Vario EC 135 met X-Treme PoweRotoR

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door PoweRotoR, 28 dec 2013.

  1. SAR Scott

    SAR Scott

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    527
    Locatie:
    Dilbeek Belgium
    Nog even in verband met de transparante sheet en,laserprinten.

    Dit printen doe je beter met een inktjet omdat een laserprinter erg warm tot zelfs heet wordt.
    Hierbij bestaat de mogelijkheid dat de sheet loskomt en tussen de rollen draait.



     
  2. harmk

    harmk

    Lid geworden:
    18 jun 2011
    Berichten:
    4
    Ik wil graag mijn x treme ombouwen naar elektro welke riem en tandriempoelie moet ik gebruiken.

    Groetjes Harm
     
  3. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    429
    Locatie:
    Uithuizermeeden
  4. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Hallo Harm,

    Die ombouwset (PoweRotoR) die in het vorige bericht wordt genoemd heb ik ook in mijn EC135 gebruikt omdat ik hem zelf samen met Bruteforce heb ontworpen. Volg de link en je weet waar je hem kunt kopen.

    Welke riem en poelie je nodig hebt is natuurlijk helemaal afhankelijk van met hoeveel cellen ga je vliegen, ga je met een 2 of 4 blads kop vliegen. Je zult dit moeten uitrekenen wat je nodig hebt.

    Suc6.

    Grt Han
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2014
  5. harmk

    harmk

    Lid geworden:
    18 jun 2011
    Berichten:
    4
    Hoi Han

    Bedankt voor je reactie ik ben van plan om eerst met 2blads te vliegen en dan met 10 s en misschien later nog met een 4 blad maakt dat nog veel uit met de tandriempoelie
    Groetjes Harm
     
  6. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Harm,

    Dat maakt wel degelijk wat uit want met een 2-blads moet je een hoger toerental hebben dan met een een 4-blads. Daarnaast is de opening van je regelaar van belang, op hoeveel cellen ga je vliegen etc. etc.
    Kijk eens op het volgende draadje. Dit gaat over de ombouw naar elektro voor het X-Treme mechaniek.

    Vario Forum ? Toon onderwerp - PoweRotoR elektro ombouw door PoweRotoR & Bruteforce

    De berekening om tot een bepaald rotortoerental te komen staat in het draadje

    http://www.vario-rcheli.nl/viewtopic.php?f=99&t=105&start=10

    Grt Han
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ????

    Vario geeft voor geen enkele van hun modellen een andere overbrenging op als je van 2 naar 4 blad wisselt of vice versa, en geven ze hun toegestane rotortoerentallen op aan de hand van uitsluitend rotordiameter....

    Groet, Bert
     
  8. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Beste Bert,

    Albertino van RCH, heeft echt een ander rotortoerental gebruikt met zijn 4 blads dan ik met de 2-blads. Daarnaast heb ik zelf op mijn Skyfox nu een 3-blads kop en daar is het rotortoerental ook lager.
    Dus zul je iets moeten doen aan de regelaar opening of jouw overbrenging. Dan neem ik nog niet mee dat ik misschien van 10 naar 12s overstap.

    Daarnaast is de PoweRotoR ombouwset gemaakt voor een bepaalde motor/ accu combinatie om zowel 2 als meerblads aan te kunnen. Ga je daarvan afwijken zul je alles opnieuw moeten doorrekenen om te kijken of je niet boven de max aanbevolen toerentallen van Vario komt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  9. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  10. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    De Extreme met 2-bladsrotor wil je toch minimaal op 1600rpm in kunstvlucht hebben en een 4-bladskop heeft dat toerental niet nodig. Vandaar verschillende setups voor verschillende toepassingen.

    De hele gedachte achter het reduceren van het hoofdrotortoerental komt mede doordat we tegenwoordig b.v. Spinblades toepassen die met een veel lager toerental uitkunnen en daardoor zuiniger zijn met de accu's. Mijn 600-size 5-blads Hughes vliegt zelfs veel prettiger met 1350rpm dan met 1500 rpm. Daarbij heb je met FBL elektronica in veel mindere mate een hoog toerental nodig om eigenstabiliteit te krijgen.

    De Vario kop en bladen van Han's Extreme komen uit een tijd dat we eigenlijk alleen met nitro- of benzinemotoren (zonder elektronica) vlogen en daarmee was het lastiger om de overbrenging (veel) aan te passen. Omdat ze S-slag bladen hebben kun je gerust een lager toerental vliegen.

