De weg naar de FAI F3C klasse....

Discussie in 'F3C & D3D' gestart door Super john, 17 jul 2010.

  1. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Bemmel 2013

    Afgelopen zondag dus de eerste wedstrijd voor seizoen 2013, de zaterdag ervoor had ik in de middag de heli nog even uitgelaten op de wild lokatie. Het waaide zo nu en dan als een dolle en het was koud. Om een lang verhaal kort te houden, het ging die middag absoluut NIET, de heli danste tijdens het hoveren als een sprinkhaan die teveel energy drank ophad. Ik had de grootste moeite om de heli een beetje strak te vliegen, ook tijdens het oefenen van de stall turn en pull back was het niet te doen. Ik had wel 3 accu's leeg gevlogen maar ging wel met bedenkingen naar huis, nou dat beloofde wat op de eerste wedstrijddag.

    Zondag's was echter de wind op het veld in Bemmel nauwelijks aanwezig dus wie weet gaat het nog ergens op lijken. De opkomst op deze eerste wedstrijd was overweldigend, 13 piloten in de Sportklasse en dat is volgens mij een record. Ook in de F3C en F3N een goede opkomst van 6 om 5 piloten, het zou een lange dag worden.

    Wachten in de cirkel:
    [​IMG]

    Even later onder toekijkende ogen van Rob:

    [​IMG]

    Omdat er zoveel nieuwe piloten waren was het moeilijk in te schatten wat het niveau zal zijn. Met de teleurstellende vluchten van zaterdag nog in het hoofd moest ik als 2e starten, het was nog koud en ik stond zowel van de spanning als van de kou met trillende vingers te vliegen. ik was na afloop eigenlijk wel tevreden over hoe de figuren ging, alleen die %^&$ landingsvlucht verprutste ik. Maar goed, eerst maar eens kijken hoe de concurrentie het er vanaf gaat brengen. Er zaten genoeg piloten bij die veel meer dan mij in hun mars hadden dus het zou moeilijk worden om een goed resultaat neer te gaan zetten verwachtte ik.

    Ook mijn 2e ronde vloog ik naar eigen zeggen redelijk netjes en goed en was tevreden. Ik zag pas nadat ik de 2e ronde gevlogen dat ik 3e stond na de eerste ronde :schrik:. Shit, dacht ik, nu maar hopen dat mijn 2e ronde ook zo goed was.

    Ik heb toen wel wat diverse piloten uit de sportklasse bekeken en zag wel dat ze moeilijkere figuren vliegen maar zag ook dat ze niet altijd even symmetrisch en strak waren. Uiteraard stonden vele piloten , net als ik, gespannen in de cirkel en hadden niet veel wedstrijd ervaring.

    Helaas konden de piloten in de sportklasse hun 3e ronde vanwege tijdgebrek niet vliegen. Het was al 17.15 uur toen de laatste piloot uit de F3N zijn 3e eindigde, als d sportklasse nog moest vliegen dan zou het zeker 19.00 geworden zijn.

    Uiteindelijk ben ik dus 3e geworden, ik was toch wel een beetje verrast met dit goede resultaat.

    Tja, komende weken maar eens kijken of ik een beetje meer kan vliegen dan de afgelopen weken. De looping en de roll met de Trex 700 staan op het programma en ook de autorotatie met de Trex 600. Plannen genoeg dus en nu maar hopen dat het goed gaat. :yes:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    319
    Locatie:
    spijkenisse
    :p Mooi gedaan hoor John..
    Zelf ben ik als 9e geëindigd, niet slecht zo voor de eerste keer.
    Ik heb echt een heerlijke dag gehad, veel geleerd en ervaring op gedaan.
    Ik was als eerste en had het net als jij koud en de zenuwen waren er ook goed bij.
    De eerste vlucht was niet best met veel fouten in de figuren, de tweede vlucht was beter maar ik kreeg de kriebels na een paar figuren en verkl**te de looping. Het ging verder echt lekker.
    Ik had een goede coach, bedankt nog Steven..:D
    Daar heb ik echt veel aan gehad, ook veel andere piloten hebben info en raad gegeven.
    Dat doet een beginner altijd goed he..
    Ook veel kunnen afkijken hoe een ander zijn heli had afgesteld en natuurlijk ook gevraagt waarom het zo was gedaan.
    Kortom ik heb er van genoten.
    Met jouw ook lekker gebabeld, en je pult even getest.
    Dat is mij goed bevallen, dus je zal wel een tweede gaan zien op het veld..;)

    We gaan elkaar weer zien in Valkenburg.

