De naam zegt het al een beetje. Een draadje over instap modellen voor de F3A. Het gaat hier dus om goede F3A vliegtuigen die betaalbaar zijn. Maar ook modellen onder de 2X2 meter zodat het compact en goed vervoerbaar is. Natuurlijk kent iedereen de modellen van sebart. Maar wat is er nog meer te koop en wie heeft er ervaringen met andere modellen.
Weet je wat, Koop een oude Curare 60 betaalbaar kleiner dan 2x2 wereldkampioen f3a Ohio-USA 1977 design: Hanno Prettner (of koop hem nieuw, is blijkbaar terug uitgebracht, waarsch lichter en de mogelijkheid om elektrisch te zetten neem ik aan) mvg.
Tataaa..! Hanno Prettner Curare 60 EP/GP ARF blau/gelb/orange 1640 mm - Flugmodelle und Zubehör - Modellsport Schweighofer (onder het moto, doe is gek en vlieg is met het mooiste F3A model ooit ontworpen
Inderdaad een bijzonder mooi model ,op dit moment hou ik het nog even bij de trainers zoals de stef en de shark van sebart ,eveneens een abbo op dit draadje genomen en kijk nu er al naar uit naar al het moois wat voorbij zal komen en voordat ik het vergeet ,ook HK heeft nu een F3A kist in het lijstje ,ben aan het uitzoeken wat je daarvan kan verwachten. Groeten Cees.
Eeehhhh, we hebben het wel over F3A, geen RC1! Grapje mannen, mag toch wel even! Ik vind dit wel een serieus mooi ding, lijkt wel een kleine Spark! 55in "Rainbow" 50E F3A - winnersmodel Volkert
Inderdaad ik had hem vanmiddag al gezien ,en het ziet er inderdaad gelikt uit ,en zoals je vanmiddag al zei ,vind maar eens importeur ,maar goed tot nu weet ik er nog niets van ,laten we eerst de clinic maar afwachten ,ik kijk er al naar uit. Groeten Cees
Leuk draadje maar wat valt binnen de categorie 'F3A instap modellen'? Seba Shark zou ik niet als F3A instapper willen betitelen. Dat is een vlot ogende trainer met veel v-stelling. Koop voor dat geld liever een Angel of Wind S in dezelfde maat. Curare is toch ook niet echt een F3A instapper wat mij betreft. Mooie RC-1 kist maar naar huidige maatstaven toch niet de ideale F3A instapper. Ook hier geldt - voor hetzelfde geld zijn er m.i. betere spullen. Als je m hebt staan is er niks mis mee, maar dan is de rij eindeloos - de Tiger van Carl Goldberg, de kwik fly van raupner, de puma van robbe kunnen er dan ook wel bij. Als je graag zelf wilt bouwen - de Xtra van Hobby-In is m.i. te verkiezen boven de Curare. Dus - wat is nu de bedoeling? Alle vliegtuigen waarmee je kunt beginnen in de C (die lijst is eindeloos), of alle specifieke F3A ontwerpen met een vriendelijk prijskaartje en /of vriendelijke afmetingen?
Bedankt voor je reactie bram ,onder instap modellen bedoelde de tread starter (ruud01) zowel financieel als formaat i.v.m. het vervoer (zie post 001). De shark werdt mij gegund en heb ik voor weinig overgenomen ,moest er wel nog wat aan doen door een iets te harde landing ,uiteraard met servo en de orginele aandrijving. En omdat het de eerste keer is dat ik hier mee in aanraking kom (ook bij ons op de club vliegt niemand F3A) dacht ik ik begin rustig ,uiteraard heb al het moois al voorbij zien komen met de bijbehorende prijskaartjes en het hoogste was bijna 6000 doller en dat is voor mijn portomenee iets te veel. Dus dat is de reden dat ik voor de shark heb gekozen. Al die andere toestellen die je noemt ,zijn ook goed en betaalbaar ,maar als ik naar me zelf kijkt vind ik de nieuwe wind s 50 een bijzonder mooie kist ,zeker met zijn geel_zwarte bekleding. Groeten cees
Denk dat je ook duidelijk onderscheidt moet gaan maken tussen modellen die voor de F3A-C geschikt (genoeg) zijn, en voor de mensen die van de F3A-C naar de F3A-B willen doorstromen. Voor de C zijn ook de oudere kunstvlucht modellen echt wel geschikt... maar omdat de meeste mensen binnen twee jaar doorgroeien naar de B is dat misschien niet de meest slimme investering.
