De weg naar de FAI F3C klasse....

Discussie in 'F3C & D3D' gestart door Super john, 17 jul 2010.

  1. F3Cees

    F3Cees

    Lid geworden:
    18 aug 2008
    Berichten:
    175
    Locatie:
    IJzendijke
    ben benieuwd wat jij ervan vindt John,
    inderdaad de hoverfig zijn niet zo moeilijk
    gr Cees
     
  2. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    En waarom zou je volgens hun daar niet mogen vliegen?
     
  3. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.880
    Locatie:
    Nijmegen
    zonder een "wildvlieg discussie" uit te lokken ; ik ben ook wel benieuwd, volgens mij kunnen ze je niet ' zomaar' wegsturen ...

    mvg
    Bas
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    ja @Super john:

    ook als zij een sheriff ster op hun pet hebben,
    mogen ze jij niet zo maar weg sturen,
    het is een wet voor modelvliegen,
    jammer, dat je alleen geweest bent,

    als ik met grote helis vlieg en iemand bij mij heb,
    laat ik me niet altijd zo maar weg sturen,
    wel compromissen, maar ik mag ook wat doen, denk ik ...

    suc6 John,
    groetjes van Uwe
     
  5. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Het veldje waar ik vlieg is een stuk onbebouwd industrie terrein aan de A2. Er loopt hier een doorlopende weg, dit stukje weg is afgesloten d.m.v. een hek. Ik rij altijd om dit hek heen en zet mijn auto dus op dit stukje weg, echter blijkt dit hek een "inrijverbod" te zijn. De agent wees mij dus eerst op dit inrijverbod met daarbij een boete bedrag van €150, ik vertelde hem dat ik mij dit niet gerealiseerd had en bod hiervoor mijn excuses aan (slijm, slijm).

    Daarna begon hij over het vliegen op een niet toegestane plek binnen de bebouwde kom, tevens meldde hij dat er een "gevaar" stelling was betreft het vliegen nabij de A2. Mensen konden uit nieuwsgierigheid stoppen met alle gevolgen van dien. Ik vroeg wat voor een "boete" ik dan zou krijgen, de agent vertelde dat de "overtreding" naar de officier van justitie gezonden zou worden en deze zou dan eventueel een boete geven.

    De agent was alleen van plan om mij te waarschuwen en niet om mij te bekeuren, ik ben daarom niet verder in discussie gegaan en heb gewoon mijn spullen ingeladen en weggegaan. Ik wilde de boel zeker niet op de spits drijven, ik heb nog een klein hoverveldje in de buurt en ga daar dan wel een beetje hoveren. Aan de andere kant dwingt het mij ook om naar het veld van de vliegclub te rijden zodat ik ook meer de aerobatic figuren kan oefenen.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.106
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja, die "gevaarstelling" is discutabel (en persoonlijk vind ik dat wat vergezocht, wat er op kan duiden dat men je blijkbaar toch al langer op de korrel had), ook al omdat ik meerdere keren meegemaakt heb dat bij een verzoek om advies voor een vergunningaanvraag als eerste vanuit de gemeente gesuggereerd word "eens op het industrieterrein te zoeken naar een geschikte locatie.

    Maar het inrijverbod en/of het omzeilen van zo'n hek, dat alleen is al voldoende reden om iemand weg te sturen, ongeacht of je nu met een heli bezig bent, of gewoon aan "openlucht-kantklossen" doet.... Plain and simple. Zo'n hek staat er namelijk nooit voor de kat z'n dingetje.

    Wel jammer van je hooverplekkie, dat dan weer wel....

    Groet, Bert
     
  7. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Oh Bert helemaal mee eens!! Ik heb er ook geen enkele moeite mee, ik vlieg hier al 2 jaar en er is regelmatig politie langs gekomen maar nog nooit gestopt. Nu dus wel en een gewaarschuwd mens telt voor twee, de agent had mij zo ie zo een boete van €150 kunnen geven.

    Hij was wel onder de indruk van mijn vliegkunsten:rolling:
     
  8. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.880
    Locatie:
    Nijmegen
    Jammer, maar in dit geval zou ik ook 'eieren voor mijn geld hebben gekozen' ....

    Nu kun je naar je zelf zegt wel meer de aerobatic figuren oefenen, en die zijn eigenlijk toch het leukste .... ;-)

    gr
    Bas
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.106
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wij hebben ook een aantal jaar op een "wildvlieg" locatie gelest. Regelmatig politie langs, en ze vonden het allemaal prachtig (stopten regelmatig) maar ondertussen was er wel een afdeling (milieu-afdeling) al een half jaar bezig de boel voor te bereiden om ons weg te sturen ....

    Groet, Bert
     
  10. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.880
    Locatie:
    Nijmegen
    Was dit binnen of buiten de bebouwde kom ?
    mvg
    Bas
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.106
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Buiten de BBK uiteraard: we stonden daar 2 middagen en 2 avonden met brandstofheli's te draaien, en dan wil je geen gelazer met de buren.
    5 Jaar zonder ook maar één enkele klacht van de 2 omwonenden (van wie een de eigenaar van het land was)...

    Hoezo?

    Groet, Bert
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    op mijn wildvliegplek ondertussen bijna niemand meer,
    die komt klagen,
    wel veel, die het leuk vinden, gelukkig, knock,knock,
    ... en weer :eek:ntopic:

    groetjes, Heli-Uwe
     
  13. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Voor de duidelijkheid, vliegen binnen de bebouwde kom is op zichzelf niet verboden.
    Vliegen boven wegen en gebouwen daarentegen wel, weet niet of je horizontaal ook verplicht een bepaalde afstand moet aanhouden op wegen of gebouwen ik krijg het in ieder geval niet gevonden.
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2013
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.106
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet even niet of dat gedeelte van de regelgeving ook echt veranderd is, maar voorheen was het omschreven als "niet zodanig vliegen dat het niet mogelijk is een veilige noodlanding uit te voeren".