    Gr Wil :cool:
     
  3. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Mooie foto's John :wink: maar ging toch lekker zondag de stemming was goed weer werkte mee en we hebben een leuke dag gehad daar is het toch waar het om gaat.

    Overigens was het zelfs zes man in de f3n en niet 5.


    Gr. Remco
     
  4. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Afgelopen week eindelijk de 2e heli afgebouwd, ik had heb grotendeels gestript om hem passend te maken in een van mijn rompen. Ik heb ondertussen een 3e mechaniek :rolleyes: en kan daarmee de romp(en) :confused: verder mee afmaken.

    Ik heb diverse aanpassingen gedaan t.o.v. hoe hij was, de V1 rotorkop is vervangen door de V2 kop. Tevens heeft deze V2 kop ook alweer wat aanpassingen gehad.

    [​IMG]


    [​IMG]


    De voornaamste aanpassing is het aanpassen van de flybar ratio. Ik was enkele weken geleden bij Rob langs geweest en hij vertelde al dat hij de ratio had aangepast, ware het niet dat ik deze zelfde aanpassing ook al gelezen in blog van Mark Christy (Engelse F3C piloot) die de Align black Shark romp met het mechaniek aan het testen was.

    Hier meer info over de aanpassingen van Mark: Team Midland

    De korte kogel link heb ik dus vervangen door een langere, deze zitten op de tuimelschijf:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb tevens het centraalstuk al voorzien van draad zodat ik daar de "flybar begrenzer" in kan draaien, deze begrenzer moet ervoor zorgen dat de flybar bij extreme uitslagen de romp niet raakt. Dit draad heb ik m.b.v. een malletje getapt:

    [​IMG]

    Ook heb ik de paddlestang ingekort met 5 cm, ik merkte bij mijn andere heli dat hij tegen de wind in wilde vliegen tijdens het hoveren en dan zijn er twee opties:kortere paddelstang of extra gewichten. Ik ben begonnen met het inkorten omdat ik (nog) geen extra gewichten heb ;).


    Ook heb ik een Futaba BL251 op de heckrotor gezet, beide heli's zijn nu weer (bijna) identiek. Het enige verschil zijn de gyro's, op de een een GY520 en op de ander een GY701 beide gyro's werken perfect!

    [​IMG]
    Tenslotte heb ik er "chinese weights" op zitten:

    [​IMG]

    Dus gisteravond de heli maar eens geprobeerd, er stond een stevige bries mooi om te kijken wat de heli doet. Optoeren en hup hangen, alleen een heel klein beetje bladspoor verder zo strak als een snaar :thumbsup:.

    Ik kon direct het effect merken van de korte paddle stang, de heli had veel minder de neiging om tegen de wind in te gaan vliegen. Vandaag of morgen maar eens rondvliegen met deze heli en gaan oefenen voor de Dutch nationals.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Progress

    Zoals de post hiervoor al aangegeven, vandaag dus weer 3 vluchten gemaakt. Op weg naar het veldje was ik al gespannen, ik MOET verder dus ik MOET aan de slag met de 700. Op het veldje aangekomen de boel klaar gemaakt en direct Idle up 2 aan en gaan!!!. Eerst maar een paar heen en weer gevlogen en toen.....stick om en rollen maar...

    De 10 seconden die volgenden waren zwaar:de adrenaline gierde door mijn lijf, tevens schrik :schrik:, angst :shock:, opluchting en vervolgens overwinning :banana:.

    Wat gebeurde er: ik zette de roll in maar de heli rolde vele malen sneller dan mijn 600 dus voordat ik het doorhad rolde de heli door, ik was overdonderd en was heel even de oriëntatie kwijt maar raakte niet in paniek, legde de heli recht en de eerste roll met de 700 was een feit. Pfff ik stond te rillen als een rietje van de adrenaline, eerst maar rustig rond vliegen om te kalmeren en toen direct maar door met de looping. Man, man wat was dat kicken een looping met de 700 is een eitje.

