Mugen Seiki MBX-6 & MBX-6T brushless topic

Discussie in 'Electro offroad' gestart door diver, 8 nov 2010.

  1. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    RC-Speedhouse heeft een motormount voor me kunnen fixen, dus dat is opgelost. Nu eerst kijken of ik mijn motor los krijg...de vorige eigenaar heeft helaas een overschot aan locktite gebruikt en 1 boutje is bijna dol.

    Ik heb met de ECO al een keer op 5S gereden dus dan moet er wel een 2200KV motor in zitten aangezien de 2650KV dan in rook op had moeten gaan.

    16T pinion heb ik ook nog liggen, ik denk dat die het dan moet worden. Mocht hij te snel zijn kan ik altijd terug naar 15T.

    Als je het slechtste setje banden mee wilt nemen (weet niet of je er zondag ook bij bent), of anders meegeven aan Kurt dan kijk ik ter plaatse wel of dat beter is dan degenen die ik heb (ik was eigenlijk van plan om het met een compleet kaal gereden set te proberen maar dat heeft alleen zin als het niet te stoffig is).

    Thx voor alle hulp!
     
  2. thomas98

    thomas98

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Middelburg
    Beste Mugenspecialisten,

    Ik ben thomas, 14 jaar en woon in Middelburg (voor degene die niet weten waar dat is, Zeeland)
    Ik ben groot mugen mbx-6 eco fanaat (je weet wel, de hele deur hangt vol met plaatjes van eco's (inclusief die van uw stewie :) ))

    Ik vraag jullie om wat tips, want ik heb nog geen mugen maar ik heb alleen de dromen/plannen. Een mugen is erg duur, toch lijkt mugen mij de beste. Zijn er nog andere vergelijkbare 1/8 elektro buggy's die goed presteren, maar een lagere prijs hebben dan een mugen kit? Het is namelijk wat lastig als 14 jarige zo een bedrag ophoesten (maar ik wil wel in een keer een goede buggy, waar ik even mee voort kan. Het is niet de bedoeling dat deze na 3 maanden weer stil staat omdat er om de haverklap iets kapot gaat)

    Nog een vraag, Waar rijden jullie?
    Ik zelf ben zoals gezegd 14, dit betekent dus dat ik geen rijbewijs heb en niet overal heen kan gaan om te rijden waar ik wil (ik kan moeilijk 190 km fietsen naar MACH-Helmond). Gelukkig heb ik een vader die zo aardig is om wel eens met mij te rijden! Zelf kan ik naar MRCZ (net wat te groot voor 1/8, net wat te klein voor bigscale), De Nitrojoengers (kleibaan, zeer geschikt voor 1/8 of naar zeeland-rc (daar mag je alleen met 1/10 rijden en valt dus af voor een 1/8 mugen)

    En dan de laatste vraag: Ik weet dat er een aantal 1/8 nitro buggy wedstrijden zijn, maar zijn er ook wat elektro wedstrijden? Jullie hadden het hierboven al over TARMAC, even op google opgezocht. Het is volgens mij in Helmond, oa voor 1/8 elektro.

    Dit was mijn verhaal, ik hoop op nuttige reacties!

    Groeten Thomas
     
  3. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Een paar vragen ineens...maar ik zal een lijstje opsommen met beginners -en wedstrijd modellen:

    Voor beginners:
    - Kyosho Inferno VE
    - HPI Trophy Flux
    - LRP S8BXe
    En zo zijn er nog wel een aantal te vinden, allemaal leuke beginners auto's en daarmee kan je kijken of de hobby geschikt voor je is. Met een budget van € 400 tot € 500 ben je al aan het rijden. Waar het aan ontbreekt bij deze modellen is setups, snelle servo's en goede zender / ontvanger. Maar je kan hiermee zeker leren rijden.

