Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Floor_S, 10 mei 2013.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Tot het fout gaat, met veel schade, of erger verwondingen. Zeker weten dat instanties en verzekeringen je huis onder je kont vandaan zullen verkopen als papierwerk niet in orde is.
     
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.128
    tja, Ron, en zeker weten dat als er een persoon gewond raakt en er een ambulance moet komen volgt er een politie onderzoek naar de oorzaak van het ongeval. Mocht dan blijken dat het verwijtbaar was dan keren verzekeringen zeker te weten niet uit en heb je grote problemen.

    En even voor de duidelijkheid, dat geld ook op normale modelvliegvelden tijdens het normale vlieg gebeuren. Zorg ook dan dat je er alles aan gedaan hebt om het vlieggebeuren zo veilig mogelijk te houden. Zorg ook dat je vliegveiligheids reglement alles indekt en je leden dit reglement kennen, anders kon de club ook wel eens doodbloeden met alle (bestuurs)leden erbij............
     
  3. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    En melden bij lvln en de film commissioner van de gemeente;)

    En die 120 meter krijg je echt niet van lvln. In bijna heel centrum amsterdam cirkel ligt de limiet op 50m. Voor dichter bij gebouwen kan je wel toestemming krijgen;)

    Wel grappig trouwens dat er hier geen mensen in ctr's schijnen te vliegen/of convenanten hebben?
     
  4. Skytek

    Skytek

    Lid geworden:
    11 mei 2013
    Berichten:
    56
    Bij druk bezochte evenementen en in de binnenstad de gemeente inlichten, lijkt mij logisch. Maar Il&t en TUG ontheffingen gaat te ver. Dat hebben wij niet nodig en die regels gelden niet voor ons. Dan heb ik het over quad, hexa en octocopters tot maximaal 8 kg.
    Maar Norbert en Micropuller, succes met jullie ontheffingen en misschien kunnen jullie beter eerst die BOA bellen en dan hand in hand samen gezellig gaan vliegen.
    Hoeven jullie niet bang te zijn dat ie je copter in beslag neemt. HAHAHA
    En dat jullie me niet serieus nemen en dat ik geen contact met de realiteit heb maakt mij niks uit. Ik weet wie het zegt.
     
  5. brandjeee

    brandjeee

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Amsterdam
    Blijven we wel aardig doen?
    Aangezien er geen eenduidige mening is wil niet zeggen dat de een gelijk heeft en de andere niet.
    Ik zou graag eens willen weten van een officiële instantie wat nou de regels zijn.
     
  6. Skytek

    Skytek

    Lid geworden:
    11 mei 2013
    Berichten:
    56
    Norbert en Micropuller zijn de specialisten! Die weten alles.
     
  7. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Kun je dat ook op enige wijze onderbouwen, of is dat alleen maar zo omdat het jou logisch lijkt?
    Ik heb het al vaker gezegd: de reden dat er nu over wordt gedacht om strenge(re) regels op te stellen is niet omdat er een aantal professionele bedrijven zijn die op een verantwoorde manier een boterham proberen te verdienen met het maken van foto's / video's vanuit een multicopter. Het gaat ze er vooral om een handvat te creeeren om het leger semi-professionele bijklussers dat maar naar eigen inzicht wat aanrommelt een halt toe te kunnen roepen (en dat dat geen overbodige luxe is zien we hier met grote regelmaat worden bevestigd)
     
  8. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Dat is nu net het punt: er zijn geen specifieke regels. Dus ben je afhankelijk van zaken als een plaatselijke verordening of, als die er niets over zegt, de inschatting van de plaatselijke bevoegdheden (die dan meestal een kapstokartikel hanteren om hun beslissing te onderbouwen)
    Dat is nu net wat een belangenvereniging als DARPAS probeert te bereiken: duidelijke en uniforme regelgeving, zodat jij als fotograaf weet wat je rechten en plichten zijn en daar evt. ook naar kunt verwijzen (bijvoorbeeld naar een agent die je onterecht wil wegsturen, of een verzekeraar die niet weet wat hij met je aan moet)
    Wat al die semi-professionals met een afkeer van regelgeving maar niet in willen zien, is dat duidelijke wetten en regels een professional juist veel werk (en geld) kunnen besparen. Tenminste, als ze niet alleen maar zijn opgesteld met het oogpunt om overlast tegen te gaan (oftewel: het gebruik van een multicopter bijna onmogelijk te maken) Daarom is het juist belangrijk om actief de discussie aan te gaan en niet alleen maar af te wachten tot de politiek uit zichzelf actie onderneemt.
     
  9. brandjeee

    brandjeee

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Amsterdam
    Prima als er regels zijn maar je zegt zelf al dat er geen regels zijn. Dus als ik een fotootje wil maken vanuit de lucht en eerst een TUG en een UAS en een BvB en een Vergunning voor het gebruik van zendfrequenties en een ATC en een verzekering en er zullen vast meer dingen zijn, dan begrijp ik Skytec wel.
    Dus een verenging van copter bestuurders die serieus met vliegen bezig zijn, zou heel welkom zijn. Deze kunnen bij de makers van de regels ook invloed hebben wat nou zin en onzin is. Tenslotte zijn wij de experts.