    Het was mij al diverse malen verteld maar je moet het eerst zelf doen, ik heb er diverse gevlogen en net zo makkelijk en GROOT!! Prachtig en was een heerlijk gevoel, zo'n tijd tegen aan zitten hikken om met deze machine een looping te maken en nu ik ze gevlogen heb lijkt het zo gemakkelijk.

    Gewaarschuwd na de eerste keer ben ik ook tijdens de volgende vluchten gaan rollen, en nu gaan ze als een zonnetje. Prachtig klapperende bladen en de heli rolt velen malen gemakkelijker dan de 600.

    Er is weer een last van mij schouders gevallen en hoop de komende weken de progressie door te zetten. Ik merk n.l. ook dat ik niet erg consistent vlieg, ik ben steeds weer de stall aan het vliegen maar vaak kom ik niet hoog genoeg doordat ik gewoon de aansturing verkeerd timed. Ik ben ook de Candle aan het proberen maar zonder rollen maar met flip. Tevens heb ik vandaag de aanvliegroute van de autorotatie geoefend, dus hoog beginnen, dalen, 90 graden bocht maken en nose inn naar je toe landen en weer een 90 graden bocht en landen. Er stond een licht briesje en ook dit lukte heel aardig.

    Kortom, vandaag een SUPER!!! dag gehad!
     
  6. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    319
    Locatie:
    spijkenisse
    :p Mooi John dat je nu lekker verder ben met de 700...;)
    Het moest er een keer van komen he..:thumbsup:
    Maar het was er natuurlijk ook wel een goede dag voor..
    Ga je nu verder met F3C of blijf je nog even bij de sportklasse vliegen..?
    Als ik het zo hoor ga je als een speer.. ha ha ..
    Maar doe het gewoon op je gemak he... heel houden..
    Ik ga je zeker zien op Valkenburg..

    Gr Wil :x-mas:
     
  7. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.810
    Locatie:
    hengelo
    Gefeliciteerd John!

    Oefen nog even specifiek op het flink pitchen bij bijvoorbeeld de candle of een stall turn.
    Bijna tot geheel volgas aanvliegen en dan langzaam up trekken. Na de kwart looping pitch terug en nick ook natuurlijk. Als je de kwart looping niet helemaal vol maakt en je houd de heli nog even iets "voorover" gekanteld dan kan je met de juiste hoeveelheid pitch nog extra hoogte winnen. Ik zou wel voor de halve rol ( bij de candle) de heli verticaal leggen. Anders wokkelt je rol denk ik......

    En dan verder met 3/4 looping en met twee kwart rollen eruit, dan heb je de cubaanse 8 ook al gedaan.

    Als je dit allemaal met lekker veel speed durft ben je er door hoor!
    Time for F3c!!!

    Steven!
     
  8. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Lekker bezig :D. Nu hopen dat we de komende weken dit weer houden, zodat de progressie ook getraind kan worden.


    Gr. Remco en Darwin.
     
  9. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Pfff, trainen van de progressie,:bad-words:afgelopen weken heb ik nauwelijks gevlogen. Als het een beetje weer was dan had ik andere verplichtingen. Afgelopen weekend "vond" ik nog een half uurtje en ben even om de hoek wezen hoveren om wat te proberen. Het verder trainen van de roll en looping met de 700 is er niet van gekomen.

    Ik heb wat ge experimenteert met extra gewichten op de paddlestang en heb met de standaard Align paddles gevlogen. Ik ben er ondertussen wel uit, de hirobo paddles met de extra gewichten en korte paddle stang hoveren het beste. Ik heb met een straffe wind gehoverd en ging eigenlijk prima. Moest wel even wat expo bij regelen (van 30% naar 20%) en ben tevreden. Waar ik nu wel heel erg benieuwd naar ben is hoe deze setup vliegt bij de roll en looping. Ik verwacht dat de heli iets langzamer rollt maar heb dat nog niet uit kunnen proberen, ik hoop deze week ergens tussen de buien door een paar vluchten te kunnen maken. Mocht dit niet lukken dan moet ik dit maar "testen" tijdens de aankomende wedstrijd in Valkenburg :cool:.

    Ik begin een beetje in het nauw te komen met mijn huidige wildvlieg veldje want het gras staat daar al bijna tot aan mijn knieën. Dit hoge gras is wel uitermate ideaal om met mijn 600 de autorotatie te proberen, mocht het afvangen mislukken dan valt de heli in ieder geval in het hoge gras.
     
