Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ron scheepbouwer, 4 apr 2011.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.314
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    weellijnen

    [​IMG]
    Ik knoop de weeflijnen met mastworpjes aan de hoofdtouwen. Dat is best wel een enorme klus, want na enig meet en rekenwerk kom ik aan zo'n 2500 knoopjes voor het hele want van de Victory. Ik heb daarom besloten om iedere dag een aantal weeflijntjes te bevestigen want het is niet te doen in één ruk! Maar het resultaat (vind ik) is mooier dan het door de touwen steken met een naald. Er is niets mis met deze laatste optie, is gewoon een persoonlijke keus. Gr. Piet
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.314
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    blinde en bovenblinde

    De bijde blinde's hangen al aan de spriet, worden later voorzien van het nodige tuigwerk. Ik zet het hele schip vol in de zeilen, want dat is de keus van mijn broer.[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Germt

    Germt Guest

    Is inderdaad véél realistischer, en natuurlijk mooier.
    Voordeel; de mastworp vergeet je van je hele leven niet meer:D

    Germt
     
  4. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Reactie van DEAGOSTINI over de “open versie”
    In een telefonische reactie van Deagostini vrijdag 19 april 2013 direct naar mij, heb ik op hun verzoek nogmaals een mail gestuurd met daarin expliciet omschreven waar de schoen wringt.
    In het kort komt het op de volgende vragen neer:

    *Hoe denkt Deagostini-NL dat deze opening van de "open versie" afgewerkt en gevuld gaat worden ?
    (Tot en met issue 120 wordt hier niet op teruggekomen.)

    * een gedegen handleiding hoe de ontstane opening afgewerkt en gevuld moet worden

    * een 6-tal nog af te bouwen complete “12-ponders” (zie issue 24,blz.9+10, afb. t/m 11)
    die zijn en worden namelijk niet of zullen nooit geleverd worden !!! wel de losse schietbuizen voor de gesloten versie
    maar daar kun je eenvoudig niets mee!!!

    * Materiaal nodig om de beplanking van beide zichtbare vloerdekken en spanten af te werken.

    * een 60-tal tinnen figuren (crew-members) en geen 13 stuks die ze in Issue 118+119 gaan leveren deze zijn ons nl. beloofd bij de introductie (zie FAQ op hun eigen site)

    We hebben afgesproken dat ze de tijd krijgt tot medio mei 2013 om hierop te reageren.

    Ik heb inmiddels contact gehad met de webmaster van zowel de UK als de Dtsl. “Deagostini-Victory” Forum
    En die waren niet erg blij.(ik heb het wel even naar netjes NL vertaald)

    UK >>> aflevering 120 is juli vorig jaar al uitgeleverd, ze wachten al 9 mnd. op opheldering

    Dtsl.>>> aflevering 120 is December vorig jaar al uitgeleverd, ze wachten al 4 mnd. op opheldering
    Enige reactie op het Duitse forum. is van donderdag 18 april 2013 van Deagostini-Dtsl.:
    ich habe gestern von Agostini schriftl. Bescheid bekommen , dass die Ausrüstungsgegenstände für die cutaway
    (offene Version) demnächst nachgeliefert werden sollen + 40 Manschaftsmitglieder


    (wordt medio Mei vervolgd, ik zit nl. van 2 tot 12 Mei in het buitenland)
    Gr. A3
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2013
  5. Drububu

    Drububu Guest

    Het einde nadert Pietsan. Je kan al eens voorzichtig na gaan denken over een nieuw project :)
     
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.314
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik ben nog wel ff bezig met het optuigen hoor. DeA. doet het vrij goed, maar er zijn best wel enkele dingen die ze anders (of niet) doen als ik. De stagzeilen bijv. die hebben geen gordings en die maak ik er wel op. Is een voorbeeld en zo zijn er nog diverse meer. Kortom ik probeer het zo origineel mogelijk op te tuigen en dat kost tijd. Dus ik denk nog wel een aantal maanden nodig te hebben.

