Thunder Tiger Raptor G4

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Niki 85, 15 mei 2013.

  1. Niki 85

    Niki 85

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Diest
    De club hier in Diest bevind zich op een militair domein en er mag bij ons met alles gevlogen worden. Op de club vliegen ze met turbines,benzine,nitro & electro. Er vliegen zelfs planken rond met een paar 100cc's. Ik doe het vooral om te "leren" heli vliegen en langer te kunnen vliegen ;).

    Verder staat alles klaar om nog eens te proberen.
    De koppeling staat vast dankzij de tip van Laurens :thumbsup:.
    Het motortje heb ik terug nagelopen en alles lijkt ok.

    Student: Ivbm de tip om de cooling fan vast te houden en zo de moer op de motor as vast te draaien. Dat lukte me niet, de fan schroeft op de motor as en als ik dan de bout wil aandraaien draai ik de fan los.:mad:

    Het tanken doe ik door het slangetje van de header naar de carb los te maken en ik tank dan rechtstreeks in de header. Om de motor te laten drooglopen ontkoppel ik het slangetje van de header.

    Nu hopen op beter weer ;).
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.319
    Locatie:
    Rotterdam
    Omdat het kan...

    Brandstof is niet perse moeilijk, maar het vereist wel een specifiek type mens om er mee om te gaan :D

    Zoals jij waarschijnlijk niets met brandstof hebt (anders maak je zo'n opmerking niet), heb ik echt niets met electro
    Ja het is stil, en kan meer vermogen hebben.
    Maar ik vind de omgang met die grote ###accu's gewoon absoluut niet prettig.

    Brandstof spul kun je aan horen wanneer er iets niet goed gaat. Al die stomme computerzooi kun je dit dus niet.

    Ieder zn ding ;-)
     
  3. frans laurijsen

    frans laurijsen

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    439
    Locatie:
    Curacao
    Bert,

    Nou dan heb ik vanaf mijn 13de al mijn auto vliegwielletjes, props en koelfans en wat nog meer op de slechtste manier vastgezet, maar blijkbaar was het aluminium sterk genoeg.
    Waarschijlijk heeft het houtje de krachten over een groter oppervlakte verdeelt, in iedergeval heb hier nooit problemen mee gehad.

    En wel eerst je handen wassen he, voor je gaat eten.

    Groet,
    Frans
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.899
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... er zijn ook mensen die al 30 jaar geen gordel in de auto dragen....

    Ik had er bij de allereerste keer dat ik dat deed (14 jaar oud, en het vliegwieltje van mijn Yu'Can stockcar bleef steeds maar loslopen tijdens het starten) minder geluk mee, en kon mijn prachtige OS motor weggooien. Dus maar overgestapt op HB en Veco (uitwisselbare onderdelen)

    Daarna overgestapt op die zuigerstopper-methode, en bij mijn eerste heli (Bell 47 met HB-motor) ging dat op gegeven moment ook fout, al had ik toen nog gelukkig een zuigertje liggen uit een aan poeier gedraaide automotor).

    Daarna overgestapt op de hydrolock methode, en tot nog toe blijft alles heel....

    Groet, Bert
     
  5. Rob Tweak

    Rob Tweak

    Lid geworden:
    9 dec 2010
    Berichten:
    149
    Locatie:
    South west Netherlands
    Hoi Bert,
    Las net topic en goede tip want ik zat even te klooien met de nieuwe OS gasser omdat de gangbare os teflon tool niet op de nieuwe os gasser past.
    Heb hem nu met wat hangen en wringen vast kunnen zetten maar de hydrolock methode had ook gewerkt bij de os gasser lijkt mij.
    En de kleine moeite om daarna even de bougie er uit te halen doe ik liever dan de krukas van onderen te forceren. Het is al teer spul natuurlijk.
    Gr.Rob
     
  6. Niki 85

    Niki 85

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Diest
    :celebrate:

    De raptor heeft haar eerste hoover achter de rug.

    :celebrate:

    Het eerste halve bakje heeft de motor heel rijk gedraaid. Veel te rijk om te vliegen. De nitro sputterde uit de uitlaat.
    Dan het 2de halve bakje stillaan de high speed needle wat dicht beginnen draaien tot er geen nitro meer uit de pijp kwam. De motor staat nog steeds veel te rijk maar de heli komt wel al van de grond :thumbsup:. De backplate blijft koud aanvoelen en de heli rookt mooi ook blijft de rotor nu stil staan bij stationair draaien.

    Geweldig, mijn eerste grote heli op nitro en ze vliegt :p.

    Op naar beter weer en maar van dit :grin:.

