Cozy F1 Tunnel houtbouw

Discussie in 'Speedboten' gestart door Dirk Jan, 30 aug 2013.

  1. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Mooi hoor!
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2013
  2. archer

    archer

    Lid geworden:
    21 aug 2013
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Leeuwarden
    ik houd me ook aanbevolen dat blijven mooie boten om te zien en om te zien varen!

    nu alleen nog zo strak leren werken haha ;)

    Gr Thom
     
  3. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik ben weer wat verder. Ik heb de moertjes voor het vastzetten van de outboard ingelijmd. Ik kan er later nog wel bij, maar dit maakt het vastzetten en verstellen een stuk makkelijker.

    [​IMG]

    De binnenkant van de drijvers zijn ook gelamineerd. Het was een beetje prutsen om ook het strookje boven de drijvers te lamineren, maar het is gelukt.

    [​IMG]

    De hele romp heeft een laagje epoxy na gekregen om het laminaat te verzadigen. Daarna moeten alle vlakken geschuurd worden, totdat het laminaat niet meer te zien is. Ik schuur alle vlakken nat en dat gaat goed. Wel een tijdrovend klusje :)

    [​IMG]

    Op de foto hierboven zie je ook de stekkers zitten voor de aansluiting van de motor. Twee foto's van wat dichterbij:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het maken van de cowl is begonnen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En nu de vorm er in schuren :)
     
  4. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    En zoals gewoonlijk weer super netjes! Die kap gaat ook erg mooi worden zeg!
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.921
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Dirk Jan,

    Netjes lamineer werk zeg!

    Ik neem aan dat die goudstekkers nog niet vastgelijmd zitten?
    Anders is dat straks lastig solderen..., nog even afgezien van het feit dat de warmte de lijm weer week zal maken en de stekkers er gemakkelijk uit vallen.

    Groeten, Jan.
     
  6. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Veenendaal
    Bedankt Sam en Jan.

    Daar heb je wel een punt over de stekkers. De stekkers zitten al wel vast met Acrylit aan de buitenkant. Ik zal ze na het solderen extra of nogmaals lijmen.
     
  7. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    misschien een domme vraag. maar wat is een cowl?
     
  8. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    De cockpit, Thijs. Kijk maar eens naar de vorm, en zoek dan eens wat plaatjes op van een F1 tunnel hydro boot dan wordt het wel duidelijk.
     
  9. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    754
    Locatie:
    Lent
    Cowl is Engels voor kap.
     
  10. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    oow thanks!
     
  11. Robert-10

    Robert-10

    Lid geworden:
    9 jan 2008
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Wolvega(Frl)
     
  12. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Veenendaal
    Robert, bedankt voor het meedenken. Ik heb 'ontdekt' dat slagmoeren ook gewoon te koop zijn bij de bouwmarkt. Dat had de makkelijkste oplossing geweest, maar het zit nu ook prima.

    Ik ben weer iets verder met de Cozy F1 tunnel.

    De servoplaat wordt op deze blokjes geschroefd. Dan kan ik altijd goed bij de waterkoeling aansluiting e.d.

    [​IMG]

    Dit zijn 2 beugels en een gesp voor de lipo bevestiging, gemaakt uit 4mm vliegtuig triplex:

    [​IMG]

    De beugels zijn ingelijmd in de romp:

    [​IMG]

    De trekband om de lipo vast te zetten. Gemaakt uit een hengsel van een tas, wat klittenband en de houten gesp :) Een pool noodle blokje voor de lipo geeft ruimte om de lipo nog iets te verplaatsen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De regelaar komt tegen de rechter zijkant. Voorin de romp is genoeg ruimte over voor de GPS.

    [​IMG]

    De stuurservo en de outboard setup:

    [​IMG]

    De romp tot zover:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Jan, ik heb een vraag aan jou: Ik wil een mal maken van de kap vorm, zodat ik hem niet weg hoef te gooien na 1 keer gebruiken. Hoe werk ik de mal af, zodat het laminaat er niet aan blijft plakken? Ik heb wel het een en ander gelezen over losmiddelen, wax e.d. maar het is mij niet helemaal duidelijk.

    Helaas heb ik wat hapjes uit het schuim gedremeld. Dat wordt nog hersteld.

    [​IMG]
     
  13. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    strak! ziet er nu al erg mooi uit.
     
  14. gerard

    gerard

    Lid geworden:
    24 jul 2002
    Berichten:
    441
    Locatie:
    aan de linge
    ziet er weer gelikt uit dirk jan
    maiden gaat niet lang meer duren zo te zien
    in verhouding lijkt de kap erg hoog of is dit gezichts bedrog
     
  15. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Veenendaal
    Bedankt!

    Gerard, de mal voor de kap is inderdaad een stukje hoger dan de uiteindelijke kap. Dat is makkelijker lamineren. Met een template snij ik da kap later uit (template staat ook op de tekening).

    De maiden zal nog wel een paar maandjes duren :)
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.921
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Dirk Jan,

    Ik neem aan, dat je de plug bedoelt die op de foto staat?

    Om hier een mal van te maken moet de schuimkern zoveel kleiner zijn als de lagen glasweefsel en plamuur die er op komen, anders wordt je kap straks groter dan je tekening.

