Hegi Piper P 18

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door arnold remkes, 29 nov 2012.

  1. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.038
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    Tip-tip is nog gebruikt tot aan de 50-60er jaren..
    Een enkel kanaal ter beschikking op het richtingroer met maar drie standen.
    Vol links - neutraal - vol rechts
    Er zat een knop op de zender waarmee je maar een enkele volgorde kon schakelen.
    Dus:
    tip - vol naar links
    tip - neutraal
    tip - vol naar rechts
    tip - neutraal
    tip - vol naar links
    etc.

    Volgens mij zag zo'n zender er zo uit (maar kan het mis hebben)
    [​IMG]

    Heb deze tijd zelf niet meegemaakt, maar moet wel spannend zijn geweest.
    Vandaar ook dat motorvliegtuigen een grote V-stelling moesten hebben zodat ze stabiel vlogen.
     
  2. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Bij Graupner ging het als volgt.

    Wij hadden al een modernere versie.

    Je had een stik die links-rechts kon bewogen worden en een neutraal stand had, net als de huidige zenders.
    In de zender bevonden zich links en rechts contactjes, zeg maar schakelaars.
    Bij het bedienen van het contact, draaide de daarvoor voorziene servo direct naar zijn volle uitslag.
    Door nu korte tikjes met de stik te maken werd voorkomen dat de servo steeds volledig uitsloeg, bij geen contact kwam de servo terug in neutraal stand te staan.
    Gas geven gebeurde op de zelfde manier met de stik op en af te bewegen, maar de gas servo had geen neutrale stand en bleef staan waar het contact werd verbroken, je kon dus met tipjes te geven meer of gas minderen.
    Vandaar dat wij tip-tip zeggen.
    Iets later zijn de proportionele zenders in gebruik gekomen zoals wij die nu kennen, de servo volg de beweging van de stik.
    En inderdaad waren die oude toestellen voorzien van een vleugel die een redelijke V vorm hadden, kijk maar eens op plannetjes van die jaren.
    De Burda was een van de eerste toestellen die gebouwd werd voor de nieuwe generatie zenders, als ik mij goed herinner.

    Even Off topic.

    [​IMG]

    [​IMG]
    De zender vind ik eventjes niet, ligt nog ergens op zolder.
    Maar dit dateert van 1964, mijn allereerste proportionele zender, 3 kn. van OS.

    Ook nog dit gevonden:
    http://www.shamrock-maastricht.nl/index.php?pagina=producten/item.php&id=11201
    Spw: 162 cm.
    Net besteld: word een 2 of 4 tact.


    Johan.
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2012
  3. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Mooie kist die Burda Piper. Ik ken hem ook nog wel uit mijn jonge jaren. Stond in dezelfde catalogus als de Snoopy e.d. Persoonlijk zou ik er een mooie 4 takt in zetten en dan goed conserveren met G4. Ik vlieg een PT-19 schaalmodel ik moet er niet aan denken dat deze praktisch geluidloos voorbij komt. Zo denk ik dat hetzelfde geld voor zo'n piper als deze. Inderdaad tegenwoordig is electro in het voordeel, het is sterker, vrij goedkoop op het moment. Maar wat ik vaak zie is erg onnatuurlijk vlieggedrag. Op de startbaan voor de start motor uit, onnatuurlijk steile starts, onnatuurlijk veel vermogen na een halve meter op de startbaan loodrecht omhoog. Allemaal best wel leuk maar ook wel een beetje onnatuurlijk. Dus let wel mijn mening; ik zou gaan voor een mooie viertakt. Mooi halfgas overkomen met een sonore natuurlijke brom komend uit een mooi dempertje, in de landing het inlaatgeruis luidruchtiger dan het uitlaatgeruis. De rook, de lucht het stationair draaien op de startbaan, het maakt het allemaal zoveel echter met een knipoog naar het modelvliegen in de 70 er jaren.
     
  4. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Hoi Johan,

    Ik zit al te dromen met al dat mooie 60er jaren spul.

    Modelvliegmuseum "Lelystad" ;)

    Zo zal er nog veel waardevol materiaal op de zolders liggen.


    De Burda besteld n.a.v. dit draadje?

    De motor hangt toch af van een belangrijk gegeven; alles "bijna" binnen de kap.
    Misschien de motor op zijn kop??
    Ik moet naar een vliegmaat om te passen. Een Saito 56? 9,2 cc en 0,9 Pk?
     
  5. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Inderdaad, de nostalgie geeft warme gevoelens bij het zien van al dat ouds.

    Dacht aan deze motor

    [​IMG]
    Als het goed is, dan is de uitlaat draaibaar.
    ASP FS61 AR.

    Johan.
     
  6. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ik zou deze ook eens bekijken. Dezelfde motor, geen verzendkosten, veel sneller in huis en geen gezeur met de loterij die douane heet (Krijg je een nabelasting van de douane dan is ie 25 euro + 17 euro inklaringskosten duurder + 2 weken uitgestelde levering). Ik heb drie van deze motoren, is niets op aan te merken, lopen soepel, zuinig en zeer betrouwbaar.

    P.H. FS 61AR-4T MOTORPLANET-HOBBY

    Die motor is prima voor die Piper.
     
  7. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.256
    Locatie:
    rotterdam
    Hé Bas,
    leuk om m'n oude Burda weer eens te zien!
    Ik heb er de F4c semischaal wedstrijd nog mee gevlogen!
    Vliegt super(het wel bekende eitje zoals gezegt dus gewoon ermee vliegen)!