    De heli heeft op en al max 5min gehooverd en ik moet zeggen dat ze tegen over mijn trex 700E V2 enorm licht aanvoelt. De heli trilt wel hard, net niet te hard maar toch te hard naar mijn zin. Dit zou er nog moeten afgaan als de motor wat armer staat en ingelopen is. Maar eerst rodage.

    Mijn avond kan al niet meer stuk :thumbsup:.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.899
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gefeliciteerd met de maiden!

    Als het trillen uit de motor komt, is er goed kans dat hij inderdaad nog een pak soepeler gaat draaien eens hij ingelopen is.

    Groet, Bert
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.319
    Locatie:
    Rotterdam
    Na een tankje of wat een beetje krapper gaan zetten
    En af gaan stellen zoals het hoort, al moet je hem natuurlijk wel een tikkie rijk houden

    Je zal zien dat hij nog een stuk netter gaat lopen

    Gefelepiciteerd met je eerste echte heli :D
     
  9. Rob Tweak

    Rob Tweak

    Lid geworden:
    9 dec 2010
    Berichten:
    149
    Locatie:
    South west Netherlands
    Leuk he die kick?
    Op naar goed vliegweer.
    Gr.Rob
     
  10. Niki 85

    Niki 85

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Diest
    Ik was zo euforisch dat ik meteen 5L nitro ben gaan bijhalen :D.
    En een setje TT 710 bladen. Ze lagen daar met puppy oogjes naar me te kijken, "neem mij mee" riepen ze nog ;).
    Als het beestje ingelopen is ga ik wat experimenteren met verschillende merken bladen. De TT bladen zijn niet zo duur (moest ik iets voorkrijgen:rolleyes:).

    Ik duim voor droog weer dit weekend :thumbsup:.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.319
    Locatie:
    Rotterdam
    Qua bladen, vaak zijn deze hun geld redelijk waard.
    Oftewel, van cheap ass zooi gaat hij ook bagger vliegen. Zou zonde zijn om een goeie heli op die manier te verzieken

    Gewoon, tipje;-)
     
  12. Niki 85

    Niki 85

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Diest
    Dank u voor de tip student;).
    Ze waren goedkoper, maar het was nu ook niet gratis :D.
    Op mijn kleinere heli's heb ik de thunder tiger bladen gevlogen en ik was er tevreden over. Hopelijk stelt het maatje meer me niet teleur.

    Mvg,
    Niki
     
  13. Niki 85

    Niki 85

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Diest
    De raptor heeft gisteren tussen de buien door een kleine 2L verbruikt.
    Hooveren en rustig grote trage achtjes gevlogen.
    Er stond een hevige (5bft) wind maar de heli vloog deftig.

    De heli is spijtig genoeg aan reparatie toe.
    Wat er exact gebeurt is weet ik niet.
    Tijdens een rechtse bocht op een hoogte van 3m en een afstand van ruim geschat 30m begon de staart door te draaien. Eerst traag maar de piro versnelde. Throttle hold erop en proberen de heli neer te zetten. Rond ons pleintje staat gelukkig hoog gras en daar is de heli in terecht gekomen. De schade valt redelijk goed mee. De plastic bouten van het landingsgestel zijn afgebroken, een klein scheurtje in de linker behuizing van de cooling fan, de spindel heeft een tikje gekregen, één plastic link is gescheurd, de hoofdbladen zijn aan vervanging toe, de rudder servo is vermoedelijk gestript en de staart buis en tt zijn gebogen.

    Ik kan maar 2 oorzaken bedenken voor deze crash:
    -het falen van de rudder servo
    -storing in de gt 5 door trillingen

    Spijtig genoeg heb ik de batterij meteen ontkoppeld zonder naar de balkjes op de gt 5 te kijken. De rudder servo is stuk, ik vermoed gestripte tandwielen.

    De heli is deze nacht volledig gedemonteerd om te kunnen kijken wat er allemaal van schade is. Aan de bediening van de staart is niets te merken, deze loopt zonder moeite door het frame en door de bevestigingen aan de staart. De besturing van de staart loopt soepel en heeft geen schade.

    Het was wel even schrikken. De gt 5 gaat alvast met andere tape bevestigd worden en de motor ga ik zo snel mogelijk wat armer zetten. De motor was na vluchten van ongeveer 7min amper warm aan de backplate. Het enige dat nogal fel trilt is de uitlaat en dan vooral bij het optoeren. Verder trilt de heli niet echt.

    Naar het schijnt moet je een goede mecanieker zijn om met een harley te rijden, ik begin stilaan te vermoeden dat dit ook geldt voor nitro/heli piloten :D.

