Vintage winterproject 2: Wik Salto

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 27 dec 2008.

  1. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    En we zijn weer bezig

    Na een periode met lichamelijke ongemakjes (griep en wat naweeen daarvan) was het dan eindelijk weer zover, lekker bouwen!

    De Salto heeft in de vleugels de vuren liggers gekregen: gleuf op de goede plek, beide ligger er in gelegd en vervolgens op 1 ligger om de 10 cm een verticaal stukje balsa gelijmd. Deze gelijk geschuurd met de vleugel. Liggers er weer uit en de andere ligger op de ligger met de balsa blokjes gelijmd. Daarna dit hekwerk voorzien van webbing met de nerf verticaal zoals het hoort! Deze vervolgens in de gleuf verlijmd met epoxy, perfect op maat qua hoogte en daarna nu al een superstijve vleugel. (de andere indekking met glasmat moet er nog op..)

    Ondertussen zelf weer buisjes gemaakt van glas/epoxy om de alu-staaf die als vleugelverbinder gaat functioneren. Buis op lengte gemaakt en in de uitgelijnde vleugels ingebracht. Laatste stuk van de epoxybuis vandaag in de romp verlijmd (moet eerlijk zijn: is de tweede, eerste keer klopte de uitlijning van geen kanten, snap nog niet waarom...), en dan ligt de Salto er als volgt bij om te wachten op uitgeharde epoxy:

    [​IMG]

    Volgende stappen zijn het inbouwen van de servo's, c.q. voorbereiden van de vleugel op inbouw na indekking. Ik heb de servo's bij het NL-Warehouse van HK gekocht. Na 2 dagen in huis en de kwaliteit lijkt niet tegen te vallen. Ik heb er een kleine YT van in elkaar geknutseld:



    Volgende klussen zijn het afwerken van de vleugels met de remkleppen zoals de originele salto ze ook heeft. Snoeren trekken, indekking, neuslijst aanbrengen en schuren. Ondertussen verder werken aan de staartdelen en de besturing daarvan. Voorlopig genoeg te doen!

    Groet,

    Jacob Bos
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat ziet er zeker goed uit. Nu zag ik tot mijn verrassing dat HK ook de Hitec HS-82MG heeft, die een heel stuk goedkoper is dan die Turnigy 777MG. Voor in je Salto is 4,5kg wel héél erg overkill (al kan het natuurlijk geen kwaad).

    Welke servo's zet je eigenlijk waar? Ik heb in die van mij 2x HS-82MG op de staart en twee Dymond D-60 op de ailerons.
     
  3. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    De 777 gaan op rol, de 3317 op de remkleppen en hoogte/richting.

    En tja, overkill is het zeker, maar dat komt omdat deze servo's op voorraad waren .. De andere lichtere op dat moment niet.

    Groet,

    Jacob Bos
     
  4. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    "al kan het natuurlijk geen kwaad"
    Dat is eerder een persoonlijke keuze denk ik... persoonlijk vind ik het leuker als er een servo stuk gaat na 2-3jaar als dat er een aileron uit de vleugel gesleurd wordt bij de tweede vlucht...

    kwestie van smaak zeker? :cool:
     
  5. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Heb je toevallig wat detailfoto's van je vleugel opbouw?

    Edit: ah ik snap 't al. Ik las even over het stukje heen dat 1 kant nog niet was ingedekt. Ik dacht even dat je je indekking weer had open gesneden om de ligger te plaatsen.

    Ik volg je draadje met grote interesse. Tof man!
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik kan je even niet volgen....waarom zou een sterke servo je aileron uit je vleugel sleuren :confused:
    Een servo levert de kracht die gevraagd wordt en er zit een grens aan hoeveel kracht hij kan leveren voordat hij kapot gaat - net als een elektromotor. De kleine rolroertjes van deze Salto wekken nooit voldoende kracht op om een 2kg servo (zoals een D-60) te overvragen dus het enige wat gebeurt is dat die 777MG op ongeveer een kwart van zijn potentie belast gaat worden.

    dit snap ik al helemaal niet. Ik heb liever dat ze 20 jaar hun werk blijven doen, wat bij een te sterke servo waarschijnlijker is dan bij een te lichte.
     
  7. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Duidelijke reactie Arjan, volledig eens.

