van 2209 naar schwitzer 316954

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door G J Broekhuizen, 5 nov 2010.

  1. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    grw

    Grw zijn de beste laqers en heb ook 2set besteld ligt lopend met harde kogeltjes'

    [​IMG]
     
  2. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    na 1380 minuten

    Zo ziet het lager er uit stuk gelopen na dat de thermokoppel los was gaan zitten en de motor over hit raakte.
    1380 minuten gedraaid niet slecht voor een vermaakt lager had vast langer mee gegaan als de motor niet over hit was geweest.



    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.374
    Locatie:
    Gouda
    Maar hoe kan dan een thermokoppel er voor zorgen dat de motor warm draait?
    Kan het niet zijn, dat de motor overhit raakte door een slecht lager en de regelaar dit niet merkte, daar de thermokoppel is/was los geraakt?

    Maakt overigens verder niet uit .... pracht tijd voor zelf ge/vermaakte lagers !!
     
  4. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    lagers

    Ik heb de vermaakte lagers vervangen door GRW lagers.
    En van middag gevlogen en geen verschil kunnen merken .
    Bij proef draaien regelde de ecu gewoon gelijk normaal geen verschil dus.
     
  5. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Fanaat

    Ik kan het filmpje niet openen om te kijken
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. f.cox

    f.cox

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Urmond (Sittard)
    Hallo allemaal,
    Vorig jaar heb ik me al eens georiënteerd in dit forum en alles met veel interesse gelezen.
    Ik heb ik 1995-1997 een KJ-66 gebouwd samen met mijn broer en wat vliegvrienden.
    Ik vlieg nog steeds met deze motor en heb telkens ontzettend veel voldoening als ik er mee gevlogen heb. Sommigen van jullie weten dat mijn broer en ik in die tijd de Vision ontwikkeld hebben. mogelijk dat er nog een enkele vliegt in Nederland. Misschien hebben jullie nu een beeld van mij.

    Nu wil ik weer eens motor maken en vraag me af hoe actueel dit forum is en hoe actueel de site van Gerald Rutten is.

    Dit weekeinde gaan we waarschijnlijk weer allemaal naar de Jetpower in Ahrweiler. Zijn daar ook de gewenste turbine, compressor en hete stators te koop?

    Ik zie dat Gerald niet zo heel ver van mij vandaan woont. Garald is het mogelijk om eens een afspraak te maken? Ik zal je dit ook vragen via een PB-tje waarin ik mijn gegevens zal plaatsen.

    Zijn er ook zelfbouw turbines die qua afmeting en prestaties lijken op een 90mm turbine met rond de 100N stuwkracht?

    Groet, alvast bedankt en mogelijk tot op de Jetpower,
    Frank Cox
    Urmond
     
  8. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Frank, leuk dat je weer de lekker aan de gang gaat. Helaas zal ik er niet bij zijn te jetpower maar langskomen kan altijd een keer, zal je pb terug sturen. Ik zal je vast wel eens een keer ontmoet hebben, ben er zelf ook al vanaf 1993 mee bezig. Zo kan ik me een mini jetmeeting herinneren ergens bij venlo/venray waar een klein handje vol turbine bouwers aanwezig waren met een paar eigenbouw jetkisten ergens in 1997. Ik meen me te herinneren dat ik ook een soort vision gezien heb?

    In principe is alles actueel hoewel er wel wat aanpassingen zijn geweest sindsdien maar dat zijn kleine "tweakjes". Op zelfbouw gebied is er de laatste jaren helaas niet zo veel vooruitgang meer, de meeste pioniers op dat gebied zijn bedrijfjes begonnen en houden de technologie liever voor hun zelf helaas. Er zijn wel diverse bedrijfjes waar nog KJ66 onderdelen te koop zijn maar dat zijn enkel kloon onderdelen wat jij ook hebt. Ik ben zelf naar wat grotere motoren gegaan puur vanwege de grotere modellen. Kleinere, krachtige motoren zie je inderdaad steeds meer op de markt maar is erg weinig info over betreft zelf maken. Ik ben zelf nog ooit eens bezig geweest om de wren supersport na te maken, gebaseerd op een MW54 upgrade maar ben nooit verder gekomen dan 7kg, daarboven kreeg ik temperatuur niet in de hand. Veel van de 90mm 100N motoren van nu (jetsmunt, Jetcat etc.) hebben vergelijkbare afmetingen als de MW54 maar een totaal ander loopwerk, waarschijnlijk in de richting van KJ66 wieltjes. In feite hetzelfde wat ik met mijn GR180 gedaan heb, grotere wielen in een KJ66 huisje.

    Hier een draadje van mijn MW54 upgrade: wren-54-upgrade-3
    [​IMG]

    En hier mijn ander turbine draadje waar de laatste aanpassingen ook in te vinden zijn: [18237] kj66-conversies-6

    Voor mijn type motoren zijn onderdelen te krijgen op Jetpower, bij de stand van Jetmax. JETMAX | PRODUCTS | Turbine Wheels Eigenaar Dieter Albisser staat daar met diverse onderdelen, hij maakt meer dan op zijn site staat, misschien effe met hem babbelen.

