Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.416
    Locatie:
    Rotterdam
    kan niet.
    OF de batterij was niet geladen
    OF je hebt een dikke kortsluiting ergens

    Een ontvanger en de setup trekt niet zo gek veel weg, niet zodanig dat de lipo inkakt en je onder je voltage komt.
    ook een rotte lipo zal best onder belasting eerder inkakken, maar op de grond zal het voltage zich dan redelijk snel weer herstellen naar een redelijk normaal voltage

    Ik had het ooit eens dat er 3 servo's rot waren (bedacht ik me later), ik kon op een 1900 mah 2cel lipo maar 4 a 5 vluchten van 8 minuten doen.
    Servo's fikten op een gegeven moment een soort van uit, en met de nieuwe servo's kan ik makkelijk 8 vluchten doen op een dag..
    Conclusie: die rotte servo's trokken erg veel ma's weg

    als de ontvanger idd even in de reset ging, doet hij er 1 a 2 tellen over om te herstarten, in die tijd heb je 0 controle
    maar dan zou, in theorie, ook de motor uit moeten gaan (als fail safe etc is ingesteld), dus dat zou je moeten merken..

    Persoonlijk zou ik even de lipo aan de lader hangen, volgooien, en daarna met de multimeter erop met een 5 amp leegtrekken
    een 2000 mah accu zou dit een 15 minuten toch wel redelijk vol moeten houden
    Zie je de accu in no time in voltage omlaag donderen, heb je de schuldige...
     
  2. hoogvlieger

    hoogvlieger Guest

    als ik dit zo lees, denk ik toch aan zender/ontvanger euvel...
    als het de servo zou zijn die dan de swash bijv. voorover gooit, dan zou het omflippen te kort gebeuren (korte draai) en m'n ervaring is, dat een heli dan altijd naar links of rechts uitbreekt tijdens de flip...
    in die ''enkele seconden geen besturing'' (zoals Punie schreef) heeft een heli zo voldoende tijd om in welke richting dan ook, weg te schieten/crashen... :-|
    een ''mooie'' flip door 't inkakken van de accu??? no way :-|
    een accu die ''stuk'' is kan een zender of ontvanger (denk ik) echt niet aanzetten tot een complete flip van de heli...

    ik blijf dit nog even volgen...

    groet,
    hoogvlieger
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2012
  3. Punie

    Punie

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Limburg, België
    Ik heb zonet de ontvanger batterij van de Raptor gehaald.
    Het gaat dus om een eneloop pack(je) van 4,8 volt en 2000mah.
    Deze was rechtstreeks op de ontvanger aangesloten.

    Ik heb ook nu nog eens nagemeten en onbelast meet ik 5,08volt.
    Ik heb nog niet bij geladen ondertussen.

    Even voor de volledigheid de servo's nog vermelden:
    3x Graupner DS 5491 op de swash
    1x Align DS 650 op de staart.

    Ik heb de heli met deze setup overgenomen van een kennis die op deze manier al een hele tijd probleemloos rond vliegt.

    Ik moet er wel bij zeggen dat de vorige eigenaar niet meer deed dan wat hooveren en af en toe wat rustig bochten links en rechts. Ikzelf vroeg op het bewuste moment wel wat meer van de setup.

    Als ik een reset van de ontvanger simuleer blijven de servo's staan zoals de laatste stuur input.
    Dit zou voor mij kunnen verklaren waarom de heli voorover flipte want ik ging net terug naar hoover na een cirkel achteruit.


    Morgen de batterij eens aan de lader hangen en kijken of ik hier wat wijzer uit kan worden.

    Nogmaals bedankt voor het mee denken iedereen. Dit is mijn eerste grote heli dus zonder forum (jullie dus) en internet zou ik niet erg ver komen. Maar ik wil alles wel erg graag leren.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.416
    Locatie:
    Rotterdam
    Eneloop is in principe goed, daar zou het niet aan moeten liggen
    Ofhet pakket is echt heel erg dood, maar ik verwacht het eigenlijk niet..

