Trespa is een composiet van fenolhars als matrix en houtvezels. Het is inderdaad heel hard, en daardoor ook nogal bros. Maar dat hoeft voor deze toepassing geen probleem te zijn. De buiten laag is weers- en UV-bestendig, daarom wordt het veel in de bouw als afwerkingsmateriaal gebruikt. Wel is het veel flexibeler dan aluminium, dus het moet wel voldoende ondersteund worden om vlak te blijven. Groet, Ad
Watervast zeker, en als je met koel/smeermiddelen gaat werken is dat natuurlijk belangrijk. Wiebelig is relatief. Ik heb een werkblad van 50 mm MDF, en dat zou ik echt niet wiebelig willen noemen. Maar zeker, watervastheid zou bij mij de doorslag geven. Persoonlijk zou ik voor de aluminium oplossing gaan, maar dat is een afweging die iedereen voor zich moet maken. Omdat het zo bros is weet ik niet of ik op de lange termijn zou willen vertrouwen in tapgaten in Trespa, maar dat is een inschatting want ik heb daar geen ervaring mee. Groet, Ad
Ik heb de tapgaten alleen in mn waterbak zitten om mn glasvezel /carbon mee vast te klemmen, m4 10mm diep gaat prima, vast is vast. Mn grote bed heeft gewoon moeren aan de onderkant.. Werkt prima. Ik had 24mm mdf, nu 20mm trespa, en t 2e is veel en veel sterker. Tis maar net hoe dik je t neemt.
Ik ga mijn cnc-bouw draadje binnenkort weer onder het stof vandaan halen en er verder aan bouwen ..... het bed zal daar ook besproken worden..... wordt nog een moeilijke keuze. Cor
Natuurlijk. De elasticiteitsmodulus van trespa is 2 tot 4 maal zo groot als voor MDF, afhankelijk van het soort MDF. Uitgaande van de flexibelste betekent dat een MDF plaat 1,6 maal zo dik moet zijn om dezelfde buigstijfheid te hebben (dat gaat hard, buigstijfheid schaalt met de derde macht van de dikte). In jouw geval zou MDF dus zo'n 32 mm dik moeten zijn om hetzelfde te krijgen als met trespa. Groet, Ad
En aangezien ik veel met alu doe, en de liters lamp olie door de mister verdwijnen gaat dat niet werken haha
Nu weer even on-topic Wat een hoop reacties op het tafelblad! Om de kosten op dit moment in de hand te houden heb ik gekozen voor MDF. Voorlopig is het zeker niet de bedoeling om aluminium te frezen en met koelvloeistof te werken. Het blad wordt nog in de polyurethaan lak gezet om in elk geval gesealed te zijn voor vocht. De Kress is vandaag bezorgd. Ik heb hem gemonteerd maar nog niet geprobeerd. Morgenavond gaat het gebeuren, ben benieuwd!
hey, ook verder volgen hier, kan er alleen maar meer van leren de mijne staat ondertussen in elkaar en lijkt te functioneren. Om één of andere reden heb ik wel 2 keer een "hang-time" gehad... dan bleef het programma en de freestafel gewoon stilstaan. Nadat die doorging had die ineens een hoop coordinaten overgeslagen, maar ging die door waar die gebleven was. gevolg: alles over elkaar gefreesd... gelukkig waren dat één van m'n eerste testjes en had ik ipv de frees een potlood op de staander geplakt met wat tape veel succes verder! en zoals eerder gezegd, we houden wel contact
@stijn, tot op heden geen hang-us gehad. Lijkt mij een software probleempje. Ik merk bij CNCUSB dat er regelmatig nieuwe versies met daarin bugfixes worden uitgebracht. Ik gebruik eigenlijk een versie die 2 versies achterloopt op de laatste beta versie. Geen problemen gehad tot zover!. Vandaag een klein foutje mijnerzijds opgelost in de spindel van de Z enY-as. Ik had beide iets te ver ingekort waardoor de Z+ beweging mechanisch vast kon lopen en de Y beweging met ca 1,5 cm werd beperkt in het werkbereik van de Y-as tot ca 30 cm. Dit is vandaag verholpen. Ik kan nu de wagen van de Z-as opnieuw monteren en afstellen. Voor diegene die zich afvragen hoe de geleiding op de rvs rails lopen, hieronder even een foto: nu de laatste dingen doen aan de machine en deze op zijn vaste plek opstellen in de werkplaats. gr Gait
Hey Chris heeft me al gecontacteerd hierover en had het probleem ook al gehad, ligt waarschijnlijk aan de beta... daarstraks wat minder leuks gehad... pc liep volledig de mist in... en alle settings kwijt natuurlijk zonder backup . nu lijk alles teru ok te zijn.
laatste @ Eric, op je wenken bediend... Zoals eerder gemeld had mijn proxxon spindeltje de geest begeven. Tegenwoordig frees ik met een Kress spindel. Omdat de hals van de kress groter is dan van de proxxon heb je een andere onderplaat en houder nodig. Tevens is het gewicht hoger van de kress en is er een frame wat op de z-as wordt gemonteerd om deze stijver te maken. Bij de levering zit een kunststof blok waarin de kress wordt vastgeklemd en hierin zit ook de mogelijkheid om LED verlichting in op te nemen zodat de plek waar gefreesd wordt ook nog eens goed zichtbaar is. Dit laatste heb ik niet gemonteerd, komt nog hiervoor moet nog een uitsparing in het blok worden gemaakt. De montage van de kress is zo gebeurd. Ik heb de freesbank een vaste plek in mijn werkplaatsje gegeven. Hierin staan standaard rekken van de gamma die prima als werktafel kunnen worden gebruikt voor dit soortstationaire machines. Onder de freesmachine heb ik de motoraansturing geplaatst en de computer (DELL optiplex 260 P4 2,4 GHz, Win XP SP3) Samenvatting van dit project: De beschikbaarheid van de kit heeft mij over de drempel getrokken om deze machine te bouwen, ik zag er tegen op om zelf alle mechanische delen te maken met de gewenste nauwkeurigheid om een degelijke machine te krijgen met een acceptabele nauwkeurigheid van het freeswerk. Voor een goede prijs wordt een kit geleverd die geheel uit 3 mm RVS is gesneden. De opbouw is eenvoudig en je krijgt door de constructie een stijve machine die prima voldoet voor mijn toepassing. In de toekomst gaat er zeker non-ferro op gefreesd worden dat moet deze frees makkelijk aan kunnen. Ik heb de mechanische opbouw van de machine als erg leerzaam ervaren, hoewel ik deze niet volledig heb hoeven samen te bouwen weet ik hoe deze mechanisch in elkaar steekt en hoe ik de machine instel. Min puntje hierbij is wel dat ik geen handleiding had hoe de machine op te bouwen. De 3D tekening heeft mij wel geholpen, maar vervangt de bouwbeschrijving niet. Via het Zoltar forum is wel veel te vinden over het bouwen van de machines en geeft je generiek inzicht. maar op punten wijken de machines onderling. Aan een handleiding wordt gewerkt. De kogelomloopspindels uit China voldoen prima op deze machine, na 2 maanden zijn de spindels en moeren goed op elkaar ingelopen. Ze lopen lekker licht en de prijs kwaliteit verhouding is uitstekend. De elektronica voor de motoraansturing: Dit is een 4 kanaals stappenmotor kaart, met de mogelijkheid voor het aanslutien van eindschakelaars en referentie schakelaar. Zowel mechanische als ook de naderingsschakelaars worden ondersteund (5 en 12V). De print heb ik los gekocht met een software licentie voor CNC USB. In de praktijk werkt dit gewoon goed in combinatie met de low kost bipolaire motoren (€ 15,00 p.stuk) De specificatie van de controller: Umax = 36 V, Imax= 2,5 A de controller staat standaard ingesteld op 1/8 stap (niet te wijzigen). De stroom is instelbaar in stappen van 0,5 A.De print heb ik ingebouwd in een kast te samen met een industriele schakelende voeding van 24V 6A. Triplex 3 mm, frees ik met 600 mm/min maar dit kan nog hoger. De snelheid onbelast is max 2500 mm/min. Tja en dan de software: De software bepaald uiteindelijk wat de frees gaat doen. CNC USB is een pakket wat continue in ontwikkeling is. Het pakket is voorzien van een beknopte handleiding die ervan uitgaat dat je de generieke terminologie van de freesmachine kent: feed, traverse etc. Hier kom je met hulp van o.a de forums wel uit. Ook zoltar heeft een eigen forum waar je snel antwoorden krijgt op vragen over instellingen maar ook het bouwen van de machine. Confg files voor CNC USB zijn beschikbaar waardoor het allemaal een stuk eenvoudiger wordt. CNC-USB heeft veel functionaliteit in zich, maar het belangrijkste is toch de aansturing van de machine op basis van g-code. Via dit forum werd ik gewezen op demo versies van cut2d en vcarve pro. Hier heb ik relatief snel mee leren werken om CAD tekeningen, bitmaps etc om te zetten naar vectorfiles en g-codes. Een stijle leercurve maar zeer leerzaam, ik sta nog maar aan het begin van de mogelijkheden, die eindeloos lijken te zijn. Conclusie: Voor een redelijke prijs krijg je een machine die in ca. 2-3 dagen op te bouwen en in bedrijf te stellen is. De constructie is eenvoudig maar doordacht en is geheel uit 3 mm RVS opgebouwd. De geleiding op de X en Y as is met kogellagers uitgevoerd die op de RVS banen lopen, de Z-as heeft geslepen assen met nylon lagers. Voor hobbywerk voldoet dit prima. Het A3 freesoppervlak is ruim voldoende voor het fresen van ribben, spanten etc. M.i. een aanrader voor de hobbyist die zelf zijn modellen construeert of vanaf tekening bouwt. Software is persoonlijk en tot op heden doet CNC-USB wat het moet doen. Regelmatig zijn er upodates. Deze software is naast fresen ook te gebruiken voor CNC schuimsnijden van o.a. vleugels. Een project is opgestart om de thermy uit de FMT te bouwen, waarbij de spanten, ribben etc worden gefreesd. Hierover komt een draadje met uitleg over hoe ik te werk ben gegaan. gr Gait
Erg mooi verslag en sowieso bedankt dat je de kennis hier wilt delen op het MBF. Op de foto hierboven wordt 'schuim' gefreesd, klopt dat? Zou dat voor allerlei soorten, zoals 3mm/ 6mm depron toepasbaar zijn?
Ik denk dat het schuim een "onderleggertje" is om niet telkens in de mdf-plaat onderaan verzeild te geraken. Geeft ook een cm of 2 speling voor als je de machine per ongeluk verkeerd insteld en de Z-as naar onderen duikt depron snijden kan. Ook al gedaan.
@Eric, zoals Stijn al aangeeft is dit een bescherming voor de frees als je toch door het materiaal heen gaat. Dan komt de frees in het mdf terecht. Dit is harder dan triplex of balsa en niet echt prettig voor mijn kleine freesjes, kans op breuk etc. Het is goed mogelijk om depron te fresen op de machine, bijv een shockflyer. gr Gerhard
ikke ook Ik sta inmiddels bij Zoltar op de wachtlijst voor de 2011-CL kit. Ik kan niet wachten, maar moet wel. @Gerhard, klopt het dat je een MK1 bordje hebt voor de aansturing? Met vriendelijke groet, Hans Knippels
@ Hans Ik gebruik het MK I board. Het MK I board is het usb interface board wat je nodig hebt als je CNC USB controller programma wilt gebruiken. Het MK I board is zelf te bouwen en de gegevens en software voor de controller kun je via planet-cnc.com downloaden. Ik heb deze overigens niet zelf gebouwd daar ik de BIE 1900 controller met software bij zoltar heb gekocht. Mijn doel was om zo snel mogelijk een goed werkende machine te krijgen en niet alles zelf te willen bouwen, hoewel mijn achtergrond in de electronica ligt. Bij planet-cnc kun je ook nieuwere versies van deze usb interface kopen, maar dit is niet absoluut noodzakelijk. Als je de CL 2011 kit hebt ben ik benieuwd naar je bouwervaring. we spreken mekaar snel (f3k elburg 20 april?) gr. Gerhard
Verbouwing van de Z-as. Ik ben de bezitter van de "oer Zoltar" ik heb deze demo machine ooit overgenomen van Chris, die er voor mij nog trapezium spindels in heeft gezet. De machine is nu 13 jaar in bedrijf en ik heb er zelf een houder voor de kress freesmotor mee gefreesd. Bij het zwaardere werk merkte ik dat de gaten wat ovaal werden, dat komt omdat de plaat waar de kress houder aan vast zit door kan buigen. Het plan is nu deze te vervangen door een 12 mm dikke aluminium plaat.
Na flink wat zaag en schuur werk ( zonder CNC machine) is het naar tevredenheid gelukt: kan hij zo weer 13 jaar aan het werk!