Futaba T10CP zender

Discussie in 'Model elektronica' gestart door wildwil, 17 nov 2013.

  1. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    319
    Locatie:
    spijkenisse
    Hallo mannen.
    Ik heb al een paar jaar niet met vleugels gevlogen, en heb nu weer een toestel.
    De A1-skyraider van HK 160cm. Alles werkt goed, ik heb zelfs de bommen die kunnen vallen.
    Geen probleemen met de setup.
    Wat wel een probleem is dat ik met mijn zender de motor niet uit kan laten.
    Ik heb hiervoor allen nog gevlogen met nitro, en dit is mijn eerste Elektro kist.
    De motor cut werkt niet zoals ik het wil. Ik wil met een schakelaar de motor uit hebben.
    Maar wel de stik gewoon kunnen gebruiken. Nu kan dat alleen maar tot 40%.
    Dus als ik de stik te ver naar voren duwt gaat de motot toch draaien en dat wil ik niet.

    Dus de vraag:
    Hoe stel ik mijn zender in.
    Ik heb een Futaba T10CP.

    Ik kon zo niets vinden hier op de site. en ook niet zo snel op het WWW.
    Ik hoop dat er hier iemand is die mij kan helpen met de gouden tip..

    Gr Wil.
    Vreemd dat de zender het wel kan in de heli mode.
     
  2. pvdoord

    pvdoord

    Lid geworden:
    29 mei 2009
    Berichten:
    8
  3. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    319
    Locatie:
    spijkenisse

    Ja ja Daar heb ik wat aan gehad..

    Ik heb in een vrije mix het een en ander ingesteld en het werk prima.

    prog.mix 1 thro>thro

    rate ^ -100%
    - 0%
    offset 0%

    master>ch3
    slave>ch3


    Bedankt Peter, Voor de super info..


    Gr Wil
     
  4. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Waarom zou je de elektro motor uit willen zetten en toch de stick nog bewegen? Beetje een rare combinatie.

    Ben
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.791
    Locatie:
    Woerden
    Nee Ben dat is niet zo raar.
    Als de motor van een brandstof model niet gestart is en jij geeft per ongeluk vol gas, je stoot tegen de knuppel bijvoorbeeld, is er niets aan de hand. Bij een elektro model zou de motor direct gaan draaien met alle eventuele nare gevolgen van dien.
    Als een verbrandingsmotor is gestart zie je altijd de motor draaien en hoor je de motor ook. Als een elektromotor klaar is om te gaan draaien staat de prop stil en je hoort ook helemaal niets.
    Nee het is zeker bij motoren met grotere vermogens helemaal geen gek idee om een extra schakelaar te gebruiken om je motor "aan" te zetten. Dat kan hele vervelende situaties voorkomen. Eigenlijk is het met een klein motortje ook geen gek idee want ook zo'n klein ding kan soms heel venijnig "slaan". ;)
     
  6. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.791
    Locatie:
    Woerden
    Kan je een curve over het hele bereik op "0" zetten? Bij mijn (al wel heel oude) FC18 niet!
     
  8. SAR Scott

    SAR Scott

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    527
    Locatie:
    Dilbeek Belgium
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.791
    Locatie:
    Woerden
    Helaas daar heb je voor deze toepassing niets aan. Ook met deze schakelaar kan je per ongeluk gas geven als je dat nog niet wil.
    Je schakelt de besturing aan in de pits, daar controleer je ook alles voor je naar de startlijn gaat. Alleen de motor laat je daar NOG NIET draaien en je wilt ook niet dat hij per ongeluk gaat draaien en door de pits scheurt.
    Pas als je op de startlijn staat wil je dat de motor gaat draaien en dan pas zet je de schakelaar om om je gas te activeren maar de ontvanger en de rest staan dus al lang aan!
     
  10. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Hallo,
    met belangstelling dit draadje gelezen en geprobeerd, maar beste Wil:
    - waar vind je een vrije mix?(ik heb maar "prog.mix3" geprobeerd... kanaal 3 is gas en daar heb ik gas->gas gemaakt!), maar ik kan daar mijn "offset" niet op 0 zetten! Hij blijft op 45% staan!
    - heb zowiezo problemen met het "simpele" kombineren van 2 kanalen aan elkaar!(moet 2 hoogteroer servo's in 2 ontvangerkanalen stoppen!)

    Misschien weet iemand het antwoord?
    (Ik heb een Futaba 10 CG)

    Bvd.
    Mvg,Ron
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.070
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij de mijne (ook al heel oud) wel.... Je moet alleen andersom werken, want je kunt wel de idle curve op nul zetten, maar niet de normal (die kun je zelfs helemaal niet verstellen... Dus een curve gebruiken om de motor uit te zetten, dan werkt hij in normal en is hij uit in idle 1 (of 2)

    Maar zelfs een FC18 heeft een AR schakelaar die als throttle cut te gebruiken is....

    Groet, Bert
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.791
    Locatie:
    Woerden
    Dat klopt maar Throttle cut laat de motor afslaan als het gas al op minimaal staat. Dat komt overeen met het gas verder dicht trekken met de trim. "Vroeger" toen we nog mechanisch trims hadden schoof je dat schuifje met één beweging naar beneden en de motor stopte. Met de digitale trims van "tegenwoordig" is dat veel lastiger vandaar die throttle cut functie.
    Het probleem van die functie is dat ook al staat die schakelaar op "CUT", de motor zal toch gaan draaien als je gas geeft. Dat is nu net wat we niet willen.
    Je moet Throttle Hold hebben en dat heeft de FC18 niet! En het blijkt dat diverse andere zenders dat ook niet hebben. Vandaar die (beetje omslachtige) methode met de mixer.
     

Deel Deze Pagina