Hou er rekening mee, ik denk niet dat je die 225MG in je hoogteroer krijgt. die heeft ong 3.5Kg trekkracht dus in totaal heb je een 7KG servo staan op je hoogtroer. En volgens mijn is hij te groot en onodig zwaar. Ik zou eerder kijken naar de HS-81 om in je hoogteroer te stoppen, veel kracht heb je niet nodig... De vleugels zijn echt niet dik, dus meet even of je genoeg diepte hebt voor de vleugels, HS225 zijn eigenlijk meer dan genoeg voor je vleugels, voor je rudder kun je wel een zwaardere nemen.
Servo's zijn nog niet voor direct. Heb ondertussen alle uitsparingen opgemeten. Kan ik nagaan of de servo's er inderdaad in passen. Gisterenavond begonnen met het samenbouwen van de romp. De handleiding is wel heel beknopt. Het heeft men een uur of wat geduurd voor ik er uit was waar nu welk schroefje voor dient. Sebart kan nog wat leren van de Ikea handleidingen Rudder met staartwiel zit er op. Poten van het landingsgestel zitten er ook op. Eerstvolgende zijn de wielen en wielkappen.
Hoi Hans, Alle schroeven wel met loctite geborgd?? eventueel bij de bouwmarkt verkrijgbaar b.v. van Bison. Met name die van de motor en landingsgestel zo ook van het staartwiel , en na het invliegen en mechanisch de "stangen "naar de servo,s en ruderlinks eventueel bijgesteld te hebben ook deze schroeven met loctite borgen. Het landingsgestel moet /kan maar op 1 manier goed i.v.m. de bekleding van het landingsgestel anders past dat er niet goed op. Joop
Nou, een tip, indien nodig gelijk met loctite of wat secondenlijm vastzetten. Ik dacht ook een keer dat ik alles na het bijstellen zou gaan vastzetten en toen was ik te laat met een volledig verlies van mijn CARF Valiant tot gevolg. Baal daar 2 jaar na dato nog hevig van! Volkert
Voorlopig is het een 'test to fit' samenbouw. Nadien gaat ie weer uit elkaar en wordt ie definitief samengebouwd mét loctite op alle schroefdraadverbindingen. Dat stond nu net wel duidelijk op de foto's in de handleiding vermeld
Vanavond wat motoren bekeken. Een Turnigy SK3 5045 450 kV geeft ook al 1250 W (zoals de voorgestelde Hacker), en weegt dan wel 70 gr minder. Die Aeolian C5055 kV 400 geeft wel 125 W meer vermogen, maar weegt dan wel 70 gr meer dan de Hacker (en dus 140 gr meer dan de SK3 5045 450 kV). De C-5065 350 kV kan ik niet direct terugvinden.
Hansl, Ik zou deze motor ook even overwegen : Turnigy Aerodrive SK3 - 5055-430kv Brushless Outrunner Motor Deze gaf bij mij op 6S Turnigys en 17x10 fialla 77amp, deze motor blijft erg koel. Ps: de Aeolian motoren zijn omgelabelte EMP brushless motoren ( ff google gebruiken ) en oa tk bij http://www.giantshark.co.uk/n505507kv400-outrunner-brushless-motor-p-407750.html De kwaliteit is echter wat minder als de SK3/Hacker A50 serie. Sinds een jaar of 2 haal ik elke motor eerst uit elkaar en dan ga je de kwaliteit verschillen wel zien...... Gr Frank
Hoi Frank, weet niet of het wel klopt wat jij schrijft dat de Aeolian motoren omgelabelde EMP brushless motoren zijn, klik maar eens op de volgende link Aeolian Motor - The Best Motor! www.aeolianmotor.com Joop
Aeolian motoren zijn van goede kwaliteit. Ik heb hier een Turnigy NTM 5060 die na 3 keer vliegen bijna alle magneten los heeft... Want ik denk hier een Aeolian 5065 410 of 380KV te nemen ipv die NTM 5060. Die 70 gram maakt het echt niet hoor... En die 5065C-350 heeft HK niet meer in zijn gamma, die is er samen met de SK5065-380 uitgehaald.. zonde :sad:
Ja, die had ik ook op m'n lijstje staan: een pak meer vermogen (500W meer), 1750 W volgens de specs bij 378 gr (30gr zwaarder dan de hacker A50-16S). Vraag is of dat vermogen ook nodig is... het is kunstvlucht, geen 3D (ik zie geen harriers, geen torque rolls in het C en B programma). 25 W per 100 gram is voldoende voor aggresieve acro. 30 à 35 W per 100 gram is dus ruimschoots voldoende. Voor 3 kg totaalgewicht dus ergens rond de 1000W. 1250W met een rendement van 75 à 80% geeft ong. 1000 W effectief.
Dit zou em zo ongeveer moeten gaan worden denk ik: Turnigy Aerodrive SK3 - 5045-450kv met 16 x 10 of 17 x 10 prop TURNIGY Plush 80A Turnigy nano-tech 4000mAh of 4500 mAh 6S 35~70C
Hoi Hans, zie dat jij bij de door jou gekozen motor een 6S accu wilt nemen , maar de specs van de motor zijn : Specs. Turns: 18T Voltage: 7~7S Lipoly RPM/V: 450kv Internal resistance: 0.025 Ohm Max Loading: 58A Max Power: 1260W Shaft Dia: 6.0mm Bolt holes: 25mm Bolt thread: M4 Weight: 275g Motor Plug: 4mm Bullet Connector, een 7 s lipo, kan dit ????? Joop
Hoi Lindert, Wil ook niet beweren dat Aeolian motoren slecht zijn ( ik heb ooit zelf een 270KV versie van ebay gekocht ) alleen waren hier de magneten niet goed ( lees door en door gelijmt ) en waren de lagers chinees. De SK3 heeft japanse lagers en is kwalitatief een treedje hoger. Met al deze chineze motoren moet je ook een beetje geluk hebben, of ff open maken om zeker te zijn en eventueel de magneten extra verlijmen met bv Uhu endfest. Betreffende het vermogen hansl, een motor die max 1800W trekt heeft in de regel een hoger rendement bij 1/2 gas ( want vol gas word niet vaak gevraagt ) , dan een kleinere motor max te belasten. Gr Frank
@Joop: 6S = 22,2 V 22,2V * 58 A = 1288 W @Frank: 1/2 bij 1800 W is 900 W, dan spreken we nog steeds maar over 3/4 voor 1200W. Akkoord dat 3/4 belasting, minder rendement oplevert, maar zoals je zelf al zei: de momenten dat je heel veel vermogen nodig hebt zijn beperkt. Ik vlieg ook indoor, vorig jaar F3P-C wedstrijden in België. Dan ben je verplicht om je throttle knuppel heel actief te gebruiken.
Misschien kunnen de ervaren F3a kenners even inspringen Omdat mijn inziens een SK3 450 KV motor met een gewicht van 275gr met een 16x10 of 17x10 niet tot tevredenheid zal leiden.... Gr Frank Ps: Stromen boven 85Amp bij 16x10, en 95amp bij de 17x10 bij deze kombi
Waarmee heb je gesimuleerd? Ik heb voorlopig maar een snelle algemene simulatie gemaakt met webOcalc, daaruit blijkt dat een 16x8 de meest ideale keuze is bij directe aandrijving. 16x10 en 17x10 geven meer thrust, maar daar zou ik misschien in de problemen kunnen geraken met de max. stroom die de motor aan kan. Meestal gebruik ik drive calculator voor een gedetailleerde simulatie, moet ik nog maken. Aan de andere kant is het max. vermogen van de aanbevolen Hacker A50-16 S V2.1 1250 W: bij 22,2 V is dat dus max. stroom 56A. Nochthans wordt ook aanbevolen een 16x10 of zelfs 16x12 prop te gebruiken met een MasterBasic 70A SB ESC. Qua gewicht in de neus komt de combinatie SK3 5045-450 + Plush 80A + Turnigy 6S 4500 mAh 35C op min of meer hetzelfde gewicht als de voorgestelde setup. Ik wil absoluut rond de 3 kg AUW blijven (en liefst er net onder) om aan max. 50 gr/dm² vleugelbelasting te hebben.
Hoi Hansl, De berekening die ik heb gemaakt is obv de gegevens van de SK3, rekening houdend met de stator/gewicht ed kun je de SK 3 450 KV het beste vergelijken met een Hacker A40 type bv: A40-12L V2 14-Pole | Hacker A40 | Motors Gr Frank
ik kan alleen spreken uit ervaring met de oude SK motor, die had ik met 16x12 op 75 amp en ging als een speer. Hans, even voor de goede orde, in kunstvlucht heb je meer vermogen nodig dan voor 3D.
Peter... daar zeg je nu iets! Ik vrees dat ik daar inderdaad akkoord mee zal moeten gaan Een vertikale stijgende lijn vliegen zal inderdaad vanaf een bepaald moment meer vermogen vragen dan bijv. een torque roll. Wat niet wegneemt dat de aanbevolen setup nog steeds inhoudt dat er een motor opkomt die 1250 W kan leveren... 'k Zal het toch nog even moeten laten bezinken voor een definitieve keuze te maken.