Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Floor_S, 10 mei 2013.

  1. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Nee niet helemaal.
    Hij hoeft die 1500 niet te betalen. Hij moet wel aanwezig zijn
    WANT!
    In jou OM staat namelijk begschreven of je met een camera man werkt.

    Knop omhalen heeft dus geen zin omdat dit in je OM begschreven is.
     
  2. Lucas

    Lucas

    Lid geworden:
    6 jun 2013
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Belgie
    En het mag om het even wie zijn, zelfs je schoonmoeder of iemand anders die cursus volgt
     
  3. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    Dan kan je toch ook in je manual zetten:
    Operator mode switch D
    -up -one man operator
    -down-two man operator


    Net als:
    Flight mode switch C
    -up-manual
    -mid-atti
    -down-GPS
     
  4. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Yeb dat zou kunnen.
    Echter moet je dan nog steeds met je cameraman op het examen verschijnen.
    Alles wat je in je OM schrijft word beproeft
     
  5. GraphicNizor

    GraphicNizor

    Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Zwolle (Ov.)
    Dus in principe als je je werk alleen doet is t eigenlijk al niet te doen want je hebt sowiso een 2e man nodig wil je goedgekeurd worden?

    Trouwens een email gehad van de ILT dat mensen hun erop geattendeerd hadden dat ik niet volgens de regels vloog ( volgens recreatie/modelbouw ) Hun hebben schijnbaar mij in de gaten gehouden want volgens hun waren en geen op/aanmerkingen. Mooi toch? Vind het minder mooi dat er andere mensen zijn die je een mes in de rug steken. Zie liever samenwerking dat dit soort gedrag.

    Ik zit er aan te denken of ik zelf ook de groundschool ga doen maar vraag me af of dat zin heeft met een DJI f550 en een eenmans hobby.
     
  6. SoluSon

    SoluSon

    Lid geworden:
    9 jun 2011
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Eindhoven
    Dan zet ik in het OM dat er alleen camera bediening aanwezig is op de remote van de pilot. Dus dan hoef ik helemaal niemand mee te nemen naar het examen.
     
  7. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Tja maar dan mag je hem ook alleen bedienen en dus nooit met twee.
    Lijkt mij lastig
     
  8. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    @ Soluson: zomaar een idee hoor, maar als je nu echt zulke problemen hebt met regelgeving en je er blijkbaar alles aan gelegen is om een manier te zoeken om tussen de mazen van de wet door te glippen of je er anderszins aan te onttrekken, waarom dan nog deelnemen aan een discussie over die regelgeving? Ik heb werkelijk alleen nog maar posts van je gezien waarin je verklaart alles wat daarmee te maken heeft maar dikke onzin te vinden.
     
  9. SoluSon

    SoluSon

    Lid geworden:
    9 jun 2011
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Eindhoven
    Omdat het ook dikke onzin is!!
    Dat je hier aan moet voldoen als je een bemande propellor vliegtuig bestuurd ala.. Maar toch niet voor een inelkaar gepeuterd modelbouw exemplaar?

    Ik snap dat er regelgeving moet komen. Begrijp me niet verkeerd.

    Alleen gaat dit naar mijn mening erg ver. Verder dan wat nodig is om veilig te vliegen.

    En mijn deelname aan deze discussie is om informatie in te winnen of het uberaupt de moeite waard is om me hier in te strorten.
    Omdat niet alle details voorhanden zijn. Dit heeft dus niks te maken met het zoeken naar mazen in de wet,maar naar de logica van deze regelgeving.. Die dus soms ver te zoeken is.
     
  10. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Met zo n antwoord moet je jezelf maar eens de vraag stellen of je nog wel professioneel bent.
     
  11. SoluSon

    SoluSon

    Lid geworden:
    9 jun 2011
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Eindhoven
    Ooh ja..op die toer.. Gek is dat iedereen zich zelf zo bijzonder professioneel vind. 'Iedereen is een beunhaas behalve ik'
    En zich zelf dan ook nog piloot noemen!.. Kom op zeg!
    Het is niet meer dan het is.. Gewoon modelbouw.
     
