Antw.: Die haben damals sogenannte 'step-up gearboxes' benutzt, also Prop-geschwindigkeiten waren deutlich höher, vielleicht um die 20.000U/min. Also, ein Motor mit 3.000kV auf 2s käme dann ins Ziel. K-Props sind halbgetauchten Pröpse, sollten logischerweise ersätzt werden von P-Pröpse o.ä., also vollgetauchten Exemplare. Antw.: Verstehe ich, aber wenn es sich um Stabilität in den Kurven handelt, dann doch bitte 'Uhrzeigersinn'. Sonnst werden diejenige die investieren in Flex-cable 'reversed' erheblich begünstigt.
Eric, die Gear Ratio der originalen Motoren war erheblich kleiner. Sie lag ca. bei 1:1,5 oder leicht darüber. Ein 15PS Johnson Sea Horse hatte z.B. eine 12-21 gear ratio. Die Mercury H-Rennmotoren der MARK-Serie ab 1956 (MARK 20-H, 30-H, 55-H) hatten sogar eine reine 1:1-Übersetzung! Tabellen mit den originalen Gear-Verhältnisen findet man z.B. in der "Science & Mechanics", Ausgabe April 1956. Das stimmt - auch wenn man damit noch lange nicht gewinnt, weil wir (anders als andere) die Gesamtleistung werten, nicht nur die Rennergebnisse. Da könnte man aber z.B. auch überlegen, ob man "reversed flex" nicht einfach pauschal in den Klassenregeln verbietet.
Hallo Luitjes hier is het setje voor de yellow jacket , nog ongetest, maat beetje weinig tijd , hij is wel helemaal goed te bouwen, en dus compleet met bouwmal en bootstandaard en met of zonder triplex , eventueel stuur servo wiel, gashendel als er intersse is hoor ik het wel
Robo, Dat ziet er netjes uit! Wat doet zo'n setje? En wat heb dan verder nog nodig voor de romp? Groeten Jasper
@Jasper, wat denk je van een flinke dosis creativiteit... Daarnaast geduld, en vooral netjes bouwen. Spantjes netjes uitlijnen op het bouwbord (MDF-plaat).
@ bullihead, de buitenboordmotor is de grootste kostenpost. Maar als je een motor, schroefas, prop en motorsteun bij elkaar optelt, kom je bijna op dezelfde prijs uit... Een buitenboordmotor komt op ongeveer €80 compleet met motor en prop. Verder heb je ook een bestuurder (pop) nodig. Van Action Man tot ware schaalpop met vintage kleding...dat kan je zo gek maken als je zelf wilt! Het zou leuk zijn als er nog wat NL bouwers bijkomen. Dan kunnen we een meeting houden in het voorjaar met de 50's BB racers
weet ik nog niet precies voor compleet, latjes ed zitten erbij bodem en dek ook in triplex 0,8 en 1,2mm als er genoeg intersse is kan ik er een bouwdoosje van maken het freessetje alleen zoals afgebeeld ed kost zo ong E40.- bouwt goed is alleen nog niet varend getest grts
Ook bij mij wat resultaat. Bodem is beplankt en de romp net van de bouwplank gehaald zodat Josh even kon proefzitten. Sluit ik me helemaal bij aan !
Je gaat als een speer Lex! Slaap je ook in je hobbyhok? geintje, ziet er heel strak uit, vakwerk! Ga je de romp van buiten beitsen of krijgt hij een kleurtje? Wat zijn daar de regelementen voor? Alleen een kleur die origineel gebruikt werd, of heb je daar de vrije hand in?
Nee, laat ik nou niet in de hobbyruimte gaan slapen ... heb zo'n idee dat ik er dan permanent mag blijven! En terecht! De FooLing wordt nog gebeitst van binnen. Ik heb zo iets van eerst lijmen, dan houd het goed, en dan beitsen. Buitenkant wordt aan de onderzijde in de verf, dan kan ik die mooi strak en glad afwerken. Óf beige/ivoor óf donker, ben ik nog niet uit. Zijkanten en dek gaan in de Mahonie beits (exact dezelfde als die jij gebruikt ) met blanke lak er overheen. Volgens mij zijn daar geen regels in, behalve dat het een beetje in de stijl van de originelen moet zijn. Knalgeel onderkant met een paarse dek zal bijvoorbeeld wat wenkbrouwen doen optrekken .. :shock:
There are no rules within the 152VO class for the finish at all. The hull must fit the 1:5.2 scale (+-2% failure is accepted), a real model from 1924-1965 must exist, it must be made from wood, the racing/registration number must follow the rules regarding font, size, color and placing on the hull. There have been some really funny colored boats at these times ...
Ik ga dit ook maar eens volgen. Ik ben eigenlijk meer een vliegtuigenman, maar alles wat schaalmodellen betreft heeft mijn interesse, varend of vliegend maakt niet uit. En met een stuk sloot direct grenzend aan mijn huis weet je maar nooit........ Max.
totaalgewicht valt mee 1330gr Een pilootbevestiging met een elastiekje En alles erin gefrut 4 cellen Life En klaar is ie eerste testvaart was problematisch, bochten goed maar veel te veel power , eerste rondje voorzichtig ging ok mooie speed, maar een ongewilde ruk aan het gas was het gelijk een killer loop blub blub, en de springertug maar gehaald om hem uit de plomp te halen dus even drogen dan maar paar cellen eraf maar die had ik juist voor het gewicht nodig....reserve battery aan boord ? fijne kerst en bouw ze
Hé Robo, Gefeliciteerd met de eerste Nederlandse 152VO racer! Ziet er mooi uit, ik ben zeer benieuwd naar een eventueel filmpje! Dat vastklemmen van de stuurlijnen op de schijf vind ik een hele goeie. Ik zat te denken aan vastmaken aan de schijf en dan de andere uiteinden met klemmetjes vastzetten om het af te kunnen stellen, maar dit werkt veel makkelijker!
dank jullie allen , ja registreren moet ook nog maar wil hem echt goed varend hebben en die 4 cellen was echt teveel sprong gewoon het water uit ... ja die schijf heeft mij ook wat bedenkingen gegeven dat plaatje was niet gepland , de 4 gaten om op de servo te bevestigen wel , maar toevallig paste dat plaatje en idd dat gaat met de touwtjes uitstekend , ook makkelijk afstellen zo . ps hoe vinden jullie de pilootbevestiging ?, heeft zich wel bewezen vanmiddag was er niet af te varen en bleef heerlijk vast zitten. fijne dagen allen
Dat elastiekje zit onder dat balkje door en dan om zijn benen? Ik kan vanaf de foto nog niet 100% duidelijk zien hoe het werkt. Krijg je de accu's er eigenlijk wel uit zonder de folie eraf te halen? Ik zie een luikje, maar die lijkt wat smal voor de accu's? Ik vroeg me ook nog af waar je die mooie katrolletjes vandaan hebt die de stuurtouwtjes geleiden.
Ik kan niet goed zien of die aan de motor dezelfde zijn, maar ik heb ze bij Cap Maquette gesteld. Redirecting Op de banner boven klikken, dan op 'bootbeslag' links, vervolgens 'Çap Maquette' en 'Blokken'. Dan heb je keuze genoeg, ik heb de 10mm Light blokken met nylon schijven bestelt. Lopen perfect! (eventueel per mail bestellen, de webwinkel is defect, kan geen betalingen verwerken.)