Het nut of geen nut van gyro in vliegtuig

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door marwin, 11 sep 2011.

  1. marwin

    marwin

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Ik vlieg nu met een aantal foamen vliegtuigen met een stabilisatie boardje op alle kanalen. Ik kan niet anders zeggen dan gewoon doen!!

    Voor al op wat lichtere vliegtuigen is het een uitkomt met winderig weer. Ze blijven vliegen als of het zware houten vliegtuigen zijn met windkracht 4/5 :)

    En het landen maakt het een stuk makkelijker.

    Je moet nog steeds kunnen vliegen en het houd je vliegtuig niet uit zich zelf in de lucht ofzo. Het is meer een hulp middel als in je auto ook hulp middelen zitten zoals ESP en ABS en dergelijke.
     
  2. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ik heb hetzelfde zitten stoeien laatst met mn twinstar. HHold / AVCS was niet erg prettig....de kist wil steeds de laatste stand herstellen. Met normaal gyro ging het wel goed, sterker nog een clublid kwam naar me toe hoe het toch kwam dat ik de twinstar zo strak vloog :) .......Nou gewoon gyro op ailerons :)

     
  3. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.160
    Locatie:
    Ederveen
    Ton, (8 oktober)

    Leuk dat je de weg weer naar modelbouw gevonden hebt.
    Over je vraag kan ik kort zijn, een gyro is geen aanrader voor iemand in de leerling fase zit.
    Mocht je model te instabiel vliegen dan kun je beter naar een passende voor jou zoeken. EN hulp bij een club/goede instructeur zoeken.

    Zoals al eerder vermeld is begrip, kennis en vaardigheid van het modelvliegen nodig, voordat je met complexere zaken aan de slag gaat. Je kunt er anders niet zinvol mee afregelen. Sluit je een gyro verkeerd aan, dan heb je een héél korte vlucht...

    Er zijn veel misvattingen over gyros in modelbouwland. Het wordt oa verward met een "autopilot". Dat zijn véél complexere apparaten als een "simpele" gyro. Autopilots maken echter wel gebruik van gyros.
    Een gyro kan NOOIT voor wind corrigeren, wél voor de turbulentie die meestal bij wind aanwezig is, dat is totaal iets anders.

    Een gyro meet een hoekversnelling en het ontstane signaal kan gebruikt worden om een correctie uitslag door de relevante roerservo te laten maken.
    Van de zeer vele modellen die ik gevlogen heb was er slechts ééntje echt goed mee gediend, het was een klein venijnig delta'tje. Bijna niet fatsoenlijk te starten, het lag meteen op zijn kant.

    [​IMG]

    Met een gyro op de ailerons was het een andere kist, startte als op rails (de ailerons als een gek heen en weer gaand, koddig gezicht...) en was door de hele vlucht heen beter te sturen. Moest nadat het model op snelheid kwam, wel de "gain"(=versterking, cq gevoeligheid) terugdraaien omdat hij dan als een dolleman om de langsas begon te oscilleren.
    Logisch, door de hogere snelheid worden de ailerons effectiever.

    Het was overigens met dat model dat ik realiseerde dat servo's véél hogere (draai)snelheden kunnen halen als bestuurd via een zender! (OK, toen nog 35Mhz natuurlijk...). Kijk maar naar de staart gyros van de helis, die werken bliksemsnel, die snelheid haal je niet met een zender, ook niet met 2.4

    Verder moet iedereen het zelf weten of je een gyro of andere stabilisatie toepast. Af en toe wordt er wat krampachtig over gedaan, alsof je geen "echte" piloot bent als je zo'n ding er op hebt. Beetje verkeerd macho gedrag.
    Ik vind het bvb zelf leuk om er mee te experimenteren, maar als ik een kist heb die het echt nodig heeft, dan ga ik toch liever op zoek naar de oorzaak van de instabiliteit.

