Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

  1. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Wat is verschil dan tussen de Raptor 30 en 50? Ze delen volgens mij dezelfde canopy las ik ergens.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.405
    Locatie:
    Rotterdam
    een 30 is een lichtere versie, volgens mij delen ze beiden veel onderdelen.
    alleen de 30 is her en der gewoon wat zwakker uitgevoerd.

    vaak is een 30 size ook meteen een stukje kleiner dan een 50 size
     
  3. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Als hij kleiner is dan is het wel vreemd dat ze dezelfde canopy delen. Mits dat dit klopt. Las zoiets gisteren op rcgroups.
     
  4. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    Heerenveen
    Zelfde canopy maar de raptor 50 is 600 size met 600mm bladen en. 50 motor. Beide mechanieken hebben veel overeenkomsten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.163
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij mijn weten had Kyosho ook een .12 (of .15) brandstof heli maar die is dacht ik alleen in de states en Azië verkocht, en inderdaad schijnt Walkera een .15 Nitro te hebben maar die heb ik ook hier nog nooit gezien.

    Die Zoom had een hele hoop common spares, tenminste, ik zie geen enkel probleem om bijvoorbeeld de hekrotor te repareren met bijna willekeurig welk merk andere 450 parts.

    Tuimelschijf, rotorkop etc etc, allemaal redelijk standaard spul en een hoop is pas te maken.
    Alleen dingen als de tandriem en maingear en koppeling zijn lastig te vinden. Zelfs het motortje is feitelijk gewoon een automotortje en dus redelijk simpel te verversen.

    Maar inderdaad vind je geen officiele spares meer.
    Protech was een grote speler in het kant en klare piepschuim gebeuren hoofdzakelijk.
    Belgisch bedrijf als ik me niet vergis, en ik meende (maar weet niet zeker) dat het pand een keer uitgebrand is en daarna de klad er in kwam.
    Die Zoom was voor zover ik weet wel een "eigen" Protech ontwerp, tenminste, ik meende dat er op de doos iets stond van "Designed by Dennis Francken" of zo.
    Zat een heel kunstig ontvangertje (ook Protech) bij wat ondanks dat het PPM was, toch een soort van PCM achtig gedrag vertoonde met fail safe en storingsonderdrukking. Best wel indrukwekkend. De HH gyro was daarentegen zéér indrukwekkend qua afmetingen maar absoluut niet qua prestaties, en de servo's.... ronduit K....

    Toch leuk mee gevlogen en wie weet zet ik er nog eens een driebladskop op en een rompje omheen.

    Groet, Bert
     
  6. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Goh zo'n dingen zijn vast leuk om te hebben uit nostalgische overwegingen maar om er een romp op te gaan zetten Bert? Hopelijk dan toch met betere elektronica erin? Zou zonde zijn je romp zo kapot te gaan vliegen.

    Snap wel wat je bedoelt, heb eigenlijk spijt dat ik men allereerste heli ooit verkocht heb. Zou hier leuk op de plank staan :)
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.163
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, ik zou zoiets niet uit nostalgische overwegingen doen hoor.
    Uiteraard gewoon fatsoenlijke kwaliteit servootjes etc er in, maar verder zou ik dat doen om te zien of het mogelijk is. En als het mogelijk is, dan hangt het er van af hoe het vliegt, of het een blijver word of niet.

    Lastig uit te leggen maar het begrip "zonde" in de zin zoals jij bedoelt, komt niet in mijn woordenboek voor. Gewoon voorzichtig opbouwen, voorzichtig testen, kijken waar de zwakke punten zitten etc etc. En als het kapot gaat omdat het niet goed of niet luchtwaardig blijkt te zijn, tsja, dat is survival of the fittest :rolling:

    Op die manier vliegt alles bij mij.... een andere manier ken ik niet.

    Maar voor eerst is dit allemaal nog lang niet aan de orde, helemaal geen budget voor, héél andere dingen die voorrang hebben.

    Groet, Bert
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.405
    Locatie:
    Rotterdam
    als het niet doet of kan waarvoor het gemaakt is, had het door moeten leren voor showroommodel...
    idd zachtjes en rustig proberen, zie je vanzelf of het wat gaat doen, of juist niet

    Mijn allereerste heli staat bij mij ook nog op de plank, een piccolo fp v2...
    is ook nog luchtwaardig, maar ik begin er gewoon niet meer aan.

    de 2e heli vliegt nog steeds, dat is mn trex 450
    ondertussen al een tijdje een kruising tussen een pro, sport en de originele v2..
     
  9. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ondertussen hier de nitro buggy binnen maar da's offtopic :) Moet alleen nog wachten op de starterset..
     
  10. SilentScope

    SilentScope

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    683
    Locatie:
    Leiderdorp ZH
    y nobody buy my 250? :( ben al flink gezakt met de prijs xD
     
  11. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Leuk, weer eens wat anders, wat is het voor model?
    Ik heb ook eens brandstof rc-auto gehad, zal intussen alweer 14 jaar geleden zijn.. wel veel plezier van als ie liep, ging ook best hard, maar en ergernis als ik naar een parkeerplaats ging om er mee te rijden en die motor niet wou starten :) Met sleutelen aan brommers had ik wel wat tweetakt ervaring maar dat kleine ding aan de praat houden viel niet altijd mee; vermoed dat hoe kleiner de motor hoe lastiger dat is

    In de winkel hadden ze me toen ook wel een elektrische geadviseerd, dat zou dan met nicd zijn geweest maar ik had zoiets van in zo'n auto hoort een brandstof-motor en van accu's laden was me enkel bekend dat dat heel lang duurde.
     
  12. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ik heb ervoor gekozen om eerst wat te stoeien met een goedkope 1/16 nitro buggy van Hobbyking (zie onderschrift). Als ik dat leuk vind kijk ik wel wat ik ga doen. Heli's gaan voor alles maar ik baal best vaak van de winderige dagen en ik wil dan toch gewoon even naar buiten. Dus als ik heli's kan combineren met wagens is dat probleem opgelost.
    Ik was vanmorgen nitro kopen in mijn winkeltje in Bloemendaal. Daar betere wagens gezien en ik moet zeggen dat je er behoorlijk hebberig van wordt. Met name tour/rally en driftwagens winden me nogal op..

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.163
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet per sé aan jou Chris, maar dat valt echt erg mee hoor.
    Mijn ervaring is: verkeerd inlopen=>motor blijft een zorgenkind/drama/etterbak.
    Goed inlopen=> motor start makkelijk, laat zich makkelijk afstellen, en als ie loopt, loopt ie tot de tank leeg is.

    Het uiterste uit het motortje knijpen=> levensduur nul

    Ik heb zo'n karretje gehad (andere versie, zelfde motortje) en in elk geval dat motortje, daar is niks mis mee.
    0.8 cc maar volledig gebouwd "als een echte": kogellagertjes, fatsoenlijke carburateur, fatsoenlijke zuiger/cylinder passing, gebruikt een standaard type gloeiplug in plaats van type "exclusief voor dit motortje, nergens verkrijgbaar".

    Al met al is dat motortje een heel aardig ding. Hoe de auto zich houd, dat hangt puur af van waar je rijd....

    Groet, Bert
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.405
    Locatie:
    Rotterdam
    je was gewaarschuwd :D

    zelfde effect bij een volledig getunede auto, dat zijn ook rampendingen om te verkopen..
    de koper wil nl gewoon een auto. niet perse al die dingen die je erop hebt gezet
    dus betalen ze voor een "normale" auto..

    of je moet die ene koper treffen die bereid is ff verder te kijken dan zn neus lang is..

    Ook de reden dat ik mijn 250 niet verkoop trouwens.
    krijg er in verhouding geen bal voor terug, dan houdt ik hem liever op de plank staan.
     
  15. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    @chrisvd
    Ik ga deze gewoon rijden op asfalt op het industrieterrein vlak achter bij me. Tís wel een buggy maar eigenlijk niet geschikt voor het stevige off the road werk. Hooguit grit of een zandbak zal hij kunnen hebben. Meer is ook niet nodig voor mij. Wil je dat wel moet je gewoon de loterij winnen en een Baja kopen ofzo..
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.405
    Locatie:
    Rotterdam
    ach, en je rijgedrag doet ook erg veel bepalen van de levensduur...

    hoek je continu tegen stoeprandjes aan, laat je hem constant flippen, wordt het een kort verhaal.
    Je afstelling van de wielen doet ook e.e.a. bepalen..

    ik heb een hpi sprint, waarmee ik in het begin op beton straatstenen de velgen aan gort reed.
    bleek dat mn camber niet goed stond. Beetje aanpassen, nu nergens geen last meer van.
    Omdat het een asfaltracer is, schoot hij ook bij ieder steentje een meter de lucht in (ding rijdt echt hard)
    Dus bodemvrijheid groter gemaakt, en het frame achterover gelegd.
    Dus voorkant hoger dan de achterkant. Kap weer andersom afgesteld op de auto, dus buitenaf zie je dit niet.

    een steentje komt er dan onder, en aan de achterkant floept hij er gewoon onderuit.
    eerst klemde het steentje zich vast, en lanceerde hij zichzelf.

    zo heb ik er nog wat dingetjes aan verbouwd.
    lang leve een voorraad lagertjes, alu en een dremel.

    ps
    ik heb ook een tamyia nitro auto, al een jaar of 10 uit de handel.
    dit ding presteerde het om bij een verkeerde combinatie van gas, vering en diffwerking (omhoogkomen frame bij gas) om met het frame zo hard de grond te raken, dat hij zichzelf letterlijk met een paar salto's lanceerde, en een meter verder neerkwam.
    moest er wel net daar een fout steentje liggen..
     
  17. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Zijn we mooi weer ontopic :D
     
  18. Blitske

    Blitske

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    465
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Ik zal ff terug on-topic gaan :)
    ben vandaag even gaan vliegen , mijn 500 en 600 nog is even het luchtruim ingestuurt maar koud aan de vingertjes hoor .
    Heb het ook even met handschoenen geprobeerd maar nee da is echt ni aan te raden .
    Heb het na 3 lipo's toch opgegeven en terug warmere oorden opgezocht !!
    Wanneer wordt het zomer !!!!

    Grtjs Erwin
     
  19. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    Heerenveen
    Same here, ik laat mijn 250 hughes ook lekker op de plank en vlieg er af en toe mee. Voor die paar euro is het me niet waard.

    Gisteren eindelijk de eerste pb met een onzinnig voorstel voor de 700! Was al bang dat die mensen er niet meer waren :rolling:

    Morgenmiddag na het werk gaat de 700 even een frisse neus halen! :)
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.163
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach ja.... dat was ik helemaal vergeten.... vanmiddag nog een kwartiertje rondgetuft met de grote BO 105. Voelde een beetje vreemd aan na een maand of 6 niet met dat ding gevlogen te hebben..

    vanwege de verwarmde zendertent geen echte last van koude vingers, maar wel het rare verschijnsel dat de sticks van die FC-28 zo precies en soepel zijn, dat het bibberen (de rest van het lijf, warm was anders) goed terug te zien was in de heli. Ik werd toch even onzeker dat de heli zo vreemd schudde en het duurde even voor ik doorhad dat ik dat zelf deed....

    Was toch wel weer even leuk vliegen, dat wel. Maar in je eentje is het saai dus na een tankje rap weer op huis aan.....

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina