Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.163
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het vervelende is: net als met heli's, goedkope auto's kunnen uitstekend zijn, maar zijn nooit "goed". Er moet altijd eerst flink geld bij voordat ze "goed" zijn.

    Mijn nitrobuggy is eentje van de Conrad (Reely Rex-X), en ik heb zelden zo'n degelijke auto gehad voor zo weinig geld. Geen wedstrijd materiaal, maar gewoon een leuke, goed rijdende auto voor heel weinig geld. Helaas was de zender die er bij zat waardeloos, de stuurservo te zwak, waren belangrijke punten niet kogelgelagerd enz enz.
    De prijs is dus meer dan verdubbeld voor:
    -een goedkoop 2.4 gieg setje
    -goede stuurservo
    -kogellagers op alle belangrijke punten waar ze nog niet zaten.
    -stofhoesjes voor de dogbones
    -setje betere banden

    Niet erg, maar ook weer bepaald niet "RTR"

    Daarna heb ik met die auto welgeteld één keer schade gehad, een gebroken wieldraagarm linksvoor. En dat in zeven jaar flink doorrijden in bouwputten en ander behoorlijk ruig terrein.
    Ik heb zelfs nog nooit olie in de schokbrekers hoeven doen, en hij veert nog uitstekend.
    Wel waren de kogellagertjes van de koppeling een regelmatig terugkomend defect, maar dat kostte maar 4 of 5 Euro per keer....
    Ik heb twee jaar terug de versleten motor vervangen, en daarna eigenlijk niet meer met het ding gereden

    Kan je dat ding van harte aanraden. Weet niet of ze hem nog hebben, maar het is absoluut een leuke auto, zolang je bovenstaande punten eerst even aanpakt.

    Groet, Bert
     
  2. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.163
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vroeger was dat een "goede" auto die voor toenmalige maatstaven al tamelijk licht gemotoriseerd was, en nu is het een nostalgie auto, met eigenlijk nul vermogen er in. Ik heb nooit met deze auto gereden, wel met zijn tijdgenootje The Falcon, en dat was een prima karretje waarmee ik min of meer zo uit de doos clubwedstrijden gereden heb.

    Kwalitatief is hij vast goed (al zul je waarschijnlijk een hele rits kogellagers moeten kopen om de kunststof busjes te vervangen) maar ik denk dat de lol er gauw af is, en dan moet je investeren in een regelaar en sterkere motor. De vraag is hoeveel de tandwielen kunnen hebben, en of het ontwerp van die aandrijftrein ook her-ontworpen is met de moderne motoren in gedachten.....

    Ik zou dan toch echt iets meer geld uit trekken voor een moderner design met iets krachtiger motorisering.

    Groet, Bert
     
  4. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    De Grasshopper is een verbeterde remake van het origineel. Zodoende dacht ik een aardig kitje te hebben. Het is dus niet volledig gelijk aan de oude grasshopper. Maar goed ik kijk ook even verder rond. Een RTR valt sowieso af want zonder bouwen heb ik er geen lol in.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.163
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan blijft eigenlijk alleen Tamiya over, alle andere volledig "zelfbouw" zit bij mijn weten in het hogere duurdere wedstrijdsegment.

    Het zijn niet de stevigste auto's maar ik vond ze technisch wel erg mooi: de Sand Scorcher en de Rough Rider. Zijn ouder qua ontwerp en technisch geïnspireerd op een echte VW Kever (met name de voortrein)
    Zijn ook van die heruitgaven, zitten qua prijs geloof ik tegen de 300 Euro aan.
    Of het dagelijke rij-auto's zijn dat durf ik niet te zeggen, maar destijds waren ze revolutionair met hun waterdichte aandrijflijn en waterdichte RC box: zolang je de boel goed onderhield, kon je er inderdaad probleemloos mee door plassen baggeren die ongeveer "wielnaaf-diep" waren.

    Groet, Bert
     
  6. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Mmm, brushed motoren is opzich geen probleem maar als ik zie wat die van Tamiya kosten is dat vrij prijzig. Zal toch ook maar eens kijken wat een brushless kit bij HK kost.
     
  7. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    Heerenveen
    De enige rc tak waar ik nooit warm van ben geworden... Tenzij er rupsbanden onder zitten. Dat is de enige uitzondering.

    Vanavond maar eens even weer bezig met de as van de staartrotor en deze nog wat verder opkietelen zodat de tailpitchslider nog wat soepeler gaat. Moet er maar eens van komen haha.

    Morgen heeeeel misschien even een testvlucht en in ieder geval even passen en meten met een Hughes 500 romp..
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2013
  8. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Mmmm had ik ook maar als je je gaat inlezen en dan met name nitro auto's is het opeens toch wel interessant.
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Phoenix SIM

    Mijn beslommering,

    in Phoenix een Blade 500 met geluid 30sice nitro gemodificeerd
    en als Gaui NX4 test gevlogen,

    juhuu, gaat wel snel,
    anders als een 600n.

    groetjes van Heli-Uwe
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.163
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vandaag eindelijk de grote BO105 van de plank gehaald waar hij al sinds plm September stond wegens een afgebroken servo montage beugeltje.

    Daarvoor het mechaniek uit de heli gehaald en gelijk maar even nagekeken want de boel was toch wel erg vet van binnen.:confused:
    De Carburateur bleek niet helemaal vast te zitten, wat wel een beetje raar is, normaal gaan Zenoah's daar heel beroerd van lopen, de mijne moest weer eens dwars wezen en de hele boel onder de olie smeren....:rolleyes:

    Verder een afgebroken boutje (niet belangrijk, boutje waarmee de trekstarter vast zat). Nieuw boutje uit de voorraadbak op lengte maken, ook weer klaar.

    Aan de hoeveelheid olie in de motor te zien, is 1:40 mengsmering nog in de verste verte niet schraal, OF de motor loopt nog wat rijk. De uitlaat was nl wel tamelijk vettig en roetig van binnen.

    Het gebroken servo-beugeltje was, toen het mechaniek er eenmaal naast lag in een vloek en een zucht vervangen, daarna de romp nog even van binnen uitgebaggerd (viel eigenlijk wel mee) en het geheel weer gemonteerd.

    Alles bij elkaar ongeveer twee uurtjes werk, en daarmee ongeveer 1/3 van het totale onderhoud/reparaties aan deze heli in de afgelopen 4 jaar.

    Hij zou er nu weer een tijdje tegen moeten kunnen.

    Fijne dingen, die grote schaalbakken:D

    Groet, Bert
     
  11. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.758
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Heb je dan al een romp gekocht?? of die van je vliegmaat op de club?

    Grtz
    Jeroen
     
  12. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    Heerenveen
    Ik ben momenteel in Oldenzaal en ga morgen even bij Frank op de koffie. Als het weer het toelaat even een vluchtje op zijn vliegstek, kan ik meteen zien of het extra poetswerk op de as effect heeft gehad :rolleyes:

    In ieder geval even wat zaken opmeten op het mechaniek in de romp past, zo ja dan moet er wel even het een en ander op maat gemaakt worden aangezien het geen plug and play romp voor een align mechaniek is. De romp is van Robbe en uit de tijd dan men nog echte stevige degelijke gfk rompen maakten ;)

    Hoe dan ook, gaat gezellig worden!
     
  13. Budgie

    Budgie

    Lid geworden:
    21 mrt 2010
    Berichten:
    98
    Locatie:
    ijlst
    Hier twijfel of de hobby voortgezet gaat worden... Steeds meer drukte met de belettering e.d. en naarmate het weer weer beter word begint de oude hobby steeds meer te kriebelen... Lastig lastig...
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.163
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Enerzijds leuk dat de belettering steeds beter loopt, anderzijds jammer dat je mogelijk de hobby er aan gaat geven....

    Succes met de keuze....

    Groet, Bert
     
  15. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    Heerenveen
    Inderdaad keuzes... Voor mij staat na vorige week zondag in ieder geval vast dat een (schaal) heli mij nooit zoveel voldoening kan geven als een schaalvliegtuig... Echt puur genieten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Foto's afkomstig van RMF Friendship.

    De schaalromp voor de 700 is bij gebrek aan belangstelling van potentiele kopers.Moet toch wat met dat ding... Er is een geïnteresseerde via de helischool, heeft de heli ook bewonderd maar heb hem gezegt dat hij de heli eerst maar eens moet zien vliegen en dan te besluiten of het daadwerkelijk wat voor hem is. Hem op de tafel bekijken is wat anders wanneer ie vol vermogen door de lucht scheurt haha.
     
  16. Budgie

    Budgie

    Lid geworden:
    21 mrt 2010
    Berichten:
    98
    Locatie:
    ijlst
    Zo'n ouwe lulle vliegtuig is nog wel gaaf om te vliegen maar hoe raak ik mn trex 600 nitro en airworld katana t-30 kwijt in deze tijden... Een groot mooi rustig vliegend toestel lijkt me mooi om te sturen en verder niet meer
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.405
    Locatie:
    Rotterdam
    Die 600 zou je misschien beter op de plank kunnen houden voor wanneermde kriebel weer komt..
    Geen idee waarom, maar nitro wil men niet meer

    Ikzelf vind het geweldig..
    Maar gemiddeld gaat men eerder op electro..
    Zo jammer
     
  18. Budgie

    Budgie

    Lid geworden:
    21 mrt 2010
    Berichten:
    98
    Locatie:
    ijlst
    Het is ook gaaf maar toch ga ik liever andere dingen doen... Heb recentelijk nog een futaba 14mz aangeschaft, echt een hebbeding maar t kriebelt niet eens om er ook maar iets mee te doen... Wie heeft er hier zin aan een trex 600 nitro met 10l brandstof?
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.163
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... het zijn gouden tijden voor diegenen die nog wél brandstof willen: je koopt ze voor een prikje....

    Het is belachelijk gewoon, en eeuwig zonde want zo ongeloofelijk veel interessanter en leerzamer dan electro.... maar ja, dat heet vooruitgang.

    Inderdaad Sjors, ik zou die T-Rex gewoon op de plank houden, het ding vreet tenslotte geen brood.
    Het vervelende is dat met het kloteweer van de laatste maanden er ook bitter weinig gevlogen word, dus ik kan het ding ook niet voor je "adverteren" op de vliegschool.

    Groet, Bert
     
  20. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    Heerenveen
    Die " oude lullen" kist geeft je meer werk in start en landing met wat wind dan die katana.. Think again ;) kist werd de week ervoor door crosswind al op z'n neus gezet tijdens het taxiën.. Dat zegt al genoeg over de windgevoeligheid van het toestel.

    Voor de 700 is ook geen markt, zelfs de spotbiedingen op mp blijven uit. En dat zie ik bijna als belediging haha. Dus ja dan de heli maar wat opdoffen met een body zodat het in ieder geval nog leuker word om te vliegen :) daarbij straks weer de gezelligheid bij de helischool als de temperatuur weer ruim in het positieve komt.

    Nu naar buiten kijkend zie ik alleen maar sneeuw... Blegh! Naja... Goed nieuws voor de winterbanden zullen we maar zeggen..
     

Deel Deze Pagina