Pitts Model 12 (2.2mtr)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fraggy, 3 mrt 2012.

  1. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Wow,

    Bijna klaar voor een cockpitkap.... Goed zeg.
     
  2. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Aangezien het de afgelopen dagen lekker warm en droog is heb ik maar eens wat plamuur, schuurpapier, ontvetter, kleefdoekjes en spuitbussen gepakt om alle plastic onderdelen van een kleurtje te voorzien.

    En nu de temperatuur een beetje is gezakt kan ik mooi buiten met de laptop op schuut even dit bouwverslag bijwerken.

    Ik had eerder voorzichtig de louvres open gedremeld en versterkt met glasmatjes. Met schuren krijg je die glasmatjes niet netjes strak, dus de 2 componenten plamuur maar weer gepakt.
    [​IMG]

    twee plamuuracties (plamuren/schuren/plamuren/schuren) en het begint een beetje glad aan te voelen.
    [​IMG]

    Maar pas nadat het in de spuitplamuur staat kun je er wat van zeggen. Nog niet glad dus. het recept: spuitplamuur/schuren/spuitplamuur/schuren.
    [​IMG]

    En toen ging het allemaal mis. De kap moet grotendeels blauw worden met een grijze streep op de zijkant, blauw en grijs worden gescheiden door een klein stukje wit. Zie foto hieronder. Die grijze baan moet doorlopen op de kap.
    [​IMG]

    Dus, eerst heb ik een deel van de kap wit gespoten. In plaats dat ik nu gewoon het onderste deel van de kap wit spuit, dacht ik alvast ruw-weg een stuk af te plakken met tape zodat ik beter wist wat wit moest worden. Dat is dus niet handig zoals later bleek, want waar de tape heeft gezeten krijg je een soort geul (waar geen lak is gekomen) in de kap. Die geul moet je dus weer vlakschuren en dat is bij mij NIET goed gelukt, waardoor je in het eind-resultaat die geul nog door het blauw heen ziet lopen. Teminste in het juiste licht. Nouja, vooruit maar. Het is het onderste deel van de kap. Als de kist op het veld staat en je gaat niet op je knieen voor de motorkap zitten zul je het waarschijnlijk niet zien. Hoop ik. En anders spuit ik de kap van de winter nog wel een keer.

    Volgende keer dus gewoon een groot wit vlak spuiten en niet afplakken. Nergens voor nodig, is toch de onderste laag. Ik dacht weer te moeilijk.

    Van het spuiten van het wit heb ik helaas geen foto's. Daarna afplakken en het grijs spuiten. Ook de luchtinlaat aan de voorkant wordt grijs.
    [​IMG]

    En toen kwam de volgende domme fout. Ik had wat lijm van de afplaktape ergens zitten. Ik denk.. geen probleem: beetje aceton en ik veeg het zo weg. Natuurlijk schiet ik enorm uit, precies over het verse grijs. Dat was nog zo vers dat de aceton het meteen opvreet. Balen. Natuurlijk 5 minuten nadat ik al het afplak-werk had verwijderd. Dus weer opnieuw afplakken en weer opnieuw grijs spuiten. Nouja, de spuitbus was nog niet leeg.

    Toen ik het voor de tweede keer netjes grijs had gespoten Kon alle afplak-tape er weer af, opnieuw afplakken en het blauw erop. Pp de foto glanst de lak nog mooi omdat hij nat is. Hij droogt mat op. Door de blanke lak die eroverheen komt gaat hij weer glanzen.
    [​IMG]

    Even een paar rare stokkies in elkaar geschroefd.
    [​IMG]

    Wielkappen voor de tweede keer in de spuitplamuur. Ja ook hier: plamuren/schuren/plamuren/schuren.
    [​IMG]

    En blauwe lak erop.
    [​IMG]

    Louvres voor de uitlaattunnel ook blauw gemaakt. Helaas wat lak verloren in het gras. Hopen dat ik nog genoeg heb voor de cockpitkap :D
    [​IMG]

    Het landingsgestel komt van KHK af. Ondanks dat het een harstikke stevig en toch flexibel landingsgestel is en ik ontzettend tevreden ben met de kwaliteit zit er toch een nadeel aan. Het landingsgestel is heel ruw als het uit de mal komt. Er zit een soort heel fijn en helaas ook vrij diep ribbeltjes patroon in van het weefsel waar het landingsgestel van gemaakt is. Daarnaast vond ik de randen ook ontzettend scherp (is gezaagd), waardoor daar bij elk tikje de verf vanaf zal knappen. Het devies: Flink schuren. Eerst grof en dan steeds fijner. Dat was een flinke klus en ik heb nog jeuk van alle glasfiber stof wat overal gaat zitten. Maar het landingsgestel is aardig netjes nu.