    Iedereen roept al jaren dat de regels er aan zitten te komen maar officieel zijn ze er dus niet. Dus concreet betekend dit je uit moet gaan van gezond verstand.
     
  10. Skytek

    Skytek

    Lid geworden:
    11 mei 2013
    Berichten:
    56
    De regels die wij u hebben toegestuurd betreffen het beroepsmatig (tegen vergoeding of met baat) vliegen met een licht onbemand luchtvaartuig. Als uw bedrijf dat niet doet, dan hebt u niets met deze regels te maken. Als u die vluchten wel uitvoert, dan wel.
    De discussie over het gebruik van modelvliegtuigen wordt komende week kortgesloten met een wijziging van de Regeling modelvliegen.

    Van Il&t en met "de regels" bedoelen ze 23 pagina's van informatiebulletin V.0.6 voor RPAS
     
  11. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Wat er gebeurt als er geen duidelijke regels zijn kun je nu mooi zien. De ene groep gaat tot het uiterste om zekerheid te krijgen dat ze legaal bezig zijn. Als jij van iedereen die er maar iets over te zeggen heeft toestemming hebt gekregen, moet het wel gek lopen willen ze je achteraf het leven zuur kunnen maken. Dit kost echter wel erg veel inspanning als je dat voor iedere klus apart moet gaan doen. De andere groep gaat gewoon zijn gang en zolang er niemand klaagt en er geen ongelukken gebeuren is er weinig aan de hand. Totdat er wel een keer iets voorvalt, en dan is Leiden in last. Niet alleen degene die het voorval heeft veroorzaakt is dan de sigaar, maar je hebt ook goede kans dat direct daarna strenge regelgeving wordt ingevoerd, die vergelijkbare voorvallen moet voorkomen, waardoor diegene het dus niet alleen voor zichzelf verpest, maar voor al zijn concullega's.
     
  12. brandjeee

    brandjeee

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Amsterdam
    Phhh wat een gedoe allemaal en redelijk vaag. Als ik een foto of filmpje wil verkopen dan moet ik dus al deze ontheffingen hebben. Als ik het prive doe dan hoeft het dus niet. Wat gaat hun het nou aan waar ik mijn geld mee verdien.
    Ik dacht dat er regels zouden komen ivm veiligheid. Niet ivm hoe ik mijn geld verdien.
     
  13. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    En jij hebt natuurlijk geen baat bij het feit dat je met een licht onbemand luchtvaartuig rondvliegt? Jouw opdrachtgevers maakt het niet uit of de foto's die ze besteld hebben vanuit de lucht of vanaf vanaf de grond zijn gemaakt?
     
  14. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Tja, zo zit het leven van een ondernemer nu eenmaal in elkaar. Als ik thuis een gigantische game-uitrusting ter waarde van 15.000 Euro neerzet, valt die gewoon onder de inboedelverzekering. Als ik een CAD-workstation in mijn thuiskantoor heb staan moet ik die apart verzekeren en een alarminstallatie laten aanleggen (anders krijg ik geen verzekering)

    Trouwens, je hoeft die vergunningen niet aan te vragen om foto's te mogen verkopen, maar om met een luchtvaartuig te vliegen op een plek waar dat normaal gesproken niet mag. Dat is het subtiele verschil wat sommigen hier niet willen zien.
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2013
  15. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Om trouwens even een einde te maken aan de onduidelijkheid betreffende het verschil tussen een modelvliegtuig (valt onder de regeling modelvliegen) en een licht onbemand luchtvaartuig. Uit de link van Skytek:

     
  16. Skytek

    Skytek

    Lid geworden:
    11 mei 2013
    Berichten:
    56
    Mijn opdrachtgever wil foto's vanuit de lucht!
    Maar het maakt hem niet uit of ik dat doe op een ladder met een helikopter of vanuit een luchtballon. Hij betaald voor de foto's.
    Ik ben ook voor vergunningen maar het moet wel reëel blijven, over contact met de realiteit gesproken hahaha.
     
  17. World Citizen

    World Citizen

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    886
    Mijn opdrachtgever wil een website... Die site is zo illegaal als de pest al mijn software licenties niet in orde zijn.

    De CONTENT die je creëert MOET op een legale wijze gemaakt zijn, anders is de content zelf illegaal..

    Jouw verhaal gaat niet op.
     
  18. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Opdrachtgevers willen wel vaker dingen. Maar als daar speciale eisen (zoals vergunningen) aan verbonden zijn, heb jij als professional maar te zien dat je daaraan voldoet
     
  19. Skytek

    Skytek

    Lid geworden:
    11 mei 2013
    Berichten:
    56
    Appels en peren.....
     
  20. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Dat heb ik vaker gehoord. Maar intussen heb ik nog steeds geen enkele (wettelijke) onderbouwing van al die prachtige stellingen van je gezien...
     

Deel Deze Pagina