Ik ben gestart met een nieuw projectje. Weer een ontwerp van Malmstrom, een van mijn favoriete ontwerpers. Het is een driedekker met 25 cm spanwijdte. Inmiddels heb ik de ribben voor 6 vleugels gesneden. Het zou leuk zijn om hem dinsdag af te hebben in de kleuren van de nl vlag!
Ziet er bijzonder uit: ik ken Malmstrom helemaal niet en moet 'm maar eens gaan Googlen zie ik! Veel plezier as dinsdag (en dan het staartvlak oranje toch?).
Ik heb hem nog steeds niet af... Ik heb nu de ribben en de gelamineerde vleugeltips. 10 stuks! Maar hij wordt uiteindelijk wel in koningskleuren bekleed.
Ziet erg erg gestroomlijnd uit, behalve de (dwars)ligger in de romp, zal wel niet zo heel veel uitmaken. Zijn er al foto's? groet, Michel
Net gisteren de eerste foto gemaakt, dit zijn de vleugels. Inmiddels is het stabilo ook bijna klaar, alleen de tipjes moeten er nog aan.
Ziet er strak uit. Hoe heb je de rondingen van de vleugeltips gemaakt? Is dit gebogen balsa? Overigens, hoe ga je de V-stelling aanbrengen, gaan de 2 vleugels nog doormidden?
De tippen zijn 3 lagen balsa die om een mal van depron zijn gebogen nadat ze met houtlijm waren ingesmeerd. De bovenvleugel heeft inmiddels v-stelling. De liggers heb ik ingekerfd en gebogen en daarna een druppel lijm gegeven. Nu nog driehoekjes erin voor de stevigheid.
Hoe doe je dat inkerven als er een rib in het midden zit en wat voor lijm heb je toen gebruikt? Heb je zowel links als rechts van de rib de inkeping gemaakt?
Mooi model Wout! Gebruik je nog specifieke houtlijm voor de tippen? 'Gewone' is toch lastig te schuren?
Ik heb de inkeping precies in het midden gemaakt. De middenrib stelde zichzelf keurig in. Beetje geluk hebben denk ik. Ik gebruikte UHU Hart hiervoor. Voor het lamineren gebruik ik Aliphatic Resin. Maar Titebond kan ook. Inmiddels is het stabilo ook klaar. Nu nog het kielvlak en dan beginnen met bespannen. De romp bouw ik daarna.
Nu bezig met het in model snijden van de voor en achterlijsten en schuren van de vleugels. Hier besteed ik altijd vrij veel tijd aan, wat nodig is om een mooie bespanning te krijgen. De vleugels en het stabilo wegen momenteel 2 gram. Vind ik al heel wat, maar samen is het ook een redelijk oppervlak.
Het model is nog steeds in aanbouw, maar er zit weer schot in. Het bespannen is klaar, de romp bijna klaar. Dus dan wordt het tijd voor de prop en het landingsgestel. De vleugels zijn nog niet gespannen of gelakt, en waarschijnlijk laat ik ze ongelakt en span ze alleen licht met water. Even met de airbrush er wat overheen nevelen.
Als je enkel water gebruikt en geen spanlak, zijn de vleugels dan niet te luchtdoorlatend, maw, minder goede lift?
gelukkig heb je er niet bij gezegd WELKE dinsdag dit was! ben toch echt benieuwd naar het eindresultaat hoor!
Michel, Bij goed spanpapier valt dat wel mee. Indoor wordt dit wel vaker gedaan. De gewichtsbesparing is vaak belangrijker. Maar ik ben ook wel gewend om te lakken, dus het is voor mij ook even wennen aan het idee. Firefox, je hebt helemaal gelijk... Het houtwerk van de romp is nu ook klaar. Tijd om deze goud te spuiten!
De ondervleugel zit er nu op. Nu de middelste vleugels , maar daar moet ik eerst een bouwsteiger voor bouwen. Anders krijg ik nooit de invalshoekken goed. De bovenvleugel staat op 2 graden, de rest op 0.
Al een tijd niets gepost over dit model, bouwen gaat ook niet zo snel. Inmiddels moet enkel nog de prop en het landingsgestel. Heel misschien lukt dat dit weekend nog.
Mijn Tom-Tit Triplane staat al weer een tijdje op de kast te pronken. Het model heeft tijdens de IIFI enkel wat korte testvluchtjes gemaakt, waarbij ik erachter kwam dat het model sterk naar links duikt. De invalshoek van de vleugels bleek toch niet symmetrisch te zijn. Dit heb ik inmiddels opgelost en het model staat klaar voor de volgende pogingen. Het model weegt bijna 9 gram, spanwijdte is 25 cm.