Pilatus B4 460 cm van Rippin

Hallo Johannes,
Bedankt voor deze informatie. Vooral het schema voor een separate stroomvoorziening voor de servo's voor rem en landingsgestel lijkt mij zeer zinvol. Ik mag er niet aan denken als deze servo's geblokkeerd raken. Ik heb gekeken naar een aparte servo versterker maar mijn ontvangers schijnen 5 Ampere per ingang te kunnen verdragen (Hott 24). Dus niet noodzakelijk en eenvoud is de ware...! Maar een geblokkeerd 10 kilo servo zou wel eens fataal kunnen zijn voor de ontvanger.
Met betrekking tot de aansturing van de rem moet ik nog wat verder zoeken want ik kan op de getoonde positie geen servo kwijt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eindelijk een besluit genomen voor het kleurpatroon. het wordt de PH-531. Van deze kist heb ik maar weinig foto's gevonden maar het lijkt erop dat hij in Franse handen is overgegaan en daar een nieuwe registratie F-CMAX heeft gekregen. Als zodanig wordt er met deze kist op shows gevlogen en er is dus ook een veelheid aan foto's en film beschikbaar. Ik weet het niet zeker of het zo gegaan is maar F-CMAX en PH-531 zijn gelijk in de kleurstelling. Is er iemand op het forum die weet wat er met PH-531 is gebeurd? en heeft iemand foto's van de deze kist met de originele Nederlandse registratie?
full

full
full
full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb nog 1 foto van PH-531 gevonden (buiten de foto's die ik al gepost had)
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zag de foto van de rolroerscharnieren,deze ga je toch wel borgen??
Met een sate of cocktailprikker gaat dit prima.
 
Ik zag de foto van de rolroerscharnieren,deze ga je toch wel borgen??
Met een sate of cocktailprikker gaat dit prima.
Jazeker; de rolroeren worden geborgd. Wel jammer dat ik dan weer gaten in de folie moet boren. En ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik de lijm in de sleuven breng voor de scharnieren. Ik heb wel eens problemen gehad met vastgelijmde scharnieren. Heeft iemand hiervoor een tip?
 
Met tape gaat het ook.... (in combinatie met de scharnieren...)
Door de constructie die ik gekozen heb (spleetloos) is het moeilijk om een degelijk foliescharnier te maken. Maar als de bladscharnieren goed gemonteerd en geborgd worden is dit een mooie oplossing.
 
Ger,

Je kan de scharnieren los laten, deze worden geborgd door de tape. (en dat kan je zelfs aan de binnenkant doen)
 
Hallo Douglas,
Dit moet je even nader verklaren.
als ik de scharnieren niet vast zet hebben ze geen functie. Dat is zeker niet de bedoeling!
 
Borging van de scharnieren

Er is een simpele methode om de scharnieren te borgen die later geen zichtbare sporen nalaat. Ik had dit in eerste instantie geheel over het hoofd gezien maar boren in de onderkant van de vleugel is helemaal niet noodzakelijk. Zie tekening. daar heb ik in rood de sateprikkers aangegeven.
Moet ik alleen opletten dat ik niet door de vleugel boor. Een oplossing hiervoor is eerst de scharnieren aanboren en ze dan uit de vleugel nemen en doorboren.
Moet ik alleen nog een methode vinden om de lijm (epoxy) in de spleten te injecteren.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is natuurlijk een mooi systeem dat veelvuldig word toegepast.

Zelf gebruik ik kopspelden, deze steek ik tot tegen het scharnier, vervolgens knip ik deze af op de resterende lengte onder het scharnier en sla deze met een hamertje op zijn plaats, als je dit aan de onderzijde doet merk je er niets van, een drupje ca lijm voorkomt het terug uitkomen van het stukje naald.

Heb je gewoon een mini gaatje dat weinig of niet opvalt.

Johan.
 
het aanbrengen van de lijm kun je ook proberen met een holle naald van een injectiespuit,deze heb je in diverse dikte`s.
Als je lijm niet te dik is kun je het zelfs met de spuit iets opzuigen en vervolgens aanbrengen.
 
het aanbrengen van de lijm kun je ook proberen met een holle naald van een injectiespuit,deze heb je in diverse dikte`s.
Als je lijm niet te dik is kun je het zelfs met de spuit iets opzuigen en vervolgens aanbrengen.
Gebruik je epoxy? Of 10 secondelijm?
 
Niet vergeten de draaiende delen van de scharnieren van een beetje vettigheid te voorzien en tijdens het lijmen even bewegen.

succes


Terence
 
Ik heb de vleugels even ter zijde gelegd en ben met de romp begonnen.
Eerst de buis voor de vleugelpen monteren. Ik heb het veugelprofiel met exacte positie (gemeten) van de vleugelpen geprint met Profili. (een geweldig programma) Daarvan heb ik een mal gemaakt. Het maken van de gaten in de romp is dan kinderspel. Ik heb de vleugels nog niet aan de romp gepast. Dat is lastig want op mijn zolder heb ik onvoldoende ruimte. Moet dus droog weer afwachten...:(
full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Positie wiel

Nog even een vraag;
Ik heb gelezen dat het verstandig is om het wiel zo ver mogelijk naar voren te plaatsen. Dit vooral bij gebruik van een aandrijving op een pylon of een klaptriebwerk. Het model heeft dan snel de eniging om "op de neus" te gaan staan.
Heeft iemand hiermee ervaring ? Ik overweeg nu om het wiel net voor de neus van de vleugel te plaatsen. Dit ook omdat ik onder de vleugelbuis een spant wil maken waaraan tevens het landingsgestel wordt bevestigd. Hierdoor kunnen de krachten van het landingsgestel direct doorgeleid worden naar de vleugel buis.
Zie foto..
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Positie wiel

Ik heb in het draadje van Ariel het volgende gevonden:
"In uitgeklapte stand bevind zich de wielas ca. 20 mm voor de vleugel neuslijst.
Dat is misschien wat veel maar omdat ik praktijkervaring heb met mijn DG-100 die bij elke landing een diepe buiging maakt naar het publiek lijkt mij deze wiel positie beter.
Het wiel is de basis in de B4 romp en daar omheen worden de andere componenten geplaatst.

"
Ik neem aan dat dit voor mijn Pilatus ook een juiste maat is.
 
Back
Top