  12. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Pffffff ga er niet eens meer op in.
    Suc6 ermee
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  14. SoluSon

    SoluSon

    Lid geworden:
    9 jun 2011
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Eindhoven
    Heel triest en wat dat betreft snap ik ook dat er regelgeving nodig is.
    Ik kan alleen niet zo goed tegen mensen die zich zelf nogal professioneel vinden.. Vandaar mijn quote.

    Maar goed. Dit is off topic.
     
  15. SkyJohn

    SkyJohn

    Lid geworden:
    10 mei 2013
    Berichten:
    94
    SoluSon, ik vind je hebt gelijk, ze overdrijven hier Nederland. Kijk eens hoe ze in Duitsland oplossen, daar kennen ze een 5 Kg wet. Wil je daar met zwaardere systemen vliegen, dan word het daar ook lastiger. En daar vliegen ze met Multicopter al langer als hier, hier is het nog vrij nieuw. En vind het ook belachelijk dat je met een Engels bedrijf in zee moet gaan voor een ontheffing. Dat moet gewoon bij een Nederlands bedrijf kunnen en in onze eigen taal. Een echte piloten cursus (Sportvliegtuig) kan het wel in het Nederlands. En daar bij vliegen de Multicopters in gezichtsveld, en niet kilometers weg?? Je zult altijd mensen hebben die dat anders zien, maar dat zal een ontheffing niets aan veranderd. Het beste voorbeeld is de Nederlandse snelweg, die mensen hebben alle een rijbewijs. Maar word toch te snel gereden of links ingehaald (noem maar op), als die zich aan de regels hielden had je geen snelheidscontroles nodig en Politie.
    Ik ben niet tegen Regelgeving, maar normale niet dit abnormale. Ze vergelijken het met grote vliegtuigen, dat gaat me te ver.

    We mogen niet hoger als 120 meter en niet verder dan 500 meter (vind ik 500 meter al te ver), en dat met een groot vliegtuig toch anders?????????????????????????????????
     
  16. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    De cameraman hoeft GEEN opleiding te volgen, die is uitsluitend voor de piloot/operator van de RPAS. Echter alleen vliegen mag NOOIT! Je moet altijd een spotter bij je hebben die visual oogcontact heeft met de RPAS. Dit mag echter ieder volwassen persoon zijn (die niet blind is ;-) )
    Verder meng ik me niet in de discussie... en al helemaal niet in de vraag of iemand profi is of niet, Het gaat erom of je er geld mee verdiend, hoe je dat ook wilt noemen.
     
  17. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    Dat snap ik helemaal! Ik heb je naam in discussies elders ook al eens voorbij zien komen. Daar werd al gesproken dat je weinig van de regelgeving aantrok. Een mes in de rug, ben ik met je eens, is niet leuk. Aan de andere kant moet je niet roomser zijn dan de Paus en het alleen in de boze wereld om je heen zoeken. Je Twittert er nog lustig op los dat je foto's maakt. Deze is nog van gisteren.. "#Zwolle vanaf de grond is mooi maar vanuit de lucht stukken mooier. " ILeNT is ook niet achtelijk en een filter op #luchtfoto is snel ingesteld op Twitter....
    De conclusie mes in je rug vind ik dan erg snel en weinig zelfreflecterend. Dat je erop aangesproken wordt overigens in mijn ogen terecht, los van wie ILeNT al dan niet inlicht. (ik niet overigens!)
     
  18. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
  19. noflynofun

    noflynofun

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    71
    In mijn ogen ben je professioneel bezig als je je conformeert aan de regels, ook al ben je het er niet mee eens. De regels zijn er nu eenmaal dus als je er zo snel mogelijk aan voldoet en je energie daar in steekt kan je de lucht weer in en doorgaan met je business ipv er zo hard tegen aan te schoppen. Het zal tenslotte nooit meer worden zoals het in het verleden was, hopelijk wel BETER dan het nu is geregeld!
     
  20. Lucas

    Lucas

    Lid geworden:
    6 jun 2013
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Belgie
    In Nederland is het toch goed geregeld? Jullie hebben tenminste wetten en het is legaal. In België mag er momenteel helemaal niets...
     

Deel Deze Pagina