Le santisima Trinidad 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door newbie, 28 mei 2008.

  1. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Ze houdt je wel bezig zo te zien, jammer dat we dit keer niet mee kunnen genieten met de foto's.
    Je zult nog op moeten schieten met de laatste aanpassingen en testen, de najaarsstormen zijn alweer bijna op komst!
    Grt
    Diederik
     
  2. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Ze hadden die dag onweer voorspelt, dus ik had gehoopt op genoeg wind om te zeilen en stabiliteit te testen, maar het was windstil met af en toe wat motregen.
     
  3. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik snap die NiMH batterijen niet helemaal, Luc. Zijn dat dan 2 pakketten met 5 cellen, dus 6 volt? Die servo's werken volgens mij nog op 5 volt, en dan zouden die NiMH's toch behoorlijk leeg moeten zijn. Of trekt de motor zoveel stroom dat de spanning te ver inzakt? Weet je hoeveel stroom de motor trekt?

    Groet,

    Ad
     
  4. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Inderdaad. ,2 pakketten van 5cellen die 6volt leveren via een Y-kabel .

    Ik vermoed inderdaad dat de motor(speed400) de spanning laat in inzakken.

    Hij zou volgens de maker( Marc duikboten) een 5 ampère trekken.

    Bij mij staat er geen regelaar tussen , alles of niks.
     
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Speed 400 zou ook op 2S Lipo kunnen zoals raf in juli ook al suggereerde, dan heb je wel van het gewichtsprobleem niet. Maar je moet dan wel weer een nieuwe lader aanschaffen.

    Groet,

    Ad

    EDIT
    Welke regelaar heb je nu in gebruik?
     
  6. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Ik heb een programmeerbare elektronische lader.

    En geen regelaar, alles of niks.
     
  7. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Op de club werd ook gezegd om terug om te schakelen naar loodaccu's. Deze geven veel Lagerhuis vermogen af en ook geleidelijker.

    De nimh kan alles direct geven, maar dit zorgt voor een kortere vaartijd.
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.024
    Locatie:
    As,België
    ?????
    een batterij levert wat er gevraagd word
    vraag je 10 amp dan levert de accu 10 amp
    als de accu niet geschikt is om 10 amp te leveren dan gaat hij wel defect geraken en krijg je der minder in
    lood of nicad het maakt niet uit 2200 mamp is 2200 mamp
    er is wel een verschil in accu's
    maar dan moet je de ontlaad curve er bij nemen
    [​IMG]

    dit is die van de nimh
    die van een lood accu kan ik niet vinden en zelf heb ik deze nog nooit getest
    maar deze ontlaad curve gaat veel vlakker
    maar als je in een accu maar 5 amp heb zitten en je motor gebruikt 2.5 amp dan kan je maar 2 uur er op varen max
    eens kijken of ik straks toch niet een ontlaad curve vind van een lood accu
    gevonden

    [​IMG]
    gr raf
     
  9. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ja, maar als dat erg veel is in relatie tot de capaciteit van de accu kachelt toch je spanning omlaag? Ik denk dat dat gebeurde als Luc z'n motor aanzette en dan z'n servo niet meer reageerde.

    Als de motor 5 A vraagt dan was dan net iets meer dan met 1C ontladen. Op zich moet dan kunnen, maar geen idee hoeveel de spanning dan daalt.

    Groet,

    Ad
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.024
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ad daar heb je wel gelijk in en dat geeft ook de ontlaad curve weer
    daarom is zo een curve interessant want die laat eigenlijk zien wat er gebeurt
    en nimh duikt inderdaad sneller naar beneden
    het probleem is dat mark met zijn stroep op een 3 amp accu 10 uren kan varen
    en dat luc dezelfde setup heeft als mark
    dus daar is een ???? waarom luc zijn motor zoveel gebruikt
    ik moet eens met mark een motor los testen hoeveel die echt trekt
    want het is nog een groter ??? mark heeft zo twee motoren op zijn stroep zitten + nog een pomp en dit word allemaal uit dezelfde accu gevoed
    maar al met al stuurt de boot er dus wel mee en dat is dus een goed teken
    nu alleen het accu probleem oplossen
    ps de motoren zijn 8.4 volt en 5 cellen is maar 6 volt
    mark vaart op 6 cellen en heeft dus iets meer spanning waardoor de ontvanger beter blijft werken
    gr raf
     
  11. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    De 3grote servo's en 2 kleinere servo's hangen ook nog op die accu, wat extra belasting is voor de accu.

    Er zit ook nog ergens een slecht contactje want heel af en toe viel de spanning weg als ik tussen de draden bezig was tijdens de aanpassingen
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.024
    Locatie:
    As,België
    hallo luc

    dan zou ik eerst eens dat losse draadje verhelpen
    maar normaal bij mark hangen er 4 regelaars op de accu
    20 led's en een slangen pomp en een accu controle + ontvanger
    ik denk dat uw probleem zit dat je maar 5 cellen hebt gebruikt
    deze gebruik je parallel dus je amperage gaat omhoog maar je blijft maar 6 volt onder belasting hebben
    hoe maak je de 5 volt voor de ontvanger?????
    gaat dit via een bec van een regelaar of heb je een ubec aan boord of gebruik je een spannings stabilisator ala µ7805
    de 7805 kan maar 1 ampere stroom aan en als de spanning Input voltage (5V-18V)lager word dan stopt hij met regelen

    gr raf
     
  13. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Ik zet gewoon de 6 volt op de ontvanger.

    Ik heb een robbe futuba boats&trucks F16's

    Ontvanger R 118 F 40 MHz

    www.robbe.de/robbe/downloads/.../37323f26f679505ff1c17f57a9867e48
    3.1 TECHNISCHE GEGEVENS ONTVANGER R 118 F ... Waarden bij bedrijfsspanning 4,8-6 Volt ....
     
  14. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Met een 6 cel NiMH (7,2 V) zoals raf oppert zou je dan een UBEC tussen accu en ontvanger moeten zetten, of alsnog een regelaar met BEC nemen. Lijkt me toch een stuk prettiger varen dan met zo'n aan-uit regeling.

    Groet,

    Ad
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.024
    Locatie:
    As,België
    hallo

    vandaag komt mark langs en we zullen eens zien hoeveel de motor trekt in het test basin
    dan heb je dus een idee
    ik test dus op 5 cellen en op 6 cellen dan zien we het verschil

    gr raf
     
  16. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg

    oke bedankt, ben benieuwd
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.024
    Locatie:
    As,België
    hallo luc

    bij deze valt de test in het water
    marc zijn honden hebben kennelhoest en dus verboden terrein voor ons
    als deze ziekte over slaat naar ons 9 viervoeters dan is het hek van de dam
    dus eventjes wachten op het resultaat wat er misschien volgende week aan zit te komen
    hopelijk tegen woensdag

    gr raf
     
  18. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Deze zondag nog eens gaan varen.

    De zender aan een chinese vrijwilleger gegeven zodat ik eventjes kon gaan filmen.

    Ze gaat wel op de motor niet op de zeilen. Dit omdat het niet een gewoon bootje is dat je op 1 minuut begrijpt en kan besturen.

    het filmpje (mijn excuses voor de slechte cameraman, ik dus)

    Santisima Trinidad - YouTube
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2013
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Fantastisch toch?
     
  20. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.177
    Locatie:
    Roosendaal
    ik kan helaas je filmpje niet zien?
     

Deel Deze Pagina