    Wanneer je aan beter toe bent kan je gaan kijken naar wedstrijdmodellen, waar ook zeker enkele goedkopere opties tussen zitten:
    - Mugen MBX6Eco
    - Team Durango Dex408
    - Losi 8ight -E2.0
    - X-Ray XB808E
    - Serpent 811-e
    En dan nog 2 goedkopere tips (waarschijnlijk Amainhobbies o.i.d.):
    - Hotbodies VE8
    - OFNA Nexx8

    Bovenstaande zijn kits en je moet daarbij nog een motor, ESC, servo, zender, ontvanger en Lipo's kopen.

    - Motor/ESC: XERun 150A ESC met een 2200KV motor € 200
    - Servo: Savox 12kg € 65 / € 70
    - Zender / ontvanger: Spektrum DX3C € 110,00
    - Lipo: Hobbyking, Nanotech Lipo's 2 x 2S € 70
    - Chassis: afhankelijk van je keuze € 250 tot € 500
    Al met al ga je qua budget dus hard richting de € 1000,00

    Kies vooral voor merken waar je makkelijk aan onderdelen kan komen, de garantie goed is geregeld en waar je advies voor kan krijgen. Voor een beginner is het vaak verstandig om toch bij een modelbouwwinkel aan te kloppen. Die is vaak (wat) duurder dan de internet shops of het buitenland. Maar de garantie, advies en ondersteuning is, vooral voor een beginner, onbetaalbaar.

    En qua rijden:
    - No Nitro was een cup voor electro rijders, maar die is door te weinig animo gestopt.
    - Buggycup is een cup voor Nitro Buggies, maar je moet heel NL door voor de wedstrijden.
    - Truggycup is een cup voor Nitro Truggies, maar ook hier heel NL door voor wedstrijden.
    - Tarmac race in Helmond is een jaarlijkse race, waar met offroad auto's onroad gereden wordt, voor de fun en lekker je oude banden opgummen.

    Met jou leeftijd zou ik gewoon in de buurt van mijn woonplaats beginnen, je hebt een baan dichtbij (in Zeeland), ga daar eens kijken, loop rond en vraag aan de rijders wat zij adviseren. Wanneer je het echt leuk vindt zal je snel verder rollen in de hobby en ga je meer geld erin stoppen en wellicht wedstrijd rijden.

    Wanneer je (behoorlijk) schrikt van bovenstaande bedragen, kijk dan zeker ook eens naar 1:10. Kleinere schaal is goedkoper en makkelijker instappen, terwijl je er net zoveel van kunt leren.

    Succes bij het maken van keuzes...en ga vooral bij clubs kijken, dat is nuttiger dan alle adviezen op een forum.
     
  4. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Voel me vereerd :p.
    De body ben je mss al eens tegengekomen, deze heb ik eigenlijk al lang. Ze is echter nog nooit gebruikt en de eco eronder is een splinternieuwe.

    De eerste eco had een MMM 2200 kV set, de 2de een Hype alphacar (niet sensored en hobbywing kloon).
    Deze heeft een hobbywing 150A ESC icm een hobbywing sensored 2200 kV motor. De Hype was al gevoelig vloeiender dan de MMM set en deze vertrekt nog rustiger. Kwa snelheid verschillen ze niet zoveel :).
    Voor zover ik heb kunnen testen in de woonkamer (totdat mijn vriendin de skidmarks op de grond opmerkte :thumbsup:)

    Mario heeft een mooie post voor je gemaakt, dat komt dus wel goed.
    Wat betreft verschil 1/8 en 1/10, de prijs van een 1/10 is lager maar als je een competitieve 1/10 koopt scheelt het niet zoveel. Wel is de belevenis van een 1/10de veel minder dan een 1/8, waar je echt een gevoel van power hebt.

    Mario, zal een setje banden voor u voorzien.
    Ik ben er zondag, samen met Kurt.
     
  5. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hij is er (bijna) klaar voor...

    [​IMG]
     
  6. thomas98

    thomas98

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Middelburg
    Bedankt voor de handige informatie!

