Weer een stapje verder met de Minx Stabilo en kielvlak zijn geschuurd en kunnen na bespannen samen gelijmd worden In plaats van hout heb ik hier voor staaldraad gekozen Het onderstel kan er in schuiven met een vaste fitting en is niet vast gelijmd aan het frame Groeten Jef
Bedankt Michel De neusblok in vorm geschuurd , de schroef is 240 mm , de grootste die ik liggen heb maar op tekening staat er ééntje van 270 mm , nu vraag ik me af of dit veel verschil maakt ? Groeten Jef
Dat verschil zal wel mee vallen. Een kleinere prop geeft wat meer power tijdens de klim maar een kortere motorloop. Ook is het afstellen van het model wat makkelijker. Met een grotere prop zit je wat meer op de grens van wat het model aankan. Maar je hebt misschien ook meer kans dat je model uit zicht verdwijnt. Jouw model ziet er goed uit, met dat neusblokje en de prop. Heb je al een idee voor de kleur(en)?
Qua kleuren en kleurschema weet ik het nog niet goed Wout , in één kleur kan niet , niet genoeg esaki papier van dezelfde kleur , wel heb ik nog een stuk tissue liggen waar het hele model mee kan bespannen worden en dan misschien schilderen of met stukken esaki een bepaald schema aanbrengen Op tekening raden ze 6 strengen rubber aan van 1/4" x 1/30" , suggesties daaromtrent welkom want ik moet toch nog rubber bestellen . De Minx nog eens op de weegschaal gezet , zonder bespanning , wielen , rubber , schroef , dowels en eventueel balast kwam ik uit op 53 gr. , lijkt mij best mee te vallen voor een relatief "groot" model . Groeten Jef
Dat is een net gewicht voor zo'n model, zeker met een verenstalen versteviging van de bovenvleugel Niet super licht, maar dat hoeft bij dit formaat ook niet. Wat het rubber betreft, ik weet niet of je nog 1/4" kunt bestellen tegenwoordig, ik zie meestal 1/8 en soms 3/16". Is ook geen probleem hoor, ik zou gewoon 1/8" gebruiken. De dikte is tegenwoordig ongeveer 1/20" en 1/30 lijkt mij ook iets als van erg lang geleden. Het gaat toch proberen worden, want de prop is nu ook weer anders. Ik zou met 8 strengen 1/8 beginnen, ik denk dat hij daar al flink mee klimt.
Rubber heb ik besteld in 4 verschillende maten , van 3/32" tot 1/8" , om 8 strengen te bekomen moet ik dan de lengte van de rubbermotor x8 doen en dan 3x toeplooien , of is de motor in verschillende losse delen ? Het bespannen is begonnen , de hoofdkleur wordt geel , voor de contrastkleur twijfel ik nog tussen oranje , blauw of groen Groeten Jef
Ik zou inderdaad 1 hele lange lus maken en deze dan tweemaal dubbelvouwen. Als je een motor wilt hebben die langer is dan de romp moet je even zoeken op "braiding". Dat is een techniek om te zorgen dat de motor bij afwinden geen grote knoop achter in de romp geeft. De simpele vrijloop die op een plastic prop zit werkt dan echter niet zo goed meer. Kijk bijvoorbeeld hier: - http://www.pensacolafreeflight.org/page5/assets/RubberMotorBraiding.pdf - http://www.vintagemodelairplane.com/pages/Downloads/CRB_PDFs/RaraAvis01.pdf - Vintage Model Airplane Tips 'n Tricks - #2 - Preparing Rubber Motors
De bekleding zit erop , nu de raampjes nog en de rubbermotor maken en wachten op een windstille dag voor de eerste vlucht Groeten Jef
Jef, Die ziet er heel aantrekkelijk uit! Is het model al gebalanceerd? Ik ben benieuwd naar het gewicht. Wout
Vandaag eerst nog de raampjes gemaakt uit gerecycleerde plastiek , wel moeten lijmen met medium dikke secondenlijm , canopygleu had er geen vat op . Sjabloon uit karton gemaakt tot het mooi paste op de romp Uitgeknipt Geplooid Dan de rubbermotor , 8 strengen 1/8" , gemaakt , aan de hand van de links van Wout en nog wat opzoekwerk van mezelf denk (hoop) ik dat het gelukt is . Eerst heb ik 5 meter aan elkaar geknoopt en gesmeerd , daar een dubbele lus van gemaakt = 4 strengen Ook nog een bobijntje gedraaid voor achteraan Dan heb ik de 4 streng 50 toeren opgedraaid met de knoop in het midden zodat bij het nog eens dubbel plooien , = 8 streng , de knoop achteraan zou zitten bij de bobijn , vooraan een dubbele haak geplooid en aan elke haak 1 lus van 4 streng gehaakt en afgebonden met een rekker , met volgend resultaat , wat denk je Wout ? Om het zwaartepunt juist te krijgen volgens tekening was er 10 gr. lood nodig , moet ik nog wel onderaan in het model lijmen , zo kwam het gewicht met motor op 110 gr. Zwaar ??? Groeten Jef
Dat ziet er goed uit, Jef. Weet je het vleugeloppervlak van het model? Als je op 10 g/dm2 zit vliegt het echt goed, minder is altijd beter. Dan zou jouw model 11 dm2 vleugeloppervlak moeten hebben. Overigens wordt het model meestal zonder rubber gewogen. 5 meter weegt 15 gram, dus dan weegt het model 95 gram. Wat weegt de bobijn? Ik weet niet of die zo belangrijk is, ik gebruik ze vrijwel nooit. En probeer het lood zo ver mogelijk voorin te plaatsen, scheelt ook weer een beetje. Het woord bobijn moest ik wel even nazoeken. Ik ken het engelse bobbin, het franse bobine, maar ik zag dat jullie bobijn gebruiken. Een Nederlandse vertaling is spoel of klosje. Nu wachten op mooi weer?
