Vraagje: is hier iemand die met z'n flaps proportioneel op de gasknuppel vliegt? Mij lijkt het wel wat. Zijn er ervaringen?
Ja, ik doe dat met de cularis. Flaps (gekoppeld met de rolroeren) op de gasknuppel om traploos verschillende vliegstanden in te stellen. En via een switch ook de flaps koppelen aan de rolroeren. De throttle bedien ik met een schuifschakelaar aan de zijkant van de tx (FF9).
Ik gebruik butterfly op gas knuppel. En kan mijn kleppen stand bedienen dmv een draai schakelaar in elke vlieg fase. Gas altijd op schakelaar
Butterfly zit bij mij ook op de gasknuppel, maar enkel via schakelaar in te schakelen. Gebruik ik enkel in circuit en landing en af en toe om uit een bel te geraken.
Ik wil eigenlijk met een 3 standen schakelaar de gasknuppel, in elke vliegfas, de functie mee geven van: - Gas - Butterfly - Flaps. Maar de hoofdzaak van dit draadje is toch wel er vliegtechnisch achter zien te komen of het zinvol is om de flaps op een knuppel te zetten zodat er 'dynamisch' gevlogen kan worden. Nu doe ik dat, en met mij denk hele volksstammen, met een standenschakelaar. De drie bekende: thermiek, cruise en speed. Ik ben eigenlijk gewoon nieuwsgierig of er mensen zijn die de overstap hebben gemaakt van schakelend naar proportioneel met de flaps vliegen.
Ik gebruik dus ook een 3 standen schakelaar. Ik kan alleen in de vlieg fasen thermiek en speed/cruise meer of minder kleppen geven. Ik gebruik het eigenlijk alleen in de thermiek stand. Wat ik ook nog gebruik dmv een schakelaar mijn flaps en aileron mee mixen op hoogte roer. Helpt soms bij het dobberen boven bomen rij. Erik
Op mijn HAI F3B zitten strip-ailerons. Ik gebruik ze op 3 manieren: - aan de gasknuppel om ze als flaps te gebruiken voor de landing, - bij de vluchtfases zitten ze aan een schakelaar gekoppeld (voor cruise-start-speed en thermiek) - daarnaast heb ik nog een acro-stand waarbij de flaps gekoppeld zijn aan het hoogteroer. dus bij up geven gaan de flaps proportioneel naar beneden en bij down gaan ze een stukje omhoog. Gas heb ik altijd op een schakelaar als het model een motor heeft. Op mijn F3J en F5J zwevers heb ik dezelfde mogelijkheden geprogrammeerd maar gebruik ik de acro-stand eigenlijk nooit. Ik weet niet precies wat jij met dynamisch vliegen bedoeld. Ik heb in mijn acro-stand de flaps op een knuppel, maar dan als functie gekoppeld aan het hoogteroer. Dat vliegt wel heel dynamisch . Vooral aan de helling, als je aanduikt gaat dat super en de bocht om trekken gaat ook op een dubbeltje. Tot slot is rugvlucht ineens veel levendiger.
Alleen bij de (lier)start en de landing, niet bij een thermiekstand of speedstand die zijn "fixed" aangezien bij de meeste F3J modellen dit maar 2 mm positief of negatief is. Heb het wel eens geprobeerd door de variabele startstand in de thermiek te gebruiken, maar je moet oppassen dat je niet drukker bent met de juiste stand te vinden dan met het vliegen zelf. Enkel bij een Supra met duidelijk meer thermiekstand dan normaal zou het nuttig kunnen zijn. Groet, Karel
Ik zou dit precies andersom willen. Dus flap op de knuppel, hoogte dat mee loopt. Voorop gesteld dat je een profiel hebt dat hier mee om kan gaan, zoals Karel indirect al aangaf. Maar je moet er inderdaad niet zo druk mee zijn dat je de rest vergeet. Het moet natuurlijk aan voelen. Ik ga het wel proberen als de nieuwe zender er is.