  10. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Dutch Nationals 2013

    Gisteren waren dus de Dutch Nationals, mooie opkomst van 29 piloten in 3 verschillende klasse's. In de sportklasse weer 14 piloten dus concurrentie genoeg. Helaas was het weer niet helemaal wat we wilde, koud en wind...heel veel wind. In de morgen stond er volgens mij al een windkracht 4 en in de loop van de dag was het wel een windkracht 5.

    Ik was op tijd aanwezig want ik wilde vooraf even een vluchtje maken om de eerste "zenuwen" even van mij af te vliegen. Ik wilde even de heli met de korte paddle stang proberen, hoveren deed hij goed maar ik had er nog geen FF figuren mee gevlogen. Tijdens deze eerste vlucht kreeg ik al een vermoeden dat de wind mij parten zou gaan spelen. Zowel de roll als de looping liepen niet echt lekker en besloot om toch maar met het andere model te gaan vliegen, daar had ik immers al eens eerder mee een roll en looping gevlogen en toen ging het heel aardig.

    Ik moest als 2e aantreden en Wil was de eerste die moest beginnen, ik stond echter met mijn neus vooraan toen hij zijn heli reeds na 5 minuten crashte. Phoee dat was even schrikken en toen moest ik aan de bak. De 2 hover figuren gingen heel redelijk, ook de stall turn was redelijk, bij de pullback liet ik mij volledig verrassen door de wind en mislukte totaal. Ook de roll en de looping leken nergens op dus een slechte ronde.

    Na uren wachten mocht ik in de middag weer aantreden, de wind was echter nog iets meer aangetrokken dan in de morgen dus ik moest vol aan de bak. Over mijn 2e ronde kan ik kort zijn, mijn roll was beter dan mijn eerste ronde verder was het een slechte gevlogen ronde. Uiteindelijk zou ik als 8e eindigen, toch wel een beetje teleurstellend met 1370 punten.

    Afijn nog een hoop te doen dus, ik weet wat mijn probleem is.....STICKTIME en verder niets. Ik moet en zal dus de komende weken moeten vliegen om iets meer routine in de figuren te krijgen. Met name de roll en looping zijn de figuren die ik moet verbeteren. Een ander punt is het vliegen van de figuren van 2 kanten want daar haal je je voordeel weer mee met de wind.

    Ik heb ook eens aandachtig de piloten uit de F3C gevolgd hoe zij de figuren vliegen bij dit soort omstandigheden (veel wind) en je kan echt zien dat zij tijdens de figuren correcties uitvoeren om goed uit te komen, ook een punt waar ik aandacht aan moet besteden.
     
  11. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Weer een YES !! moment

    Ik was dus behoorlijk teleurgesteld over het behaalde resultaat in Valkenburg. Ik was zo teleurgesteld dat ik een week rust zou houden om helemaal niets te doen zo klaar was ik ermee. Gisteren avond was het echter zo prachtig vliegweer dat ik eigenlijk een beetje baalde dat mijn accu's leeg waren. Waarom weet ik niet maar gisterenavond "zomaar" wel twee accu's volgeladen want wie weet is het dinsdag (vandaag) ook een mooie avond om te vliegen....

    Vandaag thuis gekomen en stond , hoe raar het klink naar mijn zware "inzinking";) , te trappelen om te gaan vliegen. Dus na het eten de boel gepakt ik zag ook dat ik een pakket voor de 600 vol had staan en heb die ook maar mee genomen.

    Dus vanavond DIRECT! de lucht in en DIRECT die verk*&te looping en roll proberen.....AHHHH gelukking ik kan ze wel vliegen. Heb vanavond weer een hele grote opsteker gekregen dat ik toch wel correcte rollen en loopings kan laten zien, alleen met windkracht 5 niet :confused:.

    Toen de 600 uit de auto gepakt, even een paar rondjes vliegen en toen......zonder zenuwen of stress.......KLIK de autorotatie schakelaar om.......met een prachtige!!!:banana:daalvlucht de heli neergezet in het iets te hoge gras. Man wat ging dat makkelijk :roll: , om een lang verhaal kort te houden, het begin van de volgende hobbel is weer genomen en nu maar hopen dat het weer een beetje redelijk blijft!
     