    Tot nu toe heb ik waar het kan altijd 'te zware' servo's gebruikt. De kans op defecten door belasting is gewoon lager als de belasting nooit het maximum van de servo haalt.

    De keuze voor de 777 was vooral gebaseerd op de dikte (dunte..) van de vleugel. Daarom de keus voor een echte 'slim wing' servo waarbij de montage ook horizontaal is.

    Groet,

    Jacob Bos
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    In dat geval kan ik je echt de HS-82MG aanraden. Ik heb er tientallen in gebruik en nog niet één kapot gehad. Is nog wat dunner, lichter en goedkoper.
     
  9. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Okidoki, doen we de volgende keer! ;)

    Voordeel van de 777-achtigen is de handiger horizontale montage in de vleugel.

    Groet,

    Jacob Bos
     
  10. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    Heb de 777 in de vleugels zitten van m'n MILAN. Zeker niet slecht, wel lullig om die servohoorntjes(alu) uitgeboord dienen te worden en niet gewoon met een warme draad verder perfect op maat te krijgen zijn zoals bij de meeste plastic hoorntjes.

    ivm dat uitscheuren... heb al 2 keer voorgehad dat bij een storing de servo richting "een ver buiten" positie vertrokken was en gewoon de scharnieren uit de vleugel had uitgescheurd.
    Een aileron die aan de vleugel hangt te bengelen is minder praktisch landen als een aileron die vast in de vleugel staat maar op een vaste maar iets of wat ongewenste positie...
    sindsdien neem ik m'n servos "juist" of "net te zwak"...
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Zo kun je er ook naar kijken. Die problemen los ik op een andere manier op dan door een (te) zwakker servo te monteren. Zorgen voor voldoende bewegingsvrijheid van het roer (meer dan met de maximale servo uitslag te behalen valt), fail safe instellen......
     
  12. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Remkleppen

    Vandaag verder met de Salto: remkleppen "auf original weisse"

    Zo dus (of in ieder geval iets wat daar op lijkt)

    [​IMG]

    Stap 1 was bepalen hoe ik dat op het model voor elkaar wil krijgen. Exact zoals het origineel wordt wat lastig. Dus de simpele versie heb ik als volgt gepland. Dit is de klep in gesloten toestand (niets bijzonders...):

    [​IMG]

    In geopende toestand ziet het er dan als volgt uit, bovenzijde van de klep wordt op 40 mm vanaf de achterlijst ingesneden in de beplanking, scharnierpunt op 30 mm vanaf de achterlijst en de onderzijde wordt op 60 mm ingesneden. De servo gaat op de onderzijde aangesloten worden en duwt de achterlijst in geopende toestand omhoog:

    [​IMG]

    Het scharnierpunt word heel eenvoudig een 2,5 mm staaldraad die in een plastic buis is geplaatst:

    [​IMG]

    Plastic buis wordt tegen de bovenindekking (glas/balsa) aangelijmd en loopt door tot aan de wortelrib. Straks haal ik dan de staaldraad er uit bij het uitsnijden van de kleppen, en die gaat er natuurlijk weer in als de kleppen uitgesneden en van pas gemaakt zijn. Middels de soldeerbout heb ik een mooi gleufje gesneden en daar past ie nu perfect in.

    [​IMG]

    Das eerst voldoende voor de remkleppen. Om de vleugel te kunnen indekken moet ik nog de tweede kleine vleugelpen in de vleugel inlijmen. Ik ben begonnen met het maken van de wortelrib: gewoon grof een rechthoek van voldoende grootte met met daarin een gat voor de 9mm hoofd vleugelpen.

    Vervolgens op de 4 mm stalen kleine vleugelpen een puntje geslepen en deze voorzien van voldoende natte inkt: 'wortelrib' op de goede plek op de romp, kleine vleugelpen door de buis geduwd en voila een perfecte afdruk op de juiste plek op de wortelrib.

    Vervolgens nog 2 kleine stukjes multiplex op de einden van de kleine vleugelbuis gemaakt, deze wordt straks in het schuim uitgesneden en in de juiste vorm geslepen zodat er een goede verbinding ontstaat tussen de 2 glaslagen en het einde van de kleine vleugelbuis.

