Hobbyking Sbach 342 (1.85m)

5p1k3

Forum veteraan
In verband met het princiepe "Het een de deur uit, het ander de deur in" heb mij mijzelf een Sbach 342 kado gedaan.

Het betreft een ARF, van Hobbyking. Het betreft mijn eerste bestelling uit het NL warehouse, dus het zal mij benieuwe :)
Goed, geen discussie hier verder over het NL warehouse aub haha. Dit wordt mijn draadje waarin ik mijn bevindingen laat zien over de kwaliteit van dit toestel. Ik ben reuze benieuwd!

Even een plaatje:

sbach30cc-sub1%283%29.jpg


Hobbyking Sbach 342 Gas 30cc 1850mm (ARF) (NL Warehouse)

Over de setup ben ik nog niet helemaal zeker. Daarvoor wil ik ook eerst de kit in handen hebben eigenlijk.

Het wordt of een 26-32 cc benzine motor, of een 10S electro setup.

Bestelling is geplaatst, nu afwachten tot de order verstuurd en afgeleverd gaat worden..
 
Laatst bewerkt:
En inmiddels is de doos met inhoud in ontvangst genomen.

12739_520940427917741_1777630041_n.jpg


Ziet er erg netjes uit!

Rustig aan alles uitpakken thuis (ben nu nog op kantoor) en daarna langzaam aan electronica en motor bestellen
 
Mijn eerste indruk? Mooi goed spul, voor weinig geld! Ziet er netjes uit. Goed, er zijn wat dingen die verbeterd mogen worden, of versterkt mag worden, maar daarover later meer.

Eerst even wat foto's voor de eerste indruk ;-)

22797_521028281242289_1616292597_n.jpg


182584_521029594575491_699241121_n.jpg


22703_521028444575606_1370011786_n.jpg


66514_521028564575594_1210154475_n.jpg


533494_521029331242184_203423898_n.jpg


60589_521028884575562_436132858_n.jpg
 
Man, mooie ketel!

Gaan we maar eens een abootje op nemen, ik heb altijd nog wel plaats voor een speeltje:rolleyes:

Stevo
 
Ik weet, hij staat bij het draadhe voor Brandstof vliegtuigen, maar ik overweeg toch om hem mogelijk Electro uit te gaan voeren..

Dat zou neerkomen op een 10S setup. Iemand enig idee wat voor setup ik daarvoor zou nodig hebben? Ik heb qua vliegtuigen op dat gebied geen ervaring met electro vliegen nog namelijk.

Een benzine brommer is zo gekocht, maar een electromotor / regelaar / accus... is een ander verhaal voor mij..
 
Mooie kist...

Ik zou eerder naar 8 cell gaan.
10 cell wordt weer snel zwaarder en dat neem je heel de tijd mee wat je vliegtijd opsnoept.
+ hoe lichter hoe beter het vliegt.
Ik zou pas naar 10 cell gaan bij 2 meter.

Ik heb deze set nog te koop staan:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bte-koop%5D-elektronica/174347-axi-5320-18-voor-1-6-tot-2-meter-kist.html

Was gekocht voor een gelijk formaat kist en op 8 cell 5000mAh en 18x8 prop vloog ie een goeie 8 minuten en mega veel vermogen. Evt kun je nog wat extra mAh nemen als je langer wilt vliegen.


Zat veel meer power in dan met de huidige dle 30cc.

Had er zelf deze esc in:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...orce_120A_HV_OPTO_V2_5_12S_Brushless_ESC.html

Is erg degelijk omdat het een gerebrande hobbywing esc is die zijn erg goed.
Neem er een setje 8 cell 5000(+)mAh bij en gaan met de banaan.

Hobbyking B-merk motor zou ik op dit formaat niet snel aan beginnen gezien daar toch vaak meer problemen mee zijn dan het kleinere spul. Zijn een stuk minder efficiënt wat korter vliegen betekent en minder power.

Hier een filmpje van wie eerder genoemde motor test op 6, 7 en 8 cell.

Die kist vlieg ik nu dus met een dle 30 maar echt zotte power had ie met die axi motor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hee
ik zou zeggen een axi omdat deze op 6s gevlogen kan worden gernot bruckman vloog daar mee op zijn 2m sebart sukhoi.
gr,wessel
 
Ik zou ook voor de Axi gaan op 6s maar ik denk dat deze bak wel wat meer weegt dan de sukhoi niet ?
Wat is het lege gewicht van deze kist ?
 
Ivm hoge stromen zou ik eerder voor 8s gaan dan voor 6s, tenminste als je een behoorlijke levensduur van je spullen zou willen hebben.....
 
Ivm hoge stromen zou ik eerder voor 8s gaan dan voor 6s, tenminste als je een behoorlijke levensduur van je spullen zou willen hebben.....

Met eerder genoemde motor is ook op 6 cell te vliegen zonder prop wissel.
Een 20x8 of zo is beter op 6 cell maar met de 18x8 zit er nog zat power in voor een pullout.

Wel minder krachtig natuurlijk en als je b.v slechts 6 cell 5000Mah neemt zoals ik 1x heb getest dan zit je wel met een korte vliegtijd.
Vliegt nog wat lichter.