  12. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Oefenen autorotatie

    Gisterenavond en vanmorgen alleen maar autorotaties geoefend, en tja het gaat wel eens verkeerd. Gisterenavond tijdens de 2 accu iets te veel de heli naar voren laten duiken en vervolgens niets meer overhouden met als gevolg dat de heli met een harde klap neerkomt. Schade:een startbuis en een kromme paddlestang.

    Vanmorgen vroeg de heli weer opgeknapt en weer even kijken hoe de heli vloog. Ik ben nog steeds niet echt tevreden , hij schud nog een beetje teveel en ook de regelaar pulseert de eerste 30 seconden. Beide problemen krijg ik er niet echt uit maar oefen toch de auto's hiermee. Vanmorgen weer een stuk of 20 autorotaties gemaakt en toch weer een iets te harde landing en weer de buis kapot en paddlestang krom.

    Thuis aangekomen moest ik ver zoeken naar de onderdelen maar ik kon de boel weer opbouwen, tevens heb ik het vrijloop lager een druppeltje olie gegeven in de hoop dat de boel lekker licht loopt. Ik heb n.l. het gevoel dat de heli tijdens de autorotatie erg veel energie kwijtraakt in de "stroef" lopende onderdelen. Met name de snaar vind ik eigenlijk iets te zwaar lopen.

    De boel verder vanavond afgebouwd en weer wezen autoroteren, nu ga ik steeds hoger en het gaat steeds beter. Ook het afvangen aan het eind kan ik steeds beter doseren, alleen vind ik nog wel dat de energie in de bladen soms erg snel verdwijnt. En we gaan weer een stapje vooruit, we hebben de heli zonder schade weer mee naar huis genomen.
     
  13. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    319
    Locatie:
    spijkenisse
    :p Mooi werk John.
    Gewoon lekker blijven oeffenen, en ja dat je er schade mee kan krijgen..:|
    Ik had deze week schade door een linkje wat in de kop los kwam bij mijn raptor E620.
    Schade 1X blad staartbuis en paddelstang.
    Ook ik was met de autorotatie bezig, gelukig net boven de grond dat die lik het begaf..
    Maar toch weer schade... altijd rot he..
    Maar goed morgen schijn het zonnetje weer en gaan we er een lekker dagje heli vliegen van maken..

    Gr Wil :bye:
     
  14. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Mazzel..........dat is wat je soms in je leven moet hebben

    Afgelopen week weer diverse malen wezen vliegen, auto's met de 600 gemaakt en met de 700 de aerobatic figuren gaan oefenen. De autorotaties doe ik steeds hoger en moet dan erg oppassen dat ik niet te langzaam daal omdat ik aan het eind niets overhou en de heli als een dood vogeltje uit de lucht valt. Gelukkig kan de 600 wat hebben want hij heeft al heel veel harde landingen voor zijn kiezen gehad en elke keer blijft de boel heel. Hoe hoger ik de autorotatie start hoe meer ik de heli moet laten "vallen" om energie over te houden om hem af te vangen. Afijn het gaat goed en van het weekend ga ik een autorotatie met de 700 proberen, ik verwacht dat dit gemakkelijker gaat, wel heb ik en paar "goedkope" Align 3G bladen gekocht voor het geval er iets fout gaat en niet mijn Rotor Tech bladen in de kreukels liggen.

    Dan de mazzel...

    Afgelopen week dus ook "gevlogen" met de 700, na het opstijgen even een ruime bocht en dan voorlang vliegen om vervolgens een stall turn te maken. Uit de stall turn gekomen weer voorlangs en een ruime bocht maken.......ehhhh bocht maken??? Tijdens het maken van de ruime bocht daalde de heli verontrustend en reageerde nauwelijks op pitch :schrik:, accu leeg schoot er door mijn hoofd? Nee zeker weten van niet want dat ik zeker te weten gecheckt, maar wat dan? Ik kon de heli nog recht leggen maar daalde wel, snel naar Idle 1 en liet de heli tientallen meters voor mij even hoveren maar zag dat de heli niet op pitch regeerde. Ik kon de heli gelukkig redelijk rustig neerzetten maar wist dat er "iets" niet in orde was. Ik liep naar de heli en zag het direct:

    [​IMG]

    Er was een boutje uit de mix arm gelopen, pfffff dat was wat je noemt mazzel. Ik had al eens eerder van iemand gehoord dat je met een losse link kan vliegen maar het is wel een beetje vreemd. En dat terwijl ik afgelopen weekend beide heli's gecheckt had op losse bouten en speling op de links.

