Tip gekregen om de Z-as om te draaien zodat er geen plaat aan de onderkant hoeft te komen waar de frees aan bevestigd zou worden. Zo is die een stuk stabieler:
Het was tijd om iets te doen aan de bovenkant waar de lineaire geleidingen op komen, uiteraard was dit zo krom als een hoepeltje, zowel door het lassen als door de afwijking hoe het staal is geleverd. Het laten afvlakken door een frees behoorde helaas niet tot de mogelijkheid. Ik heb het daarom dan ook gedaan met epoxy; goedkoop, gemakkelijk en ik denk meer als goed genoeg. Met behulp van skiff (nogmaals bedankt) hier op het forum de juiste procedure doorgenomen. Het frame volledig horizontaal gelegd, opstaande randen gemaakt en 4-5 mm dik 24 uurs epoxy erin gegoten in een ruimte tussen 25- 30 graden. De zwaartekracht deed de rest. Resultaat; 2 erg vlakke bovenkanten waar ik zo de geleidingen op kan schroeven. De gaten geboord en getapt voor de geleidingen, en voordat het frame wegroest, snel maar even in de grondverf gezet en afgelakt: Ondertussen een begin gemaakt met de Y-as/brug:
Afgelopen week niet zoveel kunnen doen. De brug voor de Y-as is gelast en onderkant is vlak gemaakt met epoxy. De brug op de wagens gezet en daarmee de 2e lineaire geleiding uitgelijnd en vastgeschroefd:
Hallo Brandaris/ Piet; dank voor het compliment .... er is nog wel een hele lange weg te gaan. Afgelopen avonden erg lang bezig geweest om de geleidingen uit te lijnen. Y-as was redelijk gemakkelijk, daar paste de schuifmaat zo tussen , maar de X-as was wat gecompliceerder , heb een hulpstuk voor de schuifmaat gemaakt om hem zo te "verlengen" .... maar is goed gelukt, Y-as heb ik de geleidingen tot op 1/100mm nauwkeurig kunnen krijgen , X-as zo'n 2/100 over de volle 1,5 meter. Ben tevree. Nadat ik de gaten voor de bouten heb geboord en getapt.................. de Y-brug in m'n favourite kleur geverfd en de geleiding erop gefixeerd. Ondertussen ook het frame voor de Z-as in elkaar gelast en voorzien van een raamwerk van hout voor de epoxy. Houten raamwerk is hier al weggehaald , restanten van de silicone blijven over ..... (Rotklusje trouwens om dit helemaal weg te krijgen).
Wow, heel mooi! Ben benieuwd hoe hij het uiteindelijk doet. Kleine tip/idee: Ik zie dat je buismateriaal gebruikt. In de prof. wereld wordt het al een tijd gebruikt en begint nu ook bij de hobby langzaam te komen: het ingieten van het profiel met een mengsel van epoxy en zand. Dit maakt het frame wat zwaarder maar het heeft de mooie eigenschap dat het goed dempt en dus trillingen opvangt. Zo kan je sneller en gladder frezen.
@ Led- maniak: dank voor de tip , ik heb dat hier en daar wat vaker gehoord. Een collega modelbouwer heeft zijn machine die de helft kleiner is volgepropt met niet krimpbare beton. weegt 320 kg 8-O Momenteel weegt de mijne ca 80 kg met de opgebouwde stapmotoren. Daar komt eigenlijk alleen nog de (frees)spindel bij .. .oh ja , en de Z-as ... Ik verwacht dat hij een 100 kg zal gaan wegen. Deze machine zal in zijn leven een aantal keren verplaatst moeten worden , ik ben bang dat dit een onmogelijke taak zal zijn als die wordt volgegoten. Zo heb ik een draaibank van 170 kg in de kelder staan , dat was al bijna een onmogelijke taak om hem op zijn plaats te krijgen. Ben erg aan het twijfelen om het frame vol te stouwen ... ik denk dat ik het momenteel zo laat en kijken wat het geeft als die operationeel is. Vorige week was het weer "draaibank tijd" , kogelomloopspindel afgedraaid inclusief M12 fijn draad erop gedraaid en nog 2 kogellagerhouders gemaakt. Enige probleempje wat ik nu ben tegengekomen is dat de kogelomloopmoer-houder 1 mm van de achterwand is verwijderd .... dat is me iets te krap, ik ga de spindel wat meer naar "buiten" (rechts) verplaatsen, dmv sleuvel in de kogellager-houders ipv de gaten, zodat ik ze naar buiten kan schuiven. Ook heb ik stappenmotoren bevestigd aan de X-as, het begint tijd te worden om er stroom doorheen te jagen