    De plug (schuimkern) voorzien van een aantal lagen glasweefsel en epoxy, bij voorkeur nat in nat, óf elke volgende laag binnen 24h, zodat je voldoende chemische hechting hebt om niet tussen de lagen in te moeten schuren en ontvetten.

    De laatste laag(lagen) epoxy breng ik aan zonder glasweefsel, zodat de structuur al deels gevuld is, dan hoeft er minder plamuur op.
    Nadat de epoxy goed uitgehard is, strak plamuren en hoogglans spuiten.

    Als je tevreden bent met het resultaat zet je de plug een keer of drie-vier in de loswas, met een uur of zes tussen de lagen, elke laag goed poetsen, maar niet zo fanatiek, dat je de laag wegpoetst, er moet een dekkende waslaag ontstaan.

    Ik gebruik geen PVA, maar als je dat beter lijkt, komt er een laag PVA op.
    Als die droog is breng je de eerste laag (mallen)gelcoat aan, na het uitharden hiervan een tweede, om alles goed dekkend te krijgen.
    Op de tweede laag gelcoat kun je, zodra die begint te gelleren de lagen glasweefsel en epoxy aanbrengen tot de mal op dikte is.
    Begin met een dun, licht weefsel, om het doordrukken van de structuur te voorkomen.

    Als de zijwanden van de kap volledig parallel lopen, zou ik de zijden van de mal niet te dik maken, zodat je de plug en later de nieuwe kappen ook daadwerkelijk uit de mal kunt krijgen.
    Als je de mogelijkheid hebt, lamineer een nippel in de mal, zodat je er luchtdruk (of waterdruk) op kunt zetten om de producten te lossen zonder breekwerk.

    Het gaatje van de nippel boor je voorzichtig door als de mal uitgehard is en dekt het af net een stukje rondgeknipte tape vóór je de loswas (zes lagen met droogtijd en poetsen) aanbrengt voor je de gelcoat aanbrengt voor de eerste kap.

    Je zou ook kunnen overwegen, om de zijwanden van de kap licht conisch te maken, zodat de mal straks beter lost, of een tweedelige mal te maken, dan is het lossingprobleem ook opgelost (zie filmpje).

    Daar gelcoat nogal dik is en behoorlijk wat gewicht toevoegt, zou je die ook weg kunnen laten en een dunne laag tweecomponenten (= epoxy) lak in de mal kunnen spuiten en daar je glasweefsel overheen lamineren.
    Het resultaat is dan een dunne, lichte cowl met gelijk de goede kleur aan de buitenzijde.

    Bekijk ook even de filmpjes over het maken van een mal op youtube; deze bijvoorbeeld:
    c0uR6leKtJs[/media] twee delige mal maken door lamineren met gelcoat epoxyhars en glasvezel - YouTube

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Veenendaal
    Bedankt voor je uitleg Jan! Ik had de vraag aan de andere Jan willen stellen, maar jouw tips zijn natuurlijk ook welkom! :)

    Ik zou eigenlijk gewoon meteen een mal willen maken van mijn spanten met schuim kern. Dus deze vorm lamineren, glad afwerken, in de was zetten en dan daarop de kap maken. De andere Jan wil mij dan helpen met het maken van de kap d.m.v. laminaat over deze mal en dan het geheel in een vacuüm zak.
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.921
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Dirk Jan,

    Er zijn meer hondjes die Fikkie heten (en verstand van mallen maken hebben), maar dat geeft niet.

    Wat jij met een vacuum zak wilt doen gaat ook met een vel latex rubber, zoek maar eens op de 'German rubber' methode.
    Deze methode werkt het beste op een lossende vorm, zodat het latex overal aandrukt, voor een cowl is een vacuumzak beter, je hebt alleen wat meer schuurwerk na afloop.

    Denk even om je terminologie; met de methode die je beschrijft maak je geen mal, maar een product.
    (de methode van werken is gelijk aan een mal maken, maar de laagdikte is van een product, het is wat verwarrend, maar als je zelf maar begrijpt wat je bedoelt...

    Groeten, Jan.
     
  19. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Veenendaal
    Jan bedankt voor je tips!

    De waterkoeling is klaar:

    [​IMG]

    Een nood-uit lus, ideaal om de boot rustig af te kunnen plakken en daarna pas aan te zetten.

    [​IMG]

    De ontvanger zit net te hoog om onder het kapje te kunnen. Als het servo/ontvanger plaatje wat lager gezeten had, was het geen probleem geweest, maar deze hoogte kwam goed uit voor de aansturing van de outboard.
    Dus ik heb een verhoging in het afdekkapje gemaakt. Daar zie je toch niks van met de F1 kap erop.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het maken van de cowl/kap komt dichterbij. Hier en daar moet het schuim nog wat vloeiender geschuurd worden. Daarna wat laagjes dunne glasweefsel erover om de vorm mooi egaal en strak af te werken. Daarna kan er hopelijk een kap overheen gemaakt worden met vacuümvorming.

    [​IMG]
     
  20. gerard

    gerard

    Lid geworden:
    24 jul 2002
    Berichten:
    441
    Locatie:
    aan de linge
    stukje vakwerk dirk jan mag je best trots op zijn kerel
    ik neem me petje af voor je ontwerp en bouwkunsten
    en hoop op een succes volle maiden voor je
     

Deel Deze Pagina