Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Floor_S, 10 mei 2013.

  1. noflynofun

    noflynofun

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    71
    Nou,vind ik niet, het gaat hier om verborgen kosten die niet aan het begin van het traject zijn aangekondigd, het gaat hier om redelijkheid, niet om marges e.d. Als zaken duidelijk zijn voordat je een traject in gaat kan je er voor kiezen of niet maar niet aan het eind geconfronteerd worden met een 2000 pond extra, da's niet netjes, zelfs onfatsoenlijk. En vanaf de zijlijn brullen maar niet mee doen, da's nog een ander verhaal....
     
  2. noflynofun

    noflynofun

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    71
    Nou,vind ik niet, het gaat hier om verborgen kosten die niet aan het begin van het traject zijn aangekondigd, het gaat hier om redelijkheid, niet om marges e.d. Als zaken duidelijk zijn voordat je een traject in gaat kan je er voor kiezen of niet maar niet aan het eind geconfronteerd worden met een 2000 pond extra, da's niet netjes, zelfs onfatsoenlijk. En vanaf de zijlijn brullen maar niet mee doen, da's nog een ander verhaal....
     
  3. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Wat een onzin zeg, dus al ik zelf geen multicopter vlieg voor mijn brood mag ik niet meedoen aan de discussie? Het gaat gewoon over algemene zaken die te maken hebben met het runnen van een bedrijf en daar heb ik inmiddels alweer een paar jaar ervaring mee.
    Jij hebt het over verborgen kosten, maar heeft degene waar het over gaat ooit een offerte ontvangen / opdrachtovereenkomst getekend waarin staat wat er allemaal geleverd wordt voor bedrag "X"? Zo ja, als daarin staat dat de kosten voor certificering van één of meerdere toestel(len) hierin zijn opgenomen zou ik zeggen: eis dat de afspraken worden nagekomen en als ze dat niet doen kun je het hogerop zoeken. Heb je geen overeenkomst of staat het er niet in: da's dan dom, suck it up en volgende keer beter je huiswerk doen!
    En zelfs als je dat doet zul je nog vaak genoeg in dergelijke situaties terecht komen. Wat te denken van het plan om de zelfstandigenaftrek voor ZZP'ers (wat veel professionele multicoptervliegers zullen zijn) af te schaffen? Als dat doorgaat kost het wel meer dan die éénmalige kosten voor opleiding en certificering waar men nu over valt. Als je geen buffer hebt om dat soort tegenvallers op te vangen, ben je gewoon niet professioneel bezig.
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2013
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik wil niet pessimistisch doen, maar ik vrees dat het wel eens heel moeilijk en kostbaar kan gaan worden om zelf in elkaar gezette machines goedgekeurd te krijgen, en dat het bedrijfsmatig alleen maar zal lonen om met een goedgekeurde kant en klare machine te vliegen.
    Je krijgt denk ik een situatie die te vergelijken is met zelfbouw of bouwpakket auto's. De RDW heeft daar een brochure voor, maar jammer genoeg staan daar geen prijzen in. Wel wordt duidelijk dat het een moeilijke weg is.
    Kwaliteitsborging is bij zelfbouw een groot probleem. Je kan wel zeggen dat een bepaald onderdeel van aluminium is gemaakt, maar dat is niet genoeg. Welk aluminium soort en met welke warmtebehandeling. Daarnaast een certificaat van de leverancier van het aluminium waaruit blijkt dat het aan de eisen volgens de geldende norm voldoet. Voor enkel stuks fabricage gaat je dat niet lukken.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  5. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    Wat een arrogante opmerking. Na een aantal jaren krimpen, bezuinigen? Opdrachten doen voor overheid om vervolgens 90 dagen te moeten wachten op je centen (moest je eens proberen bij de BD)? En maar creatiever worden om het gemis aan inkomen te compenseren.... nieuwe regels om je creativiteit weer de kop in te drukken (of is het om de staatskas te spekken, in dit geval de UK "staats"kas). Steeds goedkoper moeten, ook omdat beunen de prijzen verzieken?
    En dan, terwijl je zelf nog "even" de zelfstandigen aftrek tussen neus en lippen door noemt, begin je over "buffer"?