Waarvan acte wvr ,doordat ik die shark kon overnemen voor een klein prijsje compleet ,is wel alles in een stroomversnelling terecht gekomen ,anders had ik nog een jaartje gewacht met het f3a-c ,maar mooi vind ik wel de Wind S 50 ,de sbach342 en de miss wind 50e en een van de drie komt gedurende het jaar in de hangar ,welke is afhankelijk van de behoefte op dat moment ,en verder hou ik de spinoff van dortmund in de gaten ,je weet maar nooit wat voor moois in het verschiet ligt. Groeten cees
Hier kun je m bestellen : 55in Rainbow F3A 50E Balsa/Wood Electric Airplane/Fixed-wing Airplane ARF 55in Rainbow F3A 50E Balsa/Wood Electric Airplane/Fixed-wing Airplane ARF [AEW605] - $224.00 : www.sdshobby.com Ik heb hier wel eens wat besteld en dat ging vlekkeloos
F3A-C kan je ook met een Calmato vliegen, ik denk dat als je dat soort modellen meer ziet op de wedstrijden de mensen ook sneller in F3A instappen, dus ook jullie probleem met aanwas van nieuwe mensen is dan opgelost. Wat me nu opvalt bij F3A is dat iedereen, zelfs de C, de meest exotische modellen wil of heeft. Het is echt niet het model wat de prestatie levert, leer eerst eens goed vliegen met een normaal model en met een Calmato achtig ding wint een goede piloot van een slechte piloot met een Sebart Wind of een glasvezel bak. Maar dat is mijn bescheiden mening. GJ
GJ, volledig met je eens.... maar toch blijkt dat men in de praktijk eerst een 'wedstrijd' achtig toestel koopt om daarna pas te gaan leren om de figuren te vliegen. Een heel groot deel van alles wat je jezelf mag gaan aanleren kan je inderdaad met elk aileron gestuurd model doen... Dat de specifieke modellen het uieindelijk makkelijker maken is een feit, maar een heel groot deel van de basis en de eerste wedstrijden kunnen met de eerder genoemde modellen.
En volgens mij is dat de verkeerde volgorde. Je koopt een Formule 1 auto om leren straatje te keren, of inparkeren... Men zou zich veel geld en ergernis besparen door gewoon, met het model waar je brevet mee gevlogen hebt (ailerontrainer) deel te gaan nemen aan wedstrijden. De trainers zijn sterker, vergevingsgezinder en je hoeft ook niet per se een nieuw model te kopen. Misschien zou je bij F3A-C een restrictie op kunnen leggen wat betreft afmetingen of minimaal gewicht van het model zodat ook mensen die weinig geld te besteden hebben weer lol krijgen in kunstvlucht. Kort door de bocht.. nu sta je voor L*L als je met een hoogdekker of laagdekker Calmato op een wedstrijd verschijnt. En... als je redelijk mee kunt komen met zo'n modelletje dan zal je daarna, als je een jaartje verder bent, met een goed model, als de Wind, meteen een duidelijke verbetering zien omdat je basis aanwezig is. Want het begint allemaal met de basis, als die niet in orde is dan hoef je niet eens aan F3A-C te beginnen. Ik denk dat Ruud het hier ook roerend mee eens is omdat hij ook zo'n traject doorgemaakt heeft, begonnen met clubwedstrijden met de simpelste modellen en dan na jaren pas echte F3A modellen kopen. Het klinkt heel negatief maar ik denk dat dat de enige redding is voor F3A-C en ook goed is voor de doorstroming naar B en A. Grts Gert-Jan
Klopt! ik ben het hier helemaal mee eens. Maar wij denken dan ook wel het zelfde over 'goed vliegen' Volgens mij is een calmato ook een vaste beste vliegtuigen die er is als je kijkt maar de prijs/kwaliteit verhouding. En deze is ook zeker goed genoeg om wedstrijden mee te vliegen. De uitdaging voor mij is ook beter leren vliegen en kustvlucht is een manier om dat te doen. Maar daar gaat dit draadje niet over. Een feit is ook dat mensen graag een mooi nieuw vliegtuig willen hebben. en er is ook niks leukers al internet afstruinen naar nieuwe vliegtuigen. Dus om in lijn met het draadje te blijven: Calmato zeker de Alpha verie met 2 aileron servo's en aangepaste neus voor electro motor.