    *edit* Kleine aanvulling nog op het verlagen van het hoofdrotortoerental. De EC-135 heeft een Fenestron staartrotor, en die MOET binnen een bepaald toerengebied blijven om goed te kunnen werken. Dus het is niet eindeloos. Uiteraard hebben we op onze "test"EC-135 een groot aantal variabelen uitgeprobeerd om te zien waar de grenzen liggen. Daarom adviseren wij een bepaalde setup voor een Vario Extreme aangedreven 4-blads EC-135. Dit is slechts een aanbeveling, het is een vrij land dus een ieder kan zijn eigen weg volgen.
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2014
  11. Rob Tweak

    Rob Tweak

    Lid geworden:
    9 dec 2010
    Berichten:
    149
    Locatie:
    South west Netherlands
    Hatsikidee, en zo is t maar net.:D

    Volgende week maiden?:D:D:D:D:D:D
    Gr. Rob
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Beetje raar, ik merkte alleen maar op, dat het rotortoerental niets met het aantal bladen te maken heeft, wat op zich een 100% correcte opmerking is.
    Ik krijg daarop twee commentaren die allebei doen alsof ik niet weet waar ik het over heb, want Albertino doet het zo....
    Terwijl ze geen van beide ook maar een splinter bewijs aandragen voor de stelling dat je met meer bladen lagere toerentallen zou kunnen draaien....

    Ik weet verder niet wat Albertino doet en ik weet ook niet wat jij doet, maar ik weet wél dat Vario voor zowel de 2 blads als de 4 blads uitvoering van de "kleine" EC135 een rotortoerental van 1350 voorschrijft.

    En DUS.... is het aantal bladen NIET maatgevend voor wat je doet, maar domweg datgene wat de fabrikant aanraadt. En Vario radt daar héél eenduidig een toerental aan wat van de diameter afhangt, en nergens anders van....

    Met Spinblades kun je inderdaad heel vaak lager gaan, maar ja, dan ben je ook al aan het afwijken van wat Vario voorschrijft (want die houden logischerwijs geen rekening met andermans producten).

    Het feit dat je met een X-treme met tweeblads in kunstvlucht 1600 toeren wilt hebben, zegt in dit verband BITTER weinig, want een standaard X-treme (trainer) heeft 153 cm rotor, de standaard EC135 heeft 168 cm.... waarmee je weer precies het verschil hebt tussen 1600 RPM max (voor 153 cm) en 1350 RPM max (voor 168 cm) volgens de Vario voorschriften.

    Het heeft ook weinig tot niets met de aandrijf vorm te maken (ook voor Nitro kun je bij Vario overbrengingen tussen ruwweg 8,5:1 en 11,2:1 krijgen, wat meer dan voldoende ruimte is voor ieder willekeurig rotortoerental tussen 1100 en 1700RPM met één en dezelfde motor.
    Met een electroaandrijving ben je door de keuze van kV nog vele malen flexibeler in....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  13. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hoi Bert,
    We kennen elkaar al een tijdje, en als ik jou de indruk heb gegeven dat ik zou vinden dat jij niet weet waar je het over hebt, dan mijn excuses daarvoor. Want ik denk dat jij een van de meest ervaren Vario vliegers bent die het forum rijk is.
    Ik heb bovendien weinig ervaring met brandstofheli's, da's veel meer jouw vakgebied, maar wel veel ervaring met aandrijvingen in het algemeen en van electroheli's in het bijzonder.
    En Albertino doet het zo, omdat dat onze testheli was. Niet omdat hij alleen daarom leidend zou zijn ofzo. Deze heli draait ook op de aanbevolen 1350 rpm.

    Uiteindelijk bedoelen we hetzelfde. Ik heb onderscheid aangebracht in de aandrijvingen van een Extreme m.b.t. de toepassing zoals jij onderstaand ook opmerkt. Net als Vario doe ik slechts aanbevelingen over hoe een product te gebruiken.

    Als het gaat over het bewijzen dat moderne meerblads rotorbladen met een lager toerental uitkunnen, dat doet b.v. Spinblades zelf al overtuigend lijkt mij.

    Ik hoop hiermee de lucht geklaard te hebben, en Rob.... niet de boel op lopen naaien he maatje!;)

    Groeten, Marco.
     
