hello I am Janeau, I am son of micheldeman. I am 7 years old. Very nice aeroplane. I want to make one too.
Hi Janeau , it is nice to hear that you are interested in model building , I think it's an excellent idea to build a model by yourself , and with a little help from your dad it must be possible to make it , good luck with the construction of the Redwing Greatings Jef
Prachtig vliegtuig! Volgens mij is er enorme winst te behalen met het zelfbouwen van de propellor, tenminste dat lees ik in alle literatuur die ik op dit moment over dit onderwerp te pakken krijg. Ben benieuwd naar beeldmateriaal van de eerste vlucht(en).
Heb je de cockpit zelf gemaakt? Lijkt me lastig de goede contouren voormekaar te krijgen, of stond er een voorbeeld afgedrukt op het plan? Wat voor materiaal heb je ervoor gebruikt en zijn de andere raampjes ook dicht? Anders tocht het zo .
Eric , voorlopig ga ik me toch beperken tot vliegtuig bouwen en de props te kopen . Michel , de cockpit is zelf gemaakt zonder dat er een afdruk op het plan stond , eerst een sjabloon uit papier gemaakt zo passend mogelijk en dan overgebracht op een dun "hard" doorschijnend stukje plastiek dat ik hier nog liggen had , het paste niet voor 100% dus hier en daar nog wat afgeknipt en dan gelijmd met canopyglue , voor- en zijkanten zijn uit 1 stuk gemaakt . Groeten Jef
Hallo Jef, Is canopyglue, zoals de naam al doet vermoeden, een speciale lijm? Zijn er alternativen voor, zoals gewone plastic lijm voor plastic bouwmodelletjes? groeten
Ik gebruik 10 min.epoxylijm,gebruik geen secondenlijm dan slaat de boel wit uit.de lijm die Jef gebruikt ken ik ook niet,mischien dat hij dat kan toelichten.
Zoals de naam al doet vermoeden is het lijm om canopy's te lijmen , lijkt op houtlijm , wit van kleur , maar droogt kleurloos op en zo zie je geen lijmresten , meer weet ik er ook niet over . Groeten Jef
Ik gebruik voor de canopy gewone witte houtlijm. Droogt traag maar wel transparant. soms prik ik met een speld kleine gaatjes langs de rand waardoor de lijm meer houvast krijgt. Ziet er dan een beetje uit als klinknagels. Welke lijm gebruikt wordt ligt ook aan hoe dik het kunststof is, het moet bij witte houtlijm met weinig kracht op zijn plaats kunnen blijven. Dik plastic is natuurlijk ook onnodig zwaar.
Die enorme winst is echt overdreven. Ik snijd graag houten propellers, en gebruik ze uiteraard ook. Ik merk geen verschil in prestaties. Er zijn wel andere verschillen. Zo zijn houten propellers bijvoorbeeld lichter en dat kan een voordeel zijn bij sommige modellen. Ik zag bij de IIFI een paar modellen met extra ballast op de staart, dat is met een houten prop echt niet nodig. Maar ik gebruik graag plastic propellers vanwege het hogere gewicht omdat je dan minder ballast in de neus nodig hebt. Ook kunnen houten props wat meer spoed (invalshoek) hebben wat een rustigere klim en langere motorloop geeft. Heel geschikt voor binnen en voor kleine veldjes, minder geschikt bij ruw weer waarbij je zo snel mogelijk ver bij de grond vandaan wil zijn. Het is vooral een kwestie van smaak en of je het leuk vindt een houten prop te snijden.
Die motor ziet er uitstekend uit! Dat geldt overigens voor het hele vliegtuig. Het zwaartepunt staat niet op de tekening aangegeven? Stelregel is dat het op 1/3 van de koorde moet liggen, iets voor het midden klinkt voor mij als te ver naar achteren. Een vraagje, zijn de vleugels goed vlak? De tippen moeten in ieder geval niet meer invalshoek hebben dan de rest van de vleugel. Iets minder mag wel maar hoeft niet.