    Zijn de gyros aanwezig in allerlei soorten stabilisatie systemen bij helis(notoir instabiele dingen..) inmiddels gemeengoed, zijn ze bij vaste vleugels nog niet zo ingeburgerd, maar wie weet vliegen we over 5 jaar ook daar gestabiliseerd...
     
  4. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Ik heb op een aantal toestellen ook gyro's heel prettig als er meer wind is. Ik kan door die gyro's langer vliegen dan mijn groepsgenoten aangezien ik zelfs met vlagerige wind nog op een prettige manier kan landen. (het is uiteraard het land gedeelte van de vlucht wat het meest kritisch is)
     
  5. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.719
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Ik gebruik al jaren ACT vliegtuig gyro's op de rolroeren van mijn Tiger Moth en op mijn sleep toestellen, en ik moet zeggen voor mijn moth met turbulent weer is het toch een stuk rustiger vliegen.
    Zo ook bij mijn sleper en als je deze op een schuif op je zender zet kun je deze zo instellen dat deze niet over corrigeert, alleen deze zijn niet zo geschikt voor kleinere schuim toestellen, maar bij Hobby King is genoeg te halen wat dat betreft.
    En wat betreft het sturen van het vliegtuig merk je niks van de gyro daar de stuurbeweging de gyro overruled, als je stop met sturen houd de gyro deze positie aan en het vliegtuig is volledig trimbaar.
     
  6. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.160
    Locatie:
    Ederveen
    Rosé.

    Ik wilde natuurlijk niet zeggen dat de behoefte aan een gyro recht evenredig is met je leeftijd :evilbat:
    (ach, je weet wie het zegt, een leeftijdgenoot........)
     
  7. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.719
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Maar een gyro is niet gebonden aan leeftijd. ik vlieg mijn Moth maar ook hotliners maar dan zonder.
    En in die kissie's van de KLM zitten deze ook.
    Ik weet wel dat er een Duitser was die hetzelfde sleep kissie had als jij Richard en die alleen maar sleepte iedere week op een ander treffe, en ieder stond er bij te kwijlen dat deze zo strak vloog en zo kort lande, maar ze hadden niet in de gaten dat er een gyro in zat, en dat bewijst maar weer.
     
  8. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Onbekend
    Gyro of geen Gyro ?

    Wat de meeste modelbouwers / vliegers niet weten is dat het trimmen en afstellen van een model net zo belangrijk is als de bouw / het ontwerp.

    Bekijk goed hoe een vliegtuig vliegt en waarom, trim het model uit en stel het af. In 95 % van de bouwdozen / ARF kits ligt het zwaartepunt veel te ver naar voren. De fabrikanten doen dit om een grote stabiliteitsmarge in te bouwen en de klant niet teleur te stellen. Als je er goed naar gaat kijken en je berekend het zwaartepunt opnieuw (online programma's genoeg) kom je erachter dat het ook anders kan en dat het model ineens veel beter gaat vliegen.
    Hetzelfde geldt voor vleugel- / stabilo instelhoek, motordomping / zijwaartsstelling en uitslagen van de stuurvlakken.
    Wil je bij een model bovenstaande goed hebben dan zijn daar zeker 30 vluchten voor nodig. Veel ervaring heb ik opgedaan in de tijd dat ik F3A vloog. Dan zie je echt wat de bedoeling is. De basis is echter op elk model van toepassing.

    De meeste vliegers nemen echter de moeite niet en verklaren het een slecht model als het even niet gaat. Doorzetting is heel belangrijk.

    Als je bovenstaande parameters goed hebt afgesteld besef je dat een gyro geen toegevoegde waarde meer heeft.

    mvrgr,

    Arnoud.
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.000
    Locatie:
    Nootdorp
    Het is maar net wat je er van verlangt, een slecht vliegende kist gaat niet beter vliegen met een gyro. Een gyro kan prima helpen tijdens landingen. Tikken op de vleugel corrigeert hij sneller dan de piloot.
     
  10. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.719
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Wat jij doet is appels met peren vergelijken een F3A kist vliegt veel anders en strakker, dan een wind gevoelige kist die gecorrigeerd word door deze gyro.
     
  11. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    @ Arnoud, Ik ben het helemaal met je eens dat dit een kist veel stabieler en prettiger te vliegen maakt. De reden waarom ik het heb is om met meer wind ook prettig met kleinere toestellen te kunnen vliegen. De gyro vangt niet zozeer fout CG op maar meer de windvlagen. Het is dus alsof je met wind, het toestel vliegt alsof er geen wind is. Thats all. We hebben het in dit geval wel over Rate gyro's, Heading hold is een heel ander verhaal.
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.000
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb beiden geprobeerd op de aillerons van een klein kistje, het werkt allebei prima ! Nadeel is dat het natuurlijke vlieggedrag wordt beinvloed, en dat is nu juist het leuke gedeelte wat vliegen zo spannend maakt ;) Bovendien worden signalen van het toestel gemaskeerd waardoor je een stall niet ziet aankomen.
    Ik heb ook met een flybarless systeem gevlogen op mijn helikopter, het is verbluffend hoe goed zo`n systeem werkt, maar de lol van het vliegen is ook meteen weg. (saai) . Wat Arnoud doet is veel leuker, en hij boekt er succes mee !
     
  13. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Klopt. Maargoed ik vliegt de helft zonder en de helft van mijn toestellen met. Voor mij gaat er niets van de lol weg dus ik hou het gewoon. Ik denk dat het neer komt op persoonlijke voorkeur. Ik ben wel met je eens dat hoewel je makkelijker de grenzen kan opzoeken van je toestel de grens die er daarna is ook heel abrupt is.
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2012
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.000
    Locatie:
    Nootdorp
    Dus al je toestellen zijn voorzien ? :cool: De grens erna is idd heel abrupt, ge gyro houdt geen rekening met tipstall of iets dergelijks. Maargoed, de meesten gebruiken het dan ook alleen tijdens de landing.
     
  15. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Ik bedoel uiteraard de helft zonder en andere helft met ;)

    Tijdens landing met vlagerige wind ( wat je inlandig bijna altijd hebt) is het zeker prettig.
     
  16. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.521
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoezo bijna altijd vlagerige wind in de landing? Wat veranderd er aan de wind dan? :confused:
     
  17. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    nougoed op de plekken waar ik vlieg is door objecten in de omgeving wind die vlagerig is qua winsterkte en windrichting. Dit veroorzaak met meer wind op de elevator en aileron as behoorlijk bewegingen zeker vlak bij de grond. Door de gyro vliegt land hij nu alsof die wind er niet is omdat de gyro deze vlagen opvangt.
     
  18. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.521
    Locatie:
    Heerenveen
    Ah op die fiets. Beetje turbulentie houdt het levendig he :D
     
  19. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Lol ja dat wel, maar kan ook ongewenst zijn wanneer je een toestel van 1 span hebt en op de approach een sloot :p

    Marre als we de afgelopen 4 pagina's samenvatten komen we volgensmij tot de volgende conclusies:
    - Een gyro maakt het vliegen eenvoudiger door turbulentie op te vangen
    - Een Geavanceerde gyro (autopilot) maakt het eigenlijk te makkelijk (geen uitdaging door automatische stabilisatie etc)
    - Door een Gyro/AP kan je langer door vliegen maar je kan de grenzen van het toestel minder goed "ervaren" omdat de gyroscoop eventueel onstabiel gedrag in de buurt van die grenzen opvangt.
    - Een goed afgesteld toestel ( goede uitslagen en goed zwaartepunt) vliegt erg goed zonder gyro/ap

    Verder is het een kwestie van smaak of je het wel of niet wil gebruiken. Bij mij is het dus afhankelijk van het gebruikte toestel.
     
  20. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Dit lijkt mij raar, een fabrikant gaat toch juist geen CG aanbevelen waardoor het vliegtuig veel slechter vliegt? Juist dan stellen ze de klant teleur.
     

Deel Deze Pagina