Op Planet-Soaring van Pierre Rondel is hierover heel lang geleden een artikel verschenen geschreven door Marcel Guwang. Het was interessant, maar ik heb er nooit meer veel over gehoord. Het valt me op dat ik verder ook niemand ken (ook geen Fransoos die elke dag aan de helling kan vliegen) die dit nog steeds toepast. Ik denk eigenlijk dat het erg moeilijk is. Ik denk dat het erg moeilijk is om die knuppel, waarmee je ook nog eens rol bestuurt, in de goede stand te houden. Het effext is nl. lang niet zo zichtbaar. SnapFlap (flaps lopen mee met hoogte) is veel zichtbaarder. N.B. Als je moeite hebt met de Franse taal kun je de URL hier in gooien, en op <enter> klikken. Dan wordt het beter te volgen. Dirk
Niet doen ! Bij elke Flapstand hoort één ideale positie van je stabilo. De stabilo trim lineair koppelen aan je flaps functioneert niet omdat het gevraagde trimverloop niet lineair is ! Of je moet een curve inproggen in de stabtrim t.o.v. de flapstand. Ik heb ooit eens pogingen gewaagd maar ben daar weer mee gestopt omdat het rendement te laag was. Mijn uitgangspunt sindsdien: elke flapstand heeft zijn eigen stabpositie en het is al werk genoeg om dit voor 3 of max 4 vaste flapposities voor mekaar te krijgen
Zowel in Frankrijk, Zwitserland als Amerika vliegen er enkelen 4-Assig. Zelf heb ik het in Fankrijk gezien door Francois Cahour en in de USA door (Swiss) Peter Richner en Steve Lange (Surfimp van slopeaerobatics). In een filmpje van mei 2012 hier op hellingforum is dit te zien. Een goede uitleg in het Engels is te vinden op slopeaerobatics.com: SlopeAerobatics.com – VTPR and slope aerobatics since 2007 » 4 Axis Slope Aerobatics Hier ook links naar andere bijdragen. Ik ga er niet (meer) aan beginnen, heb zo nu en dan al mijn handen vol aan 3-assen en crow. Rick
Ik denk dat er 2 zaken zijn die het (zeer) complex maken: Allereerst: hoe programmeer je de zender? Als je met die knuppel enkel de flaps naar beneden resp. naar boven brengt, ben je 'mixed' bezig. Je wijzigt dan nl. niet alleen de welving van het profiel, maar je geeft ook up resp. down. Wil je dat?! Als je dat niet wilt, zul je het hoogteroer moeten laten compenseren. Idealiter realiseer je dan voor iedere flap-stand het ideale bijbehorende instelhoekverschil. Is dat realiseerbaar? Waarschijnlijk niet (zei Arno ook al). Je zult dan eigenlijk ook het ZW-punt moeten aanpassen. Nu wordt het wel heel complex ... Ten tweede is het denk ik erg lastig om de flapstand over langere tijd constant te houden. Je kunt de knuppel op de rasp/ratel instellen, dan houdt je hem makkelijker op één positie. Maar dan ben je de neutraal-positie-markering kwijt. Je kunt de knuppel natuurlijk ook zelf centrerend maken (net als Ho,Ri,Ro), maar dan het vasthouden van één positie weer lastiger. Gezien het feit dat er kennelijk maar zeer weinig mensen werkelijk mee vliegen (mee kunnen vliegen?) denk ik dat dit slechts voor weinigen is weggelegd. Voor mij in ieder geval niet. Maar wat let je om te dromen dat jij het wel kan ... Niet geschoten is altijd mis. ;-)
Allemaal bedankt voor de bijdragen! Onze Oosterbuurtjes hebben zich ook al eens druk gemaakt over dit onderwerp: Wölben wirkt
Ja dat willen deze vliegers. Het idee is dat je met deze toestellen je nooit langere tijd contant vliegt. Surfimp en andere vliegen met alle knuppels neutraliserend. Voor mij ook geldig. Rick
Ik ook maar ik heb aangegeven waarom ik dit geen succes vind. Deze taktiek echter bekijkend met een aerobatic bril veranderd de zaak; daarbij kan ik mij goed voorstellen dat het erg nuttig is.... (manoeuvregebonden) Zelf doe ik alleen maar mijn best een belletje uit te vliegen en daarbij wil je nu eenmaal de meest optimale flap/stab afstelling zonder al te veel te moeten klooien
De meest ideale instelling voor F5J/F3J is het volgende. Voor mij dan tenminste. Op de gasknuppel: butterfly. flaps 80 graden naar beneden. ailerons 8 tot 10 mm naar boven downcompensatie. (afhankelijk van model) 3 standen schakelaar: thermiekstand 2 tot 4mm naar beneden Neutraalstand. Speedstand: 2 tot 3 mm naar boven. Zowel bij de thermiek en speedstand zijn de flaps en ailerons gelijk afgesteld. Alle instellingen zijn afgesteld op persoonlijke voorkeur. Eventueel kun je de thermiekstand/speedstand nog bijstellen met een draaiknop tijdens het vliegen. Als het harder waaid heb je minder uitslag nodig dan bij minder wind. Met een draaiknop kun je dan toch nog je flap/aileron stand bijstellen. Voordeel met vliegfases is dat je je hoogteroertrim in elke stand kunt gebruiken zonder dat dat invloed heeft op je neutraalinstelling.
Ik hen het zelfde als Adrie. Ik kan in butterfly met een schuif regelen wel of geen ailerons afhankelijk van dewind
4 Assig vliegen is altijd bedoeld om extreme kunstvlucht te vliegen. Niemand zal het lijkt me ooit serieus willen gebruiken voor F3B/J/F of F5B/J. Ik gebruik mijn flaps als beschreven door Superior, maar wel met snapflap. Daarbij gaan flap en in mindere mate rolroer mee met het hoogteroer in speed en glide, alleen in thermiek heb ik geen snapflap. De drie vliegstanden heb ik met een 3-standen schakelaar op de hoogteroer kuppel. Butterfly op de gasknuppel, gas op een E-zwever op 3-standen schakelaar. Rick