    Hoe je dat lezen moet? Ik altijd de stelregel gehanteerd dat als ik op het lokale voetbalveld (wat hier rondom omgeven is door bomen) beneden de boomtoppen blijf, dan zal een noodlanding altijd op dat voetbalveld plaatsvinden, en dus nooit de bewoonde bebouwing binnen kunnen vliegen.

    Een eventuele horizontale afstand kan ik mij alleen maar herinneren vanuit de Hinderwet vergunning (het geluidsniveau moet beneden een bepaalde waarde blijven, gemeten aan de dichtstbijzijnde bewoonde gevel) en dat is alleen van toepassing als je vergunningplichtig bent. Die afstand wordt dan weer bepaald door meerdere factoren, zoals vlieggebied, vliegpatroon, brongeluid en gevlogen tijd, en is dus een berekende en theoretische waarde (voor onze helischool geldt bijvoorbeeld 365 meter bij een max gemiddelde afstraling van 81 dBa op 7 meter rondom, 2 Heli's waarvan 1 in hoover, 1 in rondvlucht. Voor andere clubs kunnen die waardes héél anders zijn). Als wildvlieger ben je niet vergunningplichtig, en daarmee vervallen bij mijn beste weten ook alle geluidslimieten.

    Klinkt héél gek, maar zodra je wildvliegt, is er geen geluidslimiet meer (je mag dan tot 100 dBa op 1 meter gaan, de maximum grens waarmee een apparaat zoald bijv ook kettingzagen etc, in NL verkocht mag worden) maar geld uitsluitend nog de nogal ruim te interpreteren stelregel dat je geen overlast mag veroorzaken. In concreto betekent dat, dat een omwonende ook mag klagen over het geluid van electromodellen: overlast is nu eenmaal slecht te definiëren....

    Ik zeg er eerlijk bij: ik ben geen expert in deze, dus mocht ik hier fout zitten, dan hoor ik dat graag, maar dit is wat ik in de afgelopen jaren uit alle regelgeving (en de ellende die ik er mee meegemaakt heb) heb kunnen destilleren.

    Groet, Bert
     
  15. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    huidige regeling modelvliegen/luchtvaartwet
    Lijkt te veranderen in
    Dit lijkt het vliegen in industrie-gebieden dus wel te beperken. Het deel betreffende noodlandingen komt juist uit de luchtvaartwet. En aaneengesloten bebouwing zou wellicht als de bebouwde kom beschouwd kunnen worden. Maar de uitzondering van 30km zones binnen de bebouwde kom is dan weer enigszins vreemd.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.106
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yep.... je hebt gelijk, dat was weer even mijn gebrekkige geheugen....

    Vermoedelijk is die uitzondering van 30 km wegen binnen de bebouwde kom weer om het vliegen in parken op zich weer toegestaan te krijgen, uitgezonderd daar waar het via een lokale verordening niet mag....

    Overigens (voor de duidelijkheid) met de term "kunstwerken" wordt gek genoeg niet standbeelden en "ingepakte gebouwen" o.i.d. bedoeld, maar verkeersknooppunten (rotondes, klaverbladen, verkeerspleinen en aanverwante). Waarom daarvoor de term kunstwerken gebruikt word is mij ook een raadsel maar het is nu eenmaal zo....

    Ik kan mij met de beste wil van de wereld niet voorstellen waarom iemand boven een klaverblad of rotonde wil gaan vliegen, maar goed... Bij deze, dat mag dus niet :D

    Groet, Bert
     
  17. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    319
    Locatie:
    spijkenisse
    Dit draatje gaat over John zijn weg naar de F3C klasse.
    Laten we dan stoppen met praten over het wild/vrij vliegen..
    Ik vind het vervuiling van dit draatje..;)

    Gr Wil :cool:
     
  18. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Kleine update

    Na maanden stilzwijgen maar een kleine update, na de laaste wedstrijd hebben we eerst maar eens genoten van een vakantie. Verder heb ik niet meer gevlogen vanwege andere zaken die iets belangrijker waren dan de hobby.

    Wel weer een stevige domper want de club waar ik lid ben is na enkele weken weer de vergunning kwijt en we mogen daarom ook niet meer vliegen op dit veld, dus moet toch weer gaan wildvliegen. Echter overweeg ik wel om eventueel ergens anders lid te gaan worden want het wild vliegen ben ik een beetje zat aan het worden. Het enige dat ik wel gedaan heb is simmen, ik heb er al vele uren opzitten maar ik moet de komende weken toch echt naar buiten om met het grote echte speeltje aan de gang te gaan.

    Tenslotte ben ik erg druk geweest met iets anders, ik heb iets overgenomen van iemand maar kan/mag daarover hier niets plaatsen. Voor de lezers die meer willen weten, stuur maar een pm dan stuur ik je wel een link.
     
  19. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.880
    Locatie:
    Nijmegen
    John wat een pech !
    Maar laat je niet kisten, jij gaat gewoon wildvliegen.

    gr
    Bas
     
  20. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Hoi, John

    wildvliegen heeft inderdaad ook iets gezonders,
    niet voor iedereen,
    maar je moet echt bezig blijven met vliegen,

    na 3 weken pauze gisteren weer gevlogen,
    betekende wel 'n paar extra lipos vliegen
    om weer zeker gevoel te krijgen.

    suc6 met jou "andere opdracht"

    Groet, Uwe
     

Deel Deze Pagina