    Dus: ontvetten, stofvrij maken met een kleefdoekje en ophangen maar voor de eerste laag spuitplamuur. Je raad het al: Het zou niet de enige laag blijven.
    [​IMG]

    En ook het landingsgestel is blauw.
    [​IMG]

    Morgen of overmorgen de 2 komponenten blanke lak eroverheen en dan moet alles klaar zijn en kan het gemonteerd worden.


    Wat heb ik nu geleerd:

    -Ik ben geen fan van spuiten (dat wist ik al, maar dat is nog weer bevestigd).
    -Afplakken is een prutklus en als je het verkeerd of te snel doet wordt het eindresultaat om te huilen.
    -Voor het spuiten met spuitbussen moet het 20+graden zijn, anders moet je hele dunne laagjes spuiten (krijg je een hele ruwe laklaag van) of je krijgt druipers. Bij 25 graden droogt de lak zo snel dat het bijna niet kan gaan druipen. Dus kun je mooie dikke lagen spuiten en krijg je een mooie gladde laklaag.
    -Schuren en plamuren is erg belangrijk en ik kon alleen maar 400 grit schuurpapier krijgen om de spuitplamuur mee op te schuren. Ik dacht.. dat is fijn genoeg. Maar dat is dus NIET fijn genoeg. Je blijft krasjes door de lak heen zien.

    Oh well. Ik hoop dat alle foutjes minder zichtbaar worden als de blanke lak eroverheen gaat en nog minder opvallen als het allemaal op de kist is gemonteerd. Als ik me er aan blijf storen dan doe ik het van de winter allemaal wel opnieuw. Moet ik alleen nog een goed verwarmde ruimte vinden om het spuitwerk te (laten?) doen.
     
  3. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Blauw gras. Man, ook je gras afplakken de volgende keer :)
     
  4. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Als je er doffe plekken in hebt pak wat polish commandant 4 o.i.d. en poetsen binnen no-time glanst de boel dan, wel de laklagen goed uit laten harden.
     
  5. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Gisteravond de blanke lak eroverheen gespoten. Precies 1 spuitbus 2K lak gebruikt. Dat is voor mijn doen superzuinig.

    Eerst alles ontvet met verdunde ammoniak, dan de spuitbus geschud en net voordat ik ging spuiten het te spuiten onderdeel even goed met een kleefdoek geraakt zodat er geen stofdeeltjes meer achterblijven.

    Mede dankzij de hoge temperatuur en lage luchtvochtigheid gisteravond heb ik (naar eigen zeggen) een superstrak resultaat behaald. Ik ben erg tevreden (en dat ben ik niet snel over mijn eigen werk). Het eindresultaat lijkt wel glas. En dat is dus zo uit de spuitbus en dus nog NIET gepolijst. Er zitten hier een daar wel een paar vliegjes vast in de blanke lak, maar dat krijg je toch als je buiten spuit en die poetsen we er wel uit.

    Nauwelijks een sinaasappelhuid te bekennen. Daar heb ik vaak last van als ik met lagere temperaturen spuit en dat komt bij mij omdat ik dan niet zo veel lak kan opbrengen voordat het gaat druipen. Doordat je te weinig lak opbrengt vloeit het niet mooi egaal uit en krijg je een sinaasappelhuid. (Terwijl de lak uit de spuitbus komt koelt 'ie enorm af doordat het drijfgas uitzet, denk maar aan de deo die je onder je oksel spuit) Met deze hoge temperaturen droogt het bijna zodra het het werkstuk raakt.

    Geen gezeur.. foto's. Lastig om foto's te nemen van een laklaag, je moet het eigenlijk zelf zien. Maar vooruit. Sommige met flits en sommige zonder flits.

