Ansmann Macnum ESC & motor vraagjes

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Cotjuh, 15 jan 2013.

  1. Auto-G

    Auto-G

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    1.064
    Ik zou ook een beetje op je eigen gevoel afgaan en eens bedenken hoe snel ga je nu en hoe snel denk je te willen.
    Als je van jezelf weet dat je iemand bent die het gevoel wel een beetje heeft of al andere modelbouw als heli hebt gedaan of goed bent met een gamecontroller kan het al snel best wel wel wat harder dan snelheden van 30 of 40etc

    Zou zelf een iets groter stapje doen maar ik kan niet voor een ander spreken (maar das dan persoonlijk)
    Maar het is zonde om iets te kopen als je dan daarna toch snel weer meer wil
    En je kan altijd nog iets achter je gashendel zetten zodat je niet volgas kan als je nog niet durft of moet wennen.

    Ben voor de winter een paar keer wezen rijden met een maat en die heb ik eigenlijk na een demonstratie van 1x heen en weer om te laten zien dat het snel gaat de zender gegeven van mn 1/8 buggy op 6 cellen.
    En dat ging eigenlijk gewoon meteen prima en die gaat zowieso rond de 100kmh
    En ja veiligheid was aan gedacht alle ruimte geen verkeer dieren of kinderen.
     
  2. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    ok thx voor de info...

    Ja ik ga met deze auto veel op ruig terrein en haven terreinen rijden dus 100km/h ga ik daar toch vaak niet halen.. denk dat 50 n mooie controleerbare snelheid is voordat ik t water inrijd of een muur van een loods tegenkom :p
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Belangrijk is dat je de motor, zonder belasting, tijd geeft om de borstels en collector geleidelijk op elkaar te laten inslijten. Je kan ook heel rustig rondjes rijden, maar dat is bijna niet vol te houden, je wil al snel "gassen". Het kan ook door de motor in een glas water op een paar penlites te laten draaien. Voordeel is dat het inlopen sneller gaat, nadeel is dat je de motor daarna goed droog moet maken, om roestvorming naderhand te voorkomen.

    Persoonlijk vind ik het handiger in de auto te laten inlopen. De motor zit goed vast, met de regelaar kun je mooi regelen hoe hard je de motor wilt laten draaien tijdens het inlopen. En bij een nieuwe auto heb je als bijkomend voordeel dat de tandwielen op elkaar in kunnen slijten, dan laat je de motor inlopen met het pinion nog op de as.

    Die Orion motor zal zeker al sneller zijn, en je kan hem nog wat verstellen, meer toeren, of meer koppel. Wil je echt boven de 40 km/u dan zou je de 17 turns variant kunnen overwegen, kost hetzelfde. Hoewel je met een auto met grotere wielen misschien wel iets meer koppel nodig hebt, en over het algemeen is het, hoe minder turns, des te minder koppel en des te meer toeren. En ik vraag me af of je huidige regelaar de stroom aan zal kunnen die de 17 turns Orion gaat vragen. En als je ook een andere regelaar zou moeten kopen, wordt brushless weer interessanter.
     
  4. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    ok thx Indoor..

    Maar dan zit ik nogsteeds met t probleem dat ik hem niet kan vinden online alleen de 20T...
    Daarnaast kan de ESC geen 17 aan :( dus moet er meteen n ESC bij, al zou dat geen overbodige luxe zijn denk ik :p
     
  5. Auto-G

    Auto-G

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    1.064
    Ja Cotjuh dat laatste was enkel een voorbeeld he maar om te laten zien dat het best kan
    Dat is iemand die ik dat wel toevertrouw
    En we waren gewoon aan het offroaden ook hoor.
    Bij bashen vind ik het wel fijn om wat over te hebben, net als een 1/1 auto een beetje he :p daar zit ook weer uitdaging in
    Voor brushed advies check indoorvlieger zijn posts i guess ben daar niet echt mee thuis
    Grts
     
  6. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    Ja idd Auto-G

    Alleen ken ik mezelf te goed... vol gas kunnen is volgas gaan :p

    @ Indoor: waar kan ik die motor vinden... want ik zie m echt nergens... overal incl die duratrax zijn uitverkocht of niet in assortiment....
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2013
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland

    Die getallen van turns zijn een indicatie. Je kan 2 18 turns motoren hebben waarvan de een veel meer vraagt van de regelaar en een grotere stroom laat lopen dan de andere. Zou je alles hetzelfde laten, zelfde magneten, zelfde timing, dan is een lagere turns motor altijd sneller dan een hogere. Maar de ene motor heeft sterkere magneten dan de andere, ander materiaal koolborstels, verschil in timing etc. En dan zou het best kunnen dat een 27 turns sneller is, en meer van de regelaar vraagt, dan de 21 turns die je er nu in hebt zitten.

    Met die 20 turns ga je de 50 km/u niet halen, denk ik, dan zul je echt naar 17 of 16 moeten, of een fel afgestelde 19 zoals de Orion Element. Maar 40 of net iets harder als je op lipo rijdt, zal wel lukken denk ik. En het zal er dan om spannen of de ESC het aan zal kunnen.

    Mijn advies blijft, eerst eens kijken met een goede lipo (let op dat hij wel minimaal 25-30C of zo is, hoger mag, lager liever niet) en die nieuwe motor. In terrein lijkt het allemaal al snel vrij vlot te gaan, omdat je obstakels moet ontwijken bijvoorbeeld. Ik rij in terrein maximaal 40 en meestal langzamer. Maar het is lastig in te schatten wat iemand snel genoeg zal vinden. Bedenk wel, hoe sneller, hoe meer kans op schade en alles slijt sneller. Als rijden je "main hobby" is, dan maakt dat weinig uit, maar is het iets voor erbij, dan wil je de "operationele kosten" graag laag houden.

    Vind je het op lipo en eventueel de reserve motor die je nog krijgt nog veel te langzaam, dan moet je echt aan een 17 Orion denken, maar omdat er dan zeer waarschijnlijk een betere regelaar nodig zal zijn, om het rookpluimpje wat SnelleHenk aanhaalde te voorkomen, dan is brushless niet veel duurder, en zal beter presteren. Maar van brushless setups heb ik weer minder verstand.
     
  8. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    ok top... ik zal eens kijken...

    De Lipo die ik heb is van n man in de Lier die ze verkoopt voor RC auto's
    Ik heb hem gekocht voor mn airsoft replica omdat deze aan de eisen voldeed wat maten betreft.
    het is een 7.4V 25c 2S 1500Mah Lipo

    Argh.... word gek hier... worden bijna alleen maar complete sets (ds incl ESC) aangeboden... allemaal rond de 100 eu...
     
  9. rick007

    rick007

    Lid geworden:
    1 feb 2012
    Berichten:
    964
    Locatie:
    sneek
    1500 is wel een beetje klein ;)
    Ik zal eerder voor het dubbele gaan :)
    Ook zal ik voor een lipo met wat meer c gaan.
     
  10. rick007

    rick007

    Lid geworden:
    1 feb 2012
    Berichten:
    964
    Locatie:
    sneek
    Tada:

    TEAM ORION E-MOTOR#METHOD PRO 17 TURN ORI25128 :: Motor Brushed :: Car Motors Electric - Nitro :: The Border Online RC Shop
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Sluit me bij Rick aan. 25C kan op zich nog wel, maar dan wel liever met een lipo met minimaal dubbele capaciteit. Een 25C (als die rating ook echt klopt, wordt soms mee gesjoemeld, piek belastingswaarde ipv continue etc) 1500 mAh kan in theorie 37.5 A leveren, een 3000 mah het dubbele bij gelijke C waarde. Nu heb je geen 70 ampère nodig, maar het geeft ook marge, dat de spanning niet te snel zal inzakken bij belasting, en hoe hoger de spanning blijft onder belasting, des te sneller je auto.

    Let wel op als je op lipo gaat rijden, dat je regelaar waarschijnlijk niet zal waarschuwen voor een bijna lege lipo. En lipo's houden niet van diep ontladen. Dus neem een losse battery monitor of lipo saver en sluit die op de accu aan, scheelt je een loopje naar de kliko of chemo box...
     
  12. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    @rick007: das n motor die mn ESC niet aan kan... das nou juist t punt... daarnaast is dat neit in NL en ik ga vrijdag weer aanboor dus hoopte er zo 1 nog f in huis te halen voor ik weer ging varen...

    @indoorvlieger: Ja ok.. ja daarom zeg ik, deze lipo past precies in mijn airsoft (wapen)/replica Scar L, maar dezelfde leverancier zal vast wel andere/ betere kunnen leveren hihi.. hij had laatst ook 5500 mAh lipo's dus...
    lipo Saver heb ik er toen ook meteen bij gekocht... wou nl niet dat de lipo in mn gezicht klapte terwijl ik anderen aan t afschieten was :p
     
  13. rick007

    rick007

    Lid geworden:
    1 feb 2012
    Berichten:
    964
    Locatie:
    sneek
    Oh haha dacht juist dat je die niet kon vinden,nouja :p
    Alvast suc6 met het varen :)
     
  14. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    4000 lijkt me een mooie waarde, maar 5000 kan ook. Wel even kijken of ze passen, en persoonlijk heb ik de voorkeur voor hardcase versies, betere bescherming tegen steentjes etc.

    Gezien de korte tijd zou ik gewoon eerst die lipo erin zetten, en het aankijken. Anders de nieuwe motor, in laten lopen, en proberen.
     
  15. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    ok thx, ga t morgen f proberen...
    kunnen mensen dan iig linkjes of id's plaatsen waar ik wel 18t of 19t Team orion motoren ofzo kan halen??
     
  16. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Als je mij om mijn mening zou vragen...hou de centjes in je zak, leg wat extra opzij en koop een brushless setje. Voor de auto hoef je het niet te laten, die kan het makkelijk hebben.
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Let wel dat er ook dan een kans is dat je huidige regelaar het niet aan zal kunnen. Die grens van "18 turns and up" is geen harde grens. Een "milde" 17 turns zou misschien best kunnen terwijl een "pittige" 19 turns de regelaar misschien al te warm kan laten worden en kan slopen.

    Lipo is toch wel handig, haal die eerst, en ga dan eens rijden, eventueel met nieuwe motor. Is dat nog niet snel genoeg, dan kan brushless inderdaad snel een beter alternatief zijn. Met een betere regelaar en een 17T zul je zeker richting de 50 kunnen komen, maar het verschil in prijs met een brushless set wordt dan wel een stuk kleiner. Dus het advies van de vorige eigenaar is ook zeker de moeite waard in gedachte te houden.
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2013
  18. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik zou het geld apart houden en gaan voor een brushless setje gaan. Dan komt er pas een leuke snelheid in.
     
  19. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    ok toppie, ga ik me komende periode aanboord eens verdiepen in het brushless gebeuren... zag nl dat brushless met Kv word aangeduid.. dus moet ik eens gaan kijken hoe dat in zn werk gaat..
     
  20. rick007

    rick007

    Lid geworden:
    1 feb 2012
    Berichten:
    964
    Locatie:
    sneek
    Jup,Kv betekent het aantal toeren per volt,onbelast dan.

    Edit:Kijk ook eens bij pkracing op de site.Daar staat heel veel info.
     

Deel Deze Pagina