    Dan heb ik de Fly nog die nog niet helemaal klaar is, de grotemast moet nog worden getuigd. En pas dan ga ik kijken naar wat anders.
    Ik wil graag de Bounty bouwen van caldercraft als dit klaar is. Is een wat eenvoudiger schip, maar ik vind de geschiedenis van de Bounty mooi en wil haar graag in mijn verzameling hebben. Groet Piet
     
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.314
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    want

    Het want van de gr.mast, ik heb de verbindingen van de weeflijnen aan de hoofdtouwen aangestipt met zwarte verf om een wat realistische uitstraling te krijgen. de hoofdtouwen werden namenlijk geschiemand en
    geteerd.[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.314
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    want met weeflijnen

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    enkele plaatjes van het want.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Hoi Pietsan,

    Als je zover bent om een nieuwe boot uit te kiezen dan kan ik je de “Kanonneerboot Nr. 2 van van Speijk”
    Van Mantua aanbevelen. (gewoonweg even wat anders)
    4 jaar geleden was ik op vakantie aan het Gardameer en heb de stoute schoenen aangetrokken om naar de fabriek van Mantua-models in Mantova te gaan(20 km), omdat ze dachten dat ik helemaal van Nederland naar hun gereden was
    werd ik op Italiaanse wijze ontvangen en heb ik een 3 uur durende rondleiding door de fabriek gehad.( YES !!!)
    Aan het eind kwam ik in een expositie ruimte waar ALLE !!! modellen (± 160 stuks) afgebouwd in vitrine kasten stonden !!! Piet……ik voelde mij als een kind in een snoepwinkel.
    Uit al die modellen viel mij 1 model extra op omdat hij zo afweek van alle andere modellen (met reguliere 2-3 masten)
    En ze vertelden mij dat het een model van MANTUA was Art. nr.797, de Nederlandse Kanonneerboot Nr. 2 bekend door van Speijk. schaal 1:43 lengte 760 mm. Vanmiddag nog even na gekeken in NL te krijgen voor € 173,95 met alle benodigde onderdelen,en met Nederlandse bouwbeschrijving. (vanwege de schaal gedetailleerd, niet veel zeil, en je kunt hem bij wijze van spreken op je nachtkastje zetten.)
    [​IMG]
    Gelijk even op het internet het verhaal erachter opgezocht en Piet het verhaal speelt zich af in je voortuin, op 25 km van je woonplaats Hulst. Op de Schelde bij “Blokkersdijk” in België.:
    Het verhaal gaat als volgt:
    Tijdens de Belgische opstand was Van Speijk commandant van 's lands kanonneerboot Nr. 2 met de taak alle schepen van en naar Antwerpen te controleren, sinds die stad zich vanaf begin oktober 1830 zich bij de opstand had aangesloten.
    Op 5 februari 1831 woei het hard op de Schelde toch kreeg Van Speijk de opdracht om naar Oosterweel te varen om scheepsladingen te controleren, zoals al vele malen eerder die winter. Maar toen zijn schip af dreef op de Schelde, door de harde noordwestenwind en een slecht houdend anker, naar de kant waar een woedende menigte van Antwerpse arbeiders op zijn schip sprongen en de vlag bemachtigden.Hierop zou Van Speijk de historische woorden hebben gesproken:
    ".... en een infame Brabander worden? dan liever de lucht in” en gooide zijn sigaar in de aanwezige kruitvaten
    waardoor 28 van de 31 bemanningsleden, en Van Speijk zelf, en een onbekend aantal Antwerpenaars het leven lieten.