  14. Rob Tweak

    Rob Tweak

    Lid geworden:
    9 dec 2010
    Berichten:
    149
    Locatie:
    South west Netherlands
    He mannekes,

    Zou niet durven, :D

    Enne, Bert bedoeld het goed, is ook een echte techneut en ik vind het alleen maar leuk om te lezen dat jullie vakinhoudelijk lekker met elkaar kunnen stoeien.
    Dat zie ik liever dan alleen maar veren in elkaars r*** te steken.
    Zolang het met respect gebeurd vaart het forum er wel bij.

    Maar euhhh marco, sleep die hele helizooi maar een keer richting mij met Han.
    Airport is open.:D
    Gr. Rob
     
  15. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Vandaag de EC135 weer op de bouwtafel gezet.

    We gaan het landinggestel monteren. Voor we dit gaan doen nog één keer het houten frame passen of het overal goed aansluit op de romp.
    Hier en daar nog wat weg geslepen en nu past hij perfect.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens even gemeten of het frame goed in het midden van de romp staat en als laatste de boutgaten van de voorste bevestiging afgetekend op de romp.
    Deze geboord met een 3 mm boortje en vastgebout in de romp. Daarna de bevestigingsgaten van de achterzijde van het frame afgetekend en geboord.

    [​IMG]

    Het landinggestel eronder en klaar is Kees alles zit perfect op zijn plaats en met de waterpas even alles controleren.

    [​IMG]

    Ik ben tevreden.

    Vervolgens de andere kant van de romp afgeplakt met tape en hierop de klinknagelbanen afgetekend.
    We kunnen binnenkort beginnen met boren en plaatsen van de klinknagels.

    [​IMG]

    Morgen weer verder met het passend maken van de staart en het plaatsen van de staartbuis.

    Grt Han
     
  16. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Zoals gezegd staat vandaag de de torque tube staartbuis op het programma.
    Allereerst heb ik in het midden waar de buis de romp binnen gaat een gaatje geboord.

    [​IMG]

    Vervolgens heb ik deze mooi rond geslepen met de dremel totdat de buis er prima in paste. Doordat de romp hier en daar wat te dik gelamineerd is met epoxy/keeper weefsel paste de torque tube buis niet goed in het huis waardoor hier en daar wat epoxy weg geslepen moest worden. Daarna paste de buis precies daar waar hij moet zitten.

    [​IMG]

    Toe heb ik de torque tube staartbuis gepast in het staartstuk. Deze buis past niet goed in de tunnel die hierin is gemaakt. Dit heeft ook weer te maken met het feit dat natuurlijk de romp/staart uit twee helften is gemaakt en aan elkaar is gelamineerd waarbij het mogelijk is dat er wat verdikkingen zitten.
    Zo ook aan het einde van de staartboom in de knik naar het fenestron huis.
    Ik heb in onderstaande foto aangegeven waar de verdikkingen zitten waardoor de staartbuis niet goed past in de tunnel.

    [​IMG]

    Deze verdikking moet eruit geschuurd worden zoals op nog wat meerdere plaatsen in de tunnel.
    Je komt daar niet zomaar bij met een dremel en ook niet met een vijl of met je handen. Er moest dus een hulpstuk gemaakt worden.
    Hiervoor heb ik een oude gordijnroede gepakt van ongeveer een 80 cm en heb aan het uiteinde 2 gaten geboord en heb hierop een stuk dik grof schuurlinnen geschroefd.

    [​IMG]

    Met dit hulpstuk kan ook de gehele tunnel mooi glad geschuurd worden en de verdikkingen in de epoxy worden weggehaald.
    Na ongeveer 10 minuten schuren paste de staartbuis perfect in de tunnel.
    Vervolgens de torque tube in de tunnel geplaatst. De staart even op de romp geplaatst met de torque tube in de tunnel.
    Past niet onaardig! :D

    [​IMG]

    Toen kwam het belangrijkste, de doorvoer in het fenestron huis.
    Ik heb op het zicht een klein gaatje geboord en heb toen door de torque tube gekeken of dit gaatje een beetje in het midden van de buis zat. Dat viel niet tegen. Met een klein sleutelvijltje wat gevijld totdat ik een referentie had waar het midden van de torque tube buis zit. De bovenkant van het gat zit precies in het hart van de buis. Toen een stukje elektriciteitspijp gepakt van 20mm en hiervan een ringetje afgezaagd. Deze heb ik om het zojuist geboorde gat geplaatst en afgetekend. Vervolgens heb ik nog een check gedaan door een halogeenlampje in de torque tube aan te brengen en kijken of het lichtschijnsel mooi binnen de afgetekende cirkel past.

    [​IMG]

    Ook nog even via de torque tube gekeken met licht aan de andere kant van de staart, het fenestron huis, en je kan de rode circkel met een beetje moeite mooi zien.

    [​IMG]

    Nu klaar om het gat mooi uit te slijpen totdat de buis er precies in past.
    Ook dit ging niet onaardig.

    [​IMG]

    Nu moet de fenestron gebouwd worden.
    Wat opvalt is dat er in de gehele bouwbeschrijving niets staat hoe de gearbox van de staart opgebouwd moet worden en hoe de fenestron hieraan bevestigd moet worden en hoe de pitch slider in elkaar zit. Het enige wat erin staat is onderstaande tekening.

    [​IMG]

    Gelukkig is er op het Duitse forum veel geschreven over deze heli dus heb ik daar een en ander aan informatie vandaan gehaald.


    Wordt vervolgd.
     
  17. struggleforlife

    struggleforlife

    Lid geworden:
    19 feb 2011
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Gennep/Nijmegen
    Heel mooi project.
     
  18. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat gaan we binnenkort zeker weer een keer doen! :cool:

     
  19. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Han ziet letterlijk licht aan het eind van de tunnel!

    Mooi maatje! :p
     
  20. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Ook met de EC135 hebben we weer wat vorderingen gemaakt alleen ontbrak het aan de zin en tijd om het bouwverslag te maken en plaatsen.

    Wat is er allemaal gebeurd. Allereerst heb ik een tweede hands (eigenlijk nieuw want hij was nog nooit gebruikt) HC-3X op de kop getikt van een mede forumlid .
    Daarna ben ik begonnen met de magneetsluitingen van de kappen bovenop de romp. Volgens de bouwbeschrijving van Vario moesten vierkante moertjes in de romp gelijmd worden om vervolgens de kappen met M2 schroefjes te bevestigen.

    [​IMG]

    Dit wilde ik niet omdat de kappen dan niet snel en eenvoudig zijn te verwijderen. Nee, dit moest met magneetsluitingen, geen gaten in de romp, geen lelijke schroefkopjes in het zicht en bovenal het werkt snel en zit erg stevig.
    Allereerst heb ik van 3 mm berkentriplex vierkanten plaatjes gemaakt van 15x15 mm met hierin een 5mm gat, ter grootte van de magneetjes die ik gebruik.

    (Mijn gebruikte magneten).
    [​IMG]

    We beginnen met de achterste kap. Hierop worden 7 magneten bevestigd. Vervolgens boren we dus 7 gaten van 5 mm in de romp waar wij de magneten willen bevestigen.

    [​IMG]

    Aan de binnenkant van de romp plakken we met UHU Endfest 300 de 3mm triplex plaatjes met het gat precies achter de zojuist geboorde gaten in de romp. Om de plaatsjes goed te positioneren gebruikte ik een popnagel van 5mm zodat de gaten in de blokjes precies correspondeerden met de gaten in de romp. Aangezien de Endfest lijm 12 uur droogtijd heeft gaat dit allemaal niet snel.

    [​IMG]

    Als de lijm droog is dan boren we nog even de lijmresten in de gaten weg met een 5mm boor.
    Daarna heb ik met een soeverein boor de gaten een conisch gat gegeven.

    [​IMG]
    [​IMG]

    We pakken nu 2 magneten met hiertussen een stukje vershoudfolie. We maken 7 van deze magneet setjes.

    [​IMG]

    Nu smeren we Endfest 300 in de gaten van de aangebrachte plaatjes hout in de romp. Vervolgens heb ik een boor van 5mm gepakt en heb de magneet met het vershoudfolie op de hals gezet.

    [​IMG]

    Met deze boor druk ik nu de magneten in de gaten net zover dat de binnenste magneet contact maakt met de lijm en de tweede magneet nog net buiten de romp uit steekt.

    [​IMG]

    Dit doen we met alle 7 gaten voor de bevestiging van de achterste kap. Als deze mageneten op hun plaats zitten zetten we de achterste kap erop en drukken deze kap goed aan tegen de zojuist aangebrachte magneten zodat deze in de juiste positie worden gedrukt.

    Nu is het een kwestie van laten drogen.
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2015

Deel Deze Pagina