    Lees het nog een keer, en wees de volgende keer voorzichtiger voor je met een opmerking komt.

    Het is een feit dat de regelgeving zwaar overtrokken is. Vooral de kosten. Kom op zeg, we hebben het over multicopters, veredelde modelbouw. Met gezond verstand zijn er helemaal geen regels nodig, helaas ontbreekt dat bij een aantal.

    Ik hoor gisteravond van een goede kennis dat hij er ook mee bezig gaat. Hij reserveert 10.000 euro voor dit geintje. 10.000 euro, is een boel geld voor een zelfstandige zonder personeel, ook als je buffer hebt. Na alle risico's moet er weer een risico worden genomen. Met het huidige belastingklimaat voor ondernemers is dat nog mogelijk. Want, laten we eerlijk zijn, ondernemen in NL is belastingtechnisch goed te doen. Maar met de zelfstandigenaftrek die in het gedrang komt wordt het opeens stukken minder interessant. Laat dan een werkgever die kosten maar ophoesten.

    Daarnaast is dit een hobby forum, dus waar hebben we het over.
     
  6. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.071
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Hebben jullie nu door dat een hele bedrijfstak lam gelegd wordt in NL met de huidige wetgeving?

    Multirotors zijn sterk onderhevig aan innovatie maar elke innovatie vraagt een nieuwe certificering bij Pro gebruik, onwerkbaar (lees onbetaalbaar) dus.
     
  7. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.541
    Locatie:
    Heerenveen
    Welkom in de luchtvaart om het zo maar te zeggen ;-)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  8. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Het valt me op dat, zodra het over dingen gaat die geld kosten ip.v. opleveren een deel van de "professionele" multicoptervliegers meteen terugvalt in opmerkingen als "het is maar modelbouw" Besef nu eens dat, zodra je er je geld mee gaat verdienen de termen modelbouw en/of hobby volledig verleden tijd zijn. Je bent gewoon bezig een beroep uit te oefenen en daar zijn regels aan verbonden, hoe onzinnig die soms ook mogen lijken.
    Wil je een voorbeeld? Officieel moeten dingen als trappen en kabelhaspels gekeurd zijn. Als ZZP'er hoef je hieraan niet te voldoen, omdat je zelf de verantwoordelijkheid hebt om te beslissen of iets veilig is of niet. Van al mijn A-trappen is dus de veiligheidsbeugel verwijderd, omdat die gewoon enorm in de weg zit. Laatst had ik een klus waardoor ik via-via voor de Shell werkte. Kon ik dus allemaal nieuwe trappen en kabelhaspels gaan kopen, anders hoefde ik niet op locatie te verschijnen. Lullig? Natuurlijk, zeker aangezien we het hebben over trappen van maximaal twee meter hoog. Maar wel de wet, dus je kunt kiezen of delen.
    En beschuldig mij a.u.b. niet van arrogantie. Ik heb net zo hard te maken met al die zaken die je opnoemt (betalingstermijn van 90 dagen? Soms zou ik ervoor tekenen) en ik besta nog steeds, ook al is het geen goudmijn (nee, ik ben geen interim-manager of anderszins overbodige tussenpersoon) Misschien moeten al die wannabe-ondernemers hier eens een beetje oppassen met wat ze zeggen tot ze een paar jaar ervaring hebben opgedaan. Voorlopig is de gemiddelde ZZP timmerman of lasser die ik ken professioneler bezig dan menig "luchtfotograaf" die ik hier op het forum tegenkom.
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2013
  9. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    :confused:

    Jij bent geweldig, en niet arrogant. En zeker niet beledigend.
     
  10. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Inderdaad, ik heb heel veel respect voor mensen die op een eerlijke manier een succesvolle onderneming runnen. Aan beunhazen die van zichzelf vinden dat ze goed bezig zijn en daarom van menig zijn dat de wet niet voor hen zou moeten gelden heb ik echter een enorme hekel. Dát zijn namelijk de mensen ie het voor de rest verzieken (en ook de reden dat er nu dit soort regelgeving is gekomen, vergeet dat niet!)
    Overigens, voor wat betreft mijn opmerking over wannabe-ondernemers; wie de schoen past...
     