    1 minuut na het spuiten. Dus nog kletsnat.
    [​IMG]

    24 uur later en hardstikke droog, maar het glanst nog net als hierboven. Je kan de reflectie van mijn blote voeten zien in de lak.
    Hoe stoer is dat! :)
    [​IMG]

    Dat zwarte stipje op het wit is een vliegje. Die komt er nog wel af. Ja, zo op het oog van deze kant bezien een beetje een vreemde vorm die grijze lijn, maar dit zag er op het oog vanaf de zijkant het beste uit. Het is een dubbel gekromd oppervlak en zo loopt die grijze lijn voor het oog het beste door van de zijkant van de romp. En vanaf de onderkant zie je hem toch nooit van dichtbij. Tenzij je een liefhebber bent en onder de kist gaat liggen. :p
    [​IMG]

    De louvres waar zo vreselijk veel uren in hebben gezeten. Volgende keer laat ik ze gewoon dicht! Scheelt makkelijk 10 of 20 uur werk. Maar open is wel ontzettend gaaf om te zien straks!
    [​IMG]

    Landingsgestel na een dag drogen aan het wasrek.
    [​IMG]

    Wielkappen ook droog.
    [​IMG]

    Ik blijf het een vervelend klusje vinden dat spuiten, maar nu ik het eindresultaat zie vind ik het stiekum ook wel weer erg gaaf! :)

    :banana:

    Binnenkort polijsten (met de hand, niet met een polijstmachine), dan in de wax en dan maar eens voorzichtig alles in elkaar zetten en weer wat foto's maken.
     
  6. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.853
    Dat ziet er zeer goed uit
    de pits word echt netjes
     
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.607
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    mag ik vragen welke blanke lak je juist gebruikt? en heb je die ook in matte uitvoering?
    Het ontvetten doe je met amoniak, maar dan afgelengt met water en gewreven met een doek?
    en het uiteindelijk polijsten met wat of hoe doe je dit?

    ziet er idd enorm goed en mooi uit!
    succes
     
  8. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Monteren.... Ik wil het eindresultaat zien!!!!!!!!

    :cool:
     
  9. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ik gebruik onderstaande 2k lak. Er zit aan de onderkant een knop die je indrukt om de komponenten bij elkaar te laten komen. Dan flink schudden en spuiten als met een normale bus.
    2K Blanke Lak in Spuitbus HOOGGLANS SPRAYMAX @ CROP: de Non-Paint, Autolakken & Paint specialist!

    Deze lak is er ook in zijdeglans en in mat.
    2K Matte Blanke Lak in Spuitbus Auto-K SPRAYMAX @ CROP: de Non-Paint, Autolakken & Paint specialist!


    Gewoon met ammoniakoplossing die je kant-en-klaar koopt bij de bouwmarkt. En een doek. Daarna wel met een kleefdoek er achter aan, want een normale doek laat enorm veel pluisjes achter.

    De Parel Ammoniakoplossing (1 liter) bestel je online bij Formido, de voordelige bouwmarkt

    Dat ligt er een beetje aan hoe strak de lak is. Als er echt afwijkingen (bijvoorbeeld stof of kleine druipers) in de lak zitten kun je die heel voorzichtig met kletsnat 2000 grit schuurpapier voorbewerken. Als de lak niet helemaal strak is kun je met een natte doek en Comandant 4 (Commandant.nl) eerst boenen en daarna met een polijstmiddel / polish voor autolak en als laatste met een wax voor autolak. Hetzelfde spul dat je ook op je auto gebruikt bij lakbeschadiging en onderhoud.

    Bij mij is het resultaat van het spuiten tot mijn verbazing zo goed dat ik alleen een polijstmiddel en een wax gebruik. Eenvoudig en snel.

    Bedankt!! :)


    Ik ook! Maarja laten we het nu niet overhaasten :)
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2013
  10. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Oh man, ik heb hem gemonteerd gezien.... Foto's helaas, maar echt schitterend.