Maar ben zelf meer voorstander van de 8 cell setup.
 
De Axi zou het overwegen waard zijn, ware het niet dat ik nog een "oude" Turnigy SK5065 380KV heb liggen

Deze heb ik op 6S gevlogen, maar d'r staat mij iets van bij dat hij ook op 8S zou moeten kunnen.

Een nieuwe motor aanschaffen is het issue niet, maar als ik iets kan gebruiken dat ik al heb liggen, dan gaat vooralsnog wel de voorkeur daarnaar uit.

8S it will be anyway. 6S gaat mij te weinig vermogen opleveren vrees ik. Ik hou wel van een beetje power extra. :yes:

Iemand enig idee of de; Turnigy Aerodrive SK5065-380KV het ook op 8S zou doen?
Als je een linkje kan vinden met informatie over de motor, zou het mij ook enorm helpen. Balen dat hij niet meer als dusdanig verkocht wordt door HK (wel nieuwere versies)

Dit is bijvoorbeeld het nieuwere model:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__23521__NTM_Prop_Drive_50_60_Series_380KV_2665W.html
 
Nee die trekt dat niet met een geschikte prop.

Dan moet je naar een 6 cell setup met b.v 16x10 maar dat is niet genoeg voor dat formaat kist.

Edit je kunt proberen of hij heel blijft met een 18x8 op 6 cell met veel gas beheersing
Bij mij ging er al een stuk met een 17x10, door gebrand op 6 cell.
Heb nu nog een 5065 380kv met een 16x10 apc op 6 cell voor mijn sebart wind S dat werkt goed.
 
hier zit wat electro kennis
ik heb een turnigy D6354 210 kv motor
met een red brick 100a esc en een 6 s 25-35c 5800 mah lipo
welke maat prop kan ik hier mee aandrijven
en zou deeze kombie genoeg zijn om deeze kist of een model in deeze klasse mee te vliegen
 
hier zit wat electro kennis
ik heb een turnigy D6354 210 kv motor
met een red brick 100a esc en een 6 s 25-35c 5800 mah lipo
welke maat prop kan ik hier mee aandrijven
en zou deeze kombie genoeg zijn om deeze kist of een model in deeze klasse mee te vliegen

Beetje offtopic maar 210 kv op een motor van 475gr.
Is niet echt een heel geschikt kv voor 6 cell vind ik want je moet naar een flinke prop om wat power te krijgen.
Zon motor is wel geschikt voor dit formaat kisten maar dan meer 8-10cell.
Wil je hem proberen op 6 cell dan kun je er zo een 22x12 op zetten zonder probleem.
Verbruik zal met gebalanceerde prop een 50A zijn.
Maar beetje grote prop op zon formaat kist.

8 cell met een 18x10 of 19x10 zou logischer zijn.
 
dan toch maar een nieuwe accu
bedankt voor de hulp
het is een vrij grote motor met een wat lager toerental
ik heb nog een een mooie 3 blads die ik er op wil zetten
ik ga wel testen
 
Tijd voor wat actie.. Inmiddels zijn de servo's binnen. De keuze is gevallen op de HX12K van Hextronic. Dit zijn 10kg servo's, moet voldoende zijn :)

Qua motorisering zit ik te denken aan een 26cc of 30cc benzine motor. Ze geven het laatste op. Het wordt wel een HK benzine motor, de hele kist moet een HK setup worden ;)

Je merkt wel het kwaliteitsverschil aan de bouwkit. Het landingsgestel past niet (lijkt wel of ze een exemplaar uit een andere kit gehaald hebben) en datzelfde geld voor de wielstoppers. Ook die passen niet (maat klopt niet).

Er valt dus wel wat te hobby'en aan het toestel. Dat is niet erg. :)

Allereerst begonnen met het vervangen van alle schanieren. Dit zijn standaard CE schanieren. Hier heb ik het niet zo op, dus vervangen voor Kavan schanieren.

530324_537302092948241_522652268_n.jpg


Volgende stap is het verlijmen ervan, dit doe ik zodra ik alle bewegende delen gehad heb.

Toestel op zijn neus gezet. Nog best een lang model zo..

61452_537302426281541_917842078_n.jpg


Zie hier de gaten die niet overeenkomen van het landingsgestel...
De oplossing, een plaatje hout aan de binnenkant erin lijmen en dan daarop vast schroeven.
Nu is er weinig "vlees".

525998_537304309614686_1858902117_n.jpg


en de laatste, ook dat lossen we wel weer op..

32343_537303939614723_361396922_n.jpg


Morgenavond weer verder.
 
hoi robert
ziet er goed uit en zal mooi naast mijn sbach staan op t veld
bij de foto van de alu hoekstukken voor t landing gestel
zou ik oplossen door een alu stip over de lengte tussen de alu hoekstukken
de hoekstukken zijn om de krachten op tevangen
ben bang dat een houtplaatje er uit scheurt en dat zou zonden zijn en uit eindelijk een hoop werk
kwa motor zou ik idd voor 30 cc of 35cc nemen een beetje extra power is alleen maar beter (ook omdat ik je vliegstijl kan)
ben erg benieuwd om hem in real life tezien
wel afbouwen en vliegen
 
Back
Top