  11. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Nou, nou, een beetje relativerend vermogen is nooit weg.

    En waar vindt die innovatie plaats: bij de fabrikanten.
    Mijn inschatting is dat als er uniforme Europese regelgeving is, er een aantal fabrikanten zullen zijn die hun machines laten certificeren en die aan commerciële bedrijven inclusief certificaat gaan aanbieden.
    Dat vraagt ook een verdergaande professionalisering van die "bedrijfstak", en zelf een beetje sleutelen om een multicopterje van bij elkaar geschraapte onderdelen van HK is er dan gewoon niet meer bij.
    Op de Beun de Hazen na natuurlijk, maar die komen zichzelf wel een keer tegen.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  12. noflynofun

    noflynofun

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    71
    Ik heb 30 jaar ervaring als beroepsvlieger en luchtfotograaf. Inmiddels 1 1/2 jaar ervaring in de multirotor wereld, een klein vermogen gestoken in opleidingen en apparatuur en vervolgens wordt je hier door meneer Micropuller weggezet als beunhaas en wannebe-ondernemer. Zo veel arrogantie heb ik nog niet veel meegemaakt. Ik vervolg de discussie over wet-regelgeving en opleidingen wel op het DARPAS forum bij mensen met hetzelfde doel, zonder deze verzuring!
     
  13. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Tjongejonge, wat een lange tenen hier allemaal. We hebben het over een onbekend persoon (bestaat hij of zij wel?) die beweert (is het ook daadwerkelijk zo?) dat de kosten voor certificering van zijn of haar multicopter nog eens bovenop de kosten van de opleiding komen. Tegelijkertijd wordt aangenomen dat er van tevoren was beweerd dat deze inclusief zouden zijn. Nogal wat onzekerheden, nietwaar?

    Vervolgens stel ik, zonder daarbij namen te noemen, dat als dit waar is, diegene volledig in zijn recht staat om verhaal te halen en zo niet, diegene gewoon niet goed heeft opgelet. Daarnaast geef ik aan dat je als ondernemer wel vaker voor verrassingen komt te staan en dat een goed ondernemer zich daarop voorbereidt. En vervolgens staat hier een aantal mensen direct op hun achterste benen, terwijl ik meerdere keren heb aangegeven dat iedereen voor zichzelf moet bepalen bij welke groep (beunhazen/professionals) men denkt te behoren.
    Daar ken ik maar één woord voor, maar dat zal ik dan maar voor me houden, aangezien het niet van toepassing is op personen die er geen last van hebben en personen die er wel onder lijden e.e.a. toch alleen maar uit hun verband zullen trekken.

    In plaats van een constructieve discussie te voeren, lees ik hier alleen maar cafépraat over hoe zielig we toch allemaal zijn en hoe we continu worden uitgebuit en beperkt in ons doen en laten. Denk je nu echt dat je daar ook maar één stap verder mee komt?
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2013
  14. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Eeehm ja voor mij wel. Het is namelijk WEER een paar 1000 euro.

    En tja opmerkingen over "buffers" kan ik alleen maar om lachen.

    De insteek van een ondernemer is nog altijd om geld te VERDIENEN.
    Met deze investering gaat dat mij niet meer lukken.


    And what's next!!

    Het houd een keer op. Of ik moet volgende week de 20 miljoen winnen
     
  15. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Even voor de duidelijkheid: we hebben het toch hierover?
    Ik zie nergens iets staan m.b.t. keuring en certificering van een multicopter?