    :banana:

    :worship:

    :banana:
     
  11. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ik zal hier dan ook een paar foto's op zetten. :)

    Wielkappen en landingsgestel gepolijst en alles in elkaar geschroefd.
    Je kunt de reflectie van het huis in de wielkap zien en de wolken in het landingsgestel. Zijn echt spiegels!
    [​IMG]

    Lijnen van de romp lopen mooi door in de kap. Louvres zijn superstrak geworden. Erg blij mee. Enige minpuntje.. Het blauw op de kap is iets lichter dan het blauw van de folie op de romp. Nouja, mijn ervaring is dat je dat nooit 100% kloppend krijgt en ik moet er dus maar mee leven.
    [​IMG]

    Het grijs van de baffles kleurt ook erg mooi bij de kap en bij de prop en spinner. Daar heb ik nog over zitten twijfelen. Ik wilde het eerst wit maken en heb ook nog zitten denken over (mat) zwart. Toch blij dat ik grijs heb genomen. Is echt het mooiste.
    [​IMG]

    Zijaanzicht.
    [​IMG]

    Ook hier loopt het wit en grijs netjes door van de romp naar de kap.
    [​IMG]

    Ja, blij mee.
    [​IMG]

    ERG blij mee! P.S. de spinner past nog niet op de prop, dus die zit met een stukje plakband vast en komt nog verder naar achteren.
    [​IMG]


    :banana:


    We hadden het er net nog over: De Pitts is door Mark uitgedacht en ontworpen en we hebben hem voor het eerst gezien als 3D tekening. Daarnaast heeft een goede vriend een ontzettend stoer ontwerp gemaakt dat je dan op papier in 2D ziet. Beide komen nu samen in echt bestaand object. Stoer!
     
  12. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Wat je met verkrachte eenden allemaal niet bereikt.

    Heu bedoelde vereende krachten:oops:

    Johan.
     
  13. Gijs F

    Gijs F

    Lid geworden:
    14 mei 2007
    Berichten:
    992
    Locatie:
    Barneveld
    super zier er goed uit, wanneer verwachten we de maiden

    Gr Gijs
     
  14. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Maiden? Huh? Had ik dat nog niet gezegd? Het wordt een statisch model hoor. Ik zet hem straks gewoon op de hei neer en ga met bijvoorbeeld de Extra vliegen. Laken erover zodat de fluor folie niet verkleurd. En dan af en toe het laken eraf om er even naar te staren. Misschien dat ik soms zelfs even de motor start voor het geluid ;)

    De maiden gaat plaatsvinden als hij af is en wanneer dat precies is durf ik niet te zeggen. Ondanks dat hij er nu aardig 'af' uit ziet is er stiekum nog een aardig lijstje met allerlei kleine en minder kleine klusjes. En het ligt helemaal aan hoeveel tijd ik heb en hoe het weer de komende weken is. Als het 25+ graden blijft dan zal ik niet zo veel in mijn warme bouwhok te vinden zijn..

    Aan de andere kant begint het wel een beetje te jeuken.... :D
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.369
    Locatie:
    Rotterdam
    Als hij bij mij in het werkhok zou staan, zou mijn huid al weg gekrabbeld zijn :D
     
  16. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Ook hier jeukt het :)
     
  17. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Oh er wordt ook best wel aan gewerkt hoor (ben nu druk bezig met de struts). Maar het heeft geen zin om dingen af te raffelen om maar zo snel mogelijk te vliegen. Er zit al genoeg tijd in deze kist, die paar uurtjes extra om het netjes af te maken kunnen er ook wel bij.

    Ik zag net al wat foto's van een gefolied kielvlak langskomen op WhatsApp. Dat gaat dus ook de goede kant op. Beetje doorwerken Mark, dan kunnen we ze beide naast elkaar op het veld zetten voor de maiden. de oranje/blauwe electro Pitts van jou en de groen/blauwe brandstof Pitts van mij.
     
  18. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Ja dat zou wel echt ultiem zijn. We gaan ervoor
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.369
    Locatie:
    Rotterdam
    Afraffelen en "ff" stevig aanpoten zijn 2 compleet andere werelden :D

    Maar het zou zonde zijn zo'n kunstwerk in de laatste loodjes te verzieken..
     
  20. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Ik ben heel benieuwd!

    Om de E-Pitts en de B-Pitts naast elkaar te zien lijkt me ook vet.
    (Ben benieuwd welke van de twee het meeste vermogen heeft.)

    Vriendelijke groet,
    Jasper
     

Deel Deze Pagina