    Nog wat dingen die jullie nog niet wisten, ik rij al wat jaren (stuk of 4) en ik weet dus dat ik het leuk vind. Momenteel rijd ik met een hobao hyper 10 tt, die is al aardig snel maar ik mis nog het gevoel wat stewie beschrijft. Het gevoel van power.
    Bij ons op de baan rijden ook wat mensen met een eco, ik weet dus wel waar ik over aan het praten ben.

    Ook bedankt voor het lijstje met auto's, eigenlijk kende ik 90% al maar toch nog eens handig om deze ook op een lijstje te hebben. Als ik deze zie, heb ik toch het idee dat ik voor mugen moet gaan.

    Onderdelen van mugen zijn volgens mij best goed te vinden in Nederland (EU). Of heb ik het verkeerd.

    Bedankt voor het lijstje met wedstrijden, kan ik uit dit lijstje concluderen dat merendeel voor nitro gaat en dat er eigenlijk maar weinig 1/8 elektro rijders zijn?

    Nog een vraagje, welke motor + esc raden jullie aan? Hobbywing Xerun had ik al gezien, ook nog wat anderen als bijv. Trackstar. En dan, moet ik voor 4s gaan of 6s. Bij ons op de baan is er iemand die met een eco rijd (Ronny Fransooi, kennen jullie misschien wel). Hij heeft mij het een en het ander al uitgelegd, zelf rijd hij met een 6s. Reden, langere rijtijd minder hitte. Waar rijden jullie mee?


    Alvast erg bedankt voor de hulp!
    Thomas
    ps/ Ziet er goed uit Mario!
     
  7. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik rij altijd met 4S, dat is ook meestal het maximale wat toegestaan is tijdens wedstrijden.
    5S wel eens geprobeerd, iets meer power, 6S zal overpowered zijn schat ik zo in.
    Wat mij betreft is 4S ruim voldoende om snel een baan rond te kunnen gaan.
     
  8. Auto-G

    Auto-G

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    1.064
    Gewoon luisteren naar die Ronny Fransooi die weet wel hoe het zit volgens mij.
    6S setups laag kv zijn beter dan 4s setups en bijna altijd toegestaan. (efficienter, lichter, koeler, duurzamer)

    Sommigen denken dat het aantal lipo cellen de bepaler is voor hoe veilig/snel en hoeveel power een setup heeft.
    Dat is een veel voorkomende misconceptie.
     
  9. Auto-G

    Auto-G

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    1.064
    Ik zou trouwens nog even een kijkje nemen naar de Tekno EB48
    Van wat ik zo heb gelezen is iedereen het er wel overeens dat het design het beste singlepack design op de markt is
    Hoewel de eerste batch kits blijkbaar nog enkele zwaktes had is er nu de 2e batch.
    Top buggy, aleen ik denk kwa kwaliteit van het materiaal niet de beste maar zeker top.
    Grts
     
  10. thomas98

    thomas98

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    131
    Locatie:
    Middelburg
    @ mario: klopt, als je met dezelfde motor rijd waarmee je met 4s al hard gaat. Dan ga je met 6s zeker hard. Ik zou dan ook een andere motor nemen, waardoor de snelheid weer ongeveer gelijk is.
    Tekno is een goede tip, Bedankt!
    Ik had er al wel eens van gehoord, en gezien maar ik zal eens verder kijken naar Tekno. Ik kan mij vaag herinneren dat die niet te koop zijn in europa, ik kan mij vergissen hoor.
     
  11. Auto-G

    Auto-G

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    1.064
    Beste Thomas je hebt het goed meegekregen met een 6S setup voor een racebaan zit je bij de 1400KV al denkik in de buurt.
    Tekno is te verkrijgen bij Wartelle een shop in belgie geloof ik of frankrijk weet ik ff niet zeker

    Ik ben zelf niet echt bekend met alles racing maar ik denk dat de meeste mensen op 4s tussen de 1700 en 1900kv het meeste rijden.
    En dan 2200kv voor de castle/hobbywing rijders
     
  12. rene0402

    rene0402

    Lid geworden:
    12 apr 2012
    Berichten:
    30
    Locatie:
    rotterdam
    heren ik heb een vraagje ik heb een mugen-seiki mbx6r in mijn bezit en wil deze graag ombouwen naar brushless alleen nu wil ik een conversion kit kopen en zie dat er verschillende sets tekoop zijn nu ben ik uitgekomen bij deze kit :
    Tekno RC V4 Brushless Conversion Kit (Mugen MBX6/42mm Motors) [TKR4504] | RC Cars & Trucks - A Main Hobbies
    kan ik deze conversion kit ook hier in nederland kopen of ben ik echt v erplicht dit helemaal vanuit amerika te laten komen
    en is dit de juiste kit voor mijn buggy

    mvg

    rene
     
  13. bryan417

    bryan417

    Lid geworden:
    14 jul 2010
    Berichten:
    2.589
    Locatie:
    Zaandam
    Volgens mij is dat hoger hoor. Meer tussen de 2000 en de 2350kv
     
  14. Auto-G

    Auto-G

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    1.064
    Volgens mij gaat dat wel op hoor
    Als je kijkt wat ze in de states gebruiken op grote tracks zie ik maar zelden hoger kvs
    2050 zie je nog wel eens maar volgens mij zitten de meesten al net wel een tikje lager krijg ik de indruk dan, tis ook veelal tekin daar
    In dit topic staat wel een beetje info en in de eerste post een handige chart van tekin Selecting the right KV motor & cells for your 1/8th Electric Off-Road - R/C Tech Forums
    Op pagina 3 staat wat info over elektra in mugen autos misschien bruikbaar voor thomas mits die nog niet is voorzien.
    Als ik zelf niet gelimiteerd werd door regels een elektronica moest kiezen om te racen zou ik gaan voor laag kv met een cell of evt 2 meer
    Grts
     
  15. bryan417

    bryan417

    Lid geworden:
    14 jul 2010
    Berichten:
    2.589
    Locatie:
    Zaandam
    ja idd veel tekin. in nederland zie je ze ook nog wel af en toe voorbij komen.

    trouwens voor degene die een accubak van de eco willen, ik heb er nog 1 liggen die ik niet kan gebruiken. stuur maar een pb als je em wilt
     
  16. Gies

    Gies

    Lid geworden:
    24 dec 2009
    Berichten:
    1.805
    Locatie:
    Zuid-Oost Brabant
    In wedstrijden, maarja die zijn er geen in NL, is er vaak de regel dat je alleen met 4s mag rijden.
     
  17. bryan417

    bryan417

    Lid geworden:
    14 jul 2010
    Berichten:
    2.589
    Locatie:
    Zaandam
    idd erg jammer dat er weinig wedstrijden voor de E klasse is. terwijl er toch behoorlijk wat mensen zijn die dat wel zien zitten
     
  18. Auto-G

    Auto-G

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    1.064
    Bij mij zijn er helaas in de buurt geen banen zou er anders wel heengaan en vind 1/8e ook super mooie klasse
    Hier op het forum was mij destijds verteld door meerdere mensen dat meer dan 4s mits gepaard met een logische kv motor wel toegestaan was
    Maar dat was misschien wel iemand van no-nitro en die zijn er niet meer toch?
    In de states mag het vaak wel zeker op club/hobby niveau en is best veel info over te vinden
    Grts
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2013
  19. bryan417

    bryan417

    Lid geworden:
    14 jul 2010
    Berichten:
    2.589
    Locatie:
    Zaandam
    no nitro is gestopt helaas. nu doe ik alleen nog mee aan de clubrace van de MVW. je hebt ook de snertrace waar ook e wagens gebruikt mogen worden. als iemand nog wat weet graag even melden!
     
  20. Gies

    Gies

    Lid geworden:
    24 dec 2009
    Berichten:
    1.805
    Locatie:
    Zuid-Oost Brabant
    Ik rijdt wat wedstrijden in Duitsland in de Brushless Buggy Cup, als het goed is heeft die dit jaar ook weer 1 wedstrijd in NL op de baan van Mach-One Helmond, maar de datum staat nog niet vast.
     

Deel Deze Pagina