    Zie ook het uitgebreide verhaal:http://www.charybdis.nl/van_speijk.htm

    [​IMG]

    op mijn profielpagina heb ik een fotoalbum aangelegd met wat meer detailfoto’s (kijk eens naar het scharnier op dekdetail 4)
    zie ook voor een bouwbeschrijving en heel veel foto's (wel even doorklikken pagina 1 t/m 7)
    http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=14085&sid=dfc15d8da4ed76e415556dec3e08d806
    gr. A3
    ( ik ga je geen verdere complimenten van jouw “Victory” geven want “goede wijn behoeft geen krans”, toch Piet?? )
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.314
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    A3, bedankt voor de uitgebreide informatie over de kanonneerboot. Ik heb het bouwverslag bekeken en ziet er inderdaad best wel interesant uit. Wie weet iets voor de toekomst. Ik wil echter eerst de Bounty bouwen, als de Victory en de HMS-Fly gereed zijn. En dat duurd nog wel even, want ik heb nog een berg tuigwerk af te maken. Want al zien de plaatjes van de Vic. er al leuk uit, bijna alle pardoens moeten er nog op, de weeflijnen(eindeloos knopen) en dan alle ra's met zeil en tuigwerk. Dus echt nog wel maanden werk. En dan de luikjes voor de geschutpoorten, zou ik bijna vergeten! Ze moet echt eerst af voor ik aan iets nieuws begin. Maar wel bedankt voor het meedenken voor een ev. nieuw project.

    PS, de Victory is voor mijn (tweeling)broer voor zijn 60e verjaardag. Ik heb dus nog tijd tot januari 2015, maar de tijd gaat soms sneller dan je wil, dus eerst echt afmaken en dan verder denken. groet piet
     
  11. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    En dan de luikjes voor de geschutpoorten, zou ik bijna vergeten!

    pietsan,

    kijk nog even op #1536 en # 1537 , ik was vorige week met die 60 poortjes 6 uurtjes bezig
    net als bij die weeflijnknoopjes, verstand op nul en het wordt aardig routinewerk.

    A3
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2013
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.314
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb het gezien, ik kan het zo niet doen omdat mijn luikjes in de sponning komen en niet erop. Ik ga er ook een aantal dicht maken omdat het balkje waar de losse schietbuizen in komen op het middelste geschutsdek verder naar voren staat dan het onderste. het resultaat is dan dat de kanonnen te ver naar buiten steken en dat vind ik niet mooi. Dus ik denk dat ik die hele rij met gesloten poorten maak. Op de foto kun je zien wat ik bedoel. De kanonnen op het middelste dek zijn langer. Ik kan natuurlijk grotere gaten boren en zo de afstand aanpassen, maar ik denk dat ik de schietbuizen weglaat en de luikjes sluit. Dit is het resultaat van een schoonheids foutje in het begin van het bouwproces. Dit komt een beetje omdat je bij een abonnement niet verder kunt kijken dan de boekjes die je op dat moment hebt. (en ik heb er niet over nagedacht) Groet piet.[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Verbeterde vaktip: aanbrengen scharnieren geschutpoortdeksels
    In afl.82/blz. 12 wordt een vaktip gegeven om de scharnieren op de geschutpoort deksels te plakken.
    Ik vond dit zowel voor het opbrengen van de lijm en het opbrengen van het scharnier erg onstabiel
    Vooral bij het eerste heb ik regelmatig op mijn knieën, de gevallen scharnier op moeten zoeken.
    Al heel gauw ben ik als volgt te werk gegaan:
    Op een stukje resthout van 3x3 mm L= ± 150 mm heb ik op de kopse zijde een stuk dubbelzijdig
    fotoplakkertje geplakt.
    Deze even bijgesneden op de 3 x 3 mm houtmaat en kaar is kees. Erg stabiel je bent per boordzijde
    Maar 3 fotoplakkertjes nodig
    Ook bij de 60 !!! geschutspoort deksel afl.97/13/fig. 1 t/m 5 erg handig
    na het drogen van de lijm even licht over de scharnieren schuren (opgedroogde lijm resten wegpoetsen)

    succes A3
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2013
  14. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Tip