    Mvg,
    Niki
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.319
    Locatie:
    Rotterdam
    Het heeft wat uitdagingen, maar is geen rakettechnologie :D

    Nu verwacht ik niet dat dit uit de estab komt eigenlijk
    Normaal, wanneer een estab teveel trilling ziet, gaat hij zich raar gedragen. Dan gaat de staart tikken geven, kwispelen zonder dat gain het oplost, opeens 180 draaien, driften etc, dat soort dingen

    Als hij opeens rustig aan de staart laat draaien, laat mij eerder denken aan een servo die opeens al zijn vermogen verliest
    De aandrijving, wanneer deze breekt of begeeft, zal een opeens snel draaiende staart geven, dus niet rustig aan steeds sneller

    Een raar aanlopende aansturing geeft ook andere vliegbeelden. En een gebroken aansturing geeft ook een opeens snel rondtollende heli


    En over trilling, mijn vbar zit ook te zeiken dat er teveel trilling in het frame zit tijdens de vlucht. Hij vliegt er tot nu toe perfect mee.
    Let wel, alles is gebalanceert tot de fan aan toe, dus ik weet zeker dat het alleen de motortrillingen zijn
    En ik hoor ook iemand die dezelfde trillingsfout in zijn vbar krijgt op een e heli (zwaar 3d vlucht)
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.899
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Valt wel mee hoor: je moet de bijzonderheden kennen, de verschillen tussen Nitro en electro.

    Mijn heli's gaan tussen de vliegmiddagen door soms twee maanden achter elkaar na een korte visuele controle zo terug op de plank tot de volgende vliegmiddag.

    Het is net als met bootje varen: motorboot en zeilboot is ongeveer even moeilijk, maar voor een zeilboot moet je ANDERE dingen weten/kennen dan voor een motorboot. Zo ook met Nitro en electro: je moet qua vliegen hetzelfde kunnen, maar technisch is het nét even anders....

    Groet, Bert
     
  16. Niki 85

    Niki 85

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Diest
    Inderdaad ik vermoed ook dat het de servo is die om de één of andere reden de geest heeft gegeven.

    Ik ben nog wat aan het rondkijken maar ik vermoed dat ik terug voor de ace ds 0606n ga gaan. Of indien mogelijk gewoon de tandwielen vervangen.

    Volgende week de nieuwe stukken bestellen. Men lijstje ligt al klaar :D.

    Mvg,
    Niki
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.319
    Locatie:
    Rotterdam
    Als tandwielen de oorzaak zouden zijn, zijn ze tijdens een simpele rondvlucht gebroken...
    Dan is het geen materiaal voor de toekomst..

    Misschien de motor van de servo uitgefikt? Kan ook nog nl..
    Te veel voltage, verkeerde aansturing 1520 ipv 760 of andersom, etc

    Kijk eerst even goed naar de hardware, mischien is ergens een kunststof deel wel simpelweg gescheurd, wat alleen onder belasting zichzelf laat zien
     
  18. Niki 85

    Niki 85

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Diest
    De servo zal zeker verder onderzocht worden ;). Gisteren merkte ik wel dat de servo blokkeerde op een bepaald punt en een raar geluid maakte. Eerder een zoemend geluid ipv het geratel van plastic tandwielen.
    De instellingen moeten normaal kloppen maar het kan altijd dat ik iets verkeerd heb ingesteld. De voltage is op 6v ingesteld in de cc bec pro.

    Maar nu eerst quality time met de dochter ;).

    Mvg,
    Niki
     
  19. Rob Tweak

    Rob Tweak

    Lid geworden:
    9 dec 2010
    Berichten:
    149
    Locatie:
    South west Netherlands
    Hoi niki,
    Balen dat dit gebeurd is zeg. Hopenlijk heb je hem snel weer hersteld.
    Over je motor: Die mag gerust een beetje warm worden hoor. Als ie na 7 minuten vliegen nog niet lauw of normaal warm aanvoelt dan mag ie gerust armer.
    Het is niet zo dat als de motor niet warm wordt dat dit beter is hoor. Hele discussies zie je wel eens voorbij komen en mensen zijn geneigd om met een veel te rijk ingestelde motor te vliegen want dat zou dan beter zijn.
    Simpel gezegd, hij moet niet te rijk en niet te arm staan. Als de backplate na een seconde of 5 pas warm begint aan te voelen is dat goed.
    Zo heb ik mijn redline afgesteld en denk dat de meesten zo ook hun nitromotortje afstellen. Net wat bert zegt, het is even weten waar je op moet letten en dan vliegen met die heli.:D

    Gr.Rob
     
  20. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Dit is niet heel accuraat, na je crash had de GT5 misschien nog willen sturen en zie je dat terug in het display.
     

Deel Deze Pagina