Ansmann Macnum ESC & motor vraagjes

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Cotjuh, 15 jan 2013.

  1. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    Goede middag mensen,

    Ik ben compleet nieuw en dus een noob in deze tak van modelbouw en heb de Ansmann Macnum RTR van Snellehenk gekocht, Deze:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu zit daar een Ansmann Clash 21T motor en een Duratrax Intellig speed ESC.

    specificaties:
    Motor:
    [​IMG]


    21 turn 540 electric motor

    Technical Data:
    RPM: 25.300
    Current: 9A
    Voltage: 7.2

    ESC:

    [​IMG]
    Input power:
    4.8-8.4V DC (4-7 cells)

    Operating frequency:
    1.0 kHz

    BEC:
    5.0 volts / 1.0 amp

    On-Resistance:
    0.007 ohms

    Max. Constant Current:
    128 amps

    Max. Peak Current:
    440 amps

    Acceleration time delay:
    0.34 seconds fixed

    Motor Turns Limit:
    no fewer than 18 turns

    Case Size (with heat sink):
    1.48 x 1.34 x 0.57” (42 x 38 x 16 mm)

    Weight (with heat sink):
    2.12 oz. (60 g)


    Nu Mijn vraag...
    Ik wil graag dat de auto meer torque krijgt, sneller optrekt en remt en iets harder gaat.
    - Snelheid / torque heeft vaak met de motor te maken
    - accelleratie (/ snelheid) met de ESC

    Wat is nu een leuke set om te kopen om dit te doen..
    Het is om mee te raggen en gewoon voor de lol dus wil er niet te veel aan uit geven... Denk dat mn meissie me vermoord als ik er weer een duur ding naast de bootjes en vrachtwagens bij doe :p

    Ik hoor graag van jullie
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Snelheid en acceleratie zijn van veel dingen afhankelijk. De motor, de accu (optrekken is een piekbelasting dus je hebt een goede accu nodig om dan de spanning niet te laten inzakken), tandwielverhouding tussen motor en wielen (meer tanden op het motortandwiel geeft hogere topsnelheid, maar minder trekkracht en andersom) en in lichte mate heeft pas de ESC invloed. Sommigen hebben een soort van "soft start" om de motor en transmissie te beschermen, dat zou misschien worden bedoeld met die "delay time".

    De motor is waarschijnlijk geen hoogvlieger, geen verstelbare en verwisselbare borstels, niet uit elkaar te halen zonder sloopwerk, onbelast toerental is niet bijzonder hoog, en geen instelbare timing. Maar misschien kan die voorlopig blijven zitten. Al lees ik hier niet zoveel positiefs over de Clash motoren: http://www.tamiyaclub.com/forum/index.php?showtopic=47270

    Een eenvoudige manier om sneller te gaan, even aannemend dat je nu nog op NiMh accu's rijdt, is over te stappen naar LiPo. Levert al snel 5 km/u snelheidswinst op, en meer acceleratie. Waar je ook naar zou kunnen kijken is het motortandwiel, hoeveel tanden die heeft. Misschien is de huidige combinatie niet optimaal.

    Andere motor kan, bijv. een Orion 19 double of een Kyosho 20 Single, om een paar te noemen. Die zouden iets krachtiger moeten zijn dan je huidige motor, waarbij de Orion ook instelbare timing heeft, zodat je de motor nog iets kan naregelen op meer koppel of meer snelheid/toeren. In theorie kan de huidige regelaar dat aan, maar helaas zegt de aanduiding in turns niet zo heel veel, een 22 turns kan best meer stroom vragen dan een 20.

    Een andere optie is motor en regelaar te vervangen door een brushless type, dan zul je wel ruim genoeg vermogen hebben, maar het is wel meer investering dan een LiPo accu en, indien nodig, een bijpassende lader. Die lipo zal bij ombouw naar brushless waarschijnlijk ook al aan te raden zijn.
     
  3. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    Hey outdoorvlieger :p,

    Thx, Lipo's zou opzich geen probleem geven, heb 1x 7,4V lipo maar die is maar 1500mAh
    Tandwiel op de motor is de pinion gear toch?? als ik het goed heb begrepen?Standaard is deze 21d/z of t, net f online t manual gezocht :p

    Wat zou ik dan voor motor, qua RPM en Amps kunnen nemen, om t n beetje leuker te maken, binnen een klein budget? Zonder dat ik ineens de straat uitvlieg en tegen een boom crash buiten t zicht hahahaha

    en wat voor soort ESC zou ik daarbij moeten doen?

    Lipo's kan ik vrij goedkoop aankomen, dus beiden moeten wel lipo's aankunnen idd.
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Hey, binnenvaartschipper. ;)


    Gezien dat je levensverwachting en budget voor deze auto met elkaar verbonden zijn lijkt me de overstap naar brushless niet direct nodig voor iets meer fun. Ik zou als eerste een leuke 2S LiPo nemen, met 3000 tot 4000 mAh capaciteit. Kijk eens hoe dat rijdt.

    Is dat niet genoeg, dan zou je richting een andere motor moeten denken. De Orion Method Pro 19T zit op ongeveer 35 euro, moet het goedkoper, dan misschien een Duratrax Photon 19T. Hier zie je wat met deze motor haalbaar is qua prestatie: SpWBFjekCLc[/media] photon speed 2 vs photon 19t - YouTube

    Met de eerder aangehaalde Kyosho G20 motor is een snelheid van 40 km/u te halen, met goede acceleratie, maar het is geen goedkope motor, ondanks dat hij in RTR auto's wordt/werd gebruikt.

