.
    Cor
     
  20. feri1978

    feri1978

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    66
    Locatie:
    loon op zand
    ziet er netjes uit ik ben zelf van plan als mijn truck klaar is een city trailer te maken je ziet ze niet veel ziet meer twee of drie Asser
     

Deel Deze Pagina