    [​IMG] [​IMG]
    Nu we aan de vooravond staan van de jaarlijkse (kinder)vrijmarkt op Koninginnedag nog even een tip.
    Twee jaar geleden kwam ik een draaiplateau tegen die voorheen gebruikt werd om zo’n ouderwets computer
    beeldbuisscherm op te zetten.
    Deze kon je aan je bureau klemmen en je kon je beeldbuis alle kanten opdraaien, bovenplateau 360 graden
    draaibaar, en onderstel ook nog eens 360 graden draaibaar. Ik kocht hem voor € 5,00 (zonder af te dingen).
    Ik gebruik hem nu voor mijn scheepsmodelbouw en geeft twee voordelen.
    *het model komt zo’n 17 cm omhoog van je werkblad, precies op ooghoogte.(geschutspoorten,jufferblokken)
    * je hoeft niet meer onhandig te manoeuvreren met je model, je kunt hem in iedere gewenste positie draaien.
    Ik kom ze ook wel op marktplaats tegen (zoekterm: draaiplateau), of even Googelen zoekterm: beeldbuis draaiplateau
    Een goed alternatief is een houten draaiplateau van b.v. Ikea of Blokker (€ 6,00)maar daar moet je nog wel iets aan de hoogte knutselen.

    A3
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. janzwart

    janzwart verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.465
    Locatie:
    Hillegom
    Pietsan,
    Op je foto van de middelste rij poorten lijkt me dat je dezelfde kanonnen als op de onderste rij gebruikt. Ze zijn even groot. Volgens mij komen daar kleinere kanonslopen in. Zie afl 106.
    Je maakt dus een beslissing om de poorten te sluiten terwijl je daar niet de juiste kanonnen in hebt zitten.
    Pas dus op, misschien is het niet nodig.
    Jan Zwart.
     
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.314
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    kanonnen

    Jan, bedankt voor deze info, ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb afl. 106 nog niet, maar dan is er dus niets aan de hand. De kanonnen op de foto zitten nog niet vast hoor, was maar om te laten zien. Groet Piet.
     
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.314
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    weeflijnen

    Na een week mastworpjes maken zijn de grote- en bezaanmast voorzien van weeflijntjes. Het waren welgeteld 1594 mastworpjes. Nu nog zo'n 1000 te gaan voor de fokkemast. Ik ben erg tevreden over het resultaat, maar het is wel wat eentonig werk. Pietsan[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Theo Dijk

    Theo Dijk

    Lid geworden:
    26 jan 2012
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Sint Annaparochie
    Hallo!
    Tijdje met open mond de plaatjes gevolgd. mooi hoor!! complimenten Pietsan.
    Ik heb de neiging om alleen te laten weten dat ik nog besta als ik ergens mee zit.
    In aflevering 108 (ja daar ben ik al) worden speciaal voor de slag bij Trafalgar twee twaalfponders op het voordek geplaatst. Hebben ze daar in die tijd ook wat houtlijm onder gesmeerd? Voor wat ik weet waren de meeste kapiteins niet zo blij met los rondrijdende kanonnen. Iemand suggesties? Overigens, wat doe je met zo'n los kanon ergens op het dek als er werkelijk slag geleverd wordt? Schootsveld is, zoals bij de andere kanonnen wel, niet geregeld.
     
  19. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Die staan bij Caldercraft ook volledig vastgesjord. Ik zal eens kijken of er plaatjes van zijn.

    Groet,

    Ad
     
  20. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    geschutspoort deksel montage

    ik kom nog even terug op # 1322 + #1324,pagina 89, dit gaat over waar wel of niet een geschutspoortdeksel geplaatst moet worden.
    Als je de tekening op #1324 aanhoud en op de rode vlakjes geen deksels monteerd, zoals het omschreven staat in het tijdschrift, dan heb je aan het eind maar 4 !!! scharnieren over.(wees er dus zuinig op !!)
    Pas dus ook even op om overal 2 gaten van 0,7 mm te boren voor de touwen om het luik te sluiten.
    de rode vlakken krijgen geen deksels dus ook geen touw-doorvoergaten(2x)

    A3
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2013

Deel Deze Pagina