    Mazzel dus :turn-l:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.810
    Locatie:
    hengelo
    Ja , het kan werkelijk. Ik heb het jaren geleden ook gehad met mijn Kalt Space Baron. Ik had daar toen NHP carbon bladen opzitten en ik bemerkte dat de heli op een moment slecht reageerde. Ook die heli werd maar op 1 blad gestuurd.
    Het zit em er wel op vast dat je bladen hebt zonder voorloop, want bladen met voorloop grijpen ogenblikkelijk in de lucht en klappen dubbel.

    Dus niet alleen mazzel ,maar ook gewoon deugdelijk spul...

    Steven
     
  16. Roak

    Roak

    Lid geworden:
    2 sep 2003
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Almere
    Locktite vergeten ?;)

    mazzelaar !
     
  17. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Nee, zat er wel degelijk in maar misschien te weinig?
     
  18. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    319
    Locatie:
    spijkenisse
    Weinig locktite mengen met veel mazzel..:twisted:
    Dat kan John heel goed....toch..
    Zelf had ik die mazzel laats niet..
    Maar vandaag de heli weer heerlijk laten zoeven door de mooie blauwe lucht.
    Ik ben er weer klaar voor..en de heli gelukig ook..
    John gewoon lekker door gaan he... ha ha
    Lekker je uuren maken.

    Gr Wil..:bye:
     
  19. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Trainen...

    Wedstrijden vliegen, genoeg piloten die het helemaal niets vinden en een hele kleine groep piloten die het wel zien zitten om met wedstrijden mee te doen. Ikzelf ben een echte wedstrijd "gek" en jezelf meten met andere vind ik prachtig. Ik heb absoluut geen illusies dat ik een topper ben maar probeer elke keer wel een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten. Ik kan ook teleurgesteld zijn als ik weet dat ik veel beter kan als ik een slechte wedstrijd heb gevlogen. Maar geniet wel van de hobby met zij ups en dows.

    Iets wat bij serieus wedstrijdvliegen absoluut hoort is.....TRAINEN! veel trainen. Helaas is dat ook mijn grootste struikelblok omdat ik van mijzelf weet dat ik echt te weinig vlieguren maak om iets meer progressie te maken. Ik heb mij er ondertussen al een beetje bij neergelegd omdat het niet anders is en het moet doen met de beschikbare tijd en prioriteiten die er nu aanwezig zijn.

    Dus ook de voorbereidingen voor de aankomende wedstrijd zijn (helaas) minimaal maar er is ook weer genoeg gebeurt. Iedereen , dus ook ik, heeft een voorkeur om figuren links om of rechts om te vliegen. Een wedstrijdvlieger MOET zijn figuren zowel van de linkerzijde als de rechterzijde kunnen vliegen, er zijn echter figuren die ik maar op vanuit 1 richting nog kan vliegen. Dit gebrek heeft vooral bij mij op de Dutch nationals ervoor gezorgd dat diverse figuren finaal de mist in gingen. Ik ben dus begonnen om mijn figurenset nu zowel van de linker zijde als de rechterzijde aan te vliegen en vervolgens uit te voeren. Dat ging tijdens een training sessie afgelopen weken aardig goed. De stall turn was geen probleem en de looping en roll gingen zeker niet verkeerd. Echter de Pull back was een totaal ander verhaal, ik vloog de pull back nu eens de ander kant op dan ik normaal doe. Aan vliegen, stall omhoog , full pitch en achteruit .....ehhhhh chips ik ben de kluts kwijt....F^&*k ..de staart draait weg....stress en een draai ....een duikvlucht....nog meer stress ..... pffff gelukkig ik kreeg hem onder controle en kon verder. Afijn nog een keer geprobeerd maar weer totaal de controle kwijt en de pull back mislukte finaal. Ik ben er nog niet meer aan toegekomen om het nog eens te proberen maar het geeft wel aan dat er nog werk te doen is.