    Het ziet er trouwens naar uit dat het hele gedoe rond airworthyness vooral van toepassing is op fabrikanten, wat ook wel logisch is: http://www.eurousc.com/luass/manufacturers.html Voor hen vallen de kosten als het goed is ook wel mee, omdat ze deze kunnen spreiden over een groot aantal te bouwen/verkopen multicopters.
    Het "probleem" wat er nu is, komt gewoon voort uit het feit dat alles nog zo in de kinderschoenen staat. De multicopter is een bedrijfs/productiemiddel, maar hoeveel bedrijven bouwen deze zelf? Om even het voorbeeld dat Ad gaf aan te halen: als alle bouwvakkers zelf hun eigen busjes in elkaar zouden gaan schroeven, zou je een vergelijkbare situatie krijgen. Daarom kopen ze gewoon een bestaand model via een dealer bij een fabrikant (die dus ook de certificering regelt en de bijbehorende kosten voldoet)
    Zodra deze overgangsfase voorbij is en iedereen die professioneel met multicopters werkt gewoon zijn spullen kant-en-klaar bij de dealer koopt, is dat hele probleem uit de wereld
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2013
  16. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Een hoop discussie voor waarschijnlijk niets want het lijkt er nu op dat het alleen voor >20 kg multi geld.

    Word vervolgd
     
  17. noflynofun

    noflynofun

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    71
    Klopt! Ik heb het even nagekeken, dit komt uit hun eigen documentatie:
    http://eurousc.com/documents/LUASS_Brochure_2010_web_lck.pdf
    Onder de 20 kg is een Design and Construction Certificate NIET verplicht en is ook geen eis van IL&T. Bij de ontheffing is en vrijstelling van het hebben van het bewijs van Luchtwaardigheid.
    Ik heb sterk de indruk dat EuroUSC hier over de scheef gaat!
     
  18. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    En DAT is het nou precies, zonder al het gejammer over professioneel bezig zijn of niet, het bijltje erbij neergooien.... het staat nergens, maar als je geslaagd bent voor groundschool komt het als een konijn uit de hoge hoed. Tijdens de groundschool doen ze zelfs voorkomen dat het gewoon in het pakket zit, maar als het puntje bij het paaltje komt is dat klaarblijkelijk dus niet het geval.

    Mijn intentie om het hier te melden was louter en alleen mensen te waarschuwen dat het verborgen kosten zijn waar je ineens mee wordt geconfronteerd. Feit is dat er genoeg mensen zijn die dit erbij doen, naast hun gewone werk. Voor mij geldt hetzelfde; prima baan door de week, maar vanuit passie, hobby en ondernemerschap iets opgezet. Ik wil daarin best investeren, maar met een gezin met 2 kids en vele andere leuke dingen sta je niet te wachten op een konijn uit de hoed die 2000 Euro kost. Dat heeft niks met bijltje erbij neergooien te maken, dat heeft (voor mij) niks met buffers te maken. Al kan ik me erg goed voorstellen dat er mensen zijn die dat wel hebben overigens! Daarnaast snap ik ook dat je met de regelgeving een flinke schifting maakt tussen de mensen die er serieus mee aan de slag zijn/willen en de hobbyisten die een graantje erin mee willen pikken. En dat juich ik trouwens van harte toe!

    Maar bij mij persoonlijk kom je in dit soort gevallen met m'n principes in aanraking; ik wordt (bewust?) verkeerd geînformeerd. Verwachtingsmanagement is dat, dat zou jij als ondernemer/professional ongetwijfeld kennen...

    Feit is dat EuroUSC op dit moment een monopolie op de NL markt heeft. Slaat nergens op en ze geven OVERAL aan dat je 1450 Pond (ze vertelden eerst dat het Euro's waren overigens...) kost om te voldoen aan de regelgeving en de NL certificaten aan te kunnen vragen... dat blijkt gewoon een volstrekte leugen (zoals het nu lijkt)

    Echter heeft al het betweterige, arrogante geneuzel wat er loskomt door het hier te delen mij wel weer bevestigd waarom ik me stil hield in dit topic... Ik steek de energie over dit onderwerp wel in het Darpas forum. Daar is me opbouwend bezig om te kijken hoe en wat. Ipv mensen direct aan te pakken of ze wel professioneel bezig zijn.
     
  19. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Precies +1
    Geld ook voor mij (alleen die kinderen (nog) niet dan) ;)
     
  20. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    Je hebt in NL toch echt een BVL (Bewijs van Luchtwaardigheid) nodig... die verkrijg je door een keuring bij een daartoe bevoegde instantie. Op dit moment is dat in NL alleen nog EuroUSC...... En in het Engels heet dat dus airworthyness certificate..

    Correct me if I'm wrong!
     

Deel Deze Pagina