Le santisima Trinidad 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door newbie, 28 mei 2008.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik heb zo eens zitten kijken (ik ben gek op techniek) naar de mogelijkheid het zeil te kunnen verkleinen.
    Belangrijk detail wat ik nu mis zijn de ogen in de lijken om het "nieuwe" bovenlijk langs de ra strak te trekken.
    Tevens valt mij op dat wanneer je de tweede reef er in wilt zetten, dat de ra te kort lijkt omdat het zeil naar onderen toe breder wordt.
    Hoe werd dat opgelost?
    En hoe werd een rif gestoken?
    Werd dan eerst het hele zeil tegen de ra getrokken, dat is dan een heel gezoek naar de reeftouwtjes in de bundel doek.
    Ik kan me niet voorstellen dat het zeil per knuttel steeds verder omhoog werd vastgemaakt.
    Dat zeil op die "kleine" Shtandart was al zwaar genoeg om het op die manier niet te kunnen doen.
    Bovendien zijn die oogjes waar de knuttels doorgestoken zijn niet geschikt om het zeil te dragen.
    Vergelijk die ogen maar met die die in het bovenlijk zitten.
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.954
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Harm een rif word altijd onderaan het zeil gestoken, nooit tegen de ra. De meeste zeilen zijn niet reefbaar maar worden bij toenemende wind opgebonden tegen de ra, beginnend bovenaan daar is het tuig het zwakste.
    Denk dat alleen de onderste zeilen van iedere mast reefbaar waren:confused:
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    René, dan nog blijft een vraag hoe zit het dan met de schoothoek.
    En waarom zit er na een enorme zeilvermindering nog een mogelijkheid voor een tweede rif?
    De samengebonden worst zeil vangt dan meer wind dan de strook die er nog overblijft.
    Ik vind het een raar systeem, als ik er zo naar kijk.
    Let wel ik heb me er nooit in verdiept, best mogelijk dat het echt wel zo werd gedaan.
     
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.954
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    2 schootogen voor ieder rif zijn natuurlijk nodig, zo een worst vangt aanzienlijk minder wind dan de strook zeildoek, 1.5 à 2 m over de volledige breedte voor een schip van het formaat ST
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik kom zojuist terug van de showdag van Papendrecht.
    Daar wist men te vertellen dat (zoals ik al had aangenomen) de zeilen aan de bovenkant worden ingenomen/ gereefd.
    Daarbij komen de knuttels om de ra.
    De 1.5 á 2 meter doek is dan het stuk dat er per reef afgaat.
    Schootoog blijft uiteraard hetzelfde, dat gaat men niet omzetten zoals bij de andere manier (vanaf onderen opbinden/reven)wel nodig zou zijn.

    Ik ben dus benieuwd naar wat Luc gaat vertellen.
     
  6. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    schothoek blijft inderdaad hetzelfde.

    Om te reven zijn er veel te weinig gaten voorzien in de horizontale versterkingsbanden. die paar die erop staan zijn veel te weinig om een zeil te houden.

    De bedoeling is om ofwel met volledig zeilen ofwel de zeilen opgerold aan de ra's te varen.

    niks ertussenin, vermoedelijk voor het volgende bootje ofwel later als ze goed zeilt en ik heb niks te doen
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.954
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ben eens gaan kijken bij Radio-Controlled Square-Riggers , de zeilen worden daar inderdaad tegen de ra gebonden, vooral de onderste zeilen en deze zijn overal even breed, zo heb je ook geen probleem om het rif strak tegen de ra te trekken ;)
     
  8. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    31/12/2012 14uur: het (vaste) lopende want is beeindigd. :D :D :D

    (foto's volgen)


    Bestond eigenlijk uit het vastmaken van de zeilen aan de desbetreffende ra's en masten.

    En het plaatsen van de toppenanten die de ra's horizontaal moesten houden tijdens draaibewegingen van de ra's.


    Nu het (bewegende) lopende want.
    De kanonnen bevestigen op het dek (met een demonteerbaar systeem
    1 ofwel 2 roeiboten maken

    een systeem uitvinden om de boot in het water te krijgen op een "rug"verantwoorde manier.
     
