40's Jasco Sailwing

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door micheldeman, 1 feb 2014.

  1. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    uitlijnen ribben hoofdvleugel voorzijde

    Ik ben bezig met het uitlijnen van de ribben aan de voorzijde van de hoofdvleugel. Hiervoor zorg ik eerst dat de 2 uiterste ribben uitgelijnd zijn door te meten en span vervolgens een dunne draad mbv spelden op de juiste plaats tussen de uiterste ribben. Vervolgens alle ribben schuren tot de draad mooi recht (zonder knikken of ruimtes tussen de draad en de ribben) tussen de 2 uiterste ribben loopt. Vervolgens langs de draad markeringen aangebracht op de ribben waarlangs de ribben aan de voorzijde ingekort kunnen worden zodat de voorlijst mooi recht komt te lopen.

    Ik heb expres de ribben wat ruimer uitgetekend zodat ik later op deze manier alles nog kan bijwerken. Op deze manier kun je de vleugel mooi recht krijgen.

    [​IMG]
     
  2. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Ik zit te denken om aan de volgende soort van constructie voor de voorlijst. Ik maak eerst een inkeping met een hoek van 90 graden aan de voorzijde van de ribben. Hierin komt een vierhoekige ligger die kleiner is dan de inkeping. De overgebleven ruimte vul ik dan op met balsa, waarna ik het balsa rond schuur. Vurenhout laat zich moeilijker schuren, met het gevaar dat je de ribben raakt. Op deze manier gaat het sneller, ook kun je dan de voorlijst taps (dunner) laten aflopen naar de vleugeluitenden toe. Zie onderstaande foto's waar ik dit heb uitgeprobeerd.

    [​IMG]
    Vurenhouten ligger met balsa opgevuld.

    [​IMG]
    Resultaat na schuren.
     
  3. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat lijkt mij een hele slimme oplossing, goed bedacht!
     
  4. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    De ribben voor de vleugeltips had ik al uitgesneden, nu de uitsparingen voor de 2 onderste hoofdliggers aangebracht en de ribben op de onderste hoofdligger gelijmd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De bovenste voorste hoofdligger nog steed niet verlijmd overigens, enkel de bovenste achterste hoofdligger van de hoofdvleugel die dus dienst doet als (overgaat in) achterste onderste hoofdligger voor de vleugeltips.
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2014
  5. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Daar moest ik toch even over denken voordat ik het doorhad ...
     
  6. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Elevons

    Ik zit te piekeren over hoe ik de elevons ga opzetten. Dit heeft weinig met vrijevlucht te maken, maar ga het toch maar in dit bouwverslag bespreken.
    Ik zit te denken om de elevons vanaf de achterste hoofdlijsten te laten scharnieren en niet pas vanaf de (brede) achterlijst.
    Dit heeft een aantal voor- en nadelen.
    Voordelen:
    1) Als ik de elevons moet trimmen om het model uit te balanceren (instelhoek van de wingtips), heb ik slechts een kleinere uitslag nodig. Hierdoor wordt het vleugelprofiel minder verstoord, dan wanneer ik smallere elevons zou gebruiken.
    2) Vanwege de elevons, moet de zender (DX6i) hoog/laag en rolroeren mixen. Eerder heb ik toegelicht dat de uitslagen dan eigenlijk de helft zijn van wat ze normaal zouden zijn. Een groter oppervlak geeft bij halve uitslagen toch het gewenste effect.
    3) Constructief eenvoudiger. De elevons worden direct op de achterste hoofdligger(s) bevestigd. Er zou anders een derde (zwakkere) ligger moeten komen (achter de achterste hoofdligger) waarop de scharnieren bevestigd worden.

    Nadelen:
    1) Hoger vlak ter hoogte van de scharnieren wat de uitslag beperkt. Ik kan dit oplossen door meer ruimte tussen de elevons en de vleugel te houden, maar is weer niet zo gunstig voor het vleugelprofiel. Of ik moet werken met rondingen en hollingen, wat de constructie weer bemoeilijkt.
    2) Groter oppervlak, dus grotere krachten op de servo's. Ik ben van plan 9 grams 1.6Kg servo's te gebruiken, zal toch wel voldoende zijn neem ik aan.

    Wordt vervolgd...