    Ook de autorotatie met de 600 gaan nu prima...echter alleen vanuit de rechterzijde, dus nu ook aan het trainen geslagen om een auto vanaf de linkerzijde te doen. Grrrrrrr ook nu weer drama, de glijvlucht ging redelijk alleen tijdens het afvangen weer de "kluts" kwijt en de heli viel als een dood vogeltje uit de lucht. Gelukkig geen schade maar de 3 daarop volgende pogingen gingen allemaal de mist in. Dus ook hier even mee gestopt en ben er nog niet aan toe komen om het opnieuw te proberen. Dit omdat tijdens mijn oefen sessies de wind uit de verkeerde hoek kwam.

    Maar toch wel eindigen met goed nieuws, ik heb al diverse auto's gemaakt met de 700 en die gingen prima. De 700 is veel beter te doseren en richt mij vooral om de heli neer te zetten op de plek die ik wil. Er zit beduidend veel meer energie in de bladen van de 700 dan van de 600 want hij laat zich veel beter sturen en heb genoeg over om de corrigeren.

    Hoop dat het weer een beetje meezit komend weekend, er zijn weer een hoop inschrijvingen dus concurrentie genoeg!
     
  20. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Gilze Rijen , de wedstrijd dag.

    De zomer moet nog beginnen en ons wedstrijdseizoen is al bijna voorbij, gisteren was n.l. alweer de 3e wedstrijd van dit seizoen. Pfff en wat voor dag, weer eens een bak wind en ditmaal nog meer regen...heeeel veel regen. Vroeg in de morgen stond ik mijn spullen al in de zeikregen in te laden, ik had eigenlijk helemaal geen zin. Onderweg naar Gilze Rijen ook veel...regen, bij de poort van de basis ...regen. Bij het clubhuis aangekomen....regen, man man voordat we begonnen te vliegen had ik al zoveel regen gezien dat mijn "zin" om te vliegen alleen maar minder werd. Gelukkig was de opkomst groot, en dus een compliment naar de piloten die, net als ik, wel de moeite had genomen om in ieder geval op te komen dagen.

    Afijn het duurde even voordat er gevlogen kon worden maar rond een uur of elf gingen we van start. Het zou een dag worden van "vliegen tussen de buien door" en veel wind. Als klapstuk kregen we rond een uur of 3 werkelijk een hoosbui op ons kop en stonden we met een man of 20!! en net zoveel heli's zenderkoffers, losse zenders en hier en daar een losliggende lipo in een party tentje van ...3x3 meter!

    In de sportklasse deden er ongeveer 15 piloten mee, de groep bestond uit piloten die het hele seizoen al waren gekomen en nieuwe piloten. Ik had zoals wel vaker zeer weinig gevlogen maar maakte er het beste maar van. Ik vloog dezelfde figuren als in Valkenburg en was zelf benieuwd hoe dat zal uitpakken. We hebben 2 rondes kunnen vliegen en was aan het eind van de dag zeker niet ontevreden. Ik verwachte echter wel dat ik iets hoger zou eindigen dan de 8e plaats, maar het niveau in de sportklasse is dit jaar volgens mij erg hoog. Die jonge gasten vliegen allemaal figuren met K factors van 2 en daarbij nog goed en strak ook. Dus ik kom blijkbaar niet eens in de buurt van die toppers.

    Ik begin mij wel een beetje zorgen te maken, ik vlieg n.l. te weinig om eens wat grotere stappen te kunnen maken betreft progressie. Afgelopen weken heb ik met de 600 wel de auto's onder de knie gekregen en durf ze ook met de 700 te doen maar nu moet ik toch echt verder.

    Dus, vanaf nu ga ik vol aan de gang met de "Fly or Die" Trex 600. Ik MOET! nieuwe zaken gaan proberen, flippen, inverted en backwaarts vliegen ander komt het niet goed. Ik hoop dat het weer een beetje mee zal gaan werken en dan moeten we vol aan de bak. Het kan mij niet schelen hoe ik de F3C figuren zal vliegen, schots en scheef, asymmetrisch, niet boven de pionnen, niet op gelijk hoogte noem alle factoren maar op voor punten aftrek ;) , maar ik ga er alles aan doen om in ieder geval mijn naam op de startlijst van de F3C te krijgen. En dan maar hopen dat ik mijn zenuwen een beetje onder controle kan krijgen.....
     

Deel Deze Pagina