Bedankt "Moerman" , ik dacht wel dat het zwaartepunt iets te ver naar achter lag , alleen vrees ik dat de Redwing een beetje aan de zware kant zal zijn om goed te vliegen , nu zit ik op 42 gr. met motor en zonder de neuslast die er nog bijkomt om het zwaartepunt op1/3 te brengen . De vleugels zijn wel mooi recht gebleven bij het bespannen . Groeten Jef
Laat die aanhalingstekens bij mijn naam maar weg hoor, ik heet gewoon echt zo. Wout mag overigens ook Wat betreft het gewicht, modellen worden gewoonlijk gewogen met ballast en zonder motor. Maar 42 gram is helemaal niet slecht bij een spanwijdte van 45 cm en een flinke vleugelkoorde. Dat gaat echt wel vliegen!
OK Wout , nu heb ik er toch terug meer vertrouwen in dat het wel snor zit met het gewicht . Hoeveel windingen zou ik de rubber mogen opdraaien voor de eerste vluchten en in de toekomst als ik hem goed aan het vliegen krijg , wat zou het max. zijn ? Groeten Jef
Kan je mij vertellen welke dikte het rubber heeft en hoelang of hoe zwaar de streng is? Dan zoek ik het even voor je op. Het hangt overigens nog van meer factoren af, de motor moet goed gesmeerd zijn en in uitgerekte toestand worden gewonden om het maximum aantal toeren te mogen geven. Op die manier krijg je de langste motorloop. Maar zonder rekken krijg je meer vermogen, maar wel kortstondiger. Bij veel invlieginstructies wordt gesproken over hand wound turns (en over tall soft grass....). Met die hand wound turns kom je lang niet in de buurt van het maximum aantal toeren, maar heb je al wel genoeg vermogen om het model te kunnen laten klimmen.
De lengte van de steng 4 dubbel geplooid is 290 mm en weegt 2 gram Smeersel en soort rubber op onderstaande foto Groeten Jef
Minder grappig is dat wanneer je dat laat gebeuren, er best wel schade kan ontstaan aan je papier en erger, de constructie. Dat ondervond ik een keer met mijn: 1930-northrop-glider (Misschien een leuk eenvoudig volgend model, makkelijk te bouwen en vliegt best aardig.) Tekening heb ik nog, ik zal kijken of het ergens op internet te downloaden is. Beter met wat minder wikkelingen vliegen en langer plezier van je model hebben, dan gaan tot het uiterste met als gevolg dat de pret snel voorbij is. Maar dat vergt wel wat zelfdicipline. Het voordeel is dat je dan wel weer mag bouwen
Vandaag met de Redwing zijn eerste vlucht(jes) gemaakt , met 300 toeren op de motor maakte hij telkens een redelijk mooie glijvlucht (met het roer een fractie naar links) van ongeveer (geteld) 13 à 14 sec over een afstand (afgestapt) van tussen de 40 à 55 meter . Met 400 tot 500 toeren op de motor gaf eigenlijk geen verschil , met de neus iets omhoog wegwerpen resulteerde steeds in overtrekken en een duik naar rechts en met de neus de grond in . Gewoon recht vooruit wegwerpen ging het beste maar echt laten stijgen lukte niet , eenmaal maakte hij een mooie vlakke bocht naar rechts en zat ik met tellen aan 18 sec en het had zeker nog langer gekund maar de struik stond in de weg , gelukkig enkel kleine schade aan de prop , stukje afgebroken . Het is zeker voor herhaling vatbaar , ondanks de korte vluchtjes heb ik me toch geamuseerd en goed voor de conditie is het ook , telkens het vliegertje terughalen Ook heb ik een poging gedaan om enkele foto's te nemen , niet makkelijk als je alleen bent , schroef vasthouden , werpen , snel kodak pakken , zien waar hij vliegt en op goed geluk afdrukken , enkele zijn een ietsiepietsie gelukt al ,is het wel efkes zoeken op de foto Groeten Jef