  9. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    En daarna blijf je ook nog gewoon een landrot hoor :yes:

    Het ziet er weer goed uit met de tuigage , wordt een pracht model!

    alvast de beste wensen en een goed modelbouwjaar toegewenst !
     
  10. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Bedankt Piet, en ook voor u een gelukkig jaar met veel bouwplezier.




    Heeft iemand een foto van een kaartenhuis of kaartenkast over de volledige lengte van het kampangedek.

    ik moet 2 touwen, die dienen om het hoofdzeil van de hoofdmast te bedienen, wegwerken.

    In de kast komen dus ook de 4 katrollen om het touw gemakkelijk en ordelijk te laten lopen en alles moet zeer degelijk vastzitten omdat er zware trekkrachten komen op te staan.


    [​IMG]
     
  11. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    nog een sfeerfoto van de bevestiging van het bezaanszeil tegen de bezaansmast


    [​IMG]

    en een foto van de topenanten, moeilijk te zien ,let op de zwarte aanspanblokjes.

    Is iets waar ik lang over heb moeten nadenken. De topenanaten werden aan de mast vastgemaakt , maar het draaipunt van de ra ligt niet in hetzelfde punt als de als de plaats waar de toppenanten zijn vastgemaakt. (ra ligt iets van de mast af)

    dat betekent als de ra draait , de touwen korter en langer worden.

    om dit op te lossen heb ik de toppenanten vastgemaakt aan het deurscharniertje van de ra. hierdoor liggen de draaipunten in dezelfde lijn en worden de touwen niet langer of korter.

    Simpele manier maar het heeft mij wel een paar weken zoetgehouden voordat deze oplossing uit de bus kwam.



    [​IMG]
     
  12. Germt

    Germt Guest

    Ik heb een foto van de vlaggenkast van de HMS Victory gevonden.
    Over de volle breedte.[​IMG]

    Germt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dat ziet er wel zo ongeveer zo uit, Germt, maar ik heloof niet dat Luc dit zoekt. Het is mij ook niet helemaal duidelijk wat hij wel bedoelt.

    Dit lijkt trouwens wel een (hele knappe) computersimulatie. Die giek hangt zomaar in de lucht, geen rak bij de mast en geen dirk (kraanlijn/bekajer) aan het uiteinde te zien!!

    Groet,

    Ad
     
  14. Germt

    Germt Guest

    Is inderdaad een computersimulatie op de site van de HMS Victory.
    Een betere foto kon ik niet vinden behalve foto 25 in het fotoalbum van Pietsan over zijn bouwfoto's.
    Die kan ik natuurlijk niet plaatsen zonder zijn toestemming;)

    Germt
     
  15. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Merci Germt, dit was wat ik zocht.

    Nu Eric heeft mij de tip gegeven om ipv een kaartenhuis een kippenhok te plaatsen.


    kaarten werden op die plaats nat.
     
  16. Germt

    Germt Guest

    Ik vindt dit trouwens een buitengewoon onhandige plaats om kaarten op te bergen, die lagen eigenlijk bij de kapitein.
    Dit is meer een plaats voor de seinvlaggen denk ik.

    Germt
     
  17. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Skylight: In the middle of the poop deck is a skylight that was used to help light the captain's dining cabin. Positioned above the dining cabin, the skylight greatly added to the daylight provided by the cabins single window. Unfortunately anyone standing on the poop can see into the dining cabin. To provide privacy, wooden panels were fitted to runners in the cabin's deck head (ceiling) beneath the skylight. These could be slid closed when the cabin's occupants preferred not to be seen by anyone on the poop. They were also used to help darken the ship at night.

    Als ik dit maar goed heb:oops:
    Groetjes,
    Frankwin
     
  18. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ja, maar dit waren rekken voor de vlaggen (Engels: flag lockers) die gebruikt werden voor het uitwisselen van boodschappen.

    Groet,

    Ad

    EDIT
    Ik zie nu dat Germt dat ook al vlaggenkast genoemd had
     
  19. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ja, maar dat is het "gebouwtje" midden op het dek op de foto/simulatie van Germt. Dat is een koekoek of lichtkoepel voor de (kapitens?)hut daaronder.

    Groet,

    Ad
     
  20. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Oeps:oops:
    Poop Deck

    Signal lockers

    Groetjes,
    Frankwin
     

Deel Deze Pagina