    Mvgr hans
     
  8. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Goeie tip.

    Het zijn prima motoren.
    Allemaal uit dezelfde fabriek. Daar is eerder al eens een discussie over geweest op dit Forum dus dat doen we niet opnieuw.
    Zelfs de Ersatzteilen lijst geeft dezelfde nummers.!

    Ersatzteilkompatible zu MAGNUM/ASP/SC!

    Ik heb een Magnum .80 op mijn 204 cm Piper J3 zitten.

    ik moet alleen weten hoe "hoog" deze motor is vanaf hart propeller en bovenkant motor
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2012
  9. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.584
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hannesie, hij is nog steeds reeeeete prachtig en hangt hier mooi te wezen in de vide in ons huis, daar waar ik ook achter m'n zzp computers zit :)
    Ik hoef me maar om te draaien en het kistje glimt mij toe.
    Alles er nog op en aan... behalve de ontvanger en de accu's.
    Ik weet niet hoor! Ben er te zuinig op! Je hebt hem te mooi gebouwd! 'smooi!

    Maar Jo, dan moet die motor uit Australie komen... Lindinger is zo gek nog niet. En het komt allemaal van dezelfde fabriek in China... Magnum, ASP de P.H. Boven de 90 eur zijn de verzendkosten incluis...
    (Verzamel dan ook meestal die aanschaffen eens in de zoveel tijd.)
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.291
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hee, je had mijn kanaal....:D
    Mijn eigenbouw uit 1969:
    [​IMG][​IMG]

    [Hijack mode Off ;)]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Zie ik het verkeerd? of betreft het hier al een 6 kanaal zender ontvanger.

    Had jij al de mogelijk om kristallen te wisselen, of was het net als bij mij een vaste waarde.

    Sorry hoor Arnold, dat we je draadje wat vervuilen met deze praatjes.
    Maar ik denk wel dat het je hart wel een beetje verwarmt, wie wil er wel eens niet zich terug jong voelen.

    Johan.
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2012
  13. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Even gemeten voor je, deze motor is 8,5 cm hoog vanaf de hartlijn van de krukas, inclusief de bultjes op het kleppendeksel.
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2012
  14. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Hoi Aard,

    Bedankt. Hier een foto van de situatie.

    [​IMG]

    Hij steekt bij een dwars geplaatste motor er iets buiten.
    Ik kan de motor ook op zijn kop hangen. Maar dan moet ik een nieuwe neus bouwen. De constructie van deze neus is daar niet geschikt voor. O.a. het motorschot is dan te dun, te iel.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    En die van Hans op het grote Deelen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Vervuilen????

    Nee, leuk joh.
    Hier komt een stukje modelbouw/vlieg historie naar boven. Dus toch een museumpje??

    Ook al ben ik pas 27 :), dit was voor mijn tijd. De model vliegtijd wel te verstaan.
    Toen ik een jaar of 18 was heb ik eventjes aan lijnvliegen gedaan. Eventjes.......want na een 1/2 ronde vliegen wilde het vliegtuigje hemelwaarts maar de lijn weerhield hem en toen verkoos hij een kamikaseduikvlucht richting piloot. Het resultaat van een dergelijke actie is bij ieder van ons over bekend.:(
    Hij miste overigens wel de piloot, ha, ha.
     
  17. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    .......
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2012
  18. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Hoi Han,

    Mooi.
    Recente foto's?
    Spanwijdte?
    Motor?
    Wel verleidelijk hoor een electromotor.;)

    Gr. Arnold
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.584
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo Arnold,
    Neej... geen recente... het is de Borduur Piperle die nu bij mijn muurbloemeerd :)

    Ik heb hem prachtig zien vliegen op een e-motor tijdens het vintage treffen in Tiel, 2010.
    E-motor vliegen is zeker een optie, met deze ging er voortreffelijk op.
    Motor kwam van HiModel, de knol zit er nog in.

    Overigens heeft e-Flite ook een fraaie ARF piper. Die vliegt op een e-Flite 25 buitenloper. Even groot. Draadjes op RC-Network en RC-Groups snor ik nog wel op. Maar geven een goede voorzet op de keuze van de aandrijving.


    Zo ziet de Piper er bij FPV vluchtjes uit... is echt een instapperje...

    [​IMG]


    Is het geen plaatje?


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.291
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, ik had de kristallen nog stevig vastgesoldeerd, zoals toen gebruikelijk was.
    Ik moet nog ergens een printje hebben met een kristalvoetje, dat had de opvolger van deze ontvanger moeten worden.
    Maar het liep anders: LB ging te goed, ik mocht zelfs naar het WK en toen ik een paar jaar later weer eens RC wilde vliegen, zat ik bij een club die geen 27MHz toestond (begrijpelijk met de vervuiling van die band) en dat was het einde van mijn zelfbouwperiode, dat mocht toen ook niet meer....
    @arnold:
    Tja, dat LB je niet goed afging is jammer, het is de bedoeling dat je ook weer stuurt als je naar beneden komt, zoals meteen aan het begin van [URL=" filmpje[/URL] dat Han op Deelen (ja ja, de wereld is klein) van mij maakte.
    Dit is meer dan 10 jaar geleden, toen ik nog met een dikke 10cc brandstofmotor vloog.
    Kijk geregeld op het LB forum, zodra de data voor de LB dagen 2013 bekend zijn, worden ze daar gepubliceerd. Als jullie dan komen, ga ik met jullie vliegen en gaat het dus gewoon wel goed.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina