Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.384
    Locatie:
    Rotterdam
    echt droog?

    Bij mijn kar was het meestal ff de plug eruit, een keer of wat trekken tot hij weer een normale fijne nevel uit het gat gooide, en dan kon ie weer

    bij de heli eigenlijk hetzelfde...
    nu gebeurt het me tegenwoordig vrij zelden (fijn als je hem op een gegeven moment door hebt :D), maar bij beiden reageerden ze er wel hetzelfde op

    De trainer (vliegtuig) hetzelfde..

    Maar die speelt vals, die motor is een beetje vaag.
    op de grond loopt ie netjes, pakt op zich goed op.
    alleen staat hij dan te arm op volgas.
    zet je hem goed op volgas, slaat ie af als je in de buurt van stationair komt. Dan hoor je ook dat ie teveel peut krijgt op dat punt.

    De mengselschroef ben ik al mee aan het prutsen geweest, punt bij paal krijg ik de motor prachtig lopend op de grond. slangetje dichtknijpen, en netjes 5 tellen dicht kunnen houden tot de motor op gaat toeren.
    maar dan start je hem om te gaan vliegen. loopt prachtig, tot je hem in de lucht even stationair wilt hebben om te landen bv.
    pof, en toen was het een zwever.
    op de grond weer prutsen, alles weer mooi

    Wordt er een beetje moedeloos van.
    misschien eens een ander tufje opzetten.
    motortje wat er nu op zit, heeft al een leven achter de rug.
    Op zich niet erg, maar ik heb het vermoeden dat er iets in de carb gewoon niet goed zit.
    heb ook al een luchtlekkage bij de mengselschoef gevonden, wat vast ook niet bevorderlijk zal zijn voor de motorloop.
     
  2. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Juist dat uitvallen lijkt me met een heli best vervelend, je kan autoroteren maar dat is ongetwijfeld lastiger als het op schijnbaar willekeurige momenten moet gebeuren.
    Het lijkt mij dan ook een goed idee om dan ervaring op te doen met een auto.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.384
    Locatie:
    Rotterdam
    excuseer voor het posten van dat verhaal in de helihoek :)mrgreen:), maar dat ging om een vliegtuig

    de heli geeft gelukkig geen klap verkeerd
    geweldig ding
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.384
    Locatie:
    Rotterdam
    daarnaast is het gevoel met een automotor wel op te bouwen, maar een helimotor klinkt en wil gewoon net ff anders
    ook de manier van afstellen is in de basis wel hetzelfde, maar om te zien of bv je middennaald goed staat, moet je toch ff wat andere zaken weten

    niet schokkend, en allemaal erg logisch
    allemaal ook makkelijk zat, alleen is het voor een nitro noob eigenlijk verplicht om even een afstelgoeroe erbij te hebben.
    al is het maar 1 keer
     
  5. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Droog in de zin van dat als ik naast de gloeiplug verwijderen tevens throttle openzet en slang naar carb even loshaal er nog meer uit kwam...
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.384
    Locatie:
    Rotterdam
    ah.
    dan zat er idd nog een beetje in de motor zelf opgesloten

    en dan lang leve die trekstarters...
    zeker als de afstelling nog ruk is, lamme armen...
     
  7. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Haha ja, dat begreep ik wel uit je verhaal :)
     
  8. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ja zo kom je wel aan je beweging. Net even weer de gloeiplug gechecked en nu gloeit hij weer volop. Morgen hopelijk voldoende weer om een nieuwe poging te wagen met de wetenschap van nu.
     
  9. Waxweazle

    Waxweazle

    Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Hoofddorp
    Nou vliegen ging lekker, totdat ik een lantaarnpaal raakte met de 130x.:eek:nweer:(daarvoor ook 2 keer gecrashed zonder schade)
    Was eigenlijk wel komisch en ook echt een hard tjoink geluid.. tijdens de klap is de b gear losgeschoten en er kwam rook uit de staartsservo en hij was gloeiend heet.
    Dat was wel jammer maar de 450 heb ik heel kunnen houden haha:p
     
  10. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Dus je tailservo is einde oefening nu?
     
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Nitro-motor
    in een auto of in een heli,
    als die een keer goed loopt,
    en dat is vaak na veel vlieguren / rijen,
    dan heb je geen problemen meer,

    je weet ook precies of die rijker of armer moet,
    ik kan me nog goed herinneren aan de eerste start van mijn OS,

    nu start die bij de eerste keer, ook als die 4 weken geslapen heeft.

    succes nog @Chow:

    groetjes van Uwe
     
  12. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Dank je Uwe. Morgen ga ik mijn linkerarm trainen. Anders heb ik straks een dun en dik armpje..
     
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Oh balen,
    die gaat met een trekstarter,
    da is het met een startmotor zo als bij mijn Rex makkelijker
    ...goed met Bert contacten,
    het is een kleine punt, en als die loopt,
    zeg je ook, nnaaaaa zo moet dat ...

    gr. Uwe
     
  14. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Dat is eigenlijk met de meeste dingen zo. Eerste keer een heli afstellen was ook een enorme onderneming. Nu niet meer. Al doende leert men.
     
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    benzine-trainer

    Fantastische 50 minuten gevlogen met mijn Trainer

    maar 1 liter benzine
    en 15 minuten schoonmaken,

    bij 0 wind hangt die in de lucht als 'n plank,
    en een tikketje elevator,
    en het lijkt als dat de heli zegt,
    "moet ik nu al wegvliegen"
    en da gaat die

    groetjes van Heli-Uwe
     
  16. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Wil dat ding best wel een keer zien vliegen..
     
  17. Waxweazle

    Waxweazle

    Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Hoofddorp
    Tailservo blijkt nog levend wonderbaarkijk genoeg idg op tafel.
    En b gear had ik ook nog terug gevonden, dat betekent nul schade.:D
     
  18. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Wonderlijk dat ie het nog doet.
     
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Maar let op @Waxweazle:

    zo'n half zieke servo, hmmmm
    als die dan opgeeft bij het vliegen,
    kijk echt goed of die top o.k. is.

    @Chow:
    ergens aan een weekend of zo,
    die trainer kan ook bij wind vliegen,
    allen regen gaat niet en graag niet onder 10 graden,
    koud = minder vliegplezier

    groetjes van Heli-Uwe
     
  20. hoogvlieger

    hoogvlieger Guest

    als een tailservo de staartbladen laat trillen, terwijl de heli gewoon op de grond staat...
    kun je 't gebrom dan gewoon negeren, of is er dan iets grondig mis met de servo??
     

Deel Deze Pagina