    [​IMG]
     
  7. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik denk dat ook veel afhangt van jouw vliegstijl. Als ik zie wat voor modellen je bouwt krijg ik de indruk dat je niet op zoek bent naar luchtacrobatiek maar meer naar lekker rustig vliegen. En dan denk ik dat de vlakken niet veel uitslag hoeven te hebben.

    Om te zien of ik het goed begrijp, met het oorspronkelijke ontwerp zouden de ribben in de foto een beetje in de achterlijst worden verzonken, en met het nieuwe ontwerp zouden de ribben moeten worden ingekort tot aan de achterste ligger. Klopt dat?

    Maar dan zou in het oorspronkelijke plan er toch geen ligger bij hoeven, want je bevestigd de elevons dan toch gewoon in de brede achterlijst?
     
  8. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Bedankt voor meedenken Wout, want dit is een cruciale beslissing in de bouw.

    Inderdaad, rustig vliegen als ware het een vrijevluchtzwever.

    Mijn idee is om het scharnierpunt in de achterste ligger te laten vallen,. De ribben blijven volgens het oorspronkelijke plan inclusief the brede achterlijst. Dus niet een nog bredere achterlijst zonder ribben.

    Mijn zorg is of ik de tipverdraaiing (-8 graden) precies goed heb. Mocht ik moeten trimmen, dan gaat dat met brede elevons beter (een kleinere uitslag benodigd en verstoor ik het profiel minder), dan wanneer ik met smallere elevons zou werken. Ik kan volgens jouw idee en overeenkomstig met de bouwtekening, ook met smalle elevons werken die in de brede achterlijsten valllen, dan is er geen extra ligger nodig. Dat is constructief nog wel het eenvoudigst. Ook heb ik dan te maken met een smallere dikte van de elevons, wat het scharnieren vereenvoudigd.

    Ik ben op internet zogenaamde pivot scharnieren tegengekomen. Deze scharnieren maken het mogelijk het scharnierpunt in de elevons zelf te laten vallen. Zodoende kun je dan met een bolle en holle scharnierzijde van de elevons en respectievelijk de vleugel werken, zodat de overgang tussen de vleugel en elevon eeen mooier verloop heeft, vooral bij uitslagen van de elevons.

    Ook kan ik ipv pivot scharnieren met een scharnierende stang door (de ribben van de) elevons werken, ook een mooie, maar geen gemakkelijke oplossing.

    Dus het is vooral nadenken op het moment voordat de volgende stap gemaakt wordt.
     
  9. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Pivotscharnieren zijn idd het mooist. Ik dacht dat je die had uitgesloten omdat je geen bollingen en uithollingen wilden. Maar bekleding als scharnier kan ook. Laat de bekleding aan de bovenzijde doorlopen en hou een uitsparing aan de onderzijde.
     
  10. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    We hebben weer wat plaatjes.
    Alle wing tip ribben zijn op maat geschuurd. Dat was wel nodig, ook heb ik wat materiaal toegevoegd zodat ze in feite wat hoger aan de achterzijde zijn geworden. Dit om de overgang met de achterlijst beter te laten verlopen en zo een vloeiendere lijn in het vleugelprofiel te verkrijgen.

    Zie hier waarom:
    Ik weet nog steeds niet waar ik het scharnierpunt voor de elevons zal laten plaatsvinden. Precies achter de achterste hoofdlijsten of in de achterlijst zelf. Ik kan nog altijd de keuze maken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Kon het niet laten, toch maar even de 2 delen op het tapijt uitgelegd om een indruk te krijgen van het geheel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Ik heb de voorlijsten op de vleugels aangebracht waarvan foto's nog zullen volgen. Lang heb ik zitten nadenken over de constructie van de elevons. Daar ben ik nu wel ongeveer uit, maar ook voor wat betreft de aansturing ervan. Op internet heb ik de volgende constructie gevonden en even een filmpje ervan gemaakt. De servo wordt tussen de voorste- en achterste hoofdliggers geplaatst. Via een ball joint ga ik een carbon fiber stang op de servo-arm monteren. Deze stang loopt tussen de achterste hoofdliggers naar de elevons toe. In de elevons wordt vervolgens een alluminium bus geplaatst waarin de stang dan loopt. Als de servo-arm naar beneden beweegt, zal de stang aan de achterzijde juist omhoog bewegen en omgekeerd. Zie filmpje.