    Met epoxy de messing vleugelbuis op zijn plek gelijmd, dat ligt nu te drogen:

    [​IMG]

    Dan een vraag, volgende stap is houders maken voor de servo's. Wat is een handige volgorde: eerst indekken en dan weer openmaken, of nu al voor de indekking de servo's op hun plek zetten. (ze gaan er natuurlijk wel weer uit als de indekking er op komt.

    Groet,

    Jacob Bos
     
  13. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Gaaf om ze zo te maken. Alleen heb je echt die hele lengte staal nodig? de vraag is of je met twee kortere pennen aan weerszijde niet net zo goed bezig bent, maar wel een stukje lichter!

    Verder zou ik de vleugels eerst helemaal indekken en daarna de vakjes voor de servo's bepalen en dremelen.
     
  14. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Volgens mij is dit de enige manier om én een scharnier te maken én na indekking de remkleppen er uit te kunnen snijden.

    Via de wortelrib voer ik dan weer de staaldraad door de buis en vleugelkleppen om een scharnierend geheel te krijgen. Maar als je andere ideëen hebt.. de indekking zit er nog niet op! (wel de gleuven)

    Daarnaast heb ik van Arjan begrepen dat een beetje gewicht niet slecht is voor de Salto om hem lekker te laten vliegen. Ik geloof dat hij iets van 300-400 gram extra ballast op het zwaartepunt heeft geplakt! Ik ga er wel een motor inzetten en de Salto vooral gebruiken om s'avonds in een weiland in de buurt nog even 2 accu's leeg te trekken :p Eigenlijk is het een vervanger voor mijn Hype Wow die ik vorig jaar kapot gevlogen heb (maar die vliegt bijna weer! Rick-R heeft hem in reparatie!)

    Groet,

    Jacob Bos
     
  15. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Jacob, De remkleppen(vergelijkbaar met jou idee) van mijn overleden Robbe Dura hebben de schuinte precies andersom gemaakt. vraag mij niet waarom maar dat wil ik je even laten weten.
    Verder waren daar de scharnieren gebruikt die ook gebruikt worden voor de flaps van pipers of chesna's.
     
  16. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Dank voor de tip Willem, maar is het dan ook zo dat bij de Dura de achterlijst omhoog gaat én er boven en onder de vleugel evenveel remklep te zien is vanuit vooraanzicht.

    De truc bij deze kleppen is dat ze ook een gleuf laten ontstaan, dus het scharnierpunt is niet het einde van de klep.

    Groet,

    Jacob
     
  17. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Ja/Nee, een deel 15% van de klep komt boven de vleugel en een deel 85% komt onder de vleugel uit Afhankelijk van het type scharnier denk ik... (erg oud type scharnier)
    Als je 50 - 50 % wilt hebben is jou manier beter.
    Hoewel ik voor een carbon staaf zou gaan.

    Ik overweeg dit type kleppen op mijn Bowlus Baby te zetten.
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.356
    Locatie:
    Utrecht
    Had de Bowlus baby dan geen remkleppen?
    Ik zou die Bowlus zo goed mogelijk scale willen houden!

    Dirk.
     
  19. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.098
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
    Ja en nee, beide antwoorden kunnen goed gerekend worden. :p

    National Soaring Museum

    Harry
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.356
    Locatie:
    Utrecht
    Er is geen foto van de originele vleugel waarop de aan-/afwezigheid van een remklep te zien is. Dus daar hebben we weinig aan.

    De twee laatste plaatjes (oud 3D-view en een 3D-view uit het boek van Simmons) geven twijfelachtig resultaat. De 'oude' (Zw/W-scan) toont geen remkleppen, die uit Simmons boek wel, op één vleugel. Uit de tekst "Upper surface spoilers usually added" leid ik af dat ze er van origine niet 'op' zaten, maar wel vaak (later?) toegevoegd werden.

    Als ik in jouw schoenene zou staan, zou ik niet dit soort type remkleppen (Salto draaikleppen) maken op de Baby Bowlus. Geen remkleppen of alleen naar boven uittredend, nat als op de tekening van Simmons.
    Die kist is zo mooi gebouwd, dan moet je dat scale-karakter ook goed handhaven, en er niet van die moderne Schremp-Hirth-kleppen in zetten. Dat past gewoon niet ...
    Dirk.
     

Deel Deze Pagina