Mooi Hoor, en dat gewicht zou ik als ik jou was nog even zo laag mogelijk houden als het nu is met 80KG. Ik denk dat de machine stijf zat is om op 1/100mm. nauwkeurig te werken zonder al te veel trillingen en herrie!!! Je kan daarna altijd nog beslissen om het frame vol te gieten ! succes en groeten, Piet
Weer een tijdje stil geweest, maar had eventjes andere prioriteiten. Ondertussen nog wel een beetje aan de machine gewerkt, niet veel. Elektronica is getest en heb de X-en Y-as met ruim 8000mm/min heen en weer kunnen laten gaan, alles loopt soepel en goed. Had eerst wel een probleempje met de Limitswitchen (proximity switchen) , maar het bleek dat er eentje kapot was. Eerst ben ik nu een kast aan het maken voor de elektronika, ik had nog een verzinkte plaat liggen van 0,5mm en heb daar door de lokale smit "flappen" aan laten buigen: 50x50x20 cm, daar moet ik een hoop in kwijt kunnen ;-) Hier nog een fotootje van de X-as met op de voorgrond een proximity switch:
kijk dat ziet er goed uit. hoe heb je de motoren aan gesloten op de drives?? 1 drive of 2 ? 1 drive serie of paralel.
Hi Michel: Totaal 4 stappenmotoren , waarvan 2 voor de X-as. Elke stappenmotor heeft zijn eigen driver. Stroomvoorziening wordt gedaan door 2 geschakelde voedingen van 75volt en 5,7A . Elke voeding krijgt 2 stappenmotoren voor zn kiezen ;-) groeten, Cor
cor om je machine zwaarder te maken en toch verplaatsbaar te houden zou ik kijken of het mogelijk is onder in je bed van die rubberen stoep / val tegels te verwerken hierdoor krijg je veel meer massa in je machine wat tot verbetering in trillingen lijdt maar je houdt de bewegende delen nog wel licht zodat de klappen op spindels en geleiding bij hogere snelheden niet te hard worden.
8 maanden later ...veel stof op m'n machine ....en niet van het frezen .... er is heel veel gebeurd in de afgelopen tijd , maar niet op modelbouw gebied. Vandaag ga ik weer verder met de bouw,eerst ga ik de electronica in de kast inbouwen en het geheel (weer) werkend krijgen, daarna de Z-as maken.... @ Cheeta, goed idee van die tegels.... eens kijken wat kan (ook ivm de hoogte en 3D-frezen). Cor
ik ben ook in de weer met de nieuwe kast wat een ge puzel om 7 drives in de kast te verwerken 19inch 4h hoog ben er nog niet helemaal uit morgen maar weer verder kijken en spullen halen .
@michel; idd, een hoop gepuzzel, bij mij ook :?, maar toch gelukt. @Chab; Dank , als die nou ook nog eens goed zijn werk gaat doen Een hoop gepuzzel , maar ik heb het er toch allemaal in gekregen, alleen nog een voeding voor de proximity switchen en ??? *links boven de VDF voor de spindel *2x stopcontacten voor stofzuiger en vacuumtafel er net onder. *daaronder de 4 drivers voor de stappenmotoren *links in de hoek USB cnc *Daar naar buiten gaan de aansluitingen voor de stappenmotoren, proximity switchen. *rechts onder de computer (Pentium 3 als ik het me goed herinner). *Hard disk tegen de rechterwand *daarboven de voeding voor de computer *Aan de linker wand alle computer aansluitingen en ingangen voor 220V *De 2 "zilvereren" dingen midden-boven is 2x 80V voor de stappenmotoren Een maat heeft 4 onderdelen gelaserd/ gefreesd waarmee ik de spindel mee wil inklemmen..... past precies en ben er erg blij mee. Volgende week verder alles aansluiten en kijken of ik er (weer) leven in kan blazen. Cor
Een hoop gepuzzel? Wat moet er dan nog allemaal bij in die kast? Maar het blijft een mooi project. Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Wow... dat is mooi compact. Ik was/ben wat bang voor EMI, daarom heb ik de kast van metaal gemaakt en ook overal ruimte tussen gelaten zodat ik nog een metaal rooster/net tussen de verschillende onderdelen kan plaatsen. Maar als ik dit zo bij jou zie hoef ik me er niet zo zorgen over te maken Cor