    Altijd zooo vaag dit soort problemen:D
    Kan je echt met de beste wil van de wereld weinig zinnigs over zeggen, je kan alleen een beetje bedenken welke richting je op moet denken

    Maar servo's en de zender/ontvanger zijn verrot slecht te checken op een jbf manier...
    Maar laten we eerst ff kijken wat er uit je accu testje komt

    Vliegstijl maakt trouwens vrij weinig uit, het moet gewoon goed zijn
    Alleen met een heel rustige vliegstijl komen sommige dingen wat later omhoog..
     
  5. Punie

    Punie

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Limburg, België
    Zonet de batterij aan de Hyperion 720i duo gehangen.
    Standaard staat deze ingesteld op laden en ontladen op 1C.

    Bij het laden ging er een 350mah in. (8 minuten als ik me goed herinner)
    Bij ontladen op 1C kwam er 1346mah uit op 43 minuten.
    Na 7 minuten was de spannning nog 4.5V en deze zakte vrij vlug weg naar 4.1V. De lader stopte op 4.0V.

    Na wat googelen blijkt dat Eneloops beter traag geladen en ontladen worden dus ben ik nu opnieuw aan het cyclen op 400mah. (word vervolgd)


    De potmeter van de zender is het volgens mij niet. Ik heb onmiddellijk na het incident de 130X en de nano-cpx gevlogen zonder 1 enkel probleem.
    Ik ben met de 130x zelf speciaal terug op de plek gaan vliegen waar het probleem met de Raptor zich voor deed.

    Edit:
    Omdat ik toch een nieuwe accu plaats overweeg ik om over te stappen naar 6V Eneloop.
    Volgens de servo specs kan dit zonder problemen maar ik hoor graag jullie opmerkingen hierover.
     
  6. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Als de servo's op 6v kunnen werken zal dat vast geen probleem zijn. Zelf heb ik op m'n 6hv align ds610 en ds650 aan een 2s 1450 LiFe accu. Onder belasting meet ik via telemetrie op de ontvanger 5,5 a 6v dus qua spanning geen probleem.
     
  7. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.536
    Locatie:
    Heerenveen
    Er loopt hier op het forum ergens een draadje over het gebruik van eneloop ontvangeraccu's in combinatie met digitale servo's en 2.4 ghz systemen. Vooral met het oog op potentiële pieken wanneer de servo's zwaarder belast worden en het risico op spanningsdippen ( brown out) omdat eneloop niet bedoeld zou zijn voor hoge ontladingen?

    Kan er enigsinds naast zitten maar zoiets staat me wel bij.... :confused:

    Draadje ging volgens mij over een crash van een Beech Bonanza schaalmodel met een klein eneloop pakket aan boord.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.416
    Locatie:
    Rotterdam
    Eerst kijken of dit wel je probleem is....
    Anders heb je schijnveiligheid, en gebeurt het nog eens

    In de heli wordt ong 3 amp getrokken, evt met uitschieters
    Iig bij mij
    Gemiddeld misschien 1,5, uitschieters naar 4

    Dus jij kan dit aan de lader gewoon uit de eneloop trekken.
    Als hij dit niet aankan, is het niet de goede accu.
    Komt het voltage onder de 3,5 volt, reset de ontvanger...
     
  9. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.536
    Locatie:
    Heerenveen
    beechcraft-bonanza-r-i-p-2

    Dit draadje bedoelde ik. Word ook weer aangehaald dat eneloop niet bedoeld is voor hogere amperages... en gezien de digitale servo's in de heli en het feit dat ze bijna altijd allemaal continu aangestuurd worden...

    Het schoot me zo te binnen dus dacht ik meld het even :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    :p Ik heb zo'n voltage indicator
    aangesloten aan de accu / lipo,

    die is van buiten ook tijdens vliegen / hoveren te zien,
    tenminste bij hoveren zie ik of die voltage naar beneden gaat

    (dat is niet de bedoeling van de indicator,
    eerder gebruik ik die bv. bij benzine modellen,
    om bij het bijtanken te zien hoe veer de accu / lipo is)

    Ik hoop dat je de fout 100 % vindt, @Punie:
     
  11. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.759
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Maiden MCPX

    Vandaag lekker de maiden gehad indoor
    lekker wat accu's met het kleine vliegje gevlogen
    Leuk zo klein ding zeg,werkt verslavend
    Jammer,ik ook de 600Esp mee genomen en daar mee in de Giga grote hal wat hoover dingetjes gedaan,maar werd op me vingers getikt door 1 van de bestuursleden dat ik maar beter de heli aan de grond kan zetten
    (daarvoor had ik ook al een 5 min gedraaid met dat ding en had een hoooooooop bekijks toen ik hem effe op Idl2 zetten)
    pppfffttt altijd wat maarja hij is eigelijk ook best groot voor in zo'n sporthal
    wel leuk er mag best wel eens gestofd worden want er kwam behoorlijk wat stof van de TL lampen door de lucht verplaatsing van de Blade's van zo'n 600 hihihih.

    Voor de rest een hele leuke indoor dag gehad


    Greetz,

    Jeroen
     
  12. Punie

    Punie

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Limburg, België
    Net geprobeerd de volledig geladen accu leeg te trekken met 4A.

    Het duurde welgeteld 35 seconden voor de lader afsloeg op de 1 volt per cel begrenzing.

    Dit kwam overeen met het moment dat de lader de -4A bereikte.

    Mag ik hieruit conclusies trekken of lijkt dit voor jullie normaal?
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2012
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.416
    Locatie:
    Rotterdam
    Opzouten met die accu.

    Of, je legt er een stevige nimh accu in
    Of je legt er een lipo in, met voltageregeling.
    Een lipo van 2 cellen is 8,4 volt volgeladen, dus er moet een voltage limiter of bec achter.

    Zoals gezegd, 1 tot 1,5 amp in hoover kan de heli gewoon vragen
    Ga je opeens een beetjeroeren of je geeft een climbout, kan hij zo 3 amp trekken, en dan heb je met jouw accu dus een probleem
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.600
    Locatie:
    Groningen
    Eneloop AA zou 10A moeten kunnen leveren voordat hij onder de 1V grens zakt. Dit natuurlijk korstondig. 4A en dan afslaan betekend een slechte cel.
     
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Feli met maiden Jeroen,

    en mooi, dat je tenminste 5 min. in de hal
    met een 600er bezig bent geweest.

    Zou ook een mooi geluid zijn, ha ha
     
  16. Punie

    Punie

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Limburg, België
    Bedankt voor de antwoorden. Gelukkig is iedereen eensgezind.
    Ik hou de rest van de setup ook nog in de gaten zodat ik niet voor verrassingen kom te staan.

    Mijn gevoel zegt om een 6V pakketje te nemen maar ik zal zeker de andere opties ook eens bekijken.
     
  17. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.759
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    en natuurlijk met de MCPX v2
    heb 2,5uur er mee gevlogen(heb 6x lipo's dus vliegen en steeds weer 1 laden met de standaard lader die er bij zit)
    tis wel effe wennen om met de DX6i te vliegen en heeeeeel wat anders dan me oude en vertrouwde T12FG,maar het werkt

    Goed voor de stick time;)

    Jeroen
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.416
    Locatie:
    Rotterdam
    Altijd ff goed naar de staartservo kijken ;-)
    Die wil nog wel eens niet zo blij zijn met 6 volt
    Rest gaat vaak wel

    En als je toch bezig bent, zet ergens een indicatortje op de heli, zodat deze zichtbaar is als de kap erop zit
    Kun je zien hoe vol de accu is tijdens het vliegen
    Gekke dingen zoals je nu hebt gehad, zie je dan meteen
     
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Nou,
    schreef ik ook al eerder,

    voltage-indicator
    kost 'n tientje,

    sluit je aan de ballancerkabel of aan de ontvanger aan,
    en klaar, zelfs bij hover zie ik dat ding nog of het goed is of niet:

    [​IMG]
    zie je dat ding naast de tank, zie je ook van buiten door de kap hen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Nou:xmas:
    zou ik toch bij de foto’s van de Startpagina van vanmiddag
    ook nog een filmpje erbij doen ???




    [​IMG]

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina