Balanceren van props

Nope.. Ik niet in ieder geval.. Ik plak met uhu por(zuurvrije lijm) een stukje zachte klittenband op de lichtste kant van de hub.. Als dat niet genoeg gewicht is, laat ik een beetje lijm in de klittenband lopen. Net zo lang tot ie in balans is..
 
Beste is om de props langs de onderkant af te schuren..., je ziet er niks van , blijft er netjes uitzien en dat gaat ook snel!
De meeste doen het met plakband , daar komt zand tussen zitten en lost regelmatig..
 
Ik gebruik van die zwarte isolatie tape. Komt nooit los. Zelfs als ik het zelf soms wil loshalen lukt het niet eens :D.
 
Beste is om de props langs de onderkant af te schuren..., je ziet er niks van , blijft er netjes uitzien en dat gaat ook snel!

En vergeet de belangrijkste reden niet; Als je aan de onderkant schuurt verander je het minste aan het profiel van de propeller, dus lift per blad blijft gelijk.

@ lennie: Maakt niet veel verschil, als ie maar in balans is :) Nadeel van iets erop plakken is dat het los kan laten.
 
Als je alleen de tips balanceert (je houdt de prop dus horizontaal), en je verft of schuurt of plakt aan de tips tot de prop horizontaal blijft staan, moet je voor de grap de prop daarna een precies verticaal zetten. Je zult zien dat hij dan altijd één kant op valt. De hub is aan de ene kant vaak zwaarder dan de andere.
Dat merk je niet als je de prop horizontaal houdt (want dat zit de onbalans van de hub precies aan de boven- of onderkant).

Je kunt dit niet wek krijgen door aan je bladen te schuren (of je moet ze smaller gaan maken). Dat los je dus op door aan de lichte kant van de hub een stukje klittenband te plakken en daar secondelijm op te doen tot er ook zo balans is.

Met elektroprops heb je er vaak geen last van omdat die een hele smalle hub hebben. Brandstofprops zijn veel breder en de onbalans kan aanzienlijk zijn.
 
Ik doe dat wel eigenlijk.. Eerst de bladen, en als die in balans zijn zet ik de prop diagonaal. Als ie dan kantelt is de hub uit balans.. Hij hoort op elke stand te blijven staan..

Ik heb gebrepen eerst horizontaal ( de bladen) en daarna vertical (HUB)

Ook vaag is dat er specialisten roepen dat je alleen aan de tips van de bladen materiaal moet weghalen of toevoegen en nooit over de gehele linie.

Ik zie dat sommige praten over een achter en onderkant. Das ook op meerdere manieren te interpeteren. De achterkant van de bovenkant of de onderkant van de bovenkant ;)
 
Verticaal, diagonaal.. Potato, potato.. Zoals je ziet heeft iedereen z'n eigen manier.. De een wat nauwkeuriger (neurotischer..) dan de ander.. De een schuurt, de ander plakt..

Maar je kent de werking van een prop toch? Dan weet je wat de voor- achter- boven- en onderkant is..
 
Ook vaag is dat er specialisten roepen dat je alleen aan de tips van de bladen materiaal moet weghalen of toevoegen en nooit over de gehele linie.

Als je bij de tip materiaal weg schuurt heeft dat meer invloed op de balans als wanneer je evenveel materiaal wegschuurt bij de hub, denk aan hefboomwerking ;)
Dat is de achterliggende gedachte iig!
 
Verticaal, diagonaal.. Potato, potato.. Zoals je ziet heeft iedereen z'n eigen manier.. De een wat nauwkeuriger (neurotischer..) dan de ander.. De een schuurt, de ander plakt..

Maar je kent de werking van een prop toch? Dan weet je wat de voor- achter- boven- en onderkant is..


Vertel lennie;)
 
Hahahaha, ;) moet ik happen, of meen je het serieus? In het laatste geval wil ik wel een plaatje met pijltjes erbij posten hoor.. ;)
 
Een zelfgemaakte balancer kost maar een paar euro en werkt vaak beter als de duurdere gekochte.

De balancer :
full


De punten zijn geslepen in een kolomboormaschine om de minst mogelijke weerstand te hebben.
full

De gebruikte magneten zijn 5x5x5 en in 50n kwaliteit.
Die hebben een houdkracht van 1,2 kg.

De punten van de balancer heeft aan 1 kant ongeveer 0,2 mm speling

De elektroprop , deze zijn voor 99% niet in balans .
Als eerste word het gat passend gemaakt voor de motor als hij dat nog niet is.


Dan kijk ik of er niet een grat aan de propellor zit die ik kan/moet verwijderen .Dan de propellor horizontaal in de balancer plaatsen en kijken naar welke kant hij gaat.
Het blab wat naar beneden gaat is de zwaarste kant
Daarna plak ik een stuk tesa op de lichste kant van de propellor.
Beginnend aan de achterkant van het blad over de voorkant en van onder weer terug naar achtern.
full

Het teveel wat oversteekt snij ik af met een nieuw breekmesje.

Dan kontroleren of het al genoeg is aan plakband , hij moet nu de zwaardere kant zijn , anders nog een laag er overheen plakken.

Nu snij ik een smal strookje van 3mm plakband aan 1 kant weg en kijk of het beter is.
full


Dit herhaal ik aan bijde zijden van het propblad .
full


Tot de propellor in balans is.
full


Deze procedure kan je alleen binnen doen (met geslotene ramen.
Hij reageert anders op elke zucht wind .

De hub balanceer ik bij de kleine slowflyerprops niet is gewoon heel weinig en het resultaat bijna niet merkbaar

Tip: balancer de props nadat je ze hebt gekocht.
Op het veld als je een nieuwe prop moet monteren lukt het balanceren niet.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En toch ziet het er netter uit zonder plakband. De balancer ziet er ook niet echt uit.
Niet besparen op belangrijke spullen....anders kan je beter niet aan de hobby beginnen.
Een goed prop balancer kost iets van 40 euro , daar ga je niet van dood..
 
En toch ziet het er netter uit zonder plakband. De balancer ziet er ook niet echt uit.
Niet besparen op belangrijke spullen....anders kan je er beter niet aan de hobby beginnen.
Een goed prop balancer kost iets van 40 euro , daar ga je niet van dood..

Roni @ Het gaat om het resutaat , niet de optik die je sowieso niet ziet als hij draait .

En mijn zelf gemaakte balancer vind ook nog de onbalans van jouw gebalanceerde propellors . :rolling:

Je kijkt naar de optik van iets , ik kijk alleen naar de werking van iets als ik het zelf maak .
Heeft niks met geld te maken , maar het gekochte spul uit china is mij niet precies genoeg.

Mvg Johan
 
Back
Top