Wout , juist 5 meter rubber gewogen en ik kom op 18 gr. , met bobijn , inderdaad spoel of klosje , kom ik op 19 gr. uit , zal dus een grammetje wegen . 110 - 19 = 91 gr. en heb een vleugelopp. van 8,4 dm² , dan kom ik op 10,83 gr. / dm² , iets te zwaar eigenlijk , ik ga in het vervolg nog beter letten op het gewicht van het balsa en me een nauwkeurig weegschaaltje aanschaffen , en zo licht mogelijk proberen te bouwen , toch zeker achter het zwaartepunt . Bedankt in elk geval voor de raadgevingen en opmerkingen Laat het mooie windstille weer maar komen nu . Groeten Jef
Jef Die vleugelbelasting zit wel goed hoor. Dat is het verschil tussen goed vliegen en echt goed vliegen ;-). Je loopt nog steeds de kans het model kwijt te raken in termiek..... Wout
Heel mooi model, houd hem vooral heel. Zo te zien heb je hem al zo licht mogelijk gebouwd. Lichter gaat misschien ook ten koste van sterkte. En als je spullen hebt, zoals die draaibank, kun je leuke en mooie dingen maken. Ben er wel jaloers op. Gaaf hoor, Michel
De eerste vluchtjes zitten erop en hij is nog heel , ging best goed vond ik van mezelf . Volgens het tabelletje dat Wout geplaatst had in het verslag van de Redwing mocht ik de motor tot +-950 tr. opwinden , begonnen met 300 en de Minx maakte al direct een lichte stijgvlucht in een mooie bocht naar rechts , aangemoedigd door deze meevaller het toerental geleidelijk opgedreven tot max 700 tr. Steeds rechtsom draaiend klom de Minx toch naar een redelijke hoogte , het is moeilijk in te schatten hoe hoog maar 15 à 20 meter zal het wel geweest zijn en een vliegtijd van rond de minuut , tijdens de laatste vlucht begon het model in de daalvlucht wel te "pompen" , er kwam ook meer wind op en ben toen maar gestopt . In de eerste vluchten was de rubberhaak wel telkens losgekomen van de prophaak , tijdens de laatste vlucht had ik het haakje iets dichter genepen zodat die er niet meer af kon omdat ik mijn neusblok en prop niet wilde kwijtspelen in de vlucht en om te voorkomen dat de Minx dan zou crashen , zou het kunnen doordat de motor aangehaakt bleef de prop niet vrij kon draaien en daarom het model begon te pompen ??? Ook heb ik ontdekt dat ik een fatsoenlijke opwinder nodig heb , ik heb nu zo een simpel geel windertje met een verhouding van 10/1 en bij 700 tr. voel je toch dat het niet de beste kwaliteit is . Hieronder enkele foto's van de vlucht op goed geluk genomen en dat zie je er ook wel aan maar 't is om een indruk te geven van de vlucht . Groeten Jef
Goed hoor! Tegen verliezen van het neusblok gebruik ik vaak een magneet. Soms met een metalen schroefje in de romp waarmee ik dan de domping kan instellen.
Goede tip van dat magneetje Wout , ga ik zeker toepassen , vanavond nog van het goede weer geprofiteerd en eventjes gaan vliegen , gaat redelijk maar er is toch nog fijntuning nodig denk , zolang de motor trekkracht levert en het model stijgt gaat het goed maar in de daal/zweefvlucht gaat het model soms pompen , zou het zwaartepunt te ver naar achter liggen of zou ik de instelhoek moeten verkleinen ??? Hier had ik het trimroertje nog ietsje meer voor een rechtse bocht gezet , de Minx heeft zich er nog doorgetrokken en is beginnen stijgen in korte bochten boven mijn hoofd maar het was duidelijk iets teveel geplooid Groeten Jef