    Of de regelaar deze motoren aan zal kunnen is niet 100% te voorspellen. Maar het ergste wat kan gebeuren is dat hij de geest geeft, dan moet je alsnog een andere kopen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Jens.

    Jens.

    Lid geworden:
    24 jul 2009
    Berichten:
    407
    Locatie:
    Oudemirdum, Friesland
    Als je zeker succes wil hebben zou je een brushless setje moeten zoeken...
     
  6. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    een 11x2 brushless met lipo en een redelijke regelaar kom je ook een eind mee hoor
     
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland

    Ik denk dat een brushless set te veel power zal hebben voor een beginnende rijder die iets sneller wil, en bovendien toch duurder zal zijn dan een andere accu (is trouwens bij een brushless set ook wel nodig waarschijnlijk, dus moeten we in de vergelijking niet meetellen) en een wat snellere brushed motor, waarbij mogelijk de huidige ESC kan blijven zitten. Als de regelaar moet worden vervangen, dan zal het verschil met een goedkoop brushless setje minder groot zijn. Met een paar tientjes kun je zo van de gebruikelijke 25 tot 30 km/u standaard RTR-snelheid voor een brushed instapmodel, naar de 40+ km/u komen, en dat is voor een hobbymatig rondcrossen pittig genoeg.

    Snelheid is leuk, en zeker verslavend, maar er zijn toepassingen waar het even wat minder hard mag. Ik ga met mijn 70+ km/u brushless auto ook niet op een bospaadje rijden, dan weet ik zeker dat ik met schade terug kom, of een flinke workout zal hebben gehad van de auto steeds weer rechtop zetten of een aantal mensen mijn excuses heb moeten maken voor rakelings langs hun heen schieten omdat ze net de hoek om kwamen lopen. Die auto is voor die setting te snel. Maar met de Twister, die misschien de helft van die snelheid haalt, is het daar dan heerlijk rijden.

    Ik zou zeggen, eerst een goede lipo, kijk hoe het dan gaat, en dan verder kijken. Tussentijds heel lief voor je meissie zijn, misschien gaat het budget voor eventuele verdere stappen in de upgrade dan omhoog.
     
  8. rick007

    rick007

    Lid geworden:
    1 feb 2012
    Berichten:
    964
    Locatie:
    sneek
    @cotjuh:Er zijn genoeg manieren om je budget omhoog te krijgen ^^ geintje he
     
  9. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    11t brushed orion kopeuh???
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Heb je er dan een bijbehorende regelaar bij? Want ik denk niet dat het standaard Ansmann regelaartje een 11 turns aan zal kunnen...
     
  11. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik zou inderdaad een lipo proberen, je hebt een lipo liggen...daarmee zou je het verschil in snelheid kunnen testen. ESC kan maximaal 18 turns dus dat zou je eventueel ook kunnen proberen. Verder heb ik nog een nieuwe motor (zelfde merk en type overigens liggen) die neem ik morgen ook mee, mag je erbij hebben...ik doe er toch niks mee.
     
  12. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    Aantal "turns" zijn de wikkelingen zeker?

    de ESC specs zeggen not fewer then, dus niet minder dan 18 turns, kan dan dus zeker niet die van Poebe erop zetten??

    Ok Thx Mario, tot hoelaat ben je daar eigenlijk? 17:00??
     
  13. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik zou idd niet lager gaan dan het aantal turns uit de specs. Dit zijn idd het aantal wikkelingen. Morgen ben ik tot 12.00 aanwezig. Donderdag van 9 tot 17. 11 turns is vragen om een rookpluimpje :):):)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  14. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    regelaar maakte niet uit toch?
     
  15. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    damn... kan de motoren niet in websites van winkels vinden in NL....

    Althans... niet via google, en qwakkel vindt ik sowieso erg duur....
     
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Even niet mijn woorden uit zijn verband rukken, svp. Wat ik zei is dat puur het vervangen van je ESC je auto niet zo maar fors sneller zal laten rijden. In die situatie blijft de motor hetzelfde. Als je een veel snellere motor gaat plaatsen die meer stroom vraagt dan de huidige ESC kan verwerken, moet je eentje nemen die meer aankan. Maar de snelheid wordt dan niet hoger door de andere ESC, maar door de snellere motor. Ik heb niet gezegd dat je met een eenvoudige 18 turns max regelaar elke willekeurige motor kan aansturen.


    @Cotjuh: turns zijn inderdaad wikkelingen. En ik zou eerst eens kijken wat die andere motor doet, die SnelleHenk nog voor je mee gaat nemen. En dan in combinatie met een 2S LiPo. Misschien is de huidige motor een beetje versleten, collector ingebrand, etc. Dat doet de prestatie ook geen goed. Als je die nieuwe motor hebt, wel even laten inlopen, dan haalt ie zijn maximale prestatie en levensduur.
     
  17. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    oke en is er een topic voor dat inlopen?? Hoe je dat het beste doet?
     
  18. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Er is wel een zoekfunctie. ;)

    Een makkelijke manier is om het tandwiel van de motor (dus het pinion) los te nemen, en de trim van het gas iets naar voren te zetten, zodat de motor net gaat lopen. Doe dat totdat je de motor merkbaar rustiger hoort lopen, en je minder vonkjes ziet bij de koolborstel en collector. Let wel op dat je af en toe aan de motor voelt, of die niet te warm wordt. Omdat de auto niet rijdt, is er geen rijwind om de motor te koelen.
     
  19. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    leuk zo'n zoek functie... hoop geleuter over upgrades maar geen behoorlijk how to verhaal... :( Maar alleen dat zou genoeg moeten zijn indoorvlieger?
     
  20. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge

Deel Deze Pagina