AH, leuk, ik voel een jaarlijkse warbird-stick-and-tisseu-outdoor-free-flight-rubber-meeting aankomen...
. "warbird-stick-and-tisseu-outdoor-free-flight-rubber-meeting" klinkt goed! Wat verder met plakken: Vanavond alles goed schuren en dan beginnen met het bekleden met tissue Groeten, Ramses
. Thanks! Ik bouwde vroeger m`n rubber-kits veel te zwaar met teveel details enzo. Afwerken deed ik met een kwast, een dekkende laag humbrol verf... Ik ga proberen deze lichter te krijgen zodat ie ook beter en langer vliegt... ben benieuwd! Groeten, Ramses
. Alles geschuurd en met een dremeltje wat 'overtollig materiaal' van de vleugels en staartvlakken weggehaald om toch iets gewicht te besparen. Dit was een oud Guillows kitje en de houten delen zijn gestanst ipv gelaserd en het hout is van een erg zware kwaliteit. Ik had de rompribben eigenlijk ook moeten 'vermageren' maar dat gaat nu niet meer... Voor: Na: Begonnen met bekleden. Hiervoor heb ik het papier gebruikt welke in het bouwdoosje zat. In m`n Savoia draadje kan je lezen dat ik er niet graag mee werk, maar deze tissue is wel blauw en dan hoef ik de Hellcat niet meer te schilderen. Ik heb de tissue met UHU lijm vastgezet: Alle delen van de Hellcat bekleed: Klaar voor de spanlak Groeten, Ramses
Ziet er keurig uit! Heeft de vleugel wel voldoende V-stelling? Op dit moment vind ik hem aan de vlakke kant om te zien.
Volgens mij is dat wel goed, het midden van de vleugel is vlak, op de foto zie je dat niet zo best. Op de tekening kan je nog net zien waar de v-stelling-knikken zitten.. ben benieuwd naar het eindresultaat!
Halleluja! UHU om de tissue te plakken... Beste Ramses, probeer eens een beetje behangplaksel (Perfax) - gaat lekker ontspannen want droogt niet te snel waardoor je alles nog eens kunt corrigeren etc. Kost weinig enne - je kunt makkelijk opnieuw weken en opnieuw corrigeren. Makkelijk aan te brengen met een penseeltje, niet te zwaar, trekt niet zo krom als celluloselijm. Of hou je gewoon van de geur van UHU? Respect voor je tempo want ik ben meestal wel een jaar of twee bezig.. Groet, DHZ
. Bedankt mannen! @ DHZ: Ik vind UHU inderdaad lekker ruiken en fijn verwerken. Vooral als de tissue om scherpe randjes moet, dan zit het meteen vast en komt niet steeds terug gevouwen. @ moerman: Er zit meer v-stelling in dan op de vorige foto`s te zien was omdat die foto`s van boven waren geschoten. Hier een foto van het achteraanzicht waarbij de v-stelling wel goed zichtbaar is: Zoals op bovenstaande foto te zien is zit alles in elkaar en kan ik de Hellcat in de spanlak gaan zetten. Zal e.e.a. wel moeten fixeren tijdens het drogen tegen kromtrekken. Ook moet er nog wat wash-out in de tips 'gelakt' worden. En de spanlak vind ik trouwens ook erg lekker ruiken Groeten, Ramses
Ja, dat zie ik. Maar zitten de tippen wel zo haag als dat staat aangegeven op de tekening? Voor een laagdekker luistert dat nogal nauw. Het gaat wel een mooi model worden!
. Volgens tekening 22mm tip-hoogte vanaf de tafel: M`n Hellcat heeft 23mm tip-hoogte vanaf de tafel (vleugel middenstuk even vlak op de tafel laten duwen voor de foto): Groeten, Ramses
. Hmmmmmzz, ik blijf met een schuin oog naar deze tekening kijken: Bristol F2B - from FSI - 29in span - Scale Rubber F/F Biplane Military Fighter Prachtig model en erg mooie tekening!!,.... maar eerst de Hellcat maar eens afmaken Groeten, Ramses
Hellcat wordt erg mooi. Over dat filmpje: Veel beter dan dat krijg je het denk ik niet! :nooo: Op die foto van de achterzijde zie ik een klein warpje in het stabilo. Kijk uit met spanlak! Ik heb ooit de Spitfire uit dezelfde serie gebouwd: moest ik ook het stbilo opniew maken . . . Verdunnen? jan.