    Groetjes,
    Gerald
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  9. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    turbine

    De turbine,s van mij draaien en draaien , in de begin tijd leuke tijd ging het keer op keer mis een uit daging om het goed te krijgen.
    De belangrijkste verbetering was bij mij de lager op stelling.
    Ik vlieg nu veel met de 74/70 motor 316954 compressor 105 k met de start 12kilo bij 15 graden . verbruik 1 liter zo als ik vlieg per 6 minuten
    De buiten diameter is 110 mm rond
    het vermogen voor mijn modellen is meer dan voldoende.
    Veel veranderingen heb ik niet gezien alleen kleinere diameters met hogere toeren tallen.

    Ik ben tevreden .
     
  10. f.cox

    f.cox

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Urmond (Sittard)
    astunnel

    Ik lees in dit en in een ander forum dat er wel eens lagerproblemen zijn.
    Soms worden er stalen bussen in de aluminium lagertunnel geplaatst om uitslijten en verschillende uitzettings coëfficiënt te compenseren.

    In 1996 hadden wij met de oude KJ 66 motoren daar ook problemen mee.
    Wij hebben toen astunnels van RVS gemaakt en nooit meer problemen gehad. Zijn er nog meer mensen die dit gedaan hebben?

    Dan nog twee vragen.
    Waar kan ik dat Schwitzer compresserwiel bestellen?
    Welke ECU set gebruiken jullie en waar is die te koop?

    Groet en bedankt,
    Frank
     
  11. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Gerrit Jan, toch niet erg dat we je draadje hiermee vervuilen?

    ALs je de motor vanwege experimenteren veelvuldig uit elkaar moet halen is dat slecht voor de lager tunnel. Echter als je een hoogwaardig dural aluminium gebruikt en er bijna nooit naar om hoeft te kijken kan het jááren goed gaan. Ik heb mijn lagertunnels inderdaad inmiddels allemaal voorzien van stalen bussen, werkt prima en geen slijtage meer. Vol RVS zou misschien beter zijn maar daar heeft mijn draaibankje moeite mee en weegt ook iets meer, elke gram die ik kan besparen vanwege mijn wedstrijd modellen is mooi meegenomen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Het schwitzer wieltje kun je hier bestellen: Helptoday Limited - Marine and Automotive Spares

    Qua ECU zijn er meerdere varianten, ik haal ze hier: Xicoy Electrónica


    Groetjes,
     
  12. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    lager opstelling

    [​IMG]


    ik ga het nooit weer anders doen.
    het gaat zelfs met vermaakte lagers naar tevredenheid.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.374
    Locatie:
    Gouda
    Jup,
    Destijds de nodige astunnels gemaakt van rvs en later overgegaan naar aluminium.
    Met beiden wel eens vaste busjes/lagertjes gehad. Had ook wel te maken met de overvloed aan olie die nog separaat werd toegediend en niet vermengd was met kero.(= ook koeling) Dit ging nog wel eens aankoeken en frituren.
    Een RVS tunnel wilde nog wel eens onrond worden, indien de verbranding niet egaal rond was, zoals bij iets hotspot. (een kant van de tunnel warmer) Aluminium verdeelt de temperatuur beter en daarom minder problemen op dit vlak.

    Maar je haalde de motor toch elke 10 a 20 vluchten uit elkaar... stopte je nog normale lagertjes in.
     
  14. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    74/70 turbine

    Gisteren met wind stil 3 vluchten gemaakt.
    En van middag met veel wind 2.
    Het gaat zonder problemen.
    [​IMG]

    misschien komen er nog een paar bij dit jaar.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. f.cox

    f.cox

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Urmond (Sittard)
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. f.cox

    f.cox

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Urmond (Sittard)
    Dure compressor die Schwitzer 36954??

    Hallo,
    Net de offerte gehad voor dit compressorwiel. Ik vind het wel een echte duur wieltje.
    Moet uit de UK 152 pond kosten exl BTW en post.
    Dat is incl BTW en post meer dan 223 Euro?

    Hebben jullie dit ook betaald?

    Groet,
    Frank
     
  17. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Frank, zoals ik in de mail al zei, dat is wel erg veel. Ik ga eens zoeken in mijn papieren maar er staat me iets bij van 110,- euro inclusief verzendkosten.

    Groetjes,
     
  18. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    compressor

    316954 comp wheel 92.00 UK Pounds

    Air parcel post 4.00

    vat / tax 20% 19.20



    total UK Pounds £115.20
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2013
  19. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    formost

    Er zijn er nog 9 bij gekomen . de teller staat op 195... 1150 minuten

    Ik denk dat het de laatste vluchten van dit jaar waren het gaat kouder worden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.374
    Locatie:
    Gouda
    Dan draaien de motoren beter en wij slechter (althans ik) :)
    Maar prachtige getallen intussen.
     

Deel Deze Pagina