    [media=youtube]XXgStUbZRio[/media]

    Ik zit echter nog wel met een probleem. Hoe krijg ik de elevons uitgelijnd. In de neutrale stand van de servo, staat de arm niet exact haaks op de servo zelf (terwijl dat misschien eigenlijk wel hoort) en zodoende het roer niet in neutrale stand. Bij een push rod constructie kun je de stuurstang of clevis in of uitdraaien en zo het roer in neutrale stand krijgen. Bij de constructie die ik wil toepassen ben ik daar nog niet uit.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Ik heb het probleem van het uitlijnen (trimmen) van de neutrale stand van de servo's inmiddels opgelost. Als je de 4 schroefjes die onder in de servo zitten, eruit schroeft, kun je het bovenste deel van de plastic behuizing eraf nemen. Na wat uitproberen, blijkt dat je het bovenste tandwiel waarop de hoorn gemonteerd zit, van zijn as af kan halen (trekken) en er vervolgens in de juiste stand weer op kan drukken. Tijdens deze afstelling kunnen er allerlei tandieltjes loskomen, deze zet je tijdens het monteren gewoon weer op hun plaats terug. Het beste is om de servo aan de ontvanger aan te sluiten tijdens het afstellen (het loshalen en terugplaatsen van het tandwiel), maar tijdens montage van het geheel niet omdat bij een geringe verdraaiing van de hoofdas, de sefvomotor begint te draaien en daarbij de andere tandwieltjes in de rondte kunnen vliegen :) .

    Een servo werkt van binnen als volgt heb ik gemerkt.
    De as, waarop de hoorn bevestigd zit, heeft een sensor die de stand (verdraaiing) opneemt. Deze stuurt vervolgens de servomotor aan die via de tandwielen de as verdraait. Het is een terugloppelingssysteem. Je merkt dit goed als de servo begint te brommen zodra je tegen de hoorn duwt. De neutrale stand van deze as wordt echter bepaald tijdens de assemblage in de fabriek. Wanneer deze (door de chinese werknemer) niet in de juiste neutrale stand geassembleerd wordt, zal de neutrale stand niet haaks (of in lijn) op de servo staan. De enige manier is dus het tandwiel eraf te nemen en opnieuw op de as te drukken. Het tandwiel, ookal kun je mem zo van het asje aftrekken, zit dus vaster op de as dan het koppel dat de servo kan leveren.

    Ook de voorlijsten van de vleugels zijn inmiddels af en geschuurd. Voor het schuren heb ik een lange, mooi rechte lat gebruikt en daarop schuurpapier gelijmd. Door in de lengterichting langs de voorlijst, de voorlijst in ronde vorm te schuren, schuur je eventuele krommingen in de voorlijst weg. Het resultaat is erg goed te noemen. Ook alle ribben liggen hierdoor kaarsrecht in hoogte.

    Ik had overigens in eerste instantie geprobeerd de voorlijst vooraf te construeren (vuren lat en 2 balsa latjes erop), maar dat lukte niet goed. Ik heb nu eerst de vuren lat in de ribben gelijmd en daarna pas de 2 balsa latjes aan de boven- en onderzijde aangebracht. De eerdere methode laat de verlijmde delen kromtrekken. Ook moest ik sleuven aanbrengen precies op de plek waar de ribben erin vielen, dat was niet te doen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Eerst de onderste voorste balsalatjes op de vuren ligger gelijmd en daarna langs de vuren ligger gelijkschuren.
    [​IMG]

    [​IMG]
    Dan de bovenste voorste balsalatjes erop gelijmd. Ik gebruik stukjes hout om de lijmklemmen niet in het balsa te laten drukken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan nog te weten dat er tussen alle ribben nog halve valse ribben moeten komen.
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2014
  14. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat zijn flinke stappen vooruit! Ziet er mooi uit.
     
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.436
    Locatie:
    Harderwijk
    Mooi ding... ik lees effe mee...
     
  16. erikP

    erikP

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Leusden
    Deze ga ik volgen: ik ben zeker nog niet zover dat ik dit allemaal kan (beredeneren):( maar mooi ontwerp en super interessant om de ombouw naar besturing te volgen.
     
  17. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Het project ligt sinds de laatste foto's stil, maar hoop het ergens in de herfst of winter weer op te pakken.
     

Deel Deze Pagina