Hoi Volkert, Deze jongen is ook weer thuis. Wilde toch even iedereen ( Volkert,Richard,Henry en alle anderen ) bedanken voor deze zeer informatieve en geslaagde middag !! Door de siberische ijswind helaas wat weinig gevlogen, maar de informatie theorie was zeer bruikbaar ( eigenlijk zou iedereen die zich bezighoud met de modelvlieg sport zulke theorie moeten krijgen ) Maarten wil ik bedanken voor het invliegen van mijn Wind S , hij vliegt echt super. En ik ga me eerst maar eens bezighouden met rechte lijnen vliegen en rechthoeken. Ik hoop dat deze clinic nog navolg krijgt ! Groeten en Dank Frank
Bij een bepaald type toestel hoort een ideale positie van het zwaartepunt vastgelegd door de fabrikant. (Eigenlijk is het eerder een ideale zone afhankelijk van het gewenste vlieggedrag) Door de keuze van de componenten (bijv. motor en accu) en de positie ervan beïnvloed je de effectieve positie van het zwaartepunt van jouw toestel. Het is de bedoeling dat door de keuze van je componenten en de positie ervan, het effectieve zwaartepunt van je toestel in de buurt van het ideale zwaartepunt krijgt. Door bijv. een zwaardere accu te nemen die je op dezelfde positie plaatst schuift het zwaartepunt naar voor. Neem een lichtere motor op dezelfde plaats en het zwaartepunt schuift naar achter. Locatie van het zwaartepunt speelt een belangrijke rol bij het uittrimmen normale horizontale vlucht en inverted horizontale vlucht. Bij een toestel waarvan het CG teveel naar voor ligt zal je best wat nose up moeten geven bij normal level flight en nose down moeten tijdens inverted level flight. Bij een toestel waarvan het CG tever naar achter ligt, zal je best wat nose down moeten geven bij normal level flight en nose up in inverted level flight. Te ver naar voor is te verkiezen boven te ver naar achter... De ideale locatie van het CG is daar waar je een klein beetje nose up moet geven in level flight en hetzelfde kleine beetje nose down in inverted level flight, zgn. zero gravity trim. Zonder correctie zou je toestel zowel in normal level flight als in inverted level flight dezelfde flauwe boog naar de grond toe moeten maken.
Zeg Michel, is er ergens ook een link naar de F3A wedstrijden in Belgie? Of een overzicht wat je hebt? Ik kan er weinig van vinden! Volkert
16/6/2013: Anthisnes 30/6/2013: Louette St Denis 28/7/2013: Michamps 15/9/2013: Sivry 4 wedstrijden in het franstalige landsgedeelte van België dit jaar. http://www.bca-rc.com/f3a-nl.php
Tijd om daar verandering in te brengen... Peter, weet jij waar ik de recente aresti van het F3A-C programma kan vinden?
In het reglementenboek staat ook de F3A-C http://www.modelvliegsport.nl/index...ad/365-reglementenboek-sectie-051-kunstvlucht
Hoi Winfried, Mag ik dan aannemen dat er wat F3A-C betreft geen verschillen zijn tussen de verschillende landen? In F3P hebben we dit jaar het nederlandse C programma gevlogen, maar dat verschilt duidelijk van bijvoorbeeld het franse F3P-C programma.
Sorry Hans, Dacht even met mijn nederlandse pet op! ;-) Ik weet eigenlijk niet wat er in Belgie als 'C' programma gevlogen wordt. grWinfried
Gister en het aloude f3a-c programma en mn oefenkist onder t stof vandaan gehaald. Vicory wiebel, Hoge bolhoed, neerstorten voorover, Cubaanse 8, fast rol; t ging alemaal behoorlijk roestig. voorlopig is de laatste plaats voor mij
Tijdens de eerste clinic in Son was veel aandacht voor theorie, ook vanwege de vrieskou buiten. Is er belangstelling om nog een clinic te plannen, maar dan met nadruk op vliegen? Laat me dit dan even weten dan ga ik kijken of er ruimte en tijd voor is. Volkert
Nog even een oproep! Als je wilt deelnemen, schrijf je dan in via de website. Bij deze de huidige stand van zaken: Subcommissie Kunstvlucht - F3A Wedstrijd inschrijvingen Tevens, a.s. Zondag is de jury cursus. Ook voor vliegers zeer belangrijk! Waar wordt je op beoordeeld? Vaak maak je als beginner telkens kleine foutjes die je op elk figuur 1-2 punten aftrek geven. Volkert