OK, ik ben overtuigd over de V-stelling! Ramses, die F2B is inderdaad een prachtig model. Niet te klein (en ook niet te eenvoudig). Als model is de bekabeling ook goed functioneel uit te voeren. Daarmee kun je stijfheid in de vleugels krijgen zonder als te dik te hoeven bouwen. Ik ben benieuwd!
Vraagje over de constructie Ramses, Op de afbeeldingen zie je de complete vleugel en de romp waarin deze zou moeten passen. Dat zal echter pas lukken wanneer het e.e.a. eerst weggesneden wordt (tijdelijke verstevigingen). Waren de te verwijderen stukjes al via het laserproces ingesneden of was het hak-en-breekwerk? ntopic: Vind het grappig dat een oud merk als Guillows de moderniseringsslag (het lasersnijden) nog maakt. Waarom weet ik niet, maar van Guillows ben ik nooit een liefhebber geweest - wellicht omdat mijn allereerste model van dat merk was! Soit - Guillows gaat door waar Veron, Mercury, Keil Kraft en veel anderen het op moesten geven. Hoe dan ook, er ligt nog een Guillows-model in de kast - omstreeks 1980 in Parijs gekocht - wordt het de kachel of de bouwplank? Groet, DHZ
. Klopt! Die delen moesten eruit gesneden worden voordat de vleugel erin kon. Dit is een oud Guillows doosje en het houtwerk is gestanst ipv laser gesneden. Het stanswerk laat wat te wensen over want het is vrij slordig en de messen waren niet echt scherp meer toen dit kitje werd gestanst. Rafelige zijkanten en de uitsparingen waar de liggers in vallen zijn bijna alle van een andere afmeting... De delen waar de vleugel komt te zitten zijn half-gestanst en konden met een mesje weg worden gesneden. Het hout is erg zwaar en hard, maar omdat het zo hard is kan je er een deel van wegschuren zonder dat het te zwak wordt. Grappig dat jij ook geen fan was van Guillows, hier namelijk hetzelfde. Bij de Frog-, Comet-, Veron- en Keil Kraft kitjes was het hout alleen geprint en moest je zelf de ribben uitsnijden. Iets meer werk maar dat kon je wel veel nauwkeuriger doen dan het gestanste hout van Guillows. Het hout in die andere kitjes was ook van een lichtere/betere kwaliteit dan het hout van Guillows. Ik had toendertijd alleen de P-40 van Guillows gebouwd en daar bleef het dus bij. Vandaar ook dat ik dit Guillows kitje nog ongebouwd had liggen. Je kon toen nog (ruim 30 jaar geleden) bij de Bart Smit in Utrecht (Hoog Catherijne) Keil Kraft en Veron kitjes kopen, dat waren m`n favorieten. De eerste die ik bouwde was de Bebe Jodel van Veron, degene die het beste bij mij vloog was de Fairey Gannet van Keil Kraft. Ik heb ook een tijdje RTP gevlogen, daar kon je die kitjes goed voor gebruiken. Electromotortje erin en rondjes draaien. Was meer middelpunt vliedende kracht dan echt vliegen, maar de kistjes mochten wel zwaarder zijn. Veel meer details erop maken, ook leuk! ntopic: Bouwplank natuurlijk! Mooi model de Hurricane Daar ligt trouwens ook iets moois op de achtergrond, wat voor een kistje is dat? Groeten, Ramses
Heb je goed gezien, het stabilo is aan een zijde inderdaad iets getordeerd. Ik ga alles fixeren tijdens het spanlakken en drogen en hoop dat het recht is/wordt/blijft! Ook de washout in de tips zal ik op deze manier proberen te maken. Groeten, Ramses
Voorlopig blijft het even bij "schuin kijken", maar ik heb wel enorm veel zin die F